YLE - Vuokramarkkinat sekaisin
Hakijoissa näkee sen, että nyt haetaan halvempaa kuin nykyinen asunto on. Laatuvaatimuksista ja sijainnistakin ollaan ehkä pikkuisen valmiita tinkimään, kunhan saataisiin halvemmalla.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät ole aikaisemmin eläneet varojensa mukaan? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa köyhille luksusasunnot. Katto pään päälle, sen ymmärrän kyllä, mutta voi että kun ei se ole ihmisoikeus asua 00160-alueella
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja tämä saattaa nostaa halpojen asuntojen vuokria - päinvastoin kuin hallitus meille kertoi.
Mutta kansan (tyhmien) usko ei horju!
Miksi kaupungit nostaisivat vuokria? Sanotteko että ne ovat ahneita?
Tai joku Kojamo? AY-liikkeen omistamia asuntoja. Eihän ne omiaan riistäisi.
Kyllä sanomme. Kaupungin asuntoyhtiöt ovat nykyisin ihan puhtaasti liikelaitoksia.
Ei niillä ole enää mitään sosiaalista velvoitetta.
Ja kaupunkien ja kuntien kirstut kaipaavat täytettä aina.
Kojamo on pörssiyhtiö. Se pyrkii maksimoimaan tuottonsa. AY-liikkeellä on enää reilusti alle puolet osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja tämä saattaa nostaa halpojen asuntojen vuokria - päinvastoin kuin hallitus meille kertoi.
AY-liike ei omista asuntoja, paitsi persupropagandassa.
Ja hallitus pahentaa edelleen asumisen kustannuksia nostmalla kiinteistöveroa, todennäköisesti alv nousee ensi kuun kehysriihessä mikä vaikuttaa nostavasti kaikkeen.
Aika moni alkaa elää alle toimeentulominimin pääkaupunkiseudulla. Niin mekin, kun tämä "ylellinen" lähilkaksiomme tulee niin kalliiksi. Näin sitten mennään. Me selviämme, mutta todella pelkään, kuinka käy heidän, joilla on useampia stressitekijöitä, kuten sairauksia, yksinäisyyttä tai perheongelmia siihen päälle.
Onneksi meitä "liian ylellisesti" asuvia on pääkaupunkiseudulla aika paljon. Ja hallituksen toimet lisäävät vielä toimeentulotukiasiakkuutta. Toivotaan, että kulutuksen väheneminen näkyy lisääntyvinä konkursseina ja työttömyyden kasvuna, jotta entistä useampi pääsee nauttimaan tästä ylellisestä tukielämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin muutan halvempaan sitä mukaa, kun vuokraa nostetaan. Aina löytyy halvempi ilman että tarvitsee erityisesti tinkiä mukavuuksista.
Taidat olla aika varakas. Minulla ei olisi varaa muuttaa vuosittain.
"Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa köyhille luksusasunnot. "
Mistä olet keksinyt että normaali vuokra-asunto muualla kuin jumalan selän takana on äkkiä "luksusasunto"?
Tässäkin varmaan taas jäänyt tekemättä vaikutusarviot.
Mitä jos ei ole varaa muuttaa? Lapset joutuu vaihtamaab koulua. Onko varaa työmatkaan enää? Ja monta muuta kysymystä.
Odottelen koska alkaa tulla uutisia häädöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin muutan halvempaan sitä mukaa, kun vuokraa nostetaan. Aina löytyy halvempi ilman että tarvitsee erityisesti tinkiä mukavuuksista.
Ei kai muuttamiseen tarvita mitään erityisiä varoja? En ymmärrä.
Asumistuen leikkauksen piti työllistää, mutta todellisuudessa se aiheuttaa muuttoliikkeen. Miten meni noin niinku omasta mielestä hallitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut ihmisistä, joilla ei ole autoa, ei ajokorttia, ei vahvoja, terveitä ystäviä, eikä terveyttä tai voimia kantaa tavaroita asunnosta toiseen?
Laskeskelin että Turussa "pitää" opiskelijalta ottaa vuokraa 446€, jotta saa täyden (70% vuokrasta) 312€ asumistuen. Eli itse maksettava vielä 124€. Omalle lapselle voin tuollaista hyväntekeväisyyttä tehdä.
Asunto on nyt vuokrattu 560 (+vesi+sähkö) ja kulujen jälkeen jää alle 30€ voittoa, suunnilleen jääkaapin hinta vuodessa. No, onhan tuossa myös rahoitusvastikkeen lyhennystä jokunen kymppi. Mutta tuolla tulolla pitäis vielä omaakin lainaa lyhentää... Perikunnan asunto, jolle on ajatus omasta käytöstä tulevaisuudessa, muuten olisin laittanut myyntiin kun korot hyppäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut ihmisistä, joilla ei ole autoa, ei ajokorttia, ei vahvoja, terveitä ystäviä, eikä terveyttä tai voimia kantaa tavaroita asunnosta toiseen?
Ei minullakaan ole, mutta en ole varakas. Viimeksi maksoin 150 euroa muuttofirmalle.
Aijai kun lapsiperheet joutuu tunkemaan itsensä 28 neliön luukkuun, ihan kuin joskus 1300 luvulla. Kuinkahan monta perhe surmaa tulee kun ihmiset hermostuu noissa rotanloukuissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että et ymmärrä niin siinä ei ole mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ylen jutussahan luki se: halpisten kysyntä kun lisääntyy, niin vuokranantaja päättää nostaa hintoja. Ihan markkinatalouden perusmekanismeja
Sitä ne vuosikymmeniä maksetut asumistuet teettää. Pitää vuokra-asuntojen hintoja keinotekoisesti korkealla. Aivan liian moni saa asumistukea ja asuvat siis asunnoissa joihin ei olisi varaa. Sosialismin ihanuutta, köyhät pysyy köyhinä ja täysin riippuvaisina siitä että mitä armopaloja byrokraatit niille antaa. Eipä siinä, jatketaan vaan näin, niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa köyhille luksusasunnot. "
Mistä olet keksinyt että normaali vuokra-asunto muualla kuin jumalan selän takana on äkkiä "luksusasunto"?
Koko ajanhan oikeistoöyhöt näitä keksivät, perusteluksi kiusaamiselleen kai.
Edulliasia vuokra-asuntoja on todella vähän missään. Ehkä niitä tulee enemmän kun asuntomarkkinat romahtavat kunnolla.
Kojamolla on kalleimmat vuokrat.