Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?

Vierailija
20.03.2024 |

Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?

Ei vuokraovessa ole ainakaan.

Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali

Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.

Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.

Ikää minulla on jo 38v.

Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.

Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta. 

Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.

Vai onko?

Ap

Opiskelijat ovat asuneet ties kuinka kauan asuntoloissa / soluissa, mutta soluasuntoja on käsittääkseni oltu purkamassa, koska opiskelijat vieroksuvat niitä. Minun aikanani solu oli aivan normaali asumismuoto opiskelijalle. Kämppistä ei välttämättä tuntenut etukäteen, enkä useita tuntenutkaan, mutta sopu sijaa antaa, ja siinähän sitä oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Suurin osa opiskelijoista ei asu nykyaikana muutenkaan soluissa, ehkä 60-80-luv

Itse asuin 2000-luvullakin Helsingissä solussa, ja normaalia vaikutti olevan. Toki jotkut hyvissä varoissa olevat asuivat omassa tai jossakin "hienommassa" kuviossa, mutta jokainen saa tietysti asua hulppeamminkin omien rahkeittensa mukaan.

Vierailija
102/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin huomauttaa, että kimppakämpissä (puhun nyt aikuisista, en opiskelija-soluista) yleensä on yhdessä luodut säännöt, joiden mukaan eletään. 

Aikuisista kimppa-asujista suurin osa käy töissä jne. eli mitään villejä biletaloja nuo EIVÄT todellakaan ole.

Yksi sääntö yleensä on se, että jos huoneen ovi on kiinni, silloin ei kenelläkään ole mitään asiaa "koputella oveen" (ei siis edes kysyä ottaako kahvia tmv.) vaan huoneessa olevalle suodaan 100% oma rauha.

Aika usein nuo kimppakämpät ovat myös omakotitaloja, mitkä valittu sellaisin kriteerein että pohja on fiksu kimppa-asumiselle. Jos esim. 5 fiksua aikuista asuu saman katon alla, harvoin mitään ongelmia tulee.

Ja asukkaista joku saattaa olla sellainen joka asuu vain viikot työn takia ja on vloput muualla, tai tekee reissuhommia ollen esim. joka toisen viikon kokonaan pois. Ja muutenkin harvoin ihmiset on _koko_ ajan kotona, eli jokainen saa nk. omaa rauhaa (=yksin asunnossa) välillä kun muut töissä/harrastuksissa/kaverilla/lomamatkalla jne.

Toki raha-asiat kannattaa hoitaa tarkasti, ellei sillä omistajalla/päävuokraajalla (harvoin tehdään jokaiselle oma vuokrasopimus, vaan yksi ns. päävuokraajana hoitaa homman) mutta tuokin suht helppoa jos on vuokravakuudet kunnossa. Kimppakämpän asumiskulut on suhteellisen pienet, vaikka pyyttäisin 3-5kk vuokravakuuden, se on useimmille mahdollista maksaa vs. kalliimman oman asunnon vakuudet.

Kimppa-asuminen mahdollistaa monelle paremman elintason, on isommat tilat/piha/sauna jne. mitä harvoin yksiöissä on. Ja on yhteisöllisyydessä hyvätkin puolet, jos vaikka sairaana tai unohtanut ostaa kaupasta jotain, apu on yleensä lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siä hakukriteerit "soluasunto" ja "alivuokralainen", eka on kimppakämppä, toka ei välttämättä. Sit viä haluamasi kunta ja maksimi vuokra. Helsingistä löyty 46 osumaa noilla kahdella kriteerillä.

Vierailija
104/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.

Vai onko?

Ap

Opiskelijat ovat asuneet ties kuinka kauan asuntoloissa / soluissa, mutta soluasuntoja on käsittääkseni oltu purkamassa, koska opiskelijat vieroksuvat niitä. Minun aikanani solu oli aivan normaali asumismuoto opiskelijalle. Kämppistä ei välttämättä tuntenut etukäteen, enkä useita tuntenutkaan, mutta sopu sijaa antaa, ja siinähän sitä oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Kyllä vaan näin on, kun niihin soluasuntoihinhan pääsee asumaan, vaikkei olisi minkäänlaista kykyä huolehtia itsestään tai kykyä elää muiden kanssa eikä edes minkäänlaisia käytöstapoja! Tällaiset kämppikset eivät ole kauhean harvinaisia! 

Vierailija
105/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole sielultaan millään tavalla hippi, tarvitsee omaa yksityisyyttä ja tilaa oman mielenrauhan ja turvallisuuden takia sekä mahdollisten opiskeluiden ja tai työn takia eikä nauti muiden ihmisten seurasta noin paljoa?

Kimppakämpissä on jokaisella oma huone. Omaan rauhaan saa vetäytyä aina kun siltä tuntuu. 

Vierailija
106/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala elättää ITSESI. Toivoisin että tukia leikattas vielä lisää, ne ovat aivan järjettömän suuruisia.

Kerro vielä miten. Olen täysin työkyvytön.

Eläkeläisten asumistukeen ei tullut muutoksia.

Vierailija
107/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä vaan näin on, kun niihin soluasuntoihinhan pääsee asumaan, vaikkei olisi minkäänlaista kykyä huolehtia itsestään tai kykyä elää muiden kanssa eikä edes minkäänlaisia käytöstapoja! Tällaiset kämppikset eivät ole kauhean harvinaisia! "

Vahvasti liioitellulta vaikuttaa kommenttisi. Ja saa toki asua vaikka yksin omakotitalossa, jos itse kustantaa sen.

-Monesta kämppiksestä kokemusta 

Vierailija
108/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin huomauttaa, että kimppakämpissä (puhun nyt aikuisista, en opiskelija-soluista) yleensä on yhdessä luodut säännöt, joiden mukaan eletään. 

Aikuisista kimppa-asujista suurin osa käy töissä jne. eli mitään villejä biletaloja nuo EIVÄT todellakaan ole.

Yksi sääntö yleensä on se, että jos huoneen ovi on kiinni, silloin ei kenelläkään ole mitään asiaa "koputella oveen" (ei siis edes kysyä ottaako kahvia tmv.) vaan huoneessa olevalle suodaan 100% oma rauha.

Aika usein nuo kimppakämpät ovat myös omakotitaloja, mitkä valittu sellaisin kriteerein että pohja on fiksu kimppa-asumiselle. Jos esim. 5 fiksua aikuista asuu saman katon alla, harvoin mitään ongelmia tulee.

Ja asukkaista joku saattaa olla sellainen joka asuu vain viikot työn takia ja on vloput muualla, tai tekee reissuhommia ollen esim. joka toisen viikon kokonaan pois. Ja muutenkin harvoin ihmiset on _koko_ ajan kotona, eli jokainen saa nk. oma

Olisitpa tullut kertomaan tämän sille veitsen kanssa heiluneelle skitsofreenikolle, sisätupakoitsijalle ja öisin musiikkia huudattaneelle nuorelle miehelle. Muuten, kukaan näistä ei (itseäni lukuunottamatta) siivonnut, ei käynyt töissä, eikä opiskellut. Koska olin tuolloin heitä 10 vuotta vanhempi, heittäytyivät ihan teineiksi. 

Tuo kuvailemasi on ihannetilanne, mutta ei mikään perustaso, joka on odotettavissa. Voi todellakin käydä huono tuuri. 

Vierailija
109/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kirjoita paskaa.

Vierailija
110/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siella on paljon taviksia jotka alkoivat rikkaiksi ostamalla sijoitusasuntoja nyt heista tulee kerralla koyhia ja RKP pankit ja KOK korjaavat elamansa lottovoiton. Moni koyhakin menettaa asuntonsa liian suurien asunto tai autovelkojen takia. Eli vielako vihervassari on paha ja sensuuri iskee

Vierailija
111/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu on täynnä tyhjiä halpoja asuntoja, muuta sinne.

Vierailija
112/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asukkaista joku saattaa olla sellainen joka asuu vain viikot työn takia ja on vloput muualla, tai tekee reissuhommia ollen esim. joka toisen viikon kokonaan pois. Ja muutenkin harvoin ihm

Olitko itse valinnut nuo kämppikset? En minäkään muuttaisi joidenkin random-tyyppien(!) kanssa saman katon alle, yleensä kimppakämppiin valitaan jotain kautta tuttuja/tutuntuttuja.

Eli vaikka henkilöt a, b, ja c keksivät muuttaa asumaan saman katon alle, sitten (esim. somessa) kysellään onko muita hakukkaita, ja lopulta saman katon alla a:n, b:n, ja c:n kanssa asuu esim. em. vanha armeijakaveri/ pikkuserkku/ työkaverin sisko/ harrastuskaverin opiskelijakaveri tmv.

Eli tavallaan on suositus jotain kautta, että ko. tyyppi on  normaali, ei mikään sekopää...

Vierailija
113/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä vaan näin on, kun niihin soluasuntoihinhan pääsee asumaan, vaikkei olisi minkäänlaista kykyä huolehtia itsestään tai kykyä elää muiden kanssa eikä edes minkäänlaisia käytöstapoja! Tällaiset kämppikset eivät ole kauhean harvinaisia! "

Vahvasti liioitellulta vaikuttaa kommenttisi. Ja saa toki asua vaikka yksin omakotitalossa, jos itse kustantaa sen.

Samoin minulla! Suurin osa oli ihan ok, mutta ei ole kauhean kivaa, jos se kauhukämppis sattuu kohdalle, vai mitä mieltä olet! Sama

Vierailija
114/126 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin minulla! Suurin osa oli ihan ok, mutta ei ole kauhean kivaa, jos se kauhukämppis sattuu kohdalle, vai mitä mieltä olet! Sama

Suurimman osan kanssa tulee toimeen, ja jos nyt olisi tullut joku mahdoton tilanne, niin sitten olisi voinut ilmoittaa Hoasille tms., jotta joko itse pääsee uuteen tai mieluummin häirikkö lähtee, mutta eipä tullut sellaisia vastaan, erilaisia persoonia vain. Oma asenne vs. ennakkoluulot vaikuttavat paljon siihen, sopeutuuko itse vai ei.

Vierailija
115/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan kanssa tulee toimeen, ja jos nyt olisi tullut joku mahdoton tilanne, niin sitten olisi voinut ilmoittaa Hoasille tms., jotta joko itse pääsee uuteen tai mieluummin häirikkö lähtee, mutta eipä tullut sellaisia vastaan, erilaisia

Erilainen persoona ei haittaa, mikäli säännöt saadaan sovittua ja niistä pidetään kiinni! Jos 'erilaisuus' alkaa liikaa häiritä kanssa-asujien elämää, niin silloin on aivan eri tilanne! Älä nyt sekoita asioita keskenään! 

Vierailija
116/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laitat vaikka Faceen ilmoituksen että haetaan kämppistä ja sitten vuokraatte yhdessä sen isomman asunnon.Tai sitten kokoatte ystäväporukasta tai sukulaisista ne muuttajat tms.

Vierailija
117/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vedetään näitä omakotitalo/linna/palatsi-vertauksia tänne, kun kysymys on vain asukkaan perusoikeuksista, eli opiskelu-, asumis-, koti-, ja yörauhasta! Joillakin on rajaton määrä oikeuksia muttei velvollisuuksia, toisilla taas ei ole juurikaan oikeuksia, mutta velvollisuuksista ei tingitä, ei missään nimessä! 

Vierailija
118/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio yliopiston lähellä, 62.5 m2. Erillinen ovellinen keittiö, samoin ovelliset iso makuuhuone ja olohuone. Tuota vuokrasi usein kaksi opiskelijaa, kummallekin omat huoneet. Vuokra oli alle 300 €/hlö. 

Vierailija
119/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas vedetään näitä omakotitalo/linna/palatsi-vertauksia tänne, kun kysymys on vain asukkaan perusoikeuksista, eli opiskelu-, asumis-, koti-, ja yörauhasta! Joillakin on rajaton määrä oikeuksia muttei velvollisuuksia, toisilla taas ei ole juurikaan oikeuksia, mutta velvollisuuksista ei tingitä, ei missään nimessä! 

Tuohon ei kannata lähteä. Pelkästään Suomeen syntymällä ihmisellä on huomattavan paljon oikeuksia ja vähän velvollisuuksia, vaikkei päivääkään tekisi töitä elämänsä aikana.

Vierailija
120/126 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat kokemukset kimppa-asumisesta ovat ihmisiltä, jotka ovat keränneet yhteisen porukan keskenään toimeen tulevista tutuista. Asuntomuotona iso kerrostaloasunto tai omakotitalo. Esimerkiksi omakotitalon edut saatu kivasti käyttöön nuorille sinkuille, joilla ei muuten sellaiseen olisi ollut mahdollisuutta. Myös esim. pienessä yksiössä yksin asuminen vrt. suuressa kolmiossa tai neliössä kaksin tai kolmin asuminen niin, että jokaisella on oma huone ja mukavat yhteiset tilat, voi oikeasti tulla se ison asunnon jakaminen reilustikin halvemmaksi etenkin etelä-Suomessa.

Se porukka vain pitäisi löytää samanhenkisistä kunnollisista ihmisistä. En uskaltaisi lähteä vieraiden ihmisten kanssa tällaiseen, koska normaalisti asunnoissa ei ole lukkoja huoneiden ovissa.

Onnea matkaan ap:n ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien kohdalle.