Nykyään alle 3000e/kk palkat on pieniä palkkoja?
Nykyisin siis hinnat on noussu,asumiskulut noussu,autoilun kulut noussu ja korot noussu. Joten palstalla usein puhutaan että sellaiset noin 3000e/kk palkat ovat pieniä palkkoja, onko näin?
Kommentit (72)
Mua vaan jaksaa ihmetyttää miten vauvapalstalla hyörii niin kovapalkkaista väkeä :D Olisi ihan kiva nähdä tilastotietoa tästä. Joku 3000 on mulle ihan tosi iso palkka, saa nähdä pääsenkö joskus siihen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kyllä kun ne ei riitä edes perustarpeisiin.
Olen yh, 2 teiniä, palkka n. 3000 euroa, ei riitä perustarpeisiin ja eletään todella minimisti. Vituttaa suoraansanottuna.
Lapsilisät ja elarit tekee tuohon jonkun yli 600 euroa nettona lisää. Miten ei siis 3000 euron netto riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yh, 2 teiniä, palkka n. 3000 euroa, ei riitä perustarpeisiin ja eletään todella minimisti. Vituttaa suoraansanottuna.
Mihin ihmeeseen sun rahat menee jos ei edes perustarpeisiin riitä 3000e??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä jos on lapsia. Mulla brutto 2500 ja riittää just ja just ja oon yksineläjä.
3000 palkasta jää käteen ehkä 2200e, eli tämä teille jotka ihmettelette miksei riitä. Pienestä palkasta menee paljon vähemmän veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ei hirveästi motivoi yrittämään alle 3 tonnin palkat. Tekee sen minimin, millä nippa nappa pysyy firman kirjoilla.
Tuolla asenteella et saa koskaan parempaa liksaa.
Eikä oikeastaan ansaitsekaan saada. Muistuupa mieleen yksi varastotyöntekijä samalla asenteella. Asiakas antoi käyntinsä jälkeen palautetta, että mikä munapää teillä oikein siellä töissä on, kun piti saada tavarat haettua vuoron lopussa, mutta tehtiin vaan selväksi, että työaika loppuu juuri ja ei vaan pysty nyt antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä jos on lapsia. Mulla brutto 2500 ja riittää just ja just ja oon yksineläjä.
Ja minulla yksineläjänä jää samasta brutosta kuin sinulla noin kolmannes säästöön / sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta työttömän 590 euroa on ihan liikaa ja luxusta, ja mahdollistaa liian helpon elämän
Se on se 590e KULUJEN PÄÄLLE, katsopa mitä tämäkin saa sohvalla istumisesta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää vaikka on lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpompi seurata keskusteluja,jos ilmotettaisiin se nettopalkka, eli käteenjäävä osuus.
Tottakai inflaatio vaikuttaa; mutta se vaikuttaa myös pienissä palkoissa tai tuloissa. Ei se vaikuta vain keskituloisiin.
Ihmettelin esim. edellisen ketjun väitettä,että "korkeakoulutetut saa saman verran rahaa kuin duunarit tai toimeentulotukiasiakkaat".
Ja näitä oli peukutettu ylöspäin. Ihan ekaksi. Duunariammatteja on jostain 10 euron tuntipalkasta sitten kirvesmiesten lukemiin. Ja lienee samaa hajontaa korkeakoulutetuissakin.
Juu eikä se ammatti edes palkkaa kerro, jossain saa iltalisiä, yölisiä ja mahdollisesti muita suoritemaksuja ja voi tehdä paljon ylitöitä ja jossain taas mennään peruspalkalla.
Sitten jossain taas tehdään muutoin vain 4 tuntista työpäivää ja jossain 12 tuntisia vuoroa, että nämä kyllä vaikuttavat aika paljon siihen palkkaa, alasta ja ammatista riippumatta.
Suomen kireä verotus pitää keskiluokan köyhänä.
Siksi ostovoima on niin matala.