Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?
Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?
Ei vuokraovessa ole ainakaan.
Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali
Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.
Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.
Ikää minulla on jo 38v.
Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.
Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
"Mene kimppakämppään" on uusi "mene töihin". Ei soluja ole tarjolla kuin opiskelijoille.
On. Tiedän nuoren miehen joka asuu kimppakämpässä ja on ihan tyytyväinen järjestelyihin
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta.
Tämä nyt ei tietenkään ole tolkullinen vastaus, koska sisältää jossittelua ja epävarmuuksia. Mutta JOS suuri joukko sellaisia, jotka nyt asuvat yksin, muuttavat kimppakämppään, niin silloin niitä yksiöitä vapautuisi niille joilla ei mahdollisuuksia kimppaan ole. Yksi kimppakämppä vapauttaa siis markkinoille 2-4 tai jopa enemmänkin yksiöitä. Ja jos yksiöiden kysyntä laimenee, niin silloin myös vuokien hinnat pysyvät kohtuullisempina.
Eli lyhyesti, jos ne patistetaan kimppakämppään joille se on mahdollista, niin niiden ei tarvi, joille se ei ole vaihtoehto. Jos taas kaikilla on oikeus asua omassa kämpässään, niin silloin tarpeeksi halpoja ei riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
"Mene kimppakämppään" on uusi "mene töihin". Ei soluja ole tarjolla kuin opiskelijoille.
Sinä voit itse perustaa kimppakämpän.
Etkö osaa netistä etsiä ? Mene vaikka Etuovi.
Mitähän jos kouluttautusit ja menisit töihin niinkuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kommuuneja jos sellaiseen mielii asumaan. Itse maksaisin perusosasta erotuksen jos kimppakämppä olisi ainoa muu vaihtoehto. Tuollaisessa tilanteessa etsisin halvan yksiön, kyllä niitä on. En pysty nukkumaan edes sukulaisten luona, se olisi todella ahdistavaa. Sanomattakin selvää että kimppa-asuminen olisi täysin poissuljettu, ennemmin kuolisin.
Missä niitä kommuuneja on? Kerro ihan konkreettisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Menet räkälääsi ja sieltä otat kaksi pulia kämppksiksi.
Yhdessä teillä on hauskempaa juoda.
Voitte myös tyydyttää toisenne
Ei ainakaan auttaisi mua kun en juo enkä käy räkälöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta.
Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.
Vai onko?
Ap
On, mutta ei niitä missään lehdissä ilmoiteta. Somen kautta varmaan pääset tällaiseen asumiseen helpommin ja jälleen sun täytyy itsesi olla aktiivinen. Kukaan ei voi sua tulla kotoa hakemaan mihinkään.
Eli tarkoitat että täysin tuntemattomien ihmisten kanssa pitäisi muuttaa samaan asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Etkö tunne ketään samassa tilanteessa olevaa? Tai ihmisiä ylipäätään? No laita ilmoitus vaikka someen tms. Itse asuin useamman vuoden kimpassa opiskelukaverin kanssa kolmiossa, jossa oli kummallekin oma makuuhuone.
Minä vuonna tämä oli? Omien opiskeluaikojeni jälkeen on tapahtunut vähän muutoksia kimppakämppiin liittyen. Vuokranantajat eivät halua tehdä erillisiä vuokrasopimuksia, koska sellaiset ovat vuokranantajalle taloudellinen riski. Eli vuokranantaja haluaa, että jompi kumpi asukkaista vuokraa omalla riskillään koko asunnon ja ottaa sitten toisen alivuokralaiseksi. Näissä kimppakämpissä on se ongelma, että jos kämppis jättää oman vuokransa maksamatta, on toinen asukas vastuussa hänen vuokraveloistaan. Aika paha nakki köyhälle ihmiselle, kun ei tuollaista diiliä haluaisi tehdä edes kukaan hyvätuloinen. Tällaista riskiä ei ole esim. HOASin soluasunnoissa, koska niissä kaikilla on omat vuokrasopimukset - mutta HOASin soluja on tarjolla vain pienelle osalle opiskelijoita, muille ei tällaisia vaihtoehtoja ole. Toisin sanoen kimppakämpät ja kommuunit ovat asukkaan kannalta taloudellisessa mielessä riski, ja lisäksi kimppakämpässä joissain tapauksissa yhden asukkaan tulot voivat laskea muiden asukkaiden tukia. Erityisesti yhteisissä vuokrasopimuksissa on tällainen ongelma, eli silloin joutuu pahimmillaan elättämään itselleen tuntematonta ihmistä, jos itse sattuu työllistymään - kuka ottaisi tällaisen riskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
Helsingissä ja Vantaalla hyväksytyt asumismenot ovat 694 euroa yksinasuvalta. Vuokrapveen kun laittaa maksimivuokraksi 690e löytyy Helsingistä 241 asuntoa ja Vantaalta 364 asuntoa. Löytyi ihan uudiskohteita alle 600e kuussa, joten on ihan höpö höpöä ettei soveltuv
Tukileikkausten jälkeen heitä on ennemminkin 60 000
Kimppakämppiä pitäisi markkinoida myös asuntolainojen koroista vinkuville omistusasujille. Ottakaa pari alivuokralaista niihin juppiloihinne, niin kyllä paranee lainanmaksukyky. <3 Samalla saatte ihanaa yhteisöllisyyttä ja uusia ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
Helsingissä ja Vantaalla hyväksytyt asumismenot ovat 694 euroa yksinasuvalta. Vuokrapveen kun laittaa maksimivuokraksi 690e löytyy Helsingistä 241 asuntoa ja Vantaalta 364 asuntoa. Löytyi ihan uudiskohteita alle 600e kuussa, joten on ihan höpö höpöä ettei soveltuvaa asuntoa löytyisi.
Klikkasitko auki nämä ilmoitukset? Osa noista halvoista kuukausivuokrista selittyy sillä, että kyseessä on esim. Hason asunto eli asumisoikeusasunto. Sellaisen voi saada jonottamalla ja maksamalla asumisoikeusmaksun joka on esim. 30 000 euroa. Tämä ei taida olla mahdollista niille henkilöille, joiden tilanteesta tässä ketjussa puhutaan. Lisäksi osa halvalta vaikuttavista asunnoista on vrk- tai viikkovuora-asuntoja, eli se halpa hinta onkin vaikka yhden viikon hinta. Tosi asiassa ne asunnot siis ovatkin todella kalliita. Ja osa sitten on opiskelijoille tarkoitettuja soluasuntoja. Aika vähän on pk-seudulla oikeasti tosi halpoja vuokra-asuntoja.
Jos haluaa asua kimppakämpässä, niin laittaa lehteen, Faceen, toriin tms. ilmoituksen. Jos tosissaan pitää tällaista kysyä, niin tuskin on ensimmäistäkään asuntoa koskaan itse hankkinut. Pitääkö kaikkea yhteiskunnan tulla tarjoamaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua kimppakämpässä, niin laittaa lehteen, Faceen, toriin tms. ilmoituksen. Jos tosissaan pitää tällaista kysyä, niin tuskin on ensimmäistäkään asuntoa koskaan itse hankkinut. Pitääkö kaikkea yhteiskunnan tulla tarjoamaan?
Täysin tuntemattomien kanssa samassa asunnossa 35+ ikäisenä?
Miten muka voisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Siis millaisen ilmoituksen? Ja mistä siis yhdessä löytää kimppakämpän? Valtaosa kolmion omistajista haluaa vuokrata pariskunnille tai perheille, tai toki vaikka sinkulle, mutta aika harva haluaa vuokrata kimppakämpäksi - ainakaan erillisillä vuokrasopimuksilla, mikä tietysti olisi kimppakämpässä asukkaiden kannalta ainoa fiksu mahdollisuus.
Kolmiota tai neliötä etsivät pariskunnat ja perheet tuskin ilahtuvat siitä, jos kaikki kolmiot ja neliöt jatkossa menevät kimppakämpässä asuville. Sen myötä pariskunnat joutuvat tyytymään yhä useammin yksiöihin ja pienet perheet kaksioihin, jos ei ole varaa 5-6 huoneen asuntoihin. Että ei tämä kimppakämppärummutus kyllä kovin hyvä asia muidenkaan kannalta olisi. Asuntokanta on nyt suunnitelti niin, että kaikki asuvat suunnilleen perhekoon mukaisissa asunnoissa, mutta mikäli tätä aletaan sekottaa niin, että yksin asuvat valtaavat perheasunnot, niin tuohan pistää asuntomarkkinat taas sekaisin. Ei niitä kolmioita ja neliöitä yksinkertaisesti riitä kaikille mahdollisille kokoonpanoille.
Vieraili kirjoitti: "Et selvästikään tiedä hölkäsen pöläystä pk-seudun markkinoista. Puolet noista on jotain putkiremonttikohteita ja sumutuksia, joissa se ilmoitettu 650 euron vuokra koskee kahta ensimmäistä kuukautta ja hinta on sen jälkeen 850 euroa kuussa. Lisäksi vaikka oletettaisiin että kaikki noista on ihan aidosti tuon hintaisia myös pitkään vuokraukseen niin tosiasia on että senkin jälkeen valtaosa tukea saavista vuokralaisista jää ilman. Vai luulitko että heitä on koko pk-seudulla yhteensä 600?"
No höpö höpö nyt taas, toimin itse vuokranantaja, pk-seudulla ja taatusti tiedä pk-seudun asuntomarkkinoista. Väitteesi ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa voi mennä vaikka vuokraoveen tarkastamaan asian.
Tästä asumistuen muutoksista on tiedetty jo kuukausien ajan ja fiksuimmat ovat tehneet jo muutoksia asumisjärjestelyihin, jos ovat kokeneet sen tarpeelliseksi. Helsinki ja Vantaa ovat 2 kuntaa Suomessa, muitakin on jos niissä ei tarjonta kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ja Vantaalla hyväksytyt asumismenot ovat 694 euroa yksinasuvalta. Vuokrapveen kun laittaa maksimivuokraksi 690e löytyy Helsingistä 241 asuntoa ja Vantaalta 364 asuntoa. Löytyi ihan uudiskohteita alle 600e kuussa, joten on ihan höpö höpöä ettei soveltuv
Voi hyvät hyssykät nyt taas. En klikannut ja tarkastanut yli 500 asuntoilmoitusta. Ja asumisoikeisasuntoja ei ole vuokraovessa, koska asumisoikeusasunto ei ole vuokra-asunto. Asumisoikeusasunnot löytyvät myytävien asuntojen puolelta.
Klikkasin n. 10 uusinta ilmoitusta, ihan ok kämppiä ja vuokra se mitä ilmoituksessa mainitaankin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät nyt taas. En klikannut ja tarkastanut yli 500 asuntoilmoitusta. Ja asumisoikeisasuntoja ei ole vuokraovessa, koska asumisoikeusasunto ei ole vuokra-asunto. Asumisoikeusasunnot löytyvät myytävien asuntojen puolelta.
Klikkasin n. 10 uusinta ilmoitusta, ihan ok kämppiä ja vuokra se mitä ilmoituksessa mainitaankin.
Joo, tiedän että asumisoikeusasunto ei ole vuokra-asunto, mutta SILTI niitäkin ilmoituksia näkyy noissa vuokra-asuntojen listauksissa. En tiedä miksi. Minäkään en jaksanut kaikkia klikkailla auki, mutta niissä mitä klikkailin, oli osa lyhytvuokrausta, opiskelija-asuntoja (Ida Ahlbergin tien asunnot), kesävuokrausta tms. Joukossa oli Forenomin hostellikin - ja ihan ilmoituksessa puhuttiin hostellista, ei ollut siis oma sanavalintani. Ja johonkin oli tulossa putkiremontti, eli asunnossa voisi asua puolisen vuotta, minkä ajan vuokranantaja vuokraa halvemmalla ja oletetusti putkirempan jälkeen vuokra nousisi reippaasti, koska nyt pyydetty ei vastaan kyseisen alueen hintatasoa.
Et selvästikään tiedä hölkäsen pöläystä pk-seudun markkinoista. Puolet noista on jotain putkiremonttikohteita ja sumutuksia, joissa se ilmoitettu 650 euron vuokra koskee kahta ensimmäistä kuukautta ja hinta on sen jälkeen 850 euroa kuussa. Lisäksi vaikka oletettaisiin että kaikki noista on ihan aidosti tuon hintaisia myös pitkään vuokraukseen niin tosiasia on että senkin jälkeen valtaosa tukea saavista vuokralaisista jää ilman. Vai luulitko että heitä on koko pk-seudulla yhteensä 600?