Mitä mieltä ihmisistä, jotka kutsuvat itsensä kylään?
Kommentit (27)
Myöskään mä en tykkää vieraista. On kiva tavata ihmisiä kaupungilla kahvilla, pääsee ihmisten ilmoille eikä tartte stressata tarjoiluista tai kodin nuhjuisuudesta. Saan aina päänsäryn vieraiden lähdettyä vaikka olisi ollut omia ystäviäni.
Siis oikeasti vai ainoastaan rupattelumielessä? Moni sanoo, että olisi kiva käydä teidän uudessa kodissa tms., mutta ei se tarkoita, että haluavat kylään, se on sellainen kohtelias fraasi.
Mulla on muutama miespuolinen kaveri, jotka harrastaa tuota. Toisen kodissa en ole edes käynyt, vaikka ollaan tunnettu jo monta vuotta (kuulun niihin, jotka eivät kutsu itseään kylään). Toisaalta, en varaa tarjottavia yms. ihmisille, jotka päättävät tulla vierailemaan itse kutsuttuina. Jos kahvia/ kahvileipää haluaa, voi tuoda tullessaan tai olla ilman.
Ei mua haittaa tuollainen itsensä kutsuminen etukäteen. Siihenhän voi kauniisti vastata et nyt on liian kiirettä, ei onnistu. Mut jos joku ilmestyisi oven taakse ilmoittamatta niin en avaisi edes ovea.
En tykkää, ei ole mitään esiteltävää eikä paikatkaan edustuskunnossa.
Todella junttia. En pahemmin jaksa nähdä enää kaveria joka jankuttaa kokoajan koska voin tulla kylään, kun itse haluaisin lähteä kaupungille kahvitelemaan ym.
Mä kutsun itseni joskus kaverille tai sukulaiselle kylään. Saatan tekstata, että voisinko tullla käymään, tuon pullat. Ei tarvi siivota. Ja toisinaan viestittelen, että tulisitko meille. Usein sanon ajan jonka viivyn, esim tunniksi tai kahdeksi.
Oletan, että vastapuoli sanoo ettei sovi, jos ei halua mua sinne. Yleensä nämä ovat ex-tempore, ja musta on kivempi jutella kaverin luona tai meillä kuin kahvilassa tms.
Minusta ihan normaalia toimintaa kavereiden kesken.
Ihan kiva sosiaalistamistapa. Riittävän monta kertaa toistettuna kohde ehdollistuu kutsumaan itsekin.
Niin, miten on vai onko niinkään?
Vielä sen pistäytymisen kestää mutta entäs kun asut ulkomailla ja joku kutsuu itsensä viikoksi sun kotiin? "Tää on niin ihana paikka, tulen kyllä uudestaan heti kun pääsen".
Aaaarrgh...
Osaan sanoa ettei käy ja pitää oven lukossa. Useimmat ihmisten ongelmat selviää kun saa suunsa auki.
En tykkää yhtään. Sovitut kyläilyt oikeiden ystävien kesken on kivoja eikä tarvitse pingottaa tarjottavan tai siisteyden suhteen, mutta silti vain sovitut.
Olen onnellinen että yllätyskyläilyt eivät enää ole yleinen tapa kuten nuoruudessani.
Mun äiti teki tuota "Ai sulla on viikon loma? No minähän tulen kylään sitten! Olen ostanut jo junaliput!". No, lakkasin sitten hyvin pian kertomasta lomieni ajankohtia kun eipä käynyt mielessäkään viettää niitä rajattoman äitini kanssa.
Tykkään. Itsenä kylään kutsuminen ei mielestäni edellytä kiireellistä aikataulua, vaan vierailun ajankohdasta voidaan sopia yhdessä. Ja joissain tapauksissa on helpompaa olla se vastaanottava osapuoli kuin lähteä kyläilemään, oma vaivansa siinäkin, varsinkin pienten lasten tai pitkien etäisyyksien takia.
No en olisi ikinä käynyt kenenkään luona kylässä, jos en olisi itse kysynyt että voiko tulla. Suomalaiset ovat saamattomia, mitä tulee kylään kutsumiseen.
Jos haluat saada jotain aikaan, tee se itse. Ja kyläilyn jälkeen sanotaan, että soitellaan! Ei soitella.
Onko nämä niitä samoja aikuisia, jotka reippaasti ilmoittavat että "meidän lapsi haluaa tulla teille leikkimään, milloin tuon?"
Päiväkoti-ikäisiä kun lapset olivat, tätä tapahtui usein.
Töykeää, sanompahan vain.
Vierailija kirjoitti:
No en olisi ikinä käynyt kenenkään luona kylässä, jos en olisi itse kysynyt että voiko tulla. Suomalaiset ovat saamattomia, mitä tulee kylään kutsumiseen.
Jos haluat saada jotain aikaan, tee se itse. Ja kyläilyn jälkeen sanotaan, että soitellaan! Ei soitella.
No eipä soitella ei perään, jos itse itsesi kutsut kylään! Kohteluasta olisi kutsua vieraaksi omaan kotiin, ei tyrkyttää itseään toisen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä sen pistäytymisen kestää mutta entäs kun asut ulkomailla ja joku kutsuu itsensä viikoksi sun kotiin? "Tää on niin ihana paikka, tulen kyllä uudestaan heti kun pääsen".
Aaaarrgh...
Vastaat että "joo! tiedän yhden hyvän hotellin.."
Ahdistavia. Mulle koti on hyvin yksityinen paikka ja harvan haluaisin sinne ylipäänsä päästää.