Pystyn juosta 7 km tunnissa
Eli coopperissa vedin 1400 m per 12 min
Pystytkö sinä?
Kommentit (177)
UKK-instituutin mukaan suomalaisen naisen keskimääräinen askelpituus kävellessä on 75 cm. 7 km/h nopeus vaatii tällä askelpituudella sitä, että ottaa 155 askelta minuutissa, siis hiukan yli 2,5 askelta sekunnissa. Tämä on toki ripeää kävelyä, mutta ei suinkaan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Mammat taas vauhdissa. Menkääpä salille ja siellä juoksumatolla ja laittakaa nopeus seiskaan eli 7km/h. Harva mamma pysyy mukana. Pudu ja hali.
Mä millään juoksumatolla kävele, vaan raittiissa ulkoilmassa läheisellä pururadalla, metsäpoluilla tai kadulla.
Vierailija kirjoitti:
UKK-instituutin mukaan suomalaisen naisen keskimääräinen askelpituus kävellessä on 75 cm. 7 km/h nopeus vaatii tällä askelpituudella sitä, että ottaa 155 askelta minuutissa, siis hiukan yli 2,5 askelta sekunnissa. Tämä on toki ripeää kävelyä, mutta ei suinkaan mahdotonta.
Tuo keskimääräinen askelpituus ei ole se reippaan kävelyn askelpituus. Askelpituus venyy kun kävelee nopeammin. Minä esim helposti pystyn kävelemään 90-100cm askelia vaikka normaali, mukava askel ei nuin pitkä olekaan vaan nimenomaan sitä vajaata 80cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskimääräinen askelpituus ei ole se reippaan kävelyn askelpituus. Askelpituus venyy kun kävelee nopeammin. Minä esim helposti pystyn kävelemään 90-100cm askelia vaikka normaali, mukava askel ei nuin pitkä olekaan vaan nimenomaan sitä vajaata 80cm.
Juostessa ideaali askelnopeus on 170-180 askelta/minuutti, eli noin kolme askelta sekunnissa, mitäköhän lie reippaassa kävelyssä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että tuolla 155 askelta minuutissa rytmillä pääsee helposti kovempaakin kuin 7 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että tuolla 155 askelta minuutissa rytmillä pääsee helposti kovempaakin kuin 7 km/h.
No tietysti pääsee, sitähän täällä suurin osa on sanonut. Piti ihan kurkata appista askelmittaa edelliseltä kävelyltä, 86cm näköjään ollut. Ja vauhti 7,81km/h.
Ja tämmöisestäkin piti jonkun alkaa vääntää kun 7,5km/h on ihan normivauhtia miehille ja alle 50 vuotiaille hyväkuntoisille naisille. Kilpakävelijänaiset sitten tosiaan vetää sitä 14km/h vauhtia.
Haha että mammat ottaa 2,5 askelta/sekunti. Okei, on mahdollista ehkä sillon ku mies huikkaa, että jääkaapissa on suklaavanukasta.
Vierailija kirjoitti:
Haha että mammat ottaa 2,5 askelta/sekunti. Okei, on mahdollista ehkä sillon ku mies huikkaa, että jääkaapissa on suklaavanukasta.
Minä olen joskus kävelylenkillä laskenut näitä. Parhaimmillani olen päässyt rytmiin 180 askelta minuutissa eli 3 askelta sekunnissa. Se kyllä vaatii sitä, että keskittyy kävelyrytmin ylläpitämiseen. Juoksu on siitä mukavampaa, että siinä voi ajatella ihan muita asioita. Sen vuoksi teen yleensä reippaat lenkit juosten.
On niin hidasta juoksua tai edes hölkkää että en usko että pystyisin. Reilu 6 kmh menee kävellen ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
On niin hidasta juoksua tai edes hölkkää että en usko että pystyisin. Reilu 6 kmh menee kävellen ripeästi.
Kannattaa opetella jos juoksua harrastaa ja siinä haluaa kehittyä. Tuo hidas juoksu on hyvin tärkeä osa treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella jos juoksua harrastaa ja siinä haluaa kehittyä. Tuo hidas juoksu on hyvin tärkeä osa treeniä.
Juuri näin. Kun palautumisaika on lyhyt, voi käydä useammin lenkillä. Mikä on oleellisempaa ainakin painonhallinnan kannalta kuin kipeät lihakset.
Mutta suomea et kuitenkaan pysty kirjoittaMAAN.
Millainen idiootti kirjoittaa "pystyä juosta".
Vierailija kirjoitti:
Millainen idiootti kirjoittaa "pystyä juosta".
Eikö ole muuta annettavaa keskusteluun? Et ilmeisesti jaksa juosta ollenkaan.
Pystyt juokseMAAN.
Juoksen itse Cooperissa n. 2400 m. Ikä melkein 50. Kuntoluokitus erinomainen, olen nainen.
Puolimaratonin olen juossut hiukan alle kahteen tuntiin. Kaverini, joka on samanikäinen, on juossut sen aikaan 1 h 37 min.
Tuossahan oli ne maksimi kävelynopeudet iän ja sukupuolen mukaan laitettuna. Alle kuusikymppisen nainen sen mukaan pitäisi pystyä kävelemään yli sen 7km/h. Toki oli hieman vanha tutkimus mutta jos olettaa että täällä tässä ketjussa juttelijat ovat jonkun verran nykyistä keskivertoa paremmassa kunnossa niin se varmaan pitää suunnilleen paikkansa tähän ketjuun osallistuvien keskuudessa.