Lainaatko kaverille rahaa jatkuvasti, kun hän pyytää?
Jos lainaat, niin haluatko, että hän maksaa lainan sinulle takaisin?
Kommentit (21)
Niin. Isommassa mittakaavassa kysymys onkin Suomen edellisen hallituksen ottamista lainoista. Niiden maksamisen aika alkaa nyt. Toki lainanantajat haluavat rahansa takaisin - ja korkojen kanssa!
ap
Joskus ja tottakai maksaa takaisin.
En lainaa kun ei ole mistä lainata.
Lainaan kun saan takaisin. Joskus en ole saanut muutaman kympin velkaa takaisin ja se on paras sijoitus mitä voi olla, kun huomaa että pari kymppiä oli tärkeämpi kuin ystävyys.
Lainaan ja maksaa takaisin. Joskus annan rahaa enkä vaadi takaisin maksua. Riippuu ihan tilanteesta.
En anna rahaa edes lainaksi. Tietenkin pitää maksaa. Ei kukaan halua elättää jotain lokkia.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Isommassa mittakaavassa kysymys onkin Suomen edellisen hallituksen ottamista lainoista. Niiden maksamisen aika alkaa nyt. Toki lainanantajat haluavat rahansa takaisin - ja korkojen kanssa!
ap
Nyt oli kyllä pikkuisen huono vertaus. Yritäpä uudelleen.
Ei ole ikinä ollut mitään köyhiä weetee kavereita jotka pummisivat. Kannattaa hieman katsoa keiden kanssa kaveeraa.
Lopetin lainaamisen, Alkoi ottaa päähän, kun joka perjantai tuli itkuviesti tai puhelu. Sitten, kun nekin rahat meni aina baariin. Alko käymään raskaaksi se oman vklopun aloittaminen. Muuten siitä ihmisestä ei kuulunut yhtään mitään ja nyt ei kuulu ollenkaan, kun en enää lainaa.
Olin vain pankki. Maksoi hän aina takas.
Lainaan, koska pelottaa jäädä ilman kavereita.
Mulla on vain yksi ystävä, jolle voin lainata ja siskot. Muille en lainaa.
Lopetin, kun en jaksa kerjätä maksuja tai tavaralainaa takaisin vuositolkulla. Suurin osa lainaajista ei maksa takaisin tai palauta lainaamansa.
En ole enää tekemisissä noiden ihmisten kanssa.
Yhdelle ystävälleni lainaan rahaa. Usein summat ovat 20-30e kerrallaan, kerran maksoin muuttoauton vuokran - olin myös itse ajamassa sitä autoa. Ystäväni maksaa takaisin silloin kun taloudellinen tilanteensa sen sallii.
Ystäväni on lapseton absolutisti, niin ensisijaisesti uskon rahojen menevän ruokakauppaan tai laskuihin, kyse ei siis ole Alkon rahoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNyt oli kyllä pikkuisen huono vertaus. Yritäpä uudelleen.
Ei minusta huono vertaus lainkaan. Oli laina iso tai pieni, niin aina se on maksettava takaisin, tavalla tai toisella. Ilmaista rahaa ei ole.
ap
Voin lainata jos on mistä lainata ja olen lainannutkin maltillisia summia. Oli aikoinaan kaveripiirissä ihan normaalia lainailla puolin ja toisin jos haluttiin kuppilaan. Ei siinä ystävyydet olleet katkolla kun kaikki lainaili toisiltaan joitakin kymppejä. Pääasia että oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNyt oli kyllä pikkuisen huono vertaus. Yritäpä uudelleen.
Ei minusta huono vertaus lainkaan. Oli laina iso tai pieni, niin aina se on maksettava takaisin, tavalla tai toisella. Ilmaista rahaa ei ole.
ap
Voi kun olisikin vain kyse lainan maksamisesta takaisin. Koukkunokkaheimo keksii vielä ottaa korkoa lainatulle rahalle. Aatu oli oikeassa.
Joskus aikoinaan lainasin, kun mulla oli rahatilanne parempi. Yleensä se oli aina baariin mennessä. Kaveri oli sellainen, että sille olisi kunnian päälle pahasti käynyt, jos olisi jäänyt maksamatta. Aina eurolleen maksoi takaisin, kun sai rahaa.
En lainaa kavereille. Veljelleni lainasin 40 euroa mutta ei ole maksanut takas vielä.
Vierailija kirjoitti:
Voin lainata jos on mistä lainata ja olen lainannutkin maltillisia summia. Oli aikoinaan kaveripiirissä ihan normaalia lainailla puolin ja toisin jos haluttiin kuppilaan. Ei siinä ystävyydet olleet katkolla kun kaikki lainaili toisiltaan joitakin kymppejä. Pääasia että oli hauskaa.
Tuntuu toisinaan että nimenomaan se oli elämäni onnellisinta aikaa kun oli just pikemminkin pääsääntö kuin poikkeus että joku aina jollekin lainasi ja sillä selvä. Hyvin hauska (ja pitkä) nuoruus tuli vietettyä. Nykyään kun keski-ikäisyys yhdessä keskiluokkaisuuden kanssa kuin huomaamatta omalla mekanismillaan rajoittaa vapaa-aikaolemisen keskinkertaiseen pseudoviihteellisyyteen koirien ulkoiluttamisineen ynnä suoratoistopalveluineen, noita aikoja muistelee kaiholla ja ihmettelee, miten oli mahdollista (muun muassa) viettää Pariisin ei-ihan-keskeisellä alueella kaksi viikkoa putkeen (!) unohtumattomassa seurassa marraskuussa lähes 20 vuotta sitten jokseenkin rahattomana. C était la vie, vraiment.
Mulla ei ole sellaisia kavereita, jotka pyytäisi lainaa, ja jos olisi/ pyytäisi, en lainaisi. Itsekään en ikinä pyytäisi kavereiltani, en edes ystäviltäni lainaa. Ainoat kelle lainaisin, olisi äitini ( joka ei todellakaan tarvitse), ja siskoni. Lapsillekaan en lainaisi, vaan tarvittaessa annan/ lahjoitan.
Mikä kysymys! Ei pidä olla tekemisissä.