Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?
Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?
Ei vuokraovessa ole ainakaan.
Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali
Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.
Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.
Ikää minulla on jo 38v.
Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.
Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?
Kommentit (126)
Etsin jossain vaiheessa kotia ja löysin useita kimppakämppiä mm. Helsingistä.
Olen työssäni supersosiaalinen ja -ystävällinen mitä kaameimpia ihmisiä kohtaan, joten vapaa-ajallani tarvitsen omaa tilaa. Onneksi löysin uuden, nolosti maksavan työpaikan pitkien syöpähoitojeni jälkeen.
Etsit toisen yksinasuvan henkilön ja muutatte kaksioon (molemmilla oma huone) tai kolmioon (omien huoneiden lisäksi olohuone). Ei ole sen vaikeampaa. Tai miksei jopa kaksi yksinäistä. Silloin asumiskustannukset tippuu kolmasosaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mene kimppakämppään" on uusi "mene töihin". Ei soluja ole tarjolla kuin opiskelijoille.
Jokainen asunto on kimppakämpää jos sen vaan jakaa, yleensä se tehdään tuttujen kesken mutta on noita pieniä yhteisöjä, jotka site tekee tuntemattomienkin kesken.
Vinkiksi tähän voin antaa, että kannattaa etsiä mahdollisimman samanlaisessa elämäntilanteessa olevia, jos on vaikka pieni lapsi, haet ihmisiä joilla on pieni lapsi, jne....
Vierailija kirjoitti:
Mutta vastaus kysymykseen, mistä kimppakämpän löytää? Varmaan jokainen täysijärkinen ymmärtää, että se ei ole sellainan asumismuoto, jota lähtökohtaisesti tarjotaan muille kuin opiskelijoille (solut). Eli jos ei ole opiskelija sinun pitää luoda sellainen itse ystävien kanssa. Varmaan on jotain kommuuneja, mutta näihin löytyy varmaan asukkaat sosiaalisten verkostojen kautta.
Eli vaatii itseltä aktiivisia toimijuutta. Kuten moni muukin asia tässä maailmassa. Muissa maissa on ihan normaalia, että työssäkäyvätkin asuvat vain huoneessa, eli jakavat yhteiset tilat, sillä vuokrat korkeat. (Barcelona, Lontoo, New York)
Minä löysin.kun puhuin työpaikalla asumistilanteestani. Työkaveri mainitsi että yhdessä kimppakämpässä olisi haku päällä uudesta asukkaasta. Yksi asujista hänen ystävänsä. Eli juuri kuten epäilitkin. Myöhemmin kun toinen lähti niin sisäpiiristä löytyi uusi asukas taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menisit töihin, niin olisi varaa asua nykyisessä kämpässä?
Mitä töitä sulla ois tarjota? - ei ap, mutta myös kiinnostunut
On se jännä miten toiset löytää töitä ja toiset ei. Jopa kaikki tuntemani nyt keväällä kirjoittavat lukiolaiset ovat löytäneet töitä vaikka ei ole edes ammatillista koulutusta takana. Silti iso määrä aikuisia istuu persauksellaan kotona, kitisee ettei töitä ole ja rahaa pitäisi lisää saada tekemättä mitään!
Vastauksena ap:lle: kimppakämppiä ei välttämättä ole, mutta niitä voi porukalla luoda. Niin tehtiin jo aikanaan kun opiskelin, pääsimme valitsemaan kämppikset kun yhdessä vuokrasimme isomman asunnon. Muutoin taas halvemman etsiminen tarkoittaa yleensä myös tinkimistä jostain, sijainnista tai asunnon koosta. Niin tekevät työssäkäyvät asunnonostajatkin, miettivät minkäkokoiseen ja millä sijainnilla on varaa. Sen sijaan tuella elävät olettavat että voivat edelleen asua isossa kolmiossa lähellä keskustaa ja muut maksavat.
Entä jos ei ole sielultaan millään tavalla hippi, tarvitsee omaa yksityisyyttä ja tilaa oman mielenrauhan ja turvallisuuden takia sekä mahdollisten opiskeluiden ja tai työn takia eikä nauti muiden ihmisten seurasta noin paljoa?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole sielultaan millään tavalla hippi, tarvitsee omaa yksityisyyttä ja tilaa oman mielenrauhan ja turvallisuuden takia sekä mahdollisten opiskeluiden ja tai työn takia eikä nauti muiden ihmisten seurasta noin paljoa?
Sitten miettii ihan itse miten sellaisen asunnon maksaa :)
Suurin osa ihmisistä ei ole hippejä ja aikuinen ihminen tarvitsee ihan omaa tilaa eikä enää elä henkisesti sitä vaihetta, että kun asutaan vielä vanhempien nurkissa alaikäisenä. Se on hyvin pieni prosenttiosuus ihmisistä, jotka todella oikeasti ovat hippejä.
Vierailija kirjoitti:
"Mene kimppakämppään" on uusi "mene töihin". Ei soluja ole tarjolla kuin opiskelijoille.
Ne loput solut voivat olla hyvinkin epämääräisiä, jos joku yksityinen on sellaisen sijoistusasunnostaan tehnyt. Olen kertonut aiemminkin siitä, kuinka tuollaisessa vapaiden markkinoiden solussa oli yhdessä huoneessa paranoidia skitsofreniaa sairastava nainen, joka ei syönyt lääkkeitään. Tuli välillä väkisin toisten huoneisiin, jopa yöllä ja istui sängylle tuijottamaan. Yhtenä jouluna sitten linnoittautui veitsen kanssa etuovelle vahtimaan, ettei kukaan lähde ulos tai tule sisään. Soitin sitten poliisit ja nainen lähti kaiketi osastolle. Ei se ollut kolmekymppisellä opiskelijalle hyvä paikka asua, mutta opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei ole hippejä ja aikuinen ihminen tarvitsee ihan omaa tilaa eikä enää elä henkisesti sitä vaihetta, että kun asutaan vielä vanhempien nurkissa alaikäisenä. Se on hyvin pieni prosenttiosuus ihmisistä, jotka todella oikeasti ovat hippejä.
Miten nämä ihmiset selviävätkään parisuhteen yhdessäasumisesta, kun omaa tilaa on vielä vähemmän?
Niin, en mäkään enää tässä iässä haluis asua kimppakämpässä kenenkään kanssa. Eikä onneksi tarvikkaan kun on miesystävä. Menkööt nämä huutelijat asumaan vaikka navettaan lehmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten miettii ihan itse miten sellaisen asunnon maksaa :)
Rumasti sanottuna ei ole heittomerkeissä normaalia olla hippi ja kommunisti. Se on hyvin pieni vähemmistö vähemmistöjen sisällä jotka ja kun ovat kommunistisia hippejä.
Myös monilla autismin kirjolla olevilla on tarvetta saada omaa rauhaa ja yksityisyyttä saati sitten niillä aikuisilla, jotka eivät ole autismin kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä ihmiset selviävätkään parisuhteen yhdessäasumisesta, kun omaa tilaa on vielä vähemmän?
Parisuhteessakin voi olla ilman, että ei asu yhdessä saman katon alla. Silloin molemmilla on myös omaa tilaa ja tämä tekee vain hyvää monille parisuhteille.
Tässä esim yksi esimerkkiratkaisu
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/pappila/kerrostalo/1602…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
Helsingissä ja Vantaalla hyväksytyt asumismenot ovat 694 euroa yksinasuvalta. Vuokrapveen kun laittaa maksimivuokraksi 690e löytyy Helsingistä 241 asuntoa ja Vantaalta 364 asuntoa. Löytyi ihan uudiskohteita alle 600e kuussa, joten on ihan höpö höpöä ettei soveltuv
En tiedä pk-seudusta, mutta omalla asuinpaikkakunnallani osa äkkivilkaisulla kokoonsa ja asumismuotoon nähden edullisista kohteista on sähkölämmitteisiä. Ilmoituksen vuokrahinta ei luonnollisesti sisällä lämmityksen osuutta. Eli tämä selittää myös osan hinnoista.Viime vuosien energian hirmuhinnat pelästyttivät asukkaat.
Itse olen tilanteessa, jossa isompaan kaupunkiin muuttaessa täytyisi valita tunnelikopin ja kimppa-asunnon välillä, koska asumisen hinta on järjetön. Itselläni on kotieläimiä, joten kumpikin ratkaisu on aika huono.
Kimppa-asuminen ei myöskään houkuttele sikäli, että kotonansa pitäisi voida olla oma itsensä ja todennäköisesti alkaisin stressata kämppiksistä enkä siten voisi koskaan kunnolla vaan olla. Vielä, jos ne vaihtuvat tiuhaan tai tulee jotain kahnausta.
Kimppakämpässä asuessa tuki vain entisestään laskee, jos Kela päättää asukkaiden olevan parisuhteessa.
Rajat on älyttömät. Pääkaupunkiseudulla noin halpoja vuokria on ainoastaan kaupungin asunnoissa tai sitten 20 neliön kopeissa tai purkukuntoisissa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Torista ja Oikotieltä olen löytänyt jatkuvasti kimppakämppä, tosin niistä yleensä ilmoitetaan sanan "yksiö" alla. Vasta kun avaa ilmoituksen, tajuaa, että kyse on yhdestä huoneesta. Itsekin harkitsin, mutta totesin, että
A) Olen liian vanha moiseen
B) Mulla on koira
C) En halua maksaa jotain 500€/kk yhdestä huoneesta Vuosaaressa kun jostain Haagasta saa yksiön alle 700€/kk ja
D) En oikeastaan edes pidä ihmisistä.
Jos sinulla on varaa asua toiveesi täyttävässä asunnossa jossakin, niin mikäs siinä. Se on vain tärkeää, että omavastuu kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala elättää ITSESI. Toivoisin että tukia leikattas vielä lisää, ne ovat aivan järjettömän suuruisia.
Kerro vielä miten. Olen täysin työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Kimppakämpässä asuessa tuki vain entisestään laskee, jos Kela päättää asukkaiden olevan parisuhteessa.
Rajat on älyttömät. Pääkaupunkiseudulla noin halpoja vuokria on ainoastaan kaupungin asunnoissa tai sitten 20 neliön kopeissa tai purkukuntoisissa taloissa.
täällä Tampereella sama juttu. Sellainen asunto joka menee sen rajan alle, niin on joko 20-24 neliöinen kanakoppi tai vanha yleishyödyllisen toimijan asunto. Siihen rajaan 589 kun lisäisi muutaman kympin eli 610-620e, niin tolla hinnalla rupeaa jo löytymään jotain asumiskelpoista. On ihan eri asua vaikka 30 neliössä kuin 23 neliössä, tilaa on enemmän.
Sinulle ei varmaankaan koska sopivat henkilöt puuttuvat joiden kanssa voisit muuttaa ja ymmärrettävästi vieraiden kanssa ei niin mieluisaa kaikille. Minä olen asunut kimppakämpässä oikeastaan koko aikuisiän. Yksin asuen en voisi asua näillä kulmilla tai ainakaan kuin jossain siivouskomeron kokoisessa asunnossa. Olen siis työssäkävä mutta tulot rajalliset. Asumistukea tai muuta tukea en saa mutta vastauksena kimppakämppäasumiseen on se ettei etenkään aikuisena sovi kuin harvalle. Opiskellessa sen verran joustavampi ja tietää asian lyhytkestoisuuden että useampi vielä kestää.