Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?

Vierailija
20.03.2024 |

Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?

Ei vuokraovessa ole ainakaan.

Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali

Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.

Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.

Ikää minulla on jo 38v.

Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.

Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät hyssykät nyt taas. En klikannut ja tarkastanut yli 500 asuntoilmoitusta. Ja asumisoikeisasuntoja ei ole vuokraovessa, koska asumisoikeusasunto ei ole vuokra-asunto. Asumisoikeusasunnot löytyvät myytävien asuntojen puolelta.

Klikkasin n. 10 uusinta ilmoitusta, ihan ok kämppiä ja vuokra se mitä ilmoituksessa mainitaankin. 

Joo, tiedän että asumisoikeusasunto ei ole vuokra-asunto, mutta SILTI niitäkin ilmoituksia näkyy noissa vuokra-asuntojen listauksissa. En tiedä miksi. Minäkään en jaksanut kaikkia klikkailla auki, mutta niissä mitä klikkailin, oli osa lyhytvuokrausta, opiskelija-asuntoja (Ida Ahlbergin tien asunnot), kesävuokrausta tms. Joukossa oli Forenomin hostellikin - ja ihan ilmoituksessa puhuttiin hostellista, ei ollut siis oma sanavalintani. Ja johonkin oli tulossa putkiremontti, eli asunnossa

Okei nyt löysin muutaman ASOn, laittaa minivuokraksi vaikka 400 niin ei tule Ida Ahlbergin solut, hakutuloksia hki ja vantaa 575 kpl. eli jos vaikka 10% olisi asoja forenomin soluja tai putkiremppa alkaa vuoden sisään niin siltikin olisi yli 500 soveltuvaa asuntoa näissä kunnissa. Eli vaihtoehtoja oikeasti on ihan reilusti. Ja tämä on vain yksi markkinapaikka. 

Vierailija
62/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vastaus kysymykseen, mistä kimppakämpän löytää? Varmaan jokainen täysijärkinen ymmärtää, että se ei ole sellainan asumismuoto, jota lähtökohtaisesti tarjotaan muille kuin opiskelijoille (solut). Eli jos ei ole opiskelija sinun pitää luoda sellainen itse ystävien kanssa. Varmaan on jotain kommuuneja, mutta näihin löytyy varmaan asukkaat sosiaalisten verkostojen kautta.

Eli vaatii itseltä aktiivisia toimijuutta. Kuten moni muukin asia tässä maailmassa. Muissa maissa on ihan normaalia, että työssäkäyvätkin asuvat vain huoneessa, eli jakavat yhteiset tilat, sillä vuokrat korkeat. (Barcelona, Lontoo, New York) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ratkaisu:

MENE TÖIHIN

Vierailija
64/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita nettiin ilmoitus jossa etsit kämppiksiä, ja sitten vuokraatte yhdessä useamman makuuhuoneen asunnon.

Parempi ottaa sitten selvää näiden taustoista ja kysyä suosittelijoita, ennenkuin valitset näitä kämppiksiä. 

Voi tuntua tosi mukavilta, mutta olla ihan psykoja. 

Vierailija
65/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. En ymmärrä miksi suomalaisessa yhteiskunnassa aikuisten ihmisten pitää maksaa toisten aikuisten ihmisten asunnot. Järjestelmä on täysin kieroutunut ja markkinoita vääristävä.

Vierailija
66/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde suomesta pois. Saat helposti töitä ja löytyy asunto.

Vierailija
67/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta. 

Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.

Vai onko?

Ap

Viimeksi viime viikolla tuli yliopiston sähköpostin kautta jonkun ilmoitus, missä kerrottiin että 1.4. vapautuu iso omakotitalo, jossa 8-10 huonetta ja vuokra 4000€/kk.

Useimmin näitä kimppakämppäilmoituksia näkyy tavallisissa vuokrailmoituksissa yksiöiden kohdalla, kun ollaan vuokraamassa kimppakämpästä vapautuvaa huonetta. Jos haluaa kaverin kanssa perustaa kimppakämpän, niin silloin pitää varmaan se asunto etsiä itse. 

Opiskelijoille hyvä vaihtoehto on hakea kaveriasuntoa HOASilta.

Vierailija
68/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on täysin törkeää, kyllä jokaisella on oikeus omaan asuntoon. Kannattaisi huutelijoiden katsoa, miten hyvin niitä töitä löytyy. Näin työn vaihdosta haaveilevana voin kertoa että ei löydy ainakaan mitään sellaista mihin voisi vaihtaa, jos jatkossakin meinaa itse kulunsa hoitaa.

Vierailija
69/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut hakea asuntoa kimppakamppa.fi sivustolta?

En löytänyt tuolla urlilla nettisivua, mutta FB:ssä näyttää olevan Kimppakämppä.fi -niminen ryhmä, missä on paljon kimppakämppäilmoituksia.

Vierailija
70/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta FB:n kimppakämppä.fi-ryhmässä olevasta ilmoituksesta löytyi tällainen sivusto: 

https://sherio.fi/

Tuo on alusta, jonka avulla on tarkoitus täsmäyttää kimppakämpäksi sopivia asuntoja ja kimppakämppään haluavia ihmisiä keskenään. 

Vierailija
71/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos menisit töihin, niin olisi varaa asua nykyisessä kämpässä?

Sinä et varmaan paljon uutisia lue jos et tiedä että iso konkurrssiaalto meneillään?

Wolt ei ole mennyt konkurssiin. Mene sinne töihin.

Rahapodissa oli viime tai toissaviikolla Miki Kuusen haastattelu. Hän kertoi, että tällä hetkellä Woltin jonossa on 25000 työntekijää. Tuo määrä ihmisiä siis on jonossa päästäkseen Woltille töihin. 

Työttömille Wolt-hommia ei voi oikein suositella, koska Wolt-kuskit toimivat yrittäjinä. Ja tosiaan kun jonossa on 25000 ihmistä, niin aika kauan voi joutua odottelemaan, että pääsee edes tekemään niitä hommia.

Vierailija
72/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän setämies ottaa muutaman kivan hoikan aasialaisneitosen taloon vuokralle.

Vierailija
73/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä selviää myös että kimppakämpässä asuvan preustoimeentulotuki on pienempi kuin yksin asuvan.

yksin asuvalla 587e

yhteistaloudessa asuvalla 499e.

Eli muuttamalla kimppakämppään saat automaattisesti 88e vähemmän tukia kuin yksin asuva. Prosentteina se on 15% perusosasta, eli merkittävä tiputus

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Ap

Tosin jos vuokra on puolet pienempi niin voi kuitenkin jäädä käteen paljon enemmän.

Vierailija
74/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä selviää myös että kimppakämpässä asuvan preustoimeentulotuki on pienempi kuin yksin asuvan.

yksin asuvalla 587e

yhteistaloudessa asuvalla 499e.

Eli muuttamalla kimppakämppään saat automaattisesti 88e vähemmän tukia kuin yksin asuva. Prosentteina se on 15% perusosasta, eli merkittävä tiputus

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Ap

Yhteistaloudessa säästää, eli selviää vähemmällä rahalla, mikä kai on tarkoituskin.

Vierailija
75/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.

Vai onko?

Ap

Opiskelijat ovat asuneet ties kuinka kauan asuntoloissa / soluissa, mutta soluasuntoja on käsittääkseni oltu purkamassa, koska opiskelijat vieroksuvat niitä. Minun aikanani solu oli aivan normaali asumismuoto opiskelijalle. Kämppistä ei välttämättä tuntenut etukäteen, enkä useita tuntenutkaan, mutta sopu sijaa antaa, ja siinähän sitä oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
76/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihan itse saattaa joutua vähän vaivaa näkemään. Me teimme aikoinaan niin että löysimme vapailta vuokramarkkinoilta asunnon, jossa oli yhdistetty kaksi pienempää asuntoa yhdeksi. Kirjoitimme kukin omat vuokrasopimuksemme ja muutimme sisään. Ei se sen vaikeampaa jos vaan viitsii itsekin tehdä jotain muuta kuin ruikuttaa.

Vierailija
77/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet räkälääsi ja sieltä otat kaksi pulia kämppksiksi.

Yhdessä teillä on hauskempaa juoda.

Voitte myös tyydyttää toisenne

Entä jos ei ole ollenkaan hippi eikä räkälä tyyppinen pummikaan?

Vierailija
78/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko?

Ap

Opiskelijat ovat asuneet ties kuinka kauan asuntoloissa / soluissa, mutta soluasuntoja on käsittääkseni oltu purkamassa, koska opiskelijat vieroksuvat niitä. Minun aikanani solu oli aivan normaali asumismuoto opiskelijalle. Kämppistä ei välttämättä tuntenut etukäteen, enkä useita tuntenutkaan, mutta sopu sijaa antaa, ja siinähän sitä oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Suurin osa opiskelijoista ei asu nykyaikana muutenkaan soluissa, ehkä 60-80-luvuilla, mutta nykyaikana ei.

Vierailija
79/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele tuota kenellekään 30 ikävuoden jälkeen. 

Itse asuin kimppakämpässä sinkkuna, vaikka oma ikä alkoi nelosella. 7 asukasta, taisi olla suurin osa opiskelijoita. Myönnän toki, että siinä noin 42-vuotiaana miehenä en olisi ehkä itse kehdannut hakea selvästi nuorempien kämppikseksi, mutta tunsin heistä pari, ja sieltä tuli kyselyä, että mikset tulisi asumaan kanssamme. Lähin ystäväni heistä oli silloin noin 26-v nainen, joka oli lenkkeilykaverini. Nyt olemme molemmat perheellisiä tahoillamme, mutta lämmin ystävyys on säilynyt. Hyvä kokemus, suosittelen muillekin, ennakkoluulottomasti.

Vierailija
80/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset on näin avuttomia ?

Löytyy ihan fb sivu, oikotieltä löytyy jne. 

Nythän on paras aika hakea, kun opiskelijoita lähtee pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä