Ahdistusta lievittäviä lääkkeitä, jotka EIVÄT vaikuta negatiivisesti seksuaalisuuteen?
Ahdistusta lievittäviä lääkkeitä, jotka EIVÄT vaikuta negatiivisesti seksuaalisuuteen? Sosiaalisten tilanteiden ahdistus.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bentsot. Mulla ainakin ne saa vaan haluamaan seksiä.
Sama kokemus.
Bentsot voisi olla mahdollisesti ok, mutta koukuttumisriski taitaa olla todellinen. Miten usein käytätte sitä? Ja kykeneekö sen alaisena toimimaan kuitenkin skarpisti?
On täysin naurettavaa että bentsojen kuvitellaan koukuttavan miltei jokaisen käyttäjänsä ja tällä perustella niitä on vaikea saada lääkäriltä ihan oikeaan ongelmaan.
Ihan normaali toimintakyky säilyy mutta väsyttää ehkä hieman.
Faktahan on se, että bentsot voivat koukuttaa jo parissa viikossa. Jos ei halua uutta ongelmaa, on ihan relevanttia pohtia asiaa koukuttavuuden ja seksuaalihaittojen kannalta.
Ap, mulla on paroksetiini (SSRI) käytössä ja se tosiaan aiheuttaa seksuaalihaittoja joten en suosittele, ahdistus tosin lievittynyt merkittävästi.
Mulla oli aikaisemmin beetasalpaajat käytössä sosiaalisissa tilanteissa, vie ahdistuksen fyysiset oireet pois (mm. punastuminen, vapina) niin sosiaaliseen vuorovaikutukseen on paljon helpompi keskittyä. Niitä saa nappailla vaikka joka päivä, ne eivät koukuta tai aiheuta paljolti sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti ahdistunut? Siinä tilassa ei kauheasti seksi kiinnosta.
Siis en ole mitenkään masentunut tai alakuloinen, mutta minulla on pitkään jatkunutta sosiaalisen kanssakäymisen ongelmaa. Olen ahdistunut sosiaalisissa tilanteissa ja en esim. aina saa hoidettua kaikkia haluamiani asioita sen takia. Seksuaalisuus on hyvin tärkeä voimavara minulle, joten siihen en missään nimessä halua vaurioita. Eli en voi ottaa riskiä esim. Ssri-lääkkeiden kokeilemisesta.
Määrittelisin tuon ongelman joksikin muuksi kuin ahdistukseksi. Asia ei toki mulle kuulu.
No onneksi sinä et tee diagnoosia vaan lääkäri. Kyllä sosiaalisten tilanteiden pelko, joka vaikuttaa arkipäiväiseen toimintaan, menee ahdistuneisuushäiriö diagnoosin alle ja sitä voidaan helpottaa ahdistuneisuuten auttavilla lääkkeillä ja terapialla.
Lääkäri osaa varmasti myös ap:lle määrittää oikeat lääkkeet ja kertoa faktat. Vaikka jollain muulla joku ei-SSRI-lääke ei olisi vaikuttanut seksuaalisuuteen, se ei ole mikään tae tai edes todennäköisyys, että ap:lla olisi sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulla on paroksetiini (SSRI) käytössä ja se tosiaan aiheuttaa seksuaalihaittoja joten en suosittele, ahdistus tosin lievittynyt merkittävästi.
Mulla oli aikaisemmin beetasalpaajat käytössä sosiaalisissa tilanteissa, vie ahdistuksen fyysiset oireet pois (mm. punastuminen, vapina) niin sosiaaliseen vuorovaikutukseen on paljon helpompi keskittyä. Niitä saa nappailla vaikka joka päivä, ne eivät koukuta tai aiheuta paljolti sivuvaikutuksia.
Beetasalpaajat ovat minulle tuttuja, ja hyvä lisä kyllä välillä. Mutta pääpohjaista ongelmaa ne eivät tietysti poista. Ja pidän mieluummin seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat kuin menetän seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat. Säännöllinen lääkitys ei siis taida tulla kyseeseen. Ehkä voisin harkita satunnaisia bentsoja ja jotain terapia.
Mulla on Voxra, ei seksuaalihaittoja ja ei ole ssri-lääke
Pitemmällä aikavälillä toimivin tapa edetä olisi ohjattu altistusterapia. Eli joudut tarkoituksellisesti epämukavuusalueelle ja siedät ahdistusta tietyn aikaa, mutta lopulta huomaat että mitään ei tapahtunut ja ahdistuneisuus ei aiheuttanut mitään negatiivista --> aivot oppivat ettei sosiaalisia tilanteita kannata pelätä. Itselleni tämä KBT-terapian osana oli maailmaamullistava ja olen jättänyt lääkkeet jo kokonaan pois.
Bentsoja tosin ei saisi syödä sen aikana, koska koko altistuksen pointti on saada ahdistusta aikaan ja oppia sen lievityttyä luonnollisesti tilanteen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Rukous.
Sirä voi kokeilla. Se ei aiheuta vahinkoa.
Brintellix ei ole minulle aiheuttanut merkittävää haittaa. Yleinen ahdistuneisuus on lievittynyt huomattavasti. Ei paljon työ, tai kaupassa käynnit stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitemmällä aikavälillä toimivin tapa edetä olisi ohjattu altistusterapia. Eli joudut tarkoituksellisesti epämukavuusalueelle ja siedät ahdistusta tietyn aikaa, mutta lopulta huomaat että mitään ei tapahtunut ja ahdistuneisuus ei aiheuttanut mitään negatiivista --> aivot oppivat ettei sosiaalisia tilanteita kannata pelätä. Itselleni tämä KBT-terapian osana oli maailmaamullistava ja olen jättänyt lääkkeet jo kokonaan pois.
Bentsoja tosin ei saisi syödä sen aikana, koska koko altistuksen pointti on saada ahdistusta aikaan ja oppia sen lievityttyä luonnollisesti tilanteen aikana.
Minulla ongelma altistumisessa on se, että se useimmiten aiheuttaa onnistumisen tunteiden sijasta epäonnistumisen tunteita ja siten vain syventää ongelmaa. Epäonnistumista aiheuttavat toisaalta yksi reagointitapani, johon beetasalpaaja ei tehoa ja jota ihmiset kommentoivat. Ja toisaalta se, että en vain onnistu tilanteissa niin hyvin kuin haluaisin. Jään syrjään tai en pysty sanomaan haluamiani asioita.
Duloksetine. Alkuun halut katosi. Mutta iso O löytyi muutaman kk jälkeen, kun kroppa tottui lääkkeeseen.
Mitä väliä?
Ilman lääkitystä: ei seksi kiinnosta, ei jaksa
lääkityksen kanssa: ei seksi kiinnosta, ei jaksa
Elämässä on muutakin kuin naisen limainen suolenpätkä
Vierailija kirjoitti:
Brintellix ei ole minulle aiheuttanut merkittävää haittaa. Yleinen ahdistuneisuus on lievittynyt huomattavasti. Ei paljon työ, tai kaupassa käynnit stressaa.
Mikä annostus sulla on? Mä aloitin tämän 3 viikkoa sitten ja olo on aivan järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
"Annoksen ollessa 5-15 mg ei todettu eroa lumeeseen verrattuna. 20 mg:n vortioksetiiniannoksia käytettäessä seksuaalisten toimintahäiriöiden ilmaantuvuus (TESD) kuitenkin lisääntyi (ks. kohta Farmakodynamiikka). Markkinoille tulon jälkeen on raportoitu seksuaalisten toimintahäiriöiden tapauksia alle 20 mg:n vortioksetiiniannoksilla."
Vierailija kirjoitti:
Duloksetine. Alkuun halut katosi. Mutta iso O löytyi muutaman kk jälkeen, kun kroppa tottui lääkkeeseen.
Tämä ei valitettavasti ole vaihtoehto. En käytäpäihteitä, käyn kokopäivätöissä, huolehdin velvollisuuksista ja olen usein ahdistunut. Orgasmeista en luovu.
Diapamia vuosikymmenet, minusta tuli Aseseksuaali.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis.
Auttaa ahdistukseen 10-20 minuutissa. Sitä ette saa koska suomalainen systeemi on mitä on. Pameja tai mielialalääkkeitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis.
Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida minulla toimia, kun koko hereillä oleminen on mukavuus alueen ulkopuolella ollut jo monta vuotta.
On täysin naurettavaa että bentsojen kuvitellaan koukuttavan miltei jokaisen käyttäjänsä ja tällä perustella niitä on vaikea saada lääkäriltä ihan oikeaan ongelmaan.
Ihan normaali toimintakyky säilyy mutta väsyttää ehkä hieman.