Te jotka hoette kimppakämppiin muuttamista kelan vuokrarajat ylittävissä asunnoissa asuville; missä niitä sitteon oikein on tarjolla?
Mistä tällaisia kimppakämppiä saa?
Ei vuokraovessa ole ainakaan.
Vuokrani on kelan mielestä liian kallis, ja patistaa muuttaamaan tai tukeni leikkaantuu...Vuokra ei edes yleisen hintatason mukaan ole kallis, vaan ihan normaali
Kaikki mun kaverit on parisuhteissa/perheellisiä eikä heistä ole kimppakämppää lähtijöiksi.
Eikö kukaan muutenkaan ole ikinä ollut innostunut ajatuksesta tuttavapiirissäni.
Ikää minulla on jo 38v.
Pitäisi sitä kämppistä kai vähän etukäteen tunteakin? Vai muutetaanko jonkun täysin tuntemattoman kanssa yhteen, joka voi olla vaikka millainen sekopää tai huumeidenkäyttäjä...pahoinpitelee sut tai ryöstää.
Eli miten se homma siis toimii, sen "menkää kimppakämppiin" -huutelun jälkeen?
Kommentit (126)
Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala elättää ITSESI. Toivoisin että tukia leikattas vielä lisää, ne ovat aivan järjettömän suuruisia.
Kun opiskelijat muutettiin yleisen asumistuen piiriin, piti saton ja muiden tahojen muuttaa solut yksiöiksi sillä kukaan ei enää muuttanut niihin eikä niitä korjattu. Oli joko purku edessä tai muuttaa yksiöiksi. Näin mm Haagassa.
No nyt on taas ongelma kun nuo yksiöt on melkein 800e kk ja kukaan ei muuta niihin. 😂 Kuka tässä muka voittaa ja mitä?
Ei mitään järkeä. Rakennusfirmat ja sijoittajat ei ala 4 vuoden välein muuttaa asuntoja hallituksen mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kommuuneja jos sellaiseen mielii asumaan. Itse maksaisin perusosasta erotuksen jos kimppakämppä olisi ainoa muu vaihtoehto. Tuollaisessa tilanteessa etsisin halvan yksiön, kyllä niitä on. En pysty nukkumaan edes sukulaisten luona, se olisi todella ahdistavaa. Sanomattakin selvää että kimppa-asuminen olisi täysin poissuljettu, ennemmin kuolisin.
Missä tällainen halpa yksiö sijaitsee? Lieksa tai Kyyjärvi ei kelpaa vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala elättää ITSESI. Toivoisin että tukia leikattas vielä lisää, ne ovat aivan järjettömän suuruisia.
No eikös sunkin työn sankarin pitäisi olla jo vähitellen sorvin ääressä eikä täällä louskuttamassa?
Katoppa ympärillesi, niin näet sen tulevan kimppakämpän. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta.
Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.
Vai onko?
Ap
On, mutta ei niitä missään lehdissä ilmoiteta. Somen kautta varmaan pääset tällaiseen asumiseen helpommin ja jälleen sun täytyy itsesi olla aktiivinen. Kukaan ei voi sua tulla kotoa hakemaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa se on vastata siihen mitä kysytään? Ketään ei kiinnosta pienet imbesillit mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menisit töihin, niin olisi varaa asua nykyisessä kämpässä?
Mitä töitä sulla ois tarjota? - ei ap, mutta myös kiinnostunut
Ap asuu Helsingissä joten töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan tähän kysymykseen ainuttakaan tolkullista vastausta.
Olen nyt lukenut tuon "kimppakämppään" -huudahduksen täältä varmaan tuhat kertaa, joten luulisi että sen taustalla on jonkinlainen toimiva mekanismi.
Vai onko?
Ap
Onko ajatus omasta toimijuudesta aivan mahdoton? Me olemme lirissä siksi, että liian suuri osuus väestöstä odottaa joidenkin "muiden" tai "mekanismien" tarjoavan asiat valmiina ja ratkaisevan ongelmat. Jos aikuiset eivät kykene mihinkään itse, ei meillä ole mitään toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun opiskelijat muutettiin yleisen asumistuen piiriin, piti saton ja muiden tahojen muuttaa solut yksiöiksi sillä kukaan ei enää muuttanut niihin eikä niitä korjattu. Oli joko purku edessä tai muuttaa yksiöiksi. Näin mm Haagassa.
No nyt on taas ongelma kun nuo yksiöt on melkein 800e kk ja kukaan ei muuta niihin. 😂 Kuka tässä muka voittaa ja mitä?
Ei mitään järkeä. Rakennusfirmat ja sijoittajat ei ala 4 vuoden välein muuttaa asuntoja hallituksen mielen mukaan.
Vähän aikaa kestää aina sopeutua kaikkiin muutoksiin. Asunnon tarjoajien on pakko jossain vaiheessa lähteä laskemaan hintoja, jos vuokralaiset uhkaavat alkaa loppumaan
Etkö tunne ketään samassa tilanteessa olevaa? Tai ihmisiä ylipäätään? No laita ilmoitus vaikka someen tms. Itse asuin useamman vuoden kimpassa opiskelukaverin kanssa kolmiossa, jossa oli kummallekin oma makuuhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös sunkin työn sankarin pitäisi olla jo vähitellen sorvin ääressä eikä täällä louskuttamassa?
Ei.. Duunit alkaa vasta klo 9 ja juuri nautin aamukahveja, työpisteellä tosin. Eli kun työpäivä alkaa avaa työkoneen tässä samassa paikassa istuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa se on vastata siihen mitä kysytään? Ketään ei kiinnosta pienet imbesillit mielipiteesi.
Oho. Melkein sivistyssana tuli sieltä Hyvä rekku hyvä
Niitä on missä tahansa. Vuokraa yli 100-neliöinen kämppä ja etsi siihen sitten alivuokralaisia. Oikein vuokrat mitoittamalla sinulle ei jää montakaan euroa maksettavaa. Kaveri teki aikoinaan näin. Opiskeluaikana ei käynyt töissä eikä ottanut senttiäkään lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
Helsingissä ja Vantaalla hyväksytyt asumismenot ovat 694 euroa yksinasuvalta. Vuokrapveen kun laittaa maksimivuokraksi 690e löytyy Helsingistä 241 asuntoa ja Vantaalta 364 asuntoa. Löytyi ihan uudiskohteita alle 600e kuussa, joten on ihan höpö höpöä ettei soveltuvaa asuntoa löytyisi.
Facebookissa olen usein nähnyt vuokrailmoituksia huoneista, ja mikä estää sinua tekemästä omaa ilmoitusta FB-ryhmiin, FB marketplaceen tai Toriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normien alittavia asuntoja kyllä löytyy, mutta usein ovat pieniä ja tyydyttävän kuntoisia. Lisäksi saattavat olla ns. huonommilla alueilla. Jokainen voi itse päättää haluaako asua pienessä asunnossa tuilla tai sitten asuu pienemmillä tuilla paremmassa asunnossa.
Ei pk-seudulta löydy normin alittavia asuntoja edes huonoilta alueilta tai huonokuntoisina. Yksiö voi olla nähnyt remonttia viimeksi 80-luvulla ja silti siitä pyydetään 750 euroa kuussa.
Löytyy. Ja Useastikin olen linkannut niitä näihin vastaaviin ketjuihin.
Ainakin Torista ja Oikotieltä olen löytänyt jatkuvasti kimppakämppä, tosin niistä yleensä ilmoitetaan sanan "yksiö" alla. Vasta kun avaa ilmoituksen, tajuaa, että kyse on yhdestä huoneesta. Itsekin harkitsin, mutta totesin, että
A) Olen liian vanha moiseen
B) Mulla on koira
C) En halua maksaa jotain 500€/kk yhdestä huoneesta Vuosaaressa kun jostain Haagasta saa yksiön alle 700€/kk ja
D) En oikeastaan edes pidä ihmisistä.
Onhan niitä kommuuneja jos sellaiseen mielii asumaan. Itse maksaisin perusosasta erotuksen jos kimppakämppä olisi ainoa muu vaihtoehto. Tuollaisessa tilanteessa etsisin halvan yksiön, kyllä niitä on. En pysty nukkumaan edes sukulaisten luona, se olisi todella ahdistavaa. Sanomattakin selvää että kimppa-asuminen olisi täysin poissuljettu, ennemmin kuolisin.