Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painatko autossa liikkeelle lähtiessä eka kaasua kytkin pohjassa, vai nostatko kytkintä ylös ja sitten vasta kaasua?

Vierailija
21.03.2024 |

Kumpi on oikea tapa? Minun auto meinaa sammua jos en anna kaasua heti alkuun.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kytkin?

Kytkin on laite, jolla voima saadaan siirrettyä akselilta toiselle.

Automaattivaihteisessakin on kytkin, mutta siinä ei ole kytkinpoljinta.

Kunnon automaatissa on pakat, jotka vastaa kytkimiä vaihdelaatikossa, ja turbiini vauhtipyörän jälkeen, ja sitten on nämä skdl vaihteistot joissa kaikki on sikinsokin, ja kohta paskana.

Se pakka on myös kytkin, koska "kytkin" on niin laaja käsite. 

Alkuperäisen kysyjän ajatus on, että ajoneuvon liikuttamiseen tarvitsee ajoneuvon kuljettajan käyttää erillistä kytkinpoljinta moottorin, ja vaihdelaatikon välisen mekaanisen yhteyden muodostamiseen.

Vierailija
82/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautossa ei ole moisia aataminaikuisia vempaimia. Ja liikennevaloista lähtee kuin unelma, sinne ne toiset jäävät ihmettelemään kytkimiä ja kaasuja ja tulevat sitten joskus perässä. Harmistuneena tietysti painavat menemään ohi ja sama toistuu seuraavissa punaisissa valoissa.

Teslakuski suuttu, kun Yaris lähti nopeemmin valoista.

GR pärjäisi ammattikuskin näpeissä just ja just karvalakkiteslalle. Kaikki muut jäävät kuin tikku paskaan.

Kato, kun se ei ole se auto vaan se kuski. Ihan sama mikä sulla on alla, jos olet vaan niin hidas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kummalla ajan.  Dieselissä kierrokset 3000 ja kytkin kerralla ylös, bensa-autolla 6000 kierrosta ja kytkin kerralla ylös. 

Vierailija
84/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vaan kytkimen, diisseli lähtee ilman kaasuakin. Perään kaasua tilanteen mukaan.

Vierailija
85/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kytkin?

Se löytyy museoautoista.

Vierailija
86/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan muijaa ensin ja sitten lähden ajelemaan.

Vierailija
87/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin vähän kytkintä ennen kuin painoin kaasua. Mutta nykyinen on automaatti joten ei pidä tehdä mitään muuta kuin nostaa jalka jarrulta ja painaa kaasua. Olen manuaalin joskus nuorena saanut pysymään ylämäessäkin kytkimellä ja kaasulla ilman jarrua.

Vierailija
88/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu autosta (tai siis kytkimestä). Mitta siis kyllähän niitä alkuun painetaan "yhtä aikaa" tai siis kaasua lisätessä kevitetään samalla kytkintä. Mulla on kaksi auto pihassa, toisessa niistä kytkin ottaa hiivatin alhaalta, toisessa on sellainen pitkä roikkokytkin. Jos ajaisin noilla samalla tavalla, niin ihan varmasti tulisi nykimistä, hyppelyä ja varmaan sammumisiakin. 

Pitkä roikkokytkin on ihan hirveä. Tuntuu että pitää nostaa polvi suuhun. Kävin koeajamassa taannoin tuollaisen roikkokytkin tapauksen. Heitin pienen lenkin siinä pihalla ja totesin että eipä tarvitse kauemmaksi lähteä. Yritti myyjä kovasti sitä mulle toki myydä. Löysin sitten onneksi auton, jossa on normaali kytkin ja jota on hyvä ajaa.

Vierailija
89/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saan pillua, nostan saman tien kytkintä.

Vierailija
90/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostin vähän kytkintä ennen kuin painoin kaasua. Mutta nykyinen on automaatti joten ei pidä tehdä mitään muuta kuin nostaa jalka jarrulta ja painaa kaasua. Olen manuaalin joskus nuorena saanut pysymään ylämäessäkin kytkimellä ja kaasulla ilman jarrua.

78 tarvetta pitäisi ilmeisesti alkaa aika-ajoin testaamaan.

Vierailija
91/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ajokortti ja jos on niin miten olet sen saanut kun pelkkä liikkeelle lähtö aiheuttaa noin paljon ongelmia?

Oletko katsonut koskaan ohjelmaa nimeltä Suomen surkein kuski? Ihan uskomattoman pelottavat ja vaarallisen huonot kuskitkin on joskus jollain ilveellä onnistuneet saamaan ajokortin. Ohjelmaa katsoessa tulee ilmi, että monet eivät todellakaan osaa käyttää kytkintä, vaan luistattavat sitä niin, että herkempää hirvittää. Toisena tulee tilannenopeus: kuskit ovat joko hirveän varovaisia tai täysin holtittomia vauhdin suhteen.

Vierailija
92/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu autosta (tai siis kytkimestä). Mitta siis kyllähän niitä alkuun painetaan "yhtä aikaa" tai siis kaasua lisätessä kevitetään samalla kytkintä. Mulla on kaksi auto pihassa, toisessa niistä kytkin ottaa hiivatin alhaalta, toisessa on sellainen pitkä roikkokytkin. Jos ajaisin noilla samalla tavalla, niin ihan varmasti tulisi nykimistä, hyppelyä ja varmaan sammumisiakin. 

Pitkä roikkokytkin on ihan hirveä. Tuntuu että pitää nostaa polvi suuhun. Kävin koeajamassa taannoin tuollaisen roikkokytkin tapauksen. Heitin pienen lenkin siinä pihalla ja totesin että eipä tarvitse kauemmaksi lähteä. Yritti myyjä kovasti sitä mulle toki myydä. Löysin sitten onneksi auton, jossa on normaali kytkin ja jota on hyvä ajaa.

Vanha saksalainen kahdenjalan kytkin vs japsilirpukka.

Vierailija
93/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantapää pidetään lattiassa ja päkijää nostetaan niin liike on hallitumpaa. 

Vierailija
94/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantapää pidetään lattiassa ja päkijää nostetaan niin liike on hal

Ei toimi korealaisissa ellei sitten ole kyky pyöräyttää nilkkaa ympäri.

Vierailija
95/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kytkin?

Kytkin on laite, jolla voima saadaan siirrettyä akselilta toiselle.

Automaattivaihteisessakin on kytkin, mutta siinä ei ole kytkinpoljinta.

Kunnon automaatissa on pakat, jotka vastaa kytkimiä vaihdelaatikossa, ja turbiini vauhtipyörän jälkeen, ja sitten on nämä skdl vaihteistot joissa kaikki on sikinsokin, ja kohta paskana.

Se pakka on myös kytkin, koska "kytkin" on niin laaja käsite. 

Änkyrä-Erkki Itte

Ei se ole "laaja käsite" kenellekään muulle kuin Sinulle. Sinä olet itse laajentanut sitä. Kytkin on se sellainen metallinen levy, joka p

Änkyrä-Erkki Itte

No jopas pahan lykkäsit: kaksi "asiaan perehtynyttä lähdettä": Wikipedia-artikkeleita molemmat (sic!).

En minä tiedä mitä tieteitä Sinulle pitäisi esittää ja mitä "lähteitä" Sinä tarvitset itsestäänselvyyden ymmärtämiseksi.

Minun "määritelmäni" perustuu kulttuuriseen yhteisnormistoon ja -kieleen, ja tämä "määritelmäni on laajemman väestön yleisen elämänkokemuksen kanssa yhteneväinen. "Määritelmäni" ei perustu sanojen merkityksen omavaltaiseen laajentamiseen eikä niiden tulkintaan taitelijan vapauden hengessä, kuten Sinun ja noiden Wikipedia-artikkelien kirjoittajien luovat uusiotulkinnat - siis eritoten tarkoitan nyt tuota jälkimmäistä.

Mutta silti, jopa tuossa jälkimmäisessäkin on kuitenkin tuo myönnytys totuuden suuntaan, tuo yksi lause: "Teknisesti (ns. kaksoiskytkin)vaihteisto on kuitenkin PERINTEISESTÄ AUTOMAATTIVAIHTEISTOSTA POIKETEN toteutettu..."

Siis: vaihderobotti ei ole sitä mitä ymmärretään "perinteisenä automaattina", josta puolestaan minä kirjoitan aina näissä keskusteluissa kun modernit ja muodikkaat ihmiset omaksuvat uusia keksintöjä ilman muutosvastarinnan häivääkään (ja miksi niiden pitääkin aina olla sähköisiä), kuten nämä vaihderobotitkin - ehkä toiseksi merkittävimpänä asiana täällä sammakkoperspektiivissä, kun lasipuhelimet ovat se ensimmäinen; ja kun nämä sähköstä humaltuneet ylentävät falskin ja fiiliksettömän kyberfuturofeikkisielun oikeaksi, hienostuneeksi ja konsevatiiviseksi automaatiksi.

Eli siihen tämä "määritelmäni" perustuu: pitkäaikaiseen yleiseen (väestötason) elämänkokemukseen - vanhempaan kuin minä itse olen - sekä kulttuuriseen yhteisymmärrykseen ja yhteiseen vakiintuneeseen kieleen.

Sinun tulkintasi perustuu yhteisymmärryksen horjuttamiseen, hämmentämiseen sekä pseudotieteellisiin artikkeleihin vetoamiseen.

Noita Wikipedioitahan pystyy muokkaamaan ja kehittelemään kuka tahansa humoristi, mutta senhän Sinä toki tiesitkin.

Pitäisiköhän minunkin opetella sorkkimaan tuota kaikkien alojen erikoisasiantuntijaa ja erehtymätöntä viisauden lähdettä, Wikipediaa?

Vierailija
96/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Mulla ei ole ollut kytkimellä varustettua autoa enää vuoden 2011 jälkeen. Kyllä nuo kytkimellä varustetut autot on katoava luonnonvara. 

Sulla on siis ollut sähköauto noin kauan?

Vierailija
97/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aja museoautolla ;-)

Kohta ajat. Kiljuen etsit halpaa museoautoa.

Vierailija
98/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saan pillua, nostan saman tien kytkintä.

Veisitkö elimesi pois ketjusta ei kuulu tänne. Onko ongelma?

Vierailija
99/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautossa ei ole moisia aataminaikuisia vempaimia. Ja liikennevaloista lähtee kuin unelma, sinne ne toiset jäävät ihmettelemään kytkimiä ja kaasuja ja tulevat sitten joskus perässä. Harmistuneena tietysti painavat menemään ohi ja sama toistuu seuraavissa punaisissa valoissa.

Ei se sun mulukkua kasvata vaikka ajat sillä ja egoa yrität pönkittää

No onneksi ei kasvata, sillä olen nainen 😂😂😂.

Vierailija
100/104 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiire. Ajelen sitten ohi kun vedät "onnellisena" kusitolpan kahvia.

Juon vain espressoa omalla keittimelläni valmistettuna. Auton lataan kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi