Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella pieni määrä, usko pois. Olen itse ollut swingeri jo 90-luvulta, ja tiedän että tämä todella marginaalinen juttu. Media paisuttelee asiaa.
Susta Himos esim. marginaalista? Puolitoista tuhatta kävijää kerrallaan. Taidat feikata. Yhteisön paikassa viikoittain kymmenien - satojen kävijöiden tapahtumia.
1500 ihmistä 4.5 miljoonasta maamme aikuisväestöön kuuluvasta on suhteellisesti todella marginaalista.
Kuinkas paljon siellä XU:ssa on aktiivisia profiileja?
Ihan sama. Ei kiinnosta. Kukin tehköön niin kuin tykkää. Kunhan ette varatut miehet lähesty mua. T: sinkku nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja ketä ei. Tämmöistä meininkiä oli jo seiskytluvulla. On niinkuin keksitty pyörä uudestaan
Ei 70-luvulla ollut kaksi kertaa vuodessa 1500:n seksipositiivisen ihmisen kokoontumisia. Nettiaika on mahdollistanut paljon.
Pieni marginaalinen määrä. Se mikä ihmetyttää että miksi jotkut pitävät jatkuvaa meteliä siitä jos joku anonyymi tuomitsee poly tai avoimet suhteet. Mitä väliä sillä on vaikka joku tuomitsisi?
Väitän: ei noita artikkeleita ja tv-sarjoja tehtäisi jos aihe kiinnostaisi pientä marginaalista määrää. Ei noita juttuja tehdä ns. skeneläisille vaan suurelle yleisölle joka siis seuraa valtavirrassa suurella mielenkiinnolla.&nbs
sometilien seuraajamäärät ovat aika kevyt peruste. Varsinkin kun somettajat ostelevat feikkiseuraajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala tuomitsee teidät huorintekijät.
Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.
Kirje heprealaisille 13 jae 4
Lonkerohirviö tuomitsee teidät tuomitsijat.
Pitäkää mölyt kaikin tavoin mahassa älkääkä tehkö itsestänne pellejä netissä, sillä lonkerohirviö tuomitsee ääliöt ja kusipäät.
Kirje mammapalstalle
Otapa lääkkeesi ja nyt nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella pieni määrä, usko pois. Olen itse ollut swingeri jo 90-luvulta, ja tiedän että tämä todella marginaalinen juttu. Media paisuttelee asiaa.
Susta Himos esim. marginaalista? Puolitoista tuhatta kävijää kerrallaan. Taidat feikata. Yhteisön paikassa viikoittain kymmenien - satojen kävijöiden tapahtumia.
1500 ihmistä 4.5 miljoonasta maamme aikuisväestöön kuuluvasta on suhteellisesti todella marginaalista.
Jossain Tampereella käy 13 tuhatta ihmistä katsomassa jääkiekkoa pari kertaa viikossa. Että nääs silleen.
He siis kokoontuvat jääkiekon katselun ohella harrastamaan seksiä! Miksi minulle ei ole kerrottu 😅
Vierailija kirjoitti:
Niin minä kuin moni ystävistäni kuuluu tuohon ikäryhmään ja on pitkässä suhteessa itseään vanhemman puolison kanssa. Miehiltä mielenkiinto/kyky seksitouhuihin loppuu usein naisia nuorempana - ja näin on tietysti varsinkin jos sitä ikäeroa tuohon suuntaan on enemmänkin. Ehdotin itse miehelleni joitain vuosia sitten avointa suhdetta, mutta hänelle se ei sopinut eikä silti haluta erotakaan, joten toistaiseksi olemme sitten pysyneet vuosia seksittömässä suhteessa. Itsellä kuitenkin mielenkiintoa moisiin juttuihin vielä olisi, joten miettiihän sitä aina välillä, onko nykyinen tilanne paras mahdollinen ratkaisu vai tuhlaako tässä vuosia, joina vielä vois nauttia siitäkin elämän alueesta.
Ei se omassa tuttavapiirissäni kuitenkaan yleistä ole, että naiset toivovat avointa suhdetta. Muutama toivoo ja parilla on, mutta useimmat ystäväni ovat ihan tyytyväisiä perinteisiin parisuhteisiinsa.
Tämä on yleinen harhaluulo. Terveellä miehellä kyllä säilyy seksihalut todella pitkälle, varsinkin jos parisuhteessa ylläpidetään tiettyä seksuaalista jännitettä. Jos ei, niin kannattaa mennä lääkäriin, kyse voi olla testosteronitason laskusta tai muusta vaivasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja ketä ei. Tämmöistä meininkiä oli jo seiskytluvulla. On niinkuin keksitty pyörä uudestaan
Eihän tämä koskaan ole ollut kokonaan poissa. Seksikumppanien ja erityisesti baisen seksuaalisuuden kontrollointi on tullut tärkeäksi maanviljelyn alettua, kun on haluttu varmistaa omaisuuden periytyminen (miehen) omalle jälkeläiselle.
Minä olen aina halunnut olla vapaassa suhteessa ja nyt nelikymppisenä olen löytänyt kumppanin, joka ajattelee samalla tavalla.
N45
Vai M48?
Olen nainen, ja käsitykseni mukaan miehet suhtautuvat avoimiin suhteisiin usein naisia kielteisemmin, jos kyse on heterosuhteista. Sitten on vielä se ei niin miellyttävä vähemmistö miehiä, jotka väittävät olevansa avoimessa suhteessa, vaikka kumppani on asiasta autuaan tietämätön. Näihin olen törmännyt jo nuorena, onneksi en itse haksahtanut.
Sama n45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain Tampereella käy 13 tuhatta ihmistä katsomassa jääkiekkoa pari kertaa viikossa. Että nääs silleen.
He siis kokoontuvat jääkiekon katselun ohella harrastamaan seksiä! Miksi minulle ei ole kerrottu 😅
Onhan siellä cheerleaderit. Koska vapaus, sanoinko jo vapaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei media paisuttele asiaa. Media tekee juttuja jotka kiinnostavat lukijoita tai katsojia. Ei medialla ole mitään syytä paisutella asiaa.
Swinger-maailma kyllä pelkää mediaa, se on eri asia.
Tottakai tietty erikoisuus kiinnostaa suurta yleisöä. silti on eri asia kuin moni oikeasti haluaa avointa suhdetta, tai oikeasti harrastaa seksiä muiden kuin kumppanin kanssa. Kyllä näitä on nähty vuosien varrella, olen ollut erittäin aktiivinen tällä saralla.
Eikä ole mitään "swinger-maailmaa", mikä pelkäisi mediaa. Älä viitsi sanoa tuollaista, joka ei pidä paikkaansa. Ei ole yhtä suurta perhettä tai joukkiota. Olen ollut klubeilla ja tapahtumissa ympäri maailmaa, enkä ole kuullutkaan mistään pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.
Pitäkää mölyt kaikin tavoin mahassa älkääkä tehkö itsestänne pellejä netissä, sillä lonkerohirviö tuomitsee ääliöt ja kusipäät.
Kirje mammapalstalle
😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vakaassa avoimessa suhteessa, eikä ole edes harkinnassa tehdä profiilia XU:hun, eli luku on tuosta vieläkin korkeampi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vakaassa avoimessa suhteessa, eikä ole edes harkinnassa tehdä profiilia XU:hun, eli luku on tuosta vieläkin korkeampi :)
Eihän vakaa avoin mitään XU:ta tarvitse vaan laajentuva tai vaihtuva avoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä matalalibidoiset keski-ikäiset ymmärrä. "Elämässä on niin paljon muita tärkeämpiäkin asioita kuin seksi". Näille voisi painattaa t-paidat, niin voisivat tätä ilosanomaa levittää.
Tosin en ymmärrä miksi ja miten vaikka 110% omistautuminen perheelle ja työlle tai vaikka maailman kulkukoirien pelastamiselle estäisi seksistä nauttimisen, myös perinteisestä monogamiasta poikkeavallakin tavalla.
Ei se ole aina matalasta libidosta kiinni, kovin on mustavalkoista ajattelua. Esimerkiksi itselläni on korkea libido 55 ikävuodesta huolimatta. Harrastan seksiä ehkä 5-7 kertaa viikossa. Silti suhtautumiseni seksiin on muuttunut, elämässä on tärkeämpiä asioita. Kyllä on. Eikä se tarkoita, ettei seksi olisi tärkeätä. Mutta kun on ollut aika valtavia vastoinkäymisiä, kuten oman lapsen menettäminen, perspektiivi vähän muuttuu. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä matalalibidoiset keski-ikäiset ymmärrä. "Elämässä on niin paljon muita tärkeämpiäkin asioita kuin seksi". Näille voisi painattaa t-paidat, niin voisivat tätä ilosanomaa levittää.
Tosin en ymmärrä miksi ja miten vaikka 110% omistautuminen perheelle ja työlle tai vaikka maailman kulkukoirien pelastamiselle estäisi seksistä nauttimisen, myös perinteisestä monogamiasta poikkeavallakin tavalla.
Ei se ole aina matalasta libidosta kiinni, kovin on mustavalkoista ajattelua. Esimerkiksi itselläni on korkea libido 55 ikävuodesta huolimatta. Harrastan seksiä ehkä 5-7 kertaa viikossa. Silti suhtautumiseni seksiin on muuttunut, elämässä on tärkeämpiä asioita. Kyllä on. Eikä se tarkoita, ettei seksi olisi tärkeätä. Mutta kun on ollut aika valtavia vastoinkäymisiä, kuten oman lapsen menettäminen, perspektiivi vähän muuttuu. Ymmärrätkö?
Samaa mieltä. Mutta vastasit epävakaalle ihmiselle. Ei hän kykene näkemään asioita kuin oman ehdottoman mustavalkoisuutensa kautta.
Seksi ei kestä pitkässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä on pitkä suhde? Otetaan vaikka oma suhde, 29 vuotta yhdessä ja seksi toimii edelleen aivan loistavasti. Milloikohan tämä downfall tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä on pitkä suhde? Otetaan vaikka oma suhde, 29 vuotta yhdessä ja seksi toimii edelleen aivan loistavasti. Milloikohan tämä downfall tulee.
Käytät kovin nuorekkaita termejä ollaksesi keski-ikäinen. Oma suhde on kyllä erikoinen termi. Kyse on kuitenkin ilmeisesti teidän suhteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirje mammapalstalle
Mutta ei siis vielä avoin kirje jossa uhkaus usuttaa seuraajat palstalaisten kimppuun. 🤣🤣🤣
Kirje mammapalstalle