Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?
79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.
Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.
Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.
Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.
Kommentit (901)
Espoossa Tapiolan Apteekki tuo lääkkeet kotiin ja kela taksi vie sairaalaan-HYVIN ON MENNYT.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä lapsia aina kehoteta tekemään siksi ettei ole yksinäinen vanhuus. Ei taida käytännössä toimia kun viestejä lukee.
Niinkö? Me varmaan luetaan eri ketjua. Minä olen lukenut, että lapset ovat hoitaneet vanhoja vanhempiaan niin paljon, että ovat itse jo uupuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vain keskustelun otsakkeen, en ole lukenut kommentteja. Suomessa laki on vapauttanut lapset velvollisuudesta huolehtia vanhemmistaan. Tosin yhteiskunnankaan velvollisuus ei ole mainitsemiasi asioita hoitaa. Löytäisitkö jonkun kolmannen sektorin auttajat toimimaan vanhempasi loppuelämän avustajina? Siitä vaan siis välit poikki, laki ei huolehtimaan velvoita. Onnea!
Et lukenut aloitusta, etkä ketjua. Onnea!
Typistin liikaa, otsakkeen ja myös aloituksen luin. Ja vähän provosoiduin. Omien vanhempieni asiat hautaan asti hoidin. Ei se helppoa ollut, mutta muutoinkaan en olisi voinut toimia. Aloituksessa puhutaan asioista, joita laki ei velvoita ketään huolehtimaan. Ei omaisia eikä yhteiskuntaa.
Eteneehän se eutanasia -aloite eduskunnassa. Mutta eutanasian toteuttaminen edellyttää kuitenkin henkilön oman toiveen, ei omaisten tai yhteiskunnan. Ehkä toisessa vaiheessa tämäkin voidaan kuitenkin lakiin kirjata.
Miksi ihmeessä surraan korona-ajan ylikuolleisuutta.
Ei ole olemassa tahoa joka hoitaisi äitisi asioita. Joudut tekemään itse jos et pysty maksamaan sijaista. Luultavasti saat kuitenkin hoidettua asiat olematta pois töistä. Älä välitä kiukuttelusta.
Kannattaa muistaa että itse voit joskus olla samassa asemassa. Sitä on nuorena vaikea kuvitella mutta se tulee kohdallesi joskus jos saat elää vanhaksi.
Kannattaa myös miettiä onko vaikeimman kautta meneminen pitkässä juoksussa myös palkitsevinta - sitten joskus. Enkä nyt puhu mistään omaisuudesta.
Kuule, onko niin, että sinua on hoidettu lapsena?
Kenties juu sinä voit tehdä samoin..tai sitten maksa palvelusta ja joku muu tekee sen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Kenties juu sinä voit tehdä samoin..tai sitten maksa palvelusta ja joku muu tekee sen puolestasi.
Lapsi ei ole pyytänyt että syntyisi tähän maailmaan. Se äiti/isä on halunnut lapsen..Lapsi ei siis ole mitään velkaa vanhemmilleen. Itse en halua olla rasite lapselleni koskaan mutta haluan auttaa sina lastani.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös viikolla, vähintään keskiviikkoillat, perjantai. Maanantaisin oli usein morkkispäivä. Lomilla äiti lupasi tehdä jotain, mutta se joi välillä lomat ihan putkeen aamusta iltaan.
Ihme, että on vielä hengissä.
Itse sairastuin vakavasti, mutta pärjään hyvin itsekseni, joskin kodin ulkopuolella en mielelläni itsekseni liiku, ulkoilua lukuunottamatta. Puoliso hoitaa kodin ulkopuoliset asiat, minä hoidan kotona normaalit kotityöt. Puoliso haluaa jäädä töistä pois ennenaikaisesti eli möisimme talomme ja muuttaisimme kaupunkiin, jossa meillä on asunto. Hän ei ole vielä eläkeiässä, eikä työpaikan jättäminen ole helppoa, koska on hyvin merkityksellinen osa elämässä, joskin nykyään hyvin stressaava ja kuormittava. Meillä on siis portti jo hieman auki uuteen elämään, mutta monta asiaa on selvitettävänä. Testamentit, edunvalvontavaltuutus, hoitotahto jne.
Vierailija kirjoitti:
Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja
Paitsi jos vanhemmat olleet töissä koko lapsuuden ajan ja lapsi hoidossa, silloin hoitaneet vaan vapaa-ajallaan eli aika vähän. Kotiäiti on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Ei ole velvollisuutta kumpaankaan. Ei hoitaa, eikä maksaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on myös turvaranneke. Hänellä oli tapana soitella myös yöllä, kun kaatui tms. Sanoin että NYT PAINAT SITÄ TURVARANNEKKEEN NAPPIA JA KUTSUT HOITAJAT KATSOMAAN JA AUTTAMAAN YLÖS.
Hän sanoi kerrankin että ei viitsinyt, kun ne saattavat viedä sairaalaan. Oli maannut lattialla 5 tuntia yöllä ja soitellut minun puhelimeeni. Kakat housussa jne. Ettei vaan kamalat hoitajat tule ja vie sairaalaan.Pakotin soittamaan rannekkeella hoitajat paikalle. Turvapuhelinpalvelu otettiin juuri näiden kaatuiluiden takia alkujaankin. Ja joku sanoi että olisi pitänyt luopua rollaattorin käytöstä. No miten, kunnon koko ajan nurin jossain. Eiköhän ole paras että pysyy jotenkuten pystyssä sen aikaa kun kotona pystyy asumaan.
Ap.
Meillä on aivan samanlaista. Turvaranneke on, mutta ei halua käyttää sitä vaan soittaa minulle keskellä yötä.
Muutenkaan mitkään hankitut palvelut eivät kelpaa, ilmeisesti minun pitäisi hoitaa kaikki, mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan näitä samanaiheisia jankkausviestejä vielä tulee?
Kuule vaan itse, lapsella ei ole mitään tuollaista velkaa vanhemmilleen. Jos niin kuvittelet, älä hanki lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole pyytänyt että syntyisi tähän maailmaan. Se äiti/isä on halunnut lapsen..Lapsi ei siis ole mitään velkaa vanhemmilleen. Itse en halua olla rasite lapselleni koskaan mutta haluan auttaa sina lastani.
Tuollaista vanhempaa nykyään käytetään hyväksi. Olen kuullut nuoren sanovan että otetaan vanhemmista kaikki hyöty irti.
Vierailija kirjoitti:
Kela-taksissa ei taida olla muita matkustajia, mutta kaupungin kustantamassa asiointitaksissa voi olla. Ne ovat eri tarkoituksiin. Asiointitaksia käytetään muuhun kuin terveydenhuollon käynteihin, ja ne ovat joskus ihan tavallisia takseja, joskus taas isoja inva-takseja (riippuen ketä on kyydissä ja millaisin apuvälinen liikkeellä).
Kyllä vaan kela-taksissa on myös muita matkustajia. Matkan yhdistelyä tehdään koko ajan. Käytin viime vuonna Kela-taksia säännöllisesti ja hyvin usein oli kanssamatkustajia saattajineen, vaikka tiedoissani luki, ettei yhdistelyä saisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule vaan itse, lapsella ei ole mitään tuollaista velkaa vanhemmilleen. Jos niin kuvittelet, älä hanki lapsia.
Kovaa puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuntaus on se että otetaan apu ja rahaa niin kauan kun elää ja sitten annetaan kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule vaan itse, lapsella ei ole mitään tuollaista velkaa vanhemmilleen. Jos niin kuvittelet, älä hanki lapsia.Kovaa puhetta.
Nykyajan nuoret aikuiset on katkeria ja sieluttomia ihmisiä. Botoxiin vaan rahaa ja muuhun aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 9-kymppinen äiti, jolla ei ole muistisairautta, mutta joka ei koskaan vaivautunut oppimaan tietokoneiden käyttöä, nettiä, älypuhelinta jne. eikä niin ollen osaa hoitaa monia asioitaan.
Antaisin vähän armoa 90v äidille. Ei se nyt niin vaan onnistu kaikilta tietokoneiden käyttö. Se, ettei ole muistisairautta, on kuule hyvä juttu. Jos 90v muuten vielä kohtuullisesti pärjää kotonaan, niin ole äitisi tukena asioiden hoidossa. Nykyään asioiden hoito on yllättävän kinkkistä nuoremmillekin. Olen itse haudannut 93v muistisairaan äitini, jota hoidin monta vuotta sisarusteni kanssa. Nyt kun äitiä ei enää ole, ymmärrän, että oma kärsivällisyyteni ja yleensäkin tämän elämän syvällisempi ymmärtäminen on lisääntynyt. Kiitos siitä kuuluu äidilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista vanhempaa nykyään käytetään hyväksi. Olen kuullut nuoren sanovan että otetaan vanhemmista kaikki hyöty irti.
Jos tämä on rollipojan viesti, niin mahtaisiko olla kovinkin höveli lapsensa suhteen koko loppuikänsä. Taitaisi nakittaa sen äitille, kun en mä oikeesti sua halunnut. Pitää vain sanoa se lapselle ääneen, mitä tuota salailemaan.
Atendot aika hirveitä laitoksia. Miksei eutanasiaa saada Suomeen. Nuo kidutuspaikat ei auta kuolevaa vaan ihminen tukehtuu 2 viikkoa kuoliaaksi.