Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistusta lievittäviä lääkkeitä, jotka EIVÄT vaikuta negatiivisesti seksuaalisuuteen?

Vierailija
23.03.2024 |

Ahdistusta lievittäviä lääkkeitä, jotka EIVÄT vaikuta negatiivisesti seksuaalisuuteen? Sosiaalisten tilanteiden ahdistus.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

xanor <3

Vierailija
42/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bupropioni,se jopa lisää sitä.

Vortioksetiini vain harvoin aiheuttaa (riippuu myös annoksesta, korkeampi annos>todennäköisempää)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10 mg ollut vuoden ajan. Ei ole tullut muuta kuin lievää pahoinvointia välillä aamuisin ja lievää hampaiden narskuttelua. Hikoilen myös urheillessa enemmän.

Joillakin lääkkeiden "sisäänajo" voi kestää pitempään, mutta kolme viikkoa on ehkä turhan pitkä aika.

Vierailija
44/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 10 mg ollut vuoden ajan. Ei ole tullut muuta kuin lievää pahoinvointia välillä aamuisin ja lievää hampaiden narskuttelua. Hikoilen myös urheillessa enemmän.

Joillakin lääkkeiden "sisäänajo" voi kestää pitempään, mutta kolme viikkoa on ehkä turhan pitkä aika.

Brintellix siis...

Vierailija
45/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti ahdistunut? Siinä tilassa ei kauheasti seksi kiinnosta. 

Siis en ole mitenkään masentunut tai alakuloinen, mutta minulla on pitkään jatkunutta sosiaalisen kanssakäymisen ongelmaa. Olen ahdistunut sosiaalisissa tilanteissa ja en esim. aina saa hoidettua kaikkia haluamiani asioita sen takia.  Seksuaalisuus on hyvin tärkeä voimavara minulle, joten siihen en missään nimessä halua vaurioita. Eli en voi ottaa riskiä esim. Ssri-lääkkeiden kokeilemisesta. 

Muutama on, mm. bupropioni (Voxra / Wellbutrin) ja moclobemide (Aurorix).

Ei haittaa seksuaalisuudelle, vaan molemmat päinvastoin saattavat ja usein nostavatkin seksuaalista halukkuutta. Molempia käytetään myös seksuaalihäiriöiden erityisesti kiihottumisen häiriöihin, erektiohäiriö tyypillisesti, sekä miehille että naisille. Täysi vaste yllensä 6 kuukauden kuluttua aloittamisesta. Eivät aiheuta riippuvuutta.

Vierailija
46/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ole mitenkään masentunut tai alakuloinen, mutta minulla on pitkään jatkunutta sosiaalisen kanssakäymisen ongelmaa. Olen ahdistunut sosiaalisissa tilanteissa ja en esim. aina saa hoidettua kaikkia haluamiani asioita sen takia.  Seksuaalisuus on hyvin tärkeä voimavara minulle, joten siihen en missään nimessä halua vaurioita. Eli en voi ottaa riskiä esim. Ssri-lääkkeiden kokeilemisesta. 

Määrittelisin tuon ongelman joksikin muuksi kuin ahdistukseksi. Asia ei toki mulle kuulu. 

Niinkö? Tuollehan on oikea diagnoosikin, sosiaalinen ahdistus. Miksei se ahdistusta voisi olla?

Vierailija
47/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ammattiapu on sitten paikallaan.

Keneltä sä luulet ap:n saavan ne lääkkeet ellei ammattilaiselta?

Vierailija
48/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bentsot. Mulla ainakin ne saa vaan haluamaan seksiä.

Sama kokemus.

Bentsot voisi olla mahdollisesti ok, mutta koukuttumisriski taitaa olla todellinen. Miten usein käytätte sitä? Ja kykeneekö sen alaisena toimimaan kuitenkin skarpisti?

On täysin naurettavaa että bentsojen kuvitellaan koukuttavan miltei jokaisen käyttäjänsä ja tällä perustella niitä on vaikea saada lääkäriltä ihan oikeaan ongelmaan.

Ihan normaali toimintakyky säilyy mutta väsyttää ehkä hieman.

Faktahan on se, että bentsot voivat koukuttaa jo parissa viikossa. Jos ei halua uutta ongelmaa, on ihan relevanttia pohtia asiaa koukuttavuuden ja seksuaalihaittojen kannalta.

Sama käy muillekin lääkkeille. Saat paremman olon etkä lopeta, koska voit paremmin. 

Vierailija
49/73 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama on, mm. bupropioni (Voxra / Wellbutrin) ja moclobemide (Aurorix).

Ei haittaa seksuaalisuudelle, vaan molemmat päinvastoin saattavat ja usein nostavatkin seksuaalista halukkuutta. Molempia käytetään myös seksuaalihäiriöiden erityisesti kiihottumisen häiriöihin, erektiohäiriö tyypillisesti, sekä mie

Kiitos. Tutkin hieman noiden taustaa. Päätin olla aloittamatta lääkitystä, eli mennään jatkossakin pelkällä beetasalpaajalla ja olen ahdistunut silloin, kun olen ahdistunut. Korkeintaan joku muutaman kerran terapiakäynti voisi onnistua, mutta tuskin siitä juuri hyötyä on.

Vierailija
50/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on paroksetiini (SSRI) käytössä ja se tosiaan aiheuttaa seksuaalihaittoja joten en suosittele, ahdistus tosin lievittynyt merkittävästi.

Mulla oli aikaisemmin beetasalpaajat käytössä sosiaalisissa tilanteissa, vie ahdistuksen fyysiset oireet pois (mm. punastuminen, vapina) niin sosiaaliseen vuorovaikutukseen on paljon helpompi keskittyä. Niitä saa nappailla vaikka joka päivä, ne eivät koukuta tai aiheuta paljolti sivuvaikutuksia.

Beetasalpaajat ovat minulle tuttuja, ja hyvä lisä kyllä välillä. Mutta pääpohjaista ongelmaa ne eivät tietysti poista. Ja pidän mieluummin seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat kuin menetän seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat. Säännöllinen lääkitys ei siis taida tulla kyseeseen. Ehkä voisin harkita satunnaisia bentsoja ja jotain terapia.

Masennuslääkkeet vaikuttavat mekanismiltaan etenkin suolistoon, jossa tuotetaan aivojen välittäjäaineita. En tiedä, mikä on pääpohjainen ongelma ja miten sellainen tunnistetaan. Ruokavaliolla pystyy myös vaikuttamaan suolistoon ja lievittämään ahdistusta.

Aiheesta lisää:

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/6e48a792-8a05-40da-af9e-8d2fb7a478…

Vierailija
51/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsuihkut ja kylmäkylvyt. Asiasta on paljon tutkimusta. 

Vierailija
52/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bentsot. Mulla ainakin ne saa vaan haluamaan seksiä.

Sama kokemus.

Bentsot voisi olla mahdollisesti ok, mutta koukuttumisriski taitaa olla todellinen. Miten usein käytätte sitä? Ja kykeneekö sen alaisena toimimaan kuitenkin skarpisti?

On täysin naurettavaa että bentsojen kuvitellaan koukuttavan miltei jokaisen käyttäjänsä ja tällä perustella niitä on vaikea saada lääkäriltä ihan oikeaan ongelmaan.

Ihan normaali toimintakyky säilyy mutta väsyttää ehkä hieman.

Faktahan on se, että bentsot voivat koukuttaa jo parissa viikossa. Jos ei halua uutta ongelmaa, on ihan relevanttia pohtia

Tai sitten on vaikea lopettaakin lääkettä, jonka mekanismi on sellainen, että pitoisuuden laskiessa tulee ahdistusoireita lääkkeen itsensä sivuvaikutuksena. Mikä estää lääkkeestä irtaantumisen monella, kun oireet lääkeannosta nollaa kohti laskettaessa ovat niin ahdistavia. Nämä ongelmat ovat niin tunnettuja kirjallisuudessa nykyään, ettei bentsoja enää niin herkästi kirjoiteta kuin tehtiin ennen.

Vierailija
53/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on paroksetiini (SSRI) käytössä ja se tosiaan aiheuttaa seksuaalihaittoja joten en suosittele, ahdistus tosin lievittynyt merkittävästi.

Mulla oli aikaisemmin beetasalpaajat käytössä sosiaalisissa tilanteissa, vie ahdistuksen fyysiset oireet pois (mm. punastuminen, vapina) niin sosiaaliseen vuorovaikutukseen on paljon helpompi keskittyä. Niitä saa nappailla vaikka joka päivä, ne eivät koukuta tai aiheuta paljolti sivuvaikutuksia.

Beetasalpaajat ovat minulle tuttuja, ja hyvä lisä kyllä välillä. Mutta pääpohjaista ongelmaa ne eivät tietysti poista. Ja pidän mieluummin seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat kuin menetän seksuaalisuuden ja sosiaaliset ongelmat. Säännöllinen lääkitys ei siis taida tulla kyseeseen. Ehkä voisin harkita satunnaisia bentsoja ja jotain terapia.

Masennuslääk

Kiitos, mutta omalla kohdallani ruokavalio on ihan ok ja en ole ylipainoinen tai edes lähellä sitä. Minua ei ahdista sillä tavalla jatkuvasti, vaan sosiaalisissa tilanteissa. Pidän tätä "pääpohjaisena" ongelmana eli päästä johtuvana ongelmana, ymmärrän sen pohjautuvan traumoihin, mutta en pysty muuttamaan sitä. Enemmän nukkuminen olisi varmasti hyväksi, mutta en ole kyennyt siihen. Olen jäänyt jumiin sellaiseen, että mietin asioita, kun pitäisi nukkua. 

Vierailija
54/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xanor.

Vierailija
55/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä siis pitäisi soveltaa esim. työpaikalla? Tai puhelimessa?

Vierailija
56/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumppaneita aina löydät, niin eiköhän se pelko ole vain päänsisäinen asia. Altistus on parasta lääkettä. Aika moni luulee olevansa ahdistunut, mutta jos seksi onnistuu, niin en pitäisi tilannetta niin pahana

Vierailija
57/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä siis pitäisi soveltaa esim. työpaikalla? Tai puhelimessa?

Riittää, kun kastaa kasvoja kylmään veteen. Altaaseen niin kylmää vettä kuin vaan saa ja pitää siellä hetken aikaa kasvoja. 

Vierailija
58/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harrastat sitä seksiä paljon. Vaikuttaa mieleen. 

Vierailija
59/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus on aggerssiivisuutta, elämänenergiaa, joka etsii tietä ulos. Siitä vapautuu kun löytää tavan ottaa se energia haltuun ja tehdä sillä jotain rakentavaa. 

Mikä ahdistaa? Mitä en voi tehdä, vaikka haluaisin? Mitä voin tehdä? 

Vierailija
60/73 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xanor.

Ja valmistajan valmisteyhteenvetodokumentissa haittavaikutuksena seksuaalinen toimintahäiriö luokiteltu termillä yleinen. En nyt tarkoita pahalla, mutta en kysynyt ahdistuneisuuteen auttavia lääkkeitä, vaan ahdistukseen auttavia lääkkeitä, joilla ei negatiivisia vaikutuksia seksuaalisuuteen. Ja mitä nyt olen katsonut, niin varsinaisesti turvallisia lääkkeitä esim. tässä mielessä ei ole. Jotkut lääkkeet voivat pariksi viikoksi nostattaa haluja, mutta vaurioittaa hermostoa jo hyvin nopeasti.