Kuinka päästä alkuun meditoimisessa? En vaan osaa...
Miten aloittelija pääsisi parhaiten kiinni meditaatioon? Mä en jotenkin yhtään osaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suositan jokaiselle Jumalan puoleen kääntymistä asioissaan. Siihen meidät on tehty. Hän loi meidät Häntä tarvitseviksi
Minä uskon Jumalaan. Ja meditoin. Koska silloin olen häntä lähellä.
Jumalaa ollaan lähellä kun ei eletä synnissä. Ei Hän mene koskaan kauaksi ihmisestä. Hän on lähellä niin arjessa kuin juhlassa. Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu
ei hän menekään kauas ihmisestä, mutta hän häviää arjen metelissä. Siksi meditoiminen - eli hiljaisuudessa istuminen ilman häiritseviä ajatuksia - hyvä. Silloin huomaa, että hän on juuri tässä. Olin vain hävittänyt hänet kiireeseen.
Jumala on kaikkivaltias ja väkevä Jumala, jonka ääni kuuluu jos sitä haluaa kuulla. Passiivinen mieli eli ajatusten pois sulkeminen avaa ainoastaan mahdollisuudet pahoille hengille puhua ihmiselle kun luonnolliset suojamuurit on alhaalla. Elämä ja arki, vaikka kuinka kiireisiä ja täynnä ei estä Jumalaa puhumasta ja vastaamasta avun huutajalle.
Suosittelen ihan ohjattua kurssia alkuun. Itse kävin 8 viikon MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction)-meditaatiokurssin. Valitsin tuon, koska agnostikkona vierastan uskonnollista sisältöä, jota on monissa muissa paikoissa. MBSR on kehitetty ihan stressin vähentämiseen, kroonisen kivun kanssa elämisen helpottamiseen ja keskittymisen parantamiseen, eikä siihen liity hengellisiä tavoitteita tai ideologioita. Kurssin pystyy käymään myös etänä, minkä itse teinkin.
Kurssi oli erittäin hyvä kokemus, ja olen jatkanut lähes päivittäistä meditaatiota sen jälkeenkin ja siitä on ollut hyötyä tosiaan stressin vähentämiseen, ja "kohellan" ADHD-tyyppisesti vähemmän. Usein nykyään huomaan impulssit poiketa siitä mitä pitäisi tehdä, ja totean vaan että ei, nyt hoidetaan tämä eka homma loppuun, kun ennen meditointiharrastusta yleensä vaan pompin kaikkien impulssien mukana ja hommat ei valmistuneet.
Jumala on kaikkivaltias ja väkevä Jumala, jonka ääni kuuluu jos sitä haluaa kuulla. Passiivinen mieli eli ajatusten pois sulkeminen avaa ainoastaan mahdollisuudet pahoille hengille puhua ihmiselle kun luonnolliset suojamuurit on alhaalla. Elämä ja arki, vaikka kuinka kiireisiä ja täynnä ei estä Jumalaa puhumasta ja vastaamasta avun huutajalle
äläs sinä käy syyllistämään, että joku ei osaa tehdä samoin kuin sinä. On monta tapaa toimia.
Elämäsi on todella pelottavaa, jos ajatusten pois sulkeminen avaa oven pahoille hengille. Miten koskaan uskallat keskittyä mihinkään? Silloinhan ajatukset pysähtyvöt. Tai miten uskallat mennä nukkumaan?
https://transsendenttinen-meditaatio.fi
Esittelykurssi on ilmainen, mutta henkilökohtainen opetus maksaa kai muutaman satkun. Jos olet vähävarainen, saatat saada huojennusta maksuun, tai sitten et...
Vierailija kirjoitti:
Esittelykurssi on ilmainen, mutta henkilökohtainen opetus maksaa kai muutaman satkun. Jos olet vähävarainen, saatat saada huojennusta maksuun, tai sitten et...
Siis esittelyluento!
- sama-
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä maksullisia kannata ottaa varsinkaan jos ei ole varaa. Ihmisellä on luontainen taito rentoutua sekä rauhoittua joten suosittelen vain kokeilemaan. Itse meditoiminen ei ole edes kaikille mieluista eikä varsinkaan pitkiä aikoja eikä se haittaa yhtään mitään. Pääasia on että osaisi rentoutua ja rauhoittua. Monet pitävät erilaisista harjoitteista ja ne voivat olla oma tapa rentoutua samalla tavalla kuin jollekin vain se oleminen. Olemisen tilassa on helpompi ottaa vastaan mahdollisia viestejä auttajilta, tietoa sun muuta koska mieli on puhdas ja tyhjä mutta se ei takaa mitään koska kaikilla ei ole tarvetta tai edes mitään syytä saada mitään läpi, ei edes välttämättä omia asioita tai inspiraatiota sillä nekin voivat tulla muulloinkin arjessa läpi ihan kuten meillä kaikilla tuleekin aina tarvittaessa.
Edelliseen selkeytykseksi että suosittelen vain kokeilemaan erilaisia asioita tai tapoja. Ajatus jäi näemmä hieman kesken!
Vierailija kirjoitti:
Jumala on kaikkivaltias ja väkevä Jumala, jonka ääni kuuluu jos sitä haluaa kuulla. Passiivinen mieli eli ajatusten pois sulkeminen avaa ainoastaan mahdollisuudet pahoille hengille puhua ihmiselle kun luonnolliset suojamuurit on alhaalla. Elämä ja arki, vaikka kuinka kiireisiä ja täynnä ei estä Jumalaa puhumasta ja vastaamasta avun huutajalle
äläs sinä käy syyllistämään, että joku ei osaa tehdä samoin kuin sinä. On monta tapaa toimia.
Elämäsi on todella pelottavaa, jos ajatusten pois sulkeminen avaa oven pahoille hengille. Miten koskaan uskallat keskittyä mihinkään? Silloinhan ajatukset pysähtyvöt. Tai miten uskallat mennä nukkumaan?
Aloittajalla oli hyvä ajatus mutta en itsekin vierastan ajatusta mistään pahoista hengistä, hieman kiusaamisen makua. Mitkään henkimaailman asiat eivät myöskään liity itse meditoimiseen millään muotoa.
Passiivinen mieli eli ajatusten pois sulkeminen avaa ainoastaan mahdollisuudet pahoille hengille puhua ihmiselle kun luonnolliset suojamuurit on alhaalla. Elämä ja arki, vaikka kuinka kiireisiä ja täynnä ei estä Jumalaa puhumasta ja vastaamasta avun huutajalle.
Ei se sisäisen puheen höpötys mitään suojaa, eikä sen ajoittain hiljentäminen välillä altista millekään pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla oli hyvä ajatus mutta en itsekin vierastan ajatusta mistään pahoista hengistä, hieman kiusaamisen makua. Mitkään henkimaailman asiat eivät myöskään liity itse meditoimis
Ei ole olemassa pahoja henkiä jotka kävisivät ihmiseen käsiksi aikeinansa aiheuttaa pahaa. Ei liity aiheeseen mitenkään. Meditoiminen rauhoittaa mieltä ja kehoa.
Persepano ja sen jälkeen sellerimehua
Calm, Insight Timer ja Headspace ovat hyviä puhelinsovelluksia, jossa opetetaan noita. Myös YouTubesta löytyy videoita. Älä hermostu siitä, etttä alkuun on vaikea keskistyttyä, niin tapahtuu kaikille. Kun huomaat, että ajatus on lähtenyt harhaileen niin silloin vaan palaat esim. seuraamaan hengitystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä maksullisia kannata ottaa varsinkaan jos ei ole varaa. Ihmisellä on luontainen taito rentoutua sekä rauhoittua joten suosittelen vain kokeilemaan. Itse meditoiminen ei ole edes kaikille mieluista eikä varsinkaan pitkiä aikoja eikä se haittaa yhtään mitään. Pääasia on että osaisi rentoutua ja rauhoittua. Monet pitävät erilaisista harjoitteista ja ne voivat olla oma tapa rentoutua samalla tavalla kuin jollekin vain se oleminen. Olemisen tilassa on helpompi ottaa vastaan mahdollisia viestejä auttajilta, tietoa sun muuta koska mieli on puhdas ja tyhjä mutta se ei takaa mitään koska kaikilla ei ole tarvetta tai edes mitään syytä saada mitään läpi, ei edes välttämätt
No toki jos ei ole varaa niin eihän tuollaisia nyt velaksikaan käydä. Mutta aika monella on varaa, jos katsoo tärkeäksi. Itselle meditaatiokurssin idea oli juuri se, että se sai vähän "pakolla" voittamaan sen tylsyyden ja epämukavuuden, joka meditoimiseen alkuun liittyy. Varsinkin kun siellä kurssilla opetettiin antamaan tylsistymisen, levottomuuden yms. vain tulla ja mennä, katselemaan niitä, mutta olemaan lopettamatta. Jos yksin olisi vaan kokeillut, todennäköisesti sitä olisi vaan lopettanut ja todennut ei mun juttu. Ja hyödyt olisi jääneet saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Passiivinen mieli eli ajatusten pois sulkeminen avaa ainoastaan mahdollisuudet pahoille hengille puhua ihmiselle kun luonnolliset suojamuurit on alhaalla. Elämä ja arki, vaikka kuinka kiireisiä ja täynnä ei estä Jumalaa puhumasta ja vastaamasta avun huutajalle.
Ei se sisäisen puheen höpötys mitään suojaa, eikä sen ajoittain hiljentäminen välillä altista millekään pahalle.
Ei ole mitään pahaa jolle altistua. Sisäinen puhe voi häiritä hiljentymistä joten kannattaa siis harjoitella. Tehkää myös havaintoja siitä mikä teitä häiritsee jos niitä häiriötekijöitä siis on.
YouTube on täynnä meditaatiovideoita
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi aiheesta nyt
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen rentoutumiskeino mutta tapojahan on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä maksullisia kannata ottaa varsinkaan jos ei ole varaa. Ihmisellä on luontainen taito rentoutua sekä rauhoittua joten suosittelen vain kokeilemaan. Itse meditoiminen ei ole edes kaikille mieluista eikä varsinkaan pitkiä aikoja eikä se haittaa yhtään mitään. Pääasia on että osaisi rentoutua ja rauhoittua. Monet pitävät erilaisista harjoitteista ja ne voivat olla oma tapa rentoutua samalla tavalla kuin jollekin vain se oleminen. Olemisen tilassa on helpompi ottaa vastaan mahdollisia viestejä auttajilta, tietoa sun muuta koska mieli on puhdas ja tyhjä mutta se ei takaa mitään koska kaikilla ei ole tarvetta tai edes mitää
Kyllä, olen itsekin maksullisia kursseja sekä koulutuksia käynyt ja niitähän on saatavilla erilaisia joten saahan niihin osallistua. Varattomille suosittelen ensisijaisesti maksuttomia materiaaleja ja tietoakin saa moninkin tavoin ilmaiseksikin joten ei kannata stressata siitä ettei ole varaa ostaa maksullisia. Hyödyksi voi käyttää luontaisia ominaisuuksia ja joillekin sekin on täysin sopivaa vähävaraisena. Kenenkään ei tarvitse hävetä niitä omia valintoja.
Ei liity aiheeseen eikä meitä luotu tarvitseviksi. Meissä asuu kaikki tieto mitä me tarvitsemme. Tämä on ehkä hieman monitulkintainen aihe mutta ei siis liity meditoimiseen.