Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut miettivät perintöä kun perittävä on vasta jotain 60?

Vierailija
12.11.2025 |

Elinvuosia on kyllä jäljellä vielä mahdollisesti vuosikymmeniä. Perintö voi sulaa vaikkapa hoitopaikkamaksuihin. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-65 vuotiaiden ikäluokasta on jo viidennes kuollut. Hyvä todennäköisyys perinnölle lähitulevaisuudessa.

Vierailija
2/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 60vuotiaana olen jo jakamassa perintöä lapsilleni ja mietin keinoja perintöveron välttelyyn ja jos hoivapaikka kutsuu niin eipä pääse hoivapaikat tiliä putsaamaan kun tyhjä se on, ottakoon eläkkeestä mitä saavat irti koska siinä vaiheessa en sitä itse tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päivä ja hetki voi olla viimeinen.

Se pitäisi jokaisen muistaa.

Vierailija
4/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa odotella vielä 30 vuotta, se on pitkä aika.

Vierailija
5/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 60€ on jo ihan iso summa.

Vierailija
6/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 60€ on jo ihan iso summa.

Lukutaito:

- perittävä on 60

- perittävää on 60

Vierailija
7/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli 76v, kun äitinsä kuoli. Nyt äiti itse on 95v ja minä 65v. 

Vierailija
8/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä sillä tiedolla tekee? Pitääkö nyyhkyttää sikiö-asennossa omaa kurjuuttaan? Vai tuhlata kaikki ja elää kuin viimeistä päivää?

Vierailija
9/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti kuoli 62 vuotiaana. Tiesin kyllä että se kuolee koska oli syöpä. Perin äitini talon ja kaiken muun kuten rahaa 460000 euroa.

Vierailija
10/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä sillä tiedolla tekee? Pitääkö nyyhkyttää sikiö-asennossa omaa kurjuuttaan? Vai tuhlata kaikki ja elää kuin viimeistä päivää?

Pitää viettää aikaa rakkaidensa kanssa ihan kuin tämäkin olisi viimeinen tai ainakin merkittävä tilaisuus.

Vierailija
11/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat niistä, joilla jotain perittävää on, pyrkivät jakamaan sen jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa. Twi ainakin tekemöön selväksi, miten se jaetaan. Välttää riitoja ja pettymyksiä myöhemmin.

Vierailija
12/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa odotella vielä 30 vuotta, se on pitkä aika.

Riippuu tuurista ja geeneistä. Kuten joku tuolla jo kirjoitti niin 20% tuosta ikäluokasta on jo menehtynyt.

Vierailija
13/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 60vuotiaana olen jo jakamassa perintöä lapsilleni ja mietin keinoja perintöveron välttelyyn ja jos hoivapaikka kutsuu niin eipä pääse hoivapaikat tiliä putsaamaan kun tyhjä se on, ottakoon eläkkeestä mitä saavat irti koska siinä vaiheessa en sitä itse tarvitse.

Saatat joutua vanhoilla päivilläsi vielä kadulle

Vierailija
14/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolkyt ja risat tytär aina sanoo joistain mun tavaroista, että älä sitten myy tota, mä haluan sen perinnöksi 😅 Mä ole kuuskyt ja risat ja mun elossa oleva äitini on kahdeksankymmentä ja risat. Kovasti tytär jo ennakoi mun hautajaisia 😂

Vierailija
15/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perintöasiat kannattaa miettiä etukäteen.  Ja ottaa selvää miten tilanteessa kannattaa toimia.

Perheessäni isän kuoleman jälkeen välit äitiini ja veljeeni menivät lopullisesti poikki, kun nämä yrittivät heti perukirjavaihessa  törkeää petosta eivätkä millään halunneet pankin juristia tms  hoitamaan asiaa. Surullista.

Tämä oltaisiin ehkä vältetty jos olisin ihan heti tajunnut hakea käräjäoikeuden nimeämää pesänselvittäjää ja jakajaa. Tämä siis on vain joku perintöasioihin erikoistunut juristi joka tekee kuolinpesälle puolueettomasti perukirjan ja tarvittaessa pesän jaon.

En vain kokemattomana tiennyt että jokaisella kuolinpesän jäsenellä on oikeus tätä käräjäoikeuden nimeämään pesänselvittäjää ja jakajaa vaatia ja on myös oikeus saada sellainen vaikka muut jäsenet kuinka vastustelisivat.

Kustannukset olivat jokunen tonni joka otettiin kuolinperän varoista joten oma osuuteni jäi melko pieneksi. Ehdottomasti kannattaa ottaa sellainen jos kuolinpesässä on useampi jäsen ja on epäilys että kinaa voi tulla.

Perintöasiat voivat muuten pilata useita vuosia jäljellä olevasta elämästä ja hajoittaa turhaan aiemmin ihan hyvin toimeen tulleen perheen.

Vierailija
16/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat niistä, joilla jotain perittävää on, pyrkivät jakamaan sen jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa. Twi ainakin tekemöön selväksi, miten se jaetaan. Välttää riitoja ja pettymyksiä myöhemmin.

No en uskalla alkaa jakaa omaisuutta, kun ei tiedä kuinka pitkään elää ja pitääkö jossain vaiheessa myydä pois elämisen kuluihin. 

Vierailija
17/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolkyt ja risat tytär aina sanoo joistain mun tavaroista, että älä sitten myy tota, mä haluan sen perinnöksi 😅 Mä ole kuuskyt ja risat ja mun elossa oleva äitini on kahdeksankymmentä ja risat. Kovasti tytär jo ennakoi mun hautajaisia 😂

Sinä ja äitisi olette kaksi eri ihmistä. Syntymäjärjestys ei ole lähtöjärjestys.

Vierailija
18/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja koskeen ihan kaiken ikäisiä vauvasta vaariin, eli ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
19/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti kuoli 62 vuotiaana. Tiesin kyllä että se kuolee koska oli syöpä. Perin äitini talon ja kaiken muun kuten rahaa 460000 euroa.

Nyt on jo eliniän odotteet nousseet.

Vierailija
20/35 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helppoa. Jos minä kuolen ensin, puoliso saa testamentilla asunnon, mökki ja metsät ja talletukset menevät lapsille. 

Jos mies kuolee ensin, ei lapsille jää juuri  mitään perittävää. Vain ne tilillä olevat rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi