Omantunnon kysymys:
Jäättekö kotiin hoitamaan lastanne jos olette valvoneet yön esimerkiksi lapsen yskimisen takia ja lapsi periaatteessa voisi mennä vointinsa puolesta hoitoon (ei kuumetta)?
Me valvottiin viime yönä noin klo 1.30- 5.00 kun neiti yski yskimistään. Lopulta, limaoksennuksien siivoamisen jälkeen, torkuttiin molemmat istualtaan kun pitkälleen tuli raukalle vain kauheita yskäkohtauksia. Aamulla en varmasti olisi edes saanut tyttöä hereille, että oltaisiin voitu lähteä hoitoon ja töihin. Päivän on nyt katellu lastenohjelmia ja ollu väsyny mutta ei kuumeinen. Toivottavasti ensi yö on parempi, nyt on ainakin parempaa yskänlääkettä.
Kommentit (8)
ethän sinä aamulla voi tietää miten päivä etenee! Jos lapsi on yöllä kipeä - oli kuumetta tai ei, niin kyllä yksi tervepäivä (ja yö) pitää olla ennen kuin veisin hoitoon. Yöt onkin yleensä pahimpia sairastelujen kanssa.
Älä pode mitään huonoa omaatuntoa!!!!
Jos yö on sairastettu ja valvottu on hyvä olla kotona!Eihän se flunssa aina kuumetta nosta.Ikävä kyllä pk:ssa näkee turhan yskäsiä ja räkäsiä lapsia jotka vaan tuodaan kun ei ole kuumetta.
Paranemista teille!
ainakin mun siskolta, joka on lastentarhanopettaja, olisit saanut papukaijamerkin :-) !!
Ja äitinä minulta toisen.
...minä tai mies jää lapsen (vajaat 2 v.) kanssa kotiin, jos tämä on nukkunut todella huonosti ja on vähän kipeä, vaikkei kuumetta olisikaan. Risaisen yön jälkeen lapsen täytyy mielestäni nukkua kunnon aamu- ja päiväunet, ja tavallisena työaamuna ja tarhan max. 1 1/2 tunnin päikkäreillä tämä ei onnistu. Jos jään kotiin niin samalla saan myös itse nukuttua, koska ei oma työntekonikaan suju väsyneenä.
Joskus olen tällaisina " rajatapaus" -päivinä tehnyt myös niin, että isoäiti on hoitanut lasta ja itse olen mennyt töihin.
sillä työnantaja vaatii heti lääkärintodistuksen, tuntiakaan ei olla pois ilman todistusta. Eli vain nukkumaan ei jäädä, jos on ollut risainen yö. Mutta jos olisi limaista oksennusta tullut yöllä, niin kuin ap:llä, niin olisin kyllä varmasti lapsen kiikuttanutkin sinne lääkäriin ja pyytänyt sairaslomaa.
Heräsimme klo 8.30 aikaan, jos tarhaan olisi lähdetty niin herätys olisi ollut klo 7.00. Lapset, jotka olivat toissapäivänä ja eilen kuumeessa ja heräilivät öisin, eivät olisi vielä mielestäni jaksaneet mennä tarhaan. Viikonlopun lepäilyn jälkeen tilanne on varmasti aivan toinen. En kannata puolikuntoisena tai mielettömän väsyneenä tarhaan menoa, jos vaan mitenkään on mahdollista niin kotona pysyminen on minusta(kin) paras vaihtoehto.
Mielestäni teit ihan oikean ratkaisun. Jos lapsi on ihan vähän sairas, on parempi parantaa sekin vähä heti pois, eikä lähteä kokeilemaan josko kunto riittäisi päiväkotiin. Samalla vähenee tarttumisriski muihin lapsiin. Varmasti myös hoitokavereiden vanhemmat yhtyisivät mielipiteeseen! Pois huono omatunto!
Mun mielestä jos noin paljon yskii, niin voi hyvin olla pois tarhasta. Kyllä me ollaan pidetty lapsi kotona vaikka ei olisi kuumetta, mutta jotain muita oireita, esim. just yskää tai flunssa ilman kuumetta. Meille nimenomaan tarhasta sanoivat, että kova yskä on ihan hyvä syy pitää lapsi kotona.