Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?
Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?
Ei vuokraovessa ole ainakaan.
Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali
Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.
Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.
Ikää minulla on jo 38v.
Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.
Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yli 15 v sitten minulla oli kahdessa eri HOASin solukämpässä aivan random-kämppiksiä Suomesta, Saksasta, Somaliasta ja Ranskasta. Hyvin tulin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, vaikkei meistä mitään pitempiaikaisia bestiksiä tullutkaan.
Terveisin kauppatieteitä opiskellut mies
P.S. Espanja unohtui mainita, yksi kämppis oli sieltä.
Vanhusten pitäisi muuttaa heille suunnniteltuihin asuntoihin, lähelle muita vanhuksia ja palveluita. Hoitajien matkoihin kukuu aikaa, ruoka-annoksia kuljetellaan pitkin kyliä. Parempi olisi nähdä muita ihmisiä ja syödä seurassa. Olisi yhteistä ohjelmaa, tv iltoja, lauluiltoja, hartauksia ym. Nyt sote-taksit ja kelataksit kuljettaa pitkien matkojen päästä.
Itse nuorena olin muuttamassa solukämppään, mutta ihan työn takia. Kokemus oli niin karmiva, että olin vain yhden yön. Onneksi en ehtinyt viedä sinne paljon mitään tavaraa. Todennäköisesti huumeitä käytti muu porukka siellä. Sen jälkeen päätin että ei ikinä. Alivuokralaisena mummolla olin yhden lukukauden opiskeluaikana. Siihen aikaan oli tapana sanoa kesäksi kämppä irti, jos lähti muualle. Toisen kerran olin perheessä. Huonettani käytettiin, jopa minun lakanoissani nukuttiin jos olin viikonlopun pois. Sen näki siitä, että lakanat haisi tupakalle kun tulin takaisin, jouduin vaihtamaan. Lähdin joululta pois ja sen jälkeen päätin että syön kaurapuuroa ja teen vaikka mitä työtä, että ei tarvitse enää ikinä olla solussa tai alivuokralaisena. Omat lapseni autoin alkuun että saivat yksiöt.
Äänekoskelta löytyy yhteisöllistä asumista alle Kelan kuntakohtaisten asumismenojen ja on vieläpä jokaiselle oma yksiö:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/%C3%A4%C3%A4nekoski/20925260
Jopa sähkö ja vesi kuuluu vuokraan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
15m2, 550e/kk perseen alla. Mannerheimintie.
Helsingissä yli 15 v sitten minulla oli kahdessa eri HOASin solukämpässä aivan random-kämppiksiä Suomesta, Saksasta, Somaliasta ja Ranskasta. Hyvin tulin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, vaikkei meistä mitään pitempiaikaisia bestiksiä tullutkaan.
Terveisin kauppatieteitä opiskellut mies