Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun sukupuolitaudit jyllää ympäriinsä ja ovat entistä onnettomampia ihmisiä ja uskotellaan että ollaan vielä nuoria energisiä, tuossa iässä ollaan normaalisti jo isovanhempia sekä edelleen yhdessä saman rakkaan kanssa jonka kanssa lapset tehty.
Syyhystä oli joku päivä sitten juttu YLElla. Nainen oli saanut syyhyn ns avoimessa suhteessa olevalta mieheltään. Mutta tähänhän nykypäivänä kannustetaan joissain piirissä. Koska hedonismi. Muiden terveydestä viis kunhan saa kokemuksia.
Korjaus. Nainen kuvitteli saaneensa. Edes miehen uskottomuudesta ei ollut todisteita tuossa jutussa.
Palstan ikioma vääristelijä saapui paikalle. 🤣🤣🤣
No, 'palstan oikeassaolija' lateleppa niitä todisteita 😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku on noin tyhmä että valehtelee vasten artikkelia? Tätä minä en ymmärrä.
Artikkeli oli VAIN Tiinan mielipide, että syyhy on tarttunut mieheltä ja mies on saanut sen sukupuoliteitse. Ei miehen kertomusta, EIKÄ EDES lääkärin kertomusta. Medialukutaito taitaa olla sulla hukassa?
Sä oot kyllä aivan seko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaveripiirin eronneet 35-40 vuotiaat naiset eivät kyllä halua edes avointa suhdetta enää. FB:t on hakusessa, kenties usempikin. Mutta ei mitään suhdetta.
Aloittajan termipankki saattoi olla puutteellinen mutta miksi avoin suhde ei kattaisi sateenvarjonsa alle myös FWB:n? Onhan avoimen suhteen sinkkuja olemassa; jotka siis tietävät toisistaan.
Nyt puhutaan naisista. 45+ ikäsistä. Heistä jotka ovat parisuhteessa. Heistä jotka muka nyt haluavat muita miehiä oman aviopuolison lisäksi. Puhumme naisista jotka ovat syntyneet 70- luvulla tai ennen sitä. He jotka kävivät lähes kaikki rippikoulun. He jotka saivat yli 2 lasta per nainen. He joista su
Nämä 45+ vuotiaat naiset, jotka ovat yhä parisuhteessa ovat aika samankaltaisia yksilöllisyydessään. Tietysti 70- luvulla syntyneissä on vaikka millaisia. Puolet on miehiä, osa ei koskaan mennyt parisuhteeseen, osa ei naimisiin, osalla ei ollut lapsia, osa elää selibaatissa jne.
mutta minä yritän tuoda esille tätä yhtä ryhmää, 45+ nainen parisuhteessa, jonka nyt väitetään aloittaneen villin seksuaalisen elämän avoimissa suhteissa viimeaikoina.
Mitä he ovat, millaisilla arvoilla heidät on kasvatettu ja kyllä suurin osa heistä kävi riparin. Oli syy mikä tahansa. Mutta he kävivät se, eikä se muuksi muutu. Moni heistä meni naimisiin. Tilastollinen tosiasia. Moni sai lapsia, senkin voit katsoa tilastoista. Heidän arvonsa ovat perinteisiä. Olen varma, että siitäkin löytyy tilastotietoa. Ja HIV valistuksestakin löytyy tietoa, jos et enää muista sitä määrää mitä lehdissä asiasta kirjoitettiin.
Tottakai oli ehkäisyä, en minä sitä kiellä, mutta se 70- luvun vapaa seksi sai kyllä ihan toisen käänteen 80- luvulla, eikä se ollut enää samaa mitä se oli ollut.Mielenkiintoista olisi tosiaan lukea millaisena sinä kuvailet tyypilllisen 45+ naisen Suomessa ja millaiseksi hänet kasvatettiin ja millaisessa ympäristössä hän ensimmäiset 30 vuotta eli, jos kerran se mitä minä kirjoitan on väärin.
Sinihiuksinen lesbo, joka ei käynyt riparia? Haaveli kymmenistä miehistä ja avoimista suhteista ja sinkkuelämästä? Siitä, että aviomies pitäisi samanaikaisesti muita naisia kierrossa? Lapsettomuudesta? Eikä sukupuolitaudit olleet mikään ongelma, vaikka silloin aidsiin menehtyi.
"
Siis "ihanin kohteliaisuus" sinulle on että tunnet itsesi halutuksi"? Eli se, että koet tulevasi "kokonaisvaltaisesti hyväksytyksi ja nähdyksi" kun joku haluaa sinua seksuaalisesti?
olisi hauska tietää, millainen varhaislapsuutesi oli jos haet seksillä hyväksytyksitulemisen tunnetta. Koet seksin avulla tulevasi ainakin hetkellisesti nähdyksi ja hyväksytyksi ja "ihanin kohteliaisuus" on olla haluttu?
Nuo ovat hyvin pienen lapsen tarpeita. Ne ovat eloonjäämis- ja hengissäpysymisvaistoja taaperoille ja eläimenpoikasille. Olla vanhempien tai emon silmissä ihailtu, kokonaisvaltaisesti hyväksytty ja tulla nähdyksi, olla näkyvä, on avuttoman poikasen elonjäämiselle kriittisintä.
Aikuisilla on näitä tarpeita jonkin verran mutta yleisellä tasolla heille riittää että he ovat "näkyviä itselleen" ja tyytyväisiä itseensä ja arvostavat itseään silloinkin kun seurapiirit ympärillä ei heistä niin vaikuttuneita olisikaan.
käytät seksiä "addiktoivana huumeena". Joku löytää nuo tunteet alkoholista tai ahmimisesta. Tuosta seuraa, että joutuu patologiseen kierteeseen, koska täytät "pohjatonta kaivoa". Nuo seksin tai ruuan tai alkoholin ym. avulla saamasi tunteet,( olen näkyvä ja täydellisen hyväksytty ja rakastettu,) eivät kestä, vaan haihtuvat nopeasti ja joudut taas hakemaan "lisäbuustia" seksistä vieraiden kanssa.
Tavalliselle naiselle riittää, että hän on näkyvä ja hyväksytty itsensä ja oman puolisonsa ja rakkaimpiensa silmissä. Häntä ei kiinnosta, mitä naapurin "puolijumala" hänestä ajattelee. Hän voi jopa tuntea olonsa uhatuksi, jos naapurin "Faabio" tihrustaa häntä muna pystyssä. Mies on edustanut naiselle luolamisajoista lähtien sekä välttämätöntä turvaa ja suojaa, mutta myös vaaraa joutua seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Tämän takia naiset tuntevat olonsa suojattomiksi, uhatuiksi ja nöyryytetyiksi jos he saavat vierailta miehiltä näitä ki kkeli kuvia"
Huvittava purkaus, varmaan Freud myhäilisi tyytyväisenä. Ihminen, joka haluaa olla muiden kanssa miellyttävässä vuorovaikutuksessa on sisimmältään rikki ja hakee hyväksyntää. Terve itsetuntoisella ihmisella on rajat ja preferenssit minkälaiset persoonat häntä kiinnostoavat ja vetävät puoleensa joko syvemmän ystävyyden ja/tai eroottisen veovoiman tasolla. Jos näiltä saamansa positiivisen vastaantulon ja vuorokvaikutuksen kokee itselle positiivisena on sisältä rikki? Seksi ei ole kaikille kauppatavaraa, jolla ostetaan jotain. Osalle se on nautinto ja itseisarvo silloin.
Vierailija kirjoitti:
"
Siis "ihanin kohteliaisuus" sinulle on että tunnet itsesi halutuksi"? Eli se, että koet tulevasi "kokonaisvaltaisesti hyväksytyksi ja nähdyksi" kun joku haluaa sinua seksuaalisesti?
olisi hauska tietää, millainen varhaislapsuutesi oli jos haet seksillä hyväksytyksitulemisen tunnetta. Koet seksin avulla tulevasi ainakin hetkellisesti nähdyksi ja hyväksytyksi ja "ihanin kohteliaisuus" on olla haluttu?
Nuo ovat hyvin pienen lapsen tarpeita. Ne ovat eloonjäämis- ja hengissäpysymisvaistoja taaperoille ja eläimenpoikasille. Olla vanhempien tai emon silmissä ihailtu, kokonaisvaltaisesti hyväksytty ja tulla nähdyksi, olla näkyvä, on avuttoman poikasen elonjäämiselle kriittisintä.
Aikuisilla on näitä tarpeita jonkin verran mutta yleisellä tasolla heille riittää että he ovat "näkyviä itselleen" ja tyytyväisiä itseensä ja arvostavat itseään silloinkin kun seurapiirit ympärillä ei heistä niin vaikuttunei
Jos s*ksi on pelkkä nautinto ja itseisarvo niin silloin kannattaisi käyttää nukkea tai maksullista seuraa. Tuo että pitää itseisarvona ja pelkkänä nautintona kertoo vain ihmisestä joka näkee toisen ihmisen esineenä, välineenä oman nautintonsa saavuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaveripiirin eronneet 35-40 vuotiaat naiset eivät kyllä halua edes avointa suhdetta enää. FB:t on hakusessa, kenties usempikin. Mutta ei mitään suhdetta.
Aloittajan termipankki saattoi olla puutteellinen mutta miksi avoin suhde ei kattaisi sateenvarjonsa alle myös FWB:n? Onhan avoimen suhteen sinkkuja olemassa; jotka siis tietävät toisistaan.
Nyt puhutaan naisista. 45+ ikäsistä. Heistä jotka ovat parisuhteessa. Heistä jotka muka nyt haluavat muita miehiä oman aviopuolison lisäksi. Puhumme naisista jotka ovat syntyneet 70- luvulla tai ennen sitä. He jotka kävivät lähes kaikki rippikoulun.
Sinihiuksinen lesbo, joka ei käynyt riparia? Haaveli kymmenistä miehistä ja avoimista suhteista ja sinkkuelämästä? Siitä, että aviomies pitäisi samanaikaisesti muita naisia kierrossa? Lapsettomuudesta? Eikä sukupuolitaudit olleet mikään ongelma, vaikka silloin aidsiin menehtyi.
Nyt on kyllä pakko kysyä, tiedätkö, mitä lesbo tarkoittaa?
Kymmenistä miehistä haaveileva lesbo, jolla on aviomies, oikeasti?
Minä olen 70-luvun lapsia ja sattumoisin myös lesbo. Dekadenz Forumin katetussa portaikossa myi ysärillä shokkivärejä hiuksiin ja käytettyjä maihinnousukenkiä. Minulla oli siniset, pitkät hiukset ja metallihelaiset maiharit. Tyttöjen kanssa pussailusta ei tullut aidsia, eikä tule vieläkään. (Suuseksissä ja seksivälineitä jaettaessa tulee tietenkin suojautua asiallisesti, jos testeissä ei ole käyty.)
Seksitautivalistusta sai aivan asiallisesti, ilman pelottelua kuolemalla. Ylipäätään seksillä peloteltiin ja moralisoitiin vähemmän. Huorittelu oli harvinaista nykymenoon verrattuna. Punkkareita ja festari-intoilijoita löytyi pikkukaupungeistakin, Aavikko oli ilmiö. Lukiossa ei kiusattu homoudesta. Ralf Königin sarjakuvat löytyivät kirjaston lastenosastolta.
En ollut valtavirtanuori, mutten yksinäinenkään, enkä vapaamielisyydessäni mitenkään ainutlaatuinen. Ei ole vaikea uskoa, että sukupolveni sukulaissieluista useampi olisi päätynyt vapaammin määriteltyihin suhteisiin.
706. Teit havainnon narsistisesta ajattelusta s*ksin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan naisista. 45+ ikäsistä. Heistä jotka ovat parisuhteessa. Heistä jotka muka nyt haluavat muita miehiä oman aviopuolison lisäksi. Puhumme naisista jotka ovat syntyneet 70- luvulla tai ennen s
No kuinka monta sinunlaista nyt sitten 45+ on parisuhteessa, jotta voitte edes kokeilla sitä avointa suhdetta? Teitä, jotka nuoruudessa edustitte tuota linjaa.
Koska kuten ymmärrämme, että jotta joku suhde voi olla avoin, niin ensin pitää olla se suhde. Minä ajattelin aloituksen koskevan heterosuhteissa olevia, koska oletan sen berliiniläisen klubin olevan heteroille lähinnä, joten laitetaan vielä siihen se miehen kanssa naimissa oleminen, Eli montako näitä kriteerit täyttäviä näissä sinun, ei valtavirta ystävissä on, jotka nyt haaveilevat avoimesta suhteesta?
Nääh, jonkun palsternakoista ja Ikean huonekaluista fantasioineen sutaisu tuo avaus kuitenkin. Sopisi tyylliin.
"Jos s*ksi on pelkkä nautinto ja itseisarvo niin silloin kannattaisi käyttää nukkea tai maksullista seuraa. Tuo että pitää itseisarvona ja pelkkänä nautintona kertoo vain ihmisestä joka näkee toisen ihmisen esineenä, välineenä oman nautintonsa saavuttamiseksi."
"Pelkkä" sana taitaa olla sinun lisäämäsi. Samoin "toisen ihmisen näkeminen oman nautinnon välineenä" on oman ajatusmaailmasi tuotosta ja jostain syystä koet tarvetta lisätä ne tähän. Muotoilepa argumenttisi ilman noita omia ennakkokäsityksiäsi. Ehdottamasi nuken ja maksullisen seuran sijaan pyrimme tapaamaan ja kohtaamaan samoin tavoin seksuaalisuuteen suhtautuvia. Ne ovat win-win kohtaamisia kaikille.
Vierailija kirjoitti: Minä olen 70-luvun lapsia ja sattumoisin myös lesbo. Dekadenz Forumin katetussa portaikossa myi ysärillä shokkivärejä hiuksiin ja käytettyjä maihinnousukenkiä. Minulla oli siniset, pitkät hiukset ja metallihelaiset maiharit. Tyttöjen kanssa pussailusta ei tullut aidsia, eikä tule vieläkään.
Ties vaikka oltaisiin törmätty.
Mulla oli Nisoselta Dekadenzista ostettu ainakin Clashin paita ja valaskengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku on noin tyhmä että valehtelee vasten artikkelia? Tätä minä en ymmärrä.
Artikkeli oli VAIN Tiinan mielipide, että syyhy on tarttunut mieheltä ja mies on saanut sen sukupuoliteitse. Ei miehen kertomusta, EIKÄ EDES lääkärin kertomusta. Medialukutaito taitaa olla sulla hukassa?
Ikävän syyllistäviä ja väkivaltaisia kommentteja lauseita sinulta.
Oma näkökulmani asiaan oman tuttavapiirini (akateemisia, pitkissä parisuhteissa olleita) perusteella puoltaa kyllä alkuperäisen kirjoittajan näkemystä siitä, että kyllä kiinnostus tällaisia järjestelyjä kohtaan on lisääntynyt jonkin verran ainakin juuri keski-ikäisten keskuudessa. Itsekin olisin valmis kokeilemaan jotain tuollaista klubia, jos mieheni olisi kiinnostunut. Eikä minulla muuta syytä ole kuin että se tuntuisi piristävältä ja kieltämättä myös aika jännittävältä.
En ole edes 40 ja puistattaa koko ajatus.
Vierailija kirjoitti:
En ole edes 40 ja puistattaa koko ajatus.
Huomenta! Tästä voit kuitenkin käydä katsomassa millaista laadukkaan seksiklubin, tai kartanon, sisällä on:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Minä olen 70-luvun lapsia ja sattumoisin myös lesbo. Dekadenz Forumin katetussa portaikossa myi ysärillä shokkivärejä hiuksiin ja käytettyjä maihinnousukenkiä. Minulla oli siniset, pitkät hiukset ja metallihelaiset maiharit. Tyttöjen kanssa pussailusta ei tullut aidsia, eikä tule vieläkään.
Ties vaikka oltaisiin törmätty.
Mulla oli Nisoselta Dekadenzista ostettu ainakin Clashin paita ja valaskengät.
Ehkäpä ihailin ujosti kaukaa 😍
No kuinka monta sinunlaista nyt sitten 45+ on parisuhteessa, jotta voitte edes kokeilla sitä avointa suhdetta? Teitä, jotka nuoruudessa edustitte tuota linjaa.
Koska kuten ymmärrämme, että jotta joku suhde voi olla avoin, niin ensin pitää olla se suhde. Minä ajattelin aloituksen koskevan heterosuhteissa olevia, koska oletan sen berliiniläisen klubin olevan heteroille lähinnä, joten laitetaan vielä siihen se miehen kanssa naimissa oleminen, Eli montako näitä kriteerit täyttäviä näissä sinun, ei valtavirta ystävissä on, jotka nyt haaveilevat avoimesta suhteesta?
Erikoinen oletus, että minunkaltaiseni eivät olisi pari- tai muissa suhteissa. Toinen erikoinen oletus on, että Berliinin klubeilla olisi jotain vain heteroille -bileitä. Näin ei ainakaan Hesarin jutussa ollut eikö se vastaa kuvaani noista klubeista.
Viestini pointti ei myöskään ollut, että tuntisin koko ikäluokkani hengenheimolaiset, vaan, kuten sanoin, en ihmettelisi, jos muutkin kuin minä olisivat päätyneet normista poikkeaviin suhteisiin.
Olen itse monisuhteessa ja tunnen noin viisi (hetero-/bi-)paria/kolmiapilaa tms, joiden kanssa avoimet ja monisuhteet ovat tulleet puheeksi, ja jotka ovat avanneet suhteen tai siinä on useampi osapuoli. Lisäksi tiedän muutaman, joita asia kiinnostaa.
En tosiaan mene polyamoria edellä hyvänpäiväntuttujen kanssa, vaan asia tulee puheeksi, jos tulee, syvällisemmin tutustuessa. Miesten välisiä suhteita en laske tähän, kun aloitus kysyi naisten asennetta, mutta ei ole lainkaan tavatonta, että miespari tapailee muitakin yksin tai yhdessä.
Seksuaalisesta suuntautumisestani olen avoin. Voin sanoa, että tämä avoin- tai monisuhteisten mielenterveysongelmaisiksi ja tunnevammaisiksi leimaaminen muistuttaa paljon keskustelua, jota osin vieläkin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen päiden yli käydään. Huutelijoiden harmiksi tautiluokitusten aika on ohi.
Vierailija kirjoitti:
706. Teit havainnon narsistisesta ajattelusta s*ksin osalta.
Kenelle seksi on niin vaikea asia, että sanakin täytyy sensuroida asteriskilla?
Eniten tässä keskustelussa on itselleni herättänyt ajatuksia se, kuinka iso vaihtelu on myös avoimissa suhteissa elävien välillä. Itselleni ei ole mikään ongelma käydä ja antaa vaimon käydä seksibileissä, mutta taas polyamoria tms. on täysin poissuljettu. Eli seksistä en osaa tuntea lainkaan mustasukkaisuutta, mutta jos taas ajattelen, että vaimoni olisi ihastunut toiseen, tuntuu erittäin ahdistavalta.