YLE - Vuokramarkkinat sekaisin
Hakijoissa näkee sen, että nyt haetaan halvempaa kuin nykyinen asunto on. Laatuvaatimuksista ja sijainnistakin ollaan ehkä pikkuisen valmiita tinkimään, kunhan saataisiin halvemmalla.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät ole aikaisemmin eläneet varojensa mukaan? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa köyhille luksusasunnot. Katto pään päälle, sen ymmärrän kyllä, mutta voi että kun ei se ole ihmisoikeus asua 00160-alueella
Kommentit (115)
Jos Suomesssa olisi oikeasti työvoimapula, niin yritykset järjestäisivät työsuhde asuntoja kuten vielä 70-80 luvuilla oli keskellä Helsinkiä. Mekin asuimme sellaisessa 78 neliön asunnossa ihan yksiön vuokralla. Jossain vaiheessa ne myytiin yksityisille sijoittajille. Itse olimme kyllä muuttaneet lasten takia maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin se Sanna aiheutti.
Näetkö useinkin näitä "Sannoja"?
Muuttaako somput vihdoinkin pois pk-seudulta?
Vierailija kirjoitti:
Suunta pois Helsingistä
Moni suuntaa nyt pois Helsingin hintavasta kantakaupungista edullisempiin lähiöihin sekä ympäryskuntiin. Metsola arvioi, että suurin muutos valtakunnallisesti tapahtuu erityisesti Itä-Helsingissä.
Ai nyt on huomattu että Keravaltakin voi käydä Helsingissä töissä, jopa vuokra-asujat?
Itä-Helsinki ei ole kantakaupunkia. Kantakaupunki on sama kuin Helsingin keskusta.
Olisihan se hyvä jos Suomessa maksettaisiin sellaisia palkkoja joilla eläisi. Nämä tuethan ovat liian heikkojen palkkojen seurausta kun työnantajat ovat ulkoistaneet ihmisten toimeentulon valtion maksettavaksi. Asia täytynee korjata syksyllä palkkaneuvottelujen yhteydessä niin että tukien menetys siirretään suoraan palkankorotusvaatimuksiin. Täytyyhän sillä palkalla tulla toimeen toisin kuin se joku väitti.
Vuokrat ovat olleet aavistuksen laskussa korkojen nousun myötä ja siksi ainoa keino alentaa omaa vuokraa on muuttaa toiseen vuokra-asuntoon. Vuokranantaja ei laske vapaaehtoisesti pidempään asuneen vuokralaisen vuokraa vaan pitää muuttaa toiseen vuokrakämppään.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaako somput vihdoinkin pois pk-seudulta?
Sekö tässä on taustalla? Persujen pelko- ja vihatuntemukset?
Asia pitääkin aina ilmoittaa näin että jos puhutaan siitä, pitääkö yhteiskunnan auttaa köyhiä, niin kysymys esitetään kokoomuspiireistä että pitääkö muka köyhille kustantaa luksusasunnot-
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hyvä jos Suomessa maksettaisiin sellaisia palkkoja joilla eläisi. Nämä tuethan ovat liian heikkojen palkkojen seurausta kun työnantajat ovat ulkoistaneet ihmisten toimeentulon valtion maksettavaksi. Asia täytynee korjata syksyllä palkkaneuvottelujen yhteydessä niin että tukien menetys siirretään suoraan palkankorotusvaatimuksiin. Täytyyhän sillä palkalla tulla toimeen toisin kuin se joku väitti.
Tervetuloa sosialismin ihanaan maailmaan. Porukka tekee töitä ja saa niin vähän palkkaa, että joutuvat hakemaan kaiken maailman tukia että pärjäävät. Tätä on porukka äänestänyt vuosikymmeniä. Ihanata.
Vieraili ja kirvoitti:
Mä ainakin muutan halvempaan sitä mukaa, kun vuokraa nostetaan. Aina löytyy halvempi ilman että tarvitsee erityisesti tinkiä mukavuuksista.
Taidat olla aika varakas. Minulla ei olisi varaa muuttaa vuosittain.
Ei kai muuttamiseen tarvita mitään erityisiä varoja? En ymmärrä.
Oletko kuullut ihmisistä, joilla ei ole autoa, ei ajokorttia, ei vahvoja, terveitä ystäviä, eikä terveyttä tai voimia kantaa tavaroita asunnosta toiseen?
Näitä on yhä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin muutan halvempaan sitä mukaa, kun vuokraa nostetaan. Aina löytyy halvempi ilman että tarvitsee erityisesti tinkiä mukavuuksista.
Taidat olla aika varakas. Minulla ei olisi varaa muuttaa vuosittain.
Ei kai muuttamiseen tarvita mitään erityisiä varoja? En ymmärrä.
Se, että et ymmärrä niin siinä ei ole mitään uutta.
Viisastelun ja haukkumisen sijaan voisit sinäkin kertoa, että miksi muuttoa varten pitäisi olla erityisen varakas.
Työssäkäyvästä yksinasuvasta luottotietoisesta vuokralaisesta tapellaan. Nyt on aika kilpailuttaa itselle kunnon yksiö kohtuuhintaan!
Vierailija kirjoitti:
AP, se köyhän kämppä on voinut hyvinkin olla kohtuuhintainen ja mahtua Kelan normeihin, mutta kun tulee tällaisia 10% vuosikorotuksia pari peräkkäin, ja normeja tai tukia ei tarkisteta kuin muutamalla prosentilla tai leikataan, niin se halpakin muuttuu kalliiksi.
Ja olet kai kuullut esim. HEKA:n kovista korotuksista? Tai Aso-kämppien 8-10% vastikekorotuksista?
Ja yleensäkin niiden "edullisten" ARA-rahoitteisten asuntojen muuta markkinaa kovemmista korotuksista?
Nostetaanko tukia useilla prosenteilla?!
Monet työtä tekevät saavat tyytyä nollalinjaan...
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomesssa olisi oikeasti työvoimapula, niin yritykset järjestäisivät työsuhde asuntoja kuten vielä 70-80 luvuilla oli keskellä Helsinkiä. Mekin asuimme sellaisessa 78 neliön asunnossa ihan yksiön vuokralla. Jossain vaiheessa ne myytiin yksityisille sijoittajille. Itse olimme kyllä muuttaneet lasten takia maaseudulle.
Ei ikinä enää "asuntonaimisiin" työnantajan kanssa. Ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin kaksiossa, 55 neliöö. Vuokra 490 ekee. Lisäksi sähkö noin 14 ekee kuukaudessa. Sähkön siirto 73 ekee, joka kolmas kuukausi.
Toinen poikani asuu yksin, neliöitä 44, vuokra 395 ekee. Sähkö noin 15 ekee kuussa, sähkön siirto sama kuin minulla.
Nuorempi poikani asuu myös yksin. 33 neliötä. Vuokra 300 ekee kuussa. Sähkö ja sähkön siirto samassa laskussa, noin 30 ekee kuussa.
Vesimaksuja ei ole, sisältyvät vuokriin.
Poikani muuttivat töitä saatuaan, pari vuotta sitten omilleen, lyhyen ajan sisällä molemmat. Syynä työmatkojen helppous.
Itse muutin silloin pienempään ja edullisempaan kotiin.
Kaikkien asunnot Helsingin ulkopuolella, ja suunnilleen kaikilla noin kolmen vartin päässä Helsingistä. Ja kaikki ovat yksityisillä vuokralla, ja homma toiminut hyvin
Kuten kaikilla työmatka kohtuullinen, noin 20 min. suuntaansa.
Kyllä edullisia asuntoja löytyy, kun vain
Missä asutte? Kerava on tunnetusti halvoista vuokrista, mutta sielläkin 30m2 vuokra on n. 450-500e/kk. En ole koskaan nähnyt 300e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvästä yksinasuvasta luottotietoisesta vuokralaisesta tapellaan. Nyt on aika kilpailuttaa itselle kunnon yksiö kohtuuhintaan!
Edullisten vuokra-asuntojen hinnat on nousseet huomattavasti. Nyt haetaan sitä kipurajaa minkä köyhä pystyy maksamaan. Hyeenat on haistaneet kauhugallerian politiikan tuomat lisätulot.
Vahva ja välittävä Suomi!
Minun entinen vuokranantaja eriytti sähkön, joka pakotti minut muuttamaan pois. (Pelkkä lämmitys n. 60euroa/kk) Pääsin onneksi muuttamaan halvempaan ajoissa, ja nyt kaikki on hyvin.
Luonnollisesti vanhan vuokra-asuntoni hinta pomppasi lähes 100 euroa kalliimmaksi kuin mitä se oli siihen muuttaessani. Nykyinen saattaa maksaa jopa 180 euroa enemmän kuin minä parinkymmenen neliön asunnosta, jossa oli puutteita. Hullua
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kerrankin olen vahvoilla jossain :)
T. Luottotietoinen hyvätuloinen sinkku
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa sosialismin ihanaan maailmaan. Porukka tekee töitä ja saa niin vähän palkkaa, että joutuvat hakemaan kaiken maailman tukia että pärjäävät. Tätä on porukka äänestänyt vuosikymmeniä. Ihanata.
Porvarien maailma, palkkoja poljetaan, rikkaat kerää voitot, köyhät saa vain muruset.
No siis jos katsoo huonoimpienkin lähiöiden asuntojen neliöhintoja ja vertaa niitä vaikka Kuopion tai Forssan luksusalueisiin niin hinnat ovat samat. Tästä varmaan tulee tämä käsitys.