Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
101/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidi ei osaa elää tulojensa mukaan. Ihan selkeästi on liian kallis asunto hommattu tai sitten liian nopea lyhennysaika otettu asuntolainaan. Myös auto taitaa olla melko tyyris tuloihin nähden? 

Vierailija
102/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli mieleen että tässä on haluttu kaikki kerralla.

Kiva koti, auto, lapset, työ yms. Ja varmasti kaikki näyttää tosi upealta, että näytetään muille kuinka me ollaan saatu kaikki ja nyt sit mietitään, että mihin ne kaikki rahat menee...

Ruoka laskussa pystyisivät ainakin säästämään heti satasia, kun vähän suunnittelisivat paremmin. Ja halvempia salejakin kyllä löytyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho.

Itse tienaan puolet tuosta ja maksan samat maksut yksin.

Ruokaa en tosin pysty tonnilla ostamaan kuukaudessa?

Mutta lainat, vastikkeet, sähkölaskut, vakuutukset, bensat ym. kulut, kauppalaskut, harrastukset, lääkärit ym. ym.

suurin piirtein samalla kaavalla.

Kahden tuloilla tuosta pitäisi jäädä melkein puolet säästöön??

Vierailija
104/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapset kahden vuoden ikäerolla ja tein töitä sunnuntaisin ollessani vanhempainvapaalla. Ja molemmat lapset oli kotihoidossa.

Vierailija
105/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole erittelyä, jos lasten vaatteet on kirjattu kohtaan lisäksi tarvittaessa. Niitä nimittäin tarvitsee vauvalle ja taaperolle ihan koko ajan. Tuplarattaat maksavat käytettyinäkin useita satasia, ja sitten vaipat, mahdolliset korvikkeet jne. Ne kaikki menevät ruoan ja päivittäistavaroiden alle.

Vierailija
106/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan niitä kuluja karsittua mutta jos on kaksi kokoaikatyössä käyvää ja elintaso kuin perustoimeentulotuella niin jossain mättää.

Tämä on se pointti, joka nyt menee ohi. Eikä kouluruoka ole ilmaista opettajalle, vain oppilaille.

Kahden kouluttautuneen pitäisi pystyä normaaliin elämään, nuo elä kuten tuilla elävät. Tuet ja verot alas, niin kouluttautuminen alkaa kannattaa.

Vierailija
107/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenot kuulostaa kalliilta, toki voihan tuossa olla esim. lasten ja aikuisten vaatteita ja tarvikkeita mukana, jos ne ostetaan samalla Prismasta. Itsetehdyllä, yksinkertaisella kotiruualla säästää paljon. Autoon kuluu myös paljon rahaa, moni suomalainen ajaa 2000-5000 euron arvoisilla autoilla, eikä tarvitse maksaa velkaa kuukausittain. 

Jotain säästöä onnistuisi vielä viilata, mutta onhan tämä tilanne Suomessa nyt kieltämättä kurja. Kaksi töissä käyvää aikuista, ja silti pitäisi jatkuvasti vertailla hintoja, säästää, kitkutella, pihistellä jne. Kyllä kokopäivätyöstä pitäisi saada sellainen korvaus, että vapaa-ajalla ei tarvitsisi miettiä jatkuvasti rahankäyttöä. Työ vie kuitenkin leijonanosan ihmisen elämästä.

Vierailija
108/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?

Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.

Esim jos lähdet Kirkkonummelta vaikka lentokentän tai Tuusulan suuntaan julkisilla siihen menee 1,5-2 per suunta! 4h päivässä matkoihin ei vain ole mahdollinen jos päiväkoti on auki 8,5h. 

Joskus auto on välttämätön. 

Vierailija
109/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani jutun tulkintani on, että Heidi paljastaa, ettei heidän perheessä osata suunnitella rahankäyttöä, priorisoida tai tehdä järkevää maksusuunnitelmaa asuntolainasta. 

Vierailija
110/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?

Kaviaaria?

Ja noin pienet lapset, toinen vasta vauva....

Tonni on tosi paljon 500-600e syö jo hulppeasti. Ehkä tuossa oli vaipat ja toisen työruokailut yms mukana?

Vierailija
111/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittaa jälleen kerran ettei Suomessa kannata käydä töissä.

Niin kannattaa muuttaa vaikka Norjaan

Vierailija
112/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta 1000e/kk 2 aikuisen ja 2 pienen (joista toinen on vauva) kuulostaa vähän tyhmältä. Minulla menee ruokaan 150e/kk ja olen aikuinen normaalipainoinen nainen. Saan sillä rahalla oikeasti monipuolista ja terveellistä ruokaa MUTTA teen ruuan itse, en osta eineksiä, ostan Prismasta enimmät ja Citymarketista kun siellä on alennuksia, syön paljon kasviksia, kanaa. Jätän 20e/kg lohet sun muut ravintoarvoihin nähden liian kalliit ruuat kauppaan ja valitsen halvemman vaihtoehdon. Lohta ostan kun se maksaa kympin kg, en yhtään yli.

Pienten lasten annoskoot ovat niin pieniä että ei niihin saa mitenkään kulumaan 250e/kk... ellei vauva tarbitse kalliita korvikkeita tms. Toki tuolla perheellä lapsiin menee se 100e/kk ja aikuiset syövät sitten kaviaaria ja sushia senkin edestä.

Kuntosalit kannattaa kilpailuttaa, meidän kaupungissa halvin on vain 20e/kk. 

Vierailija
113/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jok rahaan on ihan kivaan elämään 

mutta ei ole kiinnostusta suunnitella hyvin 

Vierailija
114/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on ihan hyvä palkka ja lisäksi vakaa työllisyystilanne. Noillakin on yli 6000 euron bruttotulot yhteensä lapsilisineen.

Ihan käsittämätöntä rahankulutusta, kun esimerkiksi laittavat ruokaan 1000 euroa kuukaudessa! Vaikka heillä olisi prrheen palkka 10 000 euroa kuukaudessa, niin heiltä menisi kaikki johonkin 'välttämättömään' kulutukseen ja valittaisi samalla tavalla.

Vierailija
115/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

2 lapsinen perhe tonnilla ei tee nykyisin hevonpeetä, tuntuu että tonni on sama raha kuin satanen oli 10 vuotta sitten

Tässä tilanteessa tonni on hirveä summa.  Pikkuvauva ei syö kun hevonen ja tuskin taaperokaan. Meillä on yksi hirveästi syövä teini ja silti tuollainen summa ruokaan kuussa on älytön. 

Tuossa listassa ei oltu eroteltu ollenkaan lasten vaatteita tai muita tarvikkeita, joten oletan että ne tehdään ruokaostoksien lomassa. Mainittiinko mitään vaipoista? Kahteen vaippaikäiseen menee rahaa. Ehkä vauva tarvitsee kalliita korvikkkeita, ehkä perheessä on allergioita. Kurahanskoja ja sen sellaisia katoaa ja menee rikki jatkuvasti. Kenkiä pitää ostella p

Kirpparit on täynnä hyviä lastenvaatteita ja äitiyspakkauksessa on kattava perussetti. Isommalta jää vaatteet pienemmälle. Epäilen, että on hankittu lastenvaatemuotia isolla rahalla, hienot vaunut ja rattaat jne. Vaippoihin tietysti menee, mutta kestovaipat on keksitty ja äiti kotona, joten ehtisi niitä pestä. Parivuotias alkaa olemaan jo kuiva. 

Varmaan jutussa olisi mainittu jos olisi jokin allergia/erityisruokavalio. 

Vierailija
116/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole erittelyä, jos lasten vaatteet on kirjattu kohtaan lisäksi tarvittaessa. Niitä nimittäin tarvitsee vauvalle ja taaperolle ihan koko ajan. Tuplarattaat maksavat käytettyinäkin useita satasia, ja sitten vaipat, mahdolliset korvikkeet jne. Ne kaikki menevät ruoan ja päivittäistavaroiden alle.

Et sinä tarvitse yhtään mitään todellakaan sille vauvalle, jos sulla on myös kaksivuotias esikoinen. Eikä ne maksa tuollaisia summia. Juuri olin eilen MLL:n kirppiksellä myymässä ja sieltä sai kaksivuotiaalle vaikka mitä euron kappalehintaan.

Ja ainahan niitä pieneksi jääneitä voi sitten itse myydä taas pois, kun ne jää pieniksi. Minulla on kahden vuoden ikäerolla lapset ja myin koko ajan pois saman verran kuin mitä ostin.

Vierailija
117/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

Ja noin pienet lapset, toinen vasta vauva....

Tonni on tosi paljon 500-600e syö jo hulppeasti. Ehkä tuossa oli vaipat ja toisen työruokailut yms mukana?

Siinä lukee: ruoat ja päivittäistavarat. Se tarkoittaa kahden lapsen vaippoja, pesuaineita, muita hygieniatuotteita, äidinmaidonkorvikkeita ja niin edelleen. Ja täällä älykääpiöt selittävät ylemmyydentuntoisena että ei meillä edes teini syö noin paljon. Ja osanotto kaikille, kenen teini oikeasti on 24/7 vaipoissa.

Vierailija
118/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan niitä kuluja karsittua mutta jos on kaksi kokoaikatyössä käyvää ja elintaso kuin perustoimeentulotuella niin jossain mättää.

Tämä on se pointti, joka nyt menee ohi. Eikä kouluruoka ole ilmaista opettajalle, vain oppilaille.

Kahden kouluttautuneen pitäisi pystyä normaaliin elämään, nuo elä kuten tuilla elävät. Tuet ja verot alas, niin kouluttautuminen alkaa kannattaa.

VÄÄRIN. Tuo sun typerä johtopäätös on tällaisen uutisoinnin pointti. Nuo kaksi elävät kuin tuilla elävät, koska heillä on elämänhallinta hukassa. Totta kai rahat on vähissä kun 2 aikuista + 2 pikkulasta saavat kulumaan ruokiin 1000e/kk. Toki palstan l äskien mielestä se on normaalia.

Vierailija
119/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Itse en ole järin hyvätuloinen vaan kuulun alempaan keskiluokkaan. 

Silti saan palkastani säästöön kuukaudessa noin 400e. Joo ja minulla on auto,asuntolainaa ja asun yksin sekä olen lapseton. 

Monet ketkä valittaa rahan puutteesta eivät vaan osaa hallita omaa rahan käyttöään. Säästöön saa hyvin rahaa kun ei käy ravintoloissa,baareissa tai missään yleisötapahtumissa. Myös kun kaupassa katselee hintoja ja ostaa aina sen edullisimman vaihtoehdon niin siinä myös saa säästöön rahaa.

Minun mielestä suomessa on paljon ihmisiä jotka ei osaa elää omien tulojensa mukaan. 

Vierailija
120/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi pieniin lomareissuihin rahaa silloinkin kun minä olin työtön ilman tuloja, toisesta lapsesta loppuneet lapsilisät ja oli lukiossa. Se tehtiin niin että otettiin asuntolainasta lyhennysvapaita kuukausia. Luotettiin siihen, että minä pääsen vielä töihin. Pääsin sitten tvp-kurssille ja sain työmarkkinatuen. Hinnat oil toki silloin halvempia, mutta ei niin merkittävästi halvempia suhteessa meidän tuloihin. Kun minä sain sen muutaman satasen kuussa, nostettiin asuntolainan lyhennystä heti kolmella sadalla. Sitten pääsihin töihinkin ja rahaa jäi jatkuvasti yli. Meillä näyttää ruokalaskut, toisen lapsen erityisruokavaliosta huolimatta, jääneen pieniksi. Kaiken a ja o on itse tekeminen ja luonnostaan edullisten raaka-aineiden suosiminen. Sisäfilepihvit kuuluvat meillä vain harvinaisiin juhlapäiviin, porkkana, kaali ja itsepoimitut marjat arkea. Jos olisin opettaja, olisi aina lomasta osa parhaaseen marja-aikaan, Asuisin metsässä. Nykytyössä en aina sitä marja-aikaan saa. Toki koulut alkaa vähän liian aikaisin, puolukka-aikaa ajatellen mutta harva muutenkaan saa puolukka-aikana lomaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi