Paljonko bensan pitäisi maksaa, että vaihtaisit sähköautoon?
Ja paljonko ajat vuodessa?
Minä ajan noin 20 000km/a ja siellä jossain 3€/l tietämissä tulisi kipuraja vastaan.
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Onko Tooyta sitten epäonnistunut sähköistymisessä? Ainakin bz4x:n fiasko on karu takaisku. Se osoittaa, että nykyaikaiset sähköautot ovat paitsi ympäristöystävällisiä myös erinomaisia vaihtoehtoja vaativiin ilmasto-olosuhteisiin.Öljyteollisuus on keskeinen osa Suomen taloudellisen menestyksen kaavaa, ja se korostaa, että jokainen voi vaikuttaa omaan taloudelliseen tulevaisuuteensa omilla valinnoillaan ja toimillaan.
Toivat auton liian aikaisin myyntiin. Ovat kuitenkin saaneet sitä pikkuhiljaa parannettua. VW tuli myös bugisena ja pikkuviallisena. Tänä päivänä sama auto on jo paljon parempi kuin median arvostelukappaleet. Alusta asti se on ollut lähes yhtä taloudellinen kilometriä kohden kuin Teslat, joten paljon on Volkkari tehnyt oikeinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joka kolmannessa viestissä kehutaan miten se oma 500-2000 euron arvoinen vanha auto on ihan timanttinen ajopeli. Hieno juttu, onnea siitä.
Karu totuus kuitenkin on, että isossa kuvassa tuon hintaluokan autot ovat viittä vaille paalikuntoisia. Tavallinen keskiluokkainen perhe ei halua ajaa sellaisella. Se haluaa ajaa suht varmatoimisella ja tarpeeksi nykyajan mukavuuksilla varustetulla perheautolla, ja siksi ostaa vaikkapa pari vuotta käytetyn Octavian. Tässä porukassa ovat nyt he, jotka tekevät laskelmia siitä, mitä maksaa ajaminen tällä Octavialla vs. 10-20 k€ kalliimmalla täyssähköautolla.
Anteeksi nyt mutta tutkimusten mukaan myytyjen autojen keskihinta oli vähän päälle 3000euroa. Eli aika paljon niitä paalikuntoisia myydään kun hilaa keskihinta noin alas. Yhdestäkään autosta en ole maksanut yli 2009 euroa eivätkä todellakaan ole olleet paalikuntoisia. Vanha auto tuleekin valita tarkkaan. En sano tätä kehuakseni vaan yksinkertaisesti siksi, että en halua velaksi ostaa ja kaikkia säästöjä en halua kerralla käyttää. Elän siis varojeni mukaan. Viimeisin autoni maksoi 1600 euroa ja kuudetta vuotta nyt mennään.
Väärin. Esim. Yleltä löytyy uutinen vuodelta 2023 että vaihtoautojen keskihinta on TIPPUNUT alle kahdeksaan tonniin. Vaihtoautojen, eli käytettyjen autojen. Lisäksi ostetaan uusia autoja keskimäärin 37 t€ hinnalla. Se keskiluokkainen perhe ei noin yleisellä tasolla tosiaankaan ole ostattelemassa samoja autoja kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ovatkin samaa porukkaa. Heillä pitäisi heidän omasta mielestä olla joku ihmeen vapaus tehdä mitä huvittaa ja aiehuttaa sillä toiminnalla haittaa mulile ihmisille eikä kukaan saisi sitä toimintaa kritisoida. Eli vain heillä pitäiis olla "vapaus", mutta ei muilla. Venäjä on perussuomalaisten oikea kotimaa.
Itse taas haluan vapauden ostaa auton jolla voi ajaa 1000km ilman että sillä välillä joudun miettimään missä auton lataan. Tai että joutuisin yhdistämään lounas tms. hetken auton lataamiseen ja valikoimaan näin pysähdyspaikat auton ehdoilla. Sähköauto olisi paluuta sata vuotta taaksepäin.
Onko joku viemässä pois tuota vapauttasi ostaa haluamaasi autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ovatkin samaa porukkaa. Heillä pitäisi heidän omasta mielestä olla joku ihmeen vapaus tehdä mitä huvittaa ja aiehuttaa sillä toiminnalla haittaa mulile ihmisille eikä kukaan saisi sitä toimintaa kritisoida. Eli vain heillä pitäiis olla "vapaus", mutta ei muilla. Venäjä on perussuomalaisten oikea kotimaa.
Itse taas haluan vapauden ostaa auton jolla voi ajaa 1000km ilman että sillä välillä joudun miettimään missä auton lataan. Tai että joutuisin yhdistämään lounas tms. hetken auton lataamiseen ja valikoimaan näin pysähdyspaikat auton ehdoilla. Sähköauto olisi paluuta sata vuotta taaksepäin.
Sinulla on varmaan sorsa autossa vakiovarusteena sekä äidin tekemät voikkuleivät eväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on varmaan sorsa autossa vakiovarusteena sekä äidin tekemät voikkuleivät eväänä.
Ja sulla on ilmeisesti luetun ymmärtämisessä puutteita.
Jos ajoni pysyvät samana ja polttoaineen hinta nousee 10%/vuosi ja kun en osta 50000 egen sähköautoa, säästyy minulla 50000 bensarahoihin ja ne riittäisivät vuoteen 2055. Olen silloin jo 82, joten liekkö minulla enää ajokorttiakaan jos edes olen hengissä.
Kertokaa siis miksi minun kannattaa ostaa sähköauto?
Vierailija kirjoitti:
Jos ajoni pysyvät samana ja polttoaineen hinta nousee 10%/vuosi ja kun en osta 50000 egen sähköautoa, säästyy minulla 50000 bensarahoihin ja ne riittäisivät vuoteen 2055. Olen silloin jo 82, joten liekkö minulla enää ajokorttiakaan jos edes olen hengissä.
Ei sinun pidä yhtään mitään. Voit jatkaa sillä tonnin ruostekotterollasi vaikka hautaan asti.
Vuoden 2022 tilastojen mukaan sähköautoille tapahtui 4,9 hajoamista tuhatta autoa kohden, ja kyse on tietenkin vuosimallista 2020, jolloin kyseinen auto tuli markkinoille. Renault Zoe jäi sähköautpoakan hännille. Sen vuoden 2020 autoille sattui 3,3 hajoamista ja 2019 rekisteröidyille 4,2 hajoamista. Merkillepantavaa on, että ne kuluttavta vähemmän energiaa kuin polttomoottoriautot. Vuoden 2022 tilastojen mukaan sähköautoille tapahtui 4,9 hajoamista tuhatta autoa khoden, ja kyse on tietenkin vuosimallista 2020, jolloin kyseinen auto tuli markkinoille. Renault Zoe jäi sähköautopakan hännille. Sen vudoen 2020 autoille sattui 3,3 hajoamista ja 2019 rekisteröidyille 4,2 hajoamista. Merkillepantavaa on, että ne eivät ole riittävän tehokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joka kolmannessa viestissä kehutaan miten se oma 500-2000 euron arvoinen vanha auto on ihan timanttinen ajopeli. Hieno juttu, onnea siitä.
Karu totuus kuitenkin on, että isossa kuvassa tuon hintaluokan autot ovat viittä vaille paalikuntoisia. Tavallinen keskiluokkainen perhe ei halua ajaa sellaisella. Se haluaa ajaa suht varmatoimisella ja tarpeeksi nykyajan mukavuuksilla varustetulla perheautolla, ja siksi ostaa vaikkapa pari vuotta käytetyn Octavian. Tässä porukassa ovat nyt he, jotka tekevät laskelmia siitä, mitä maksaa ajaminen tällä Octavialla vs. 10-20 k€ kalliimmalla täyssähköautolla.
Anteeksi nyt mutta tutkimusten mukaan myytyjen autojen keskihinta oli vähän päälle 3000euroa. Eli aika paljon niitä paalikuntoisia myydään kun hilaa keskihinta noin alas. Yhdestäkään autosta en ole maksanut yli 2009 euroa
Hyvä niin, koska se ei palvelisi kenenkään etuja, että käyttäjiä olisi enemmän kuin infra pystyy palvelemaan. Pienperheelle sopivan sähköauton omistajaksi pääsee kuitenkin tänä päivä 30 t€:lla tai jopa alle, jos sietää n. 50 tkm mittarissa.
Poliitikot tunnetusti ovat tässäkin asiasta todellisuudesta täysin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sulla on ilmeisesti luetun ymmärtämisessä puutteita.
Päinvastoin. Ymmärsin oikein mainiosti, että kuulut niihin, joiden pitää yhdellä vedolla päästä Hangosta Nuorgamiin moottorikelkka peräkärryssä, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat budjettini ulkopuolella ja pidän sellaisen ostamista liian riskinä. Akkuteknologia on vielä alkutekijöissään ja korjaaminen kallista. Sitten kun bensalla kulkevalla kauppakassilla ajelu alkaa olla liian kallista, pyrin muuttamaan lähemmäs keskustaa ja järjestelen elämän niin että uberin ja autonvuokraaminen palvelee tarvittaessa. Lisäksi nykyisessä asunnossani ei ole edes paikkaa ladata sähköautoa joten sellainen ei ole minulle vaihtoehto senkään vuoksi.
Eihän sitä ostaa kannatakaan vaan liisata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä pitää maksaa ettei jää kohmeisella sähkisellä välille? Palasin perinteiseen, enkä kadu!
Fault: Battery Mangnament System : Too big balance error between cells
Fault: Votage error.
Fault: Power limit
Service soon
Et ole edes sähköauton kyydissä istunut, sen verran naurettava oli tämä kommenttisi.
Hämmentää aina tämä sähköautofanaatikkojen kuvitelma että tietäisivät toisten tekemiset paremmin kuin nämä itse. Joku narsistinen luonteenpiirre?
Polttoaineen hinta ei oikeastaan juuri kiinnosta. Sähköllä ajaminen on toki paljon halvempaa, mutta itse ajan sähköllä ennen kaikkea ajomukavuuden, väännön, kaasujalan liikkeeseen välittömästi reagoivan moottorin, suorituskyvyn ja hiljaisuuden takia.
En niinkään halvempien kilometrikustannusten takia.
On myös mukava tietää ettei kuormita lähiympäristöään paikallispäästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun pidä yhtään mitään. Voit jatkaa sillä tonnin ruostekotterollasi vaikka hautaan asti.
Sähköautoilijoiden ylitsevuotava hyvyys paistaa tästäkin kommentista kauas.
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineen hinta ei oikeastaan juuri kiinnosta. Sähköllä ajaminen on toki paljon halvempaa, mutta itse ajan sähköllä ennen kaikkea ajomukavuuden, väännön, kaasujalan liikkeeseen välittömästi reagoivan moottorin, suorituskyvyn ja hiljaisuuden takia.
Paitsi jos oikeasti suorituskykyistä haluaa niin sitten pitää kyllä polttaa jotain polttoainetta. Kyllä sähköauto ihan ok on taajamaköröttelyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hups, heräsin aamulla ja luin lehdestä, autoni arvo oli pudonnut 6000 tuhatta. Tällä aummalla ajelin aiemmin noin 3 vuotta. Kallis oli kokeilu, todella kallis, nyt diisel ja tyytyväinen autoilija. Eli ei enää milloinkaan patterileluja.
Patteri-paijat on ohimenevä ilmiö, etenkin kun niiden valmistamisen todelliset kulut ja haitat maailmalle selviävät. Se on hyvä juttu se.
Alkaakin jo vähän ärsyttää, kun yksi sun toinen tuttava kohkaa jostain sähkövatkaimesta silmät kiiluen, ollaan niin olevinaan trendin huipulla ja maailmaa "pelastamassa" huh huh mitä roskaa sellainen ajatusvirhe!
Koskahan se ohimenovaihe on tulossa? Sitä lupaillaan tälläkin palstalla jatkuvasti, mutta kukaan ei vaan suostu millään kertomaan, koska se tapahtuu.
Moottoritiellä ja liikennevaloista lähdettäessä. Bensakrematorio jää jo lähtökiihdytyksessä jälkeen ja ohi mennään että heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos oikeasti suorituskykyistä haluaa niin sitten pitää kyllä polttaa jotain polttoainetta. Kyllä sähköauto ihan ok on taajamaköröttelyyn
Taitaa vaan nämä sähkövispilät pestä 99,5% liikkeellä olevista bensakrematorioista ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koputa seuraavan kerran olalle sähköauton kuskia kaupan parkkiksella ja pyydä viivalle. Saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä pitää maksaa ettei jää kohmeisella sähkisellä välille? Palasin perinteiseen, enkä kadu!
Fault: Battery Mangnament System : Too big balance error between cells
Fault: Votage error.
Fault: Power limit
Service soon
Et ole edes sähköauton kyydissä istunut, sen verran naurettava oli tämä kommenttisi.
Hämmentää aina tämä sähköautofanaatikkojen kuvitelma että tietäisivät toisten tekemiset paremmin kuin nämä itse. Joku narsistinen luonteenpiirre?
Ja meitä lähinnä naurattaa teidän typeryytenne.