Lue keskustelun säännöt.
Painatko autossa liikkeelle lähtiessä eka kaasua kytkin pohjassa, vai nostatko kytkintä ylös ja sitten vasta kaasua?
21.03.2024 |
Kumpi on oikea tapa? Minun auto meinaa sammua jos en anna kaasua heti alkuun.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja museoautolla ;-)
Mulla ainoa museoauto on automaattijenkki, kaikissa käyttöautoissa on manut, koska automaatti on hiton kalliiksi korjattavaksi todettu maastoajossa :)
Ajan maasturilla en tarvitse teitä
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei sitä tule ajateltua, koska autolla on ajanut niin monta vuotta, mutta luulisin, että samaan aikaan nostan kytkintä ja painan kaasua
Nykyään ajan automaatilla
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kytkin?
Etkö ole autokoulua käynyt?
Änkyrä-Erkki Itte
Ei se ole "laaja käsite" kenellekään muulle kuin Sinulle. Sinä olet itse laajentanut sitä. Kytkin on se sellainen metallinen levy, joka poljinta nostettaessa hinkkaa yhä tiukemmin ja tiukemmin voimansiirtoa vastaan niin että lopulta se polkimen ollessa kokonaan ylhäällä ei luista enää ollenkaan (mikäli on kunnossa).
Sellainen on auton kytkin.
Ei ole olemassa muunlaisia "kytkimiä" muualla kuin Sinun ja ehkä jonkun muun ulalla olevan hassun itsepintaisissa väärissä käsityksissä.
Ja aina uudestaan ja uudestaan, vaikka ei toki sellaisia sanoja olekaan joita käyttämällä Sinä tämän ymmärtäisit: mikään robottikäsiraplatin ei ole automaattivaihteisto, eikä sitä tee automaatiksi sekään että "ei se kuljettaja itse sitä vaihdetta vaihda kun sen tekee itsestään heiluva vipstaaki siellä jossain piilossa niin ettei kuljettaja edes sitä näe".
Jos nyt pakko on yrittää vielä jokin vertaus keksiä, niin sanotaan nyt sitten niin, että vaikka "siipi on laaja käsite" niin ei ampiainenkaan silti ole lintu eikä päinvastoin vaikka molemmilla ne siivet toki ovatkin.
Sinä olet vain päättänyt olla oikeassa etkä suostu myöntämään väärässäolemistasi vaikka jo useampikin keskustelija on osoittanut lorusi olevan fuulaa.
Ei tällaisesta "keskustelun" irivikuvasta mitään tule."
------ ------
Kyllä niitä kytkimiä muuallakin käytetään kuin pelkästään autoissa, se on voimansiirtoon kuuluva osa, joka välittää voiman akselilta toiselle. Kytkin voi olla irrotuskytkin (kuten autoissa) tai sitten kiinteä.
Autoissakin niitä on monenlaisia, on kuivaa yksilevyistä ja märkää monilevyistä.
Sieltä "muualta" löytyy sitten rutkasti lisää erilaisia kytkimiä.
Perustietoa kaikille, jotka on näitten kanssa olleet tekemisissä.
Tuossa läpileikkauskuva nelivetoisen Volvon haldex-kytkimestä
https://www.matthewsvolvosite.com/wp/wp-content/uploads/2013/12/7487_Vo…
Tuolla on teollisuuden käytössä olevia kytkimiä.
https://www.zener.fi/voimansiirto/kytkimet/
Tämä nyt oli tällainen pieni pintaraapaisu asiaan.
Miten muuten ajattelit sahan tai paperitehtaan tai ylipäänsä minkään tuotantolaitoksen toimivan ilman kytkimiä?
-eri