Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?
79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.
Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.
Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.
Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.
Kommentit (901)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Juridisesti et ole velvollinen. Oletko moraalisesti, riippuu ihan itsestäsi.
Vieläkö trollailet toisella käyttikselläsi? Russätrolli unohdit kerran vaihtaa XD
Huomionhakuinen pelle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sitten aikaa, halua ja voimia kun perunkirjoja tehdään ja omaisuutta jaetaan.
Siinä moni lapsi virkoontuu silmissä.
Ei pidä paikkaansa. Raskaita velvollisuuksia nuokin ovat, mutta koska ne on lain mukaan pakko hoitaa, niin ne hoidetaan. Todella ilkeää ilkkua päälle vielä, ymmärrätkö ollenkaan, mitä tuossa kohtaa elämää ihminen käy läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielisiä ihmisiä kun eivät huolehdi läheisistään.
Sillä huolehtimisellakin on rajansa. Kaikkea ei jaksa, mitä vanhus olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalijätjellä varustettu aikuinen osaa etsiä äidille apua, jos itse ei pysty auttamaan. Myös koulutettuja vapaaehtoisia on saatavilla eri jätjes töistä ja tämä apu ei maksa mitään.
Veikkaan, että niin äitisikin teki, ellei pystynyt sinua itse hoitamaan.
Ja äiti kieltäytyy kaikesta ostetusta avusta, kun rahaa menee eikä halua ketään ulkopuolista kotiinsa.
Minut ja sisarukseni vietiin pitkiksi ajoiksi mummolaan, joskus koko kesäksi. Paljon me oltiin kotona keskenämme, ei silloin mihinkään hoitajiin rahaa tuhlattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalijätjellä varustettu aikuinen osaa etsiä äidille apua, jos itse ei pysty auttamaan. Myös koulutettuja vapaaehtoisia on saatavilla eri jätjes töistä ja tämä apu ei maksa mitään.
Ja äiti kieltäytyy kaikesta ostetusta avusta, kun rahaa menee eikä halua ketään ulkopuolista kotiinsa.
Minut ja sisarukseni vietiin pitkiksi ajoiksi mummolaan, joskus koko kesäksi. Paljon me oltiin kotona keskenämme, ei silloin mihinkään hoitajiin rahaa tuhlattu.
Taidat olla se joka yleistät omaa elämääsi. Äiti vaan meikkaili eikä hoitanut lapsia, mummot hoitivat.
Niinpä, se oli sinun elämäsi. Voisin kertoa noiden aikojen elämästä toisin. Mutta siis ihan turhaa, osa rupee lyömään, mitäs töissä kävitte, ei mun äidin tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielisiä ihmisiä kun eivät huolehdi läheisistään.
Joillain on epäonnekseen niin vastenmieliset läheiset, ettei heistä huolehtiminen ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla se joka yleistät omaa elämääsi. Äiti vaan meikkaili eikä hoitanut lapsia, mummot hoitivat.
Niinpä, se oli sinun elämäsi. Voisin kertoa noiden aikojen elämästä toisin.&nbs
Mitä ihmettä horiset? Mistä meikkailusta puhut? Tietenkin minä puhun omasta elämästäni, kenen muun elämästä puhuisin? En ymmärrä sitäkään, mitä tarkoitat "noiden aikojen" elämästä, milloin se on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, se oli sinun elämäsi. Voisi
Olethan sen monesti kertonut, olet suurten ikäluokkien lapsi, noiden jotka mielestäsi ovat maailman huonoimmat vanhemmat, siellä vaan mummolassa piti olla. Suuret ikäluokat saivat lapsia 60- luvun lopuula ja 70- luvulla.
Joku näköjään kuvittelee, että hän tässä keskustelee vain yhden ja saman ihmisen kanssa. Tässäkin ketjussa on kuule paljon kirjoittajia. Osa on suurten ikäluokkien lapsia, osa ei ole. Teemasta johtuen toki aika moni on, koska suuret ikäluokat ovat juuri nyt vanhusiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sitten aikaa, halua ja voimia kun perunkirjoja tehdään ja omaisuutta jaetaan.
Ei pidä paikkaansa. Raskaita velvollisuuksia nuokin ovat, mutta koska ne on lain mukaan pakko hoitaa, niin ne hoidetaan. Todella ilkeää ilkkua päälle vielä, ymmärrätkö ollenkaan, mitä tuossa kohtaa elämää ihminen käy läpi?
Eikös se ole helpotus kun pääsee siitä vaivalloisesta, vaativasta ja rasittavasta vanhuksesta lopulta eroon ?
"Olethan sen monesti kertonut, olet suurten ikäluokkien lapsi, noiden jotka mielestäsi ovat maailman huonoimmat vanhemmat, siellä vaan mummolassa piti olla. Suuret ikäluokat saivat lapsia 60- luvun lopuula ja 70- luvulla."
En ole yhden ainoaa kertaa kirjoittanut, että olen suurten ikäluokkien lapsi. Keksit omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole helpotus kun pääsee siitä vaivalloisesta, vaativasta ja rasittavasta vanhuksesta lopulta eroon ?
Jotkut heistä ovat aikanaan olleet iloisia, kun ovat päässeet lapsistaan eroon. Osalle lapsista on sanottukin, että tuossa on ovi, ala lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Joku näköjään kuvittelee, että hän tässä keskustelee vain yhden ja saman ihmisen kanssa. Tässäkin ketjussa on kuule paljon kirjoittajia. Osa on suurten ikäluokkien lapsia, osa ei ole. Teemasta johtuen toki aika moni on, koska suuret ikäluokat ovat juuri nyt vanhusiässä.
Tuo kirjoittaja siinä keskustelussa 70- luvun äidit toisti tuota samaa, heidän piti olla mummolassa alinomaa. Siis systemaattisesti sama, meidät hoidatti äidillään, itse ei hoitanut omia vanhempiaan.
Jos ette tahdo hoitaa vanhempianne, ette hoida. Mutta kun se ei riitä, pitää vielä kaivella ettei se äitikään hoitanut mumma siellä maalla, jätti veljelleen koko homman joka jäi taloa pitämään. (Syytinki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Onhan se kieltämättä raskasta taistella jostain korvarikkinäisestä kupista omien sisartensa kanssa, kun äiree lupas tän MULLE
Kyllä siinä yleensä vanhuksen kuollessa löytyy kuolleksi julistetut sukulaisetkin jo jopa toiselta mantereelta jakamaan kuppia ja haarukkaa ja taistelemaan siitä "perinnöstä"
Vanhuksen eläessä ei millään jaksanut, kun oli niin raskasta
Vierailija kirjoitti:
Äitiäni hoiti aikoinaan ( tosi hyvin vieläpä) maalaiskunnan Kotipalvelu.
Me sukulaiset toki kävimme ja pidimme yhteyttä, kun asumme kuka missäkin kauempana.
Itse olen jo juuri jäänyt eläkkeelle, enkä aio todellakaan sälyttää hoitoani tai mitään vastuuta lapsillemme. Olen sen jo sanonutkin heille.
Minua saa hoitaa myös Kotipalvelu tai vaikka Robotti ... 🤣. Mutta en missään tapauksessa aio olla kenenkään riippakivenä. En edes huolestu tuosta asiasta, elämä menee kuin se on mennäkseen.
Minäkin olen sanonut lapsilleni ettei heidän minua tarvi hoitaa sitten kun tullaan siihen pisteeseen. Sanoin myös että jos sitten demenssin takia vänkään vastaan niin minut voi työntää komeroon ja lyödä ovi lukkoon 🙃. Muistan kuitenkin miten äitini kanssa kävi. Kun hän ei enää oikein jaksanut jokapäiväisiä töitänsä talossa (puilla lämmitys, ruuanlaitto, pyykkien pesu jne.) ja dementia valtasi aivot niin ei suostunut ottamaan vastaan minkäänlaista kunnan apua, koko ajan vain sanoi että se kuuluu lapsille tulla asumaan hänen kanssaan ja huolehtimaan kaikesta. Ja koska apua ei voi antaa väkisin ja me aikuiset lapset kaikki asumme ulkomailla niin oli tosi vaikeita ne äidin loppuvuodet.
Hankin edunvalvojana meidän vanhukselle kunnalta kotihoidon 3 x vrk. Kaikki ovat tyytyväisiä!
Vierailija kirjoitti:
"Olethan sen monesti kertonut, olet suurten ikäluokkien lapsi, noiden jotka mielestäsi ovat maailman huonoimmat vanhemmat, siellä vaan mummolassa piti olla. Suuret ikäluokat saivat lapsia 60- luvun lopuula ja 70- luvulla."
En ole yhden ainoaa kertaa kirjoittanut, että olen suurten ikäluokkien lapsi. Keksit omiasi.
Älä viitsi, niin paljon aikaani täällä vietän , tuota samaa kerrot aina. Ettei äidit 70- luvulla hoitaneet lapsiasn vaan lapset olivat maalla mummulassa.
Kannattaa tosiaan tehdä niitä lapsia, ettei sitten vanhana ole yksin ja on sitten joku joka vaihtaa sitten niitä vaippoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, se oli sinun elämäsi. Voisi
Ja jos osallistut keskusteluun vanhusten hankaluudesta, suuret ikäluokat kuten apn äitikin, ovat nyt vanhuksia. Katkeroituneena moitit äitiäsi.
Miksi se sinua kiinnostaisi jos olisit 2000- luvulla ollut mummulassa? Silloinhan moitit ihan eri ikäpolven äitiä kuin nykyvanhuksia?
Boomeri sanoo, me kaikki lähdimme sieltä kaukaa etelän kaupunkeihin töihin ja vanhemmat jäi sinne. He pärjäsivät ilman apuja, muuttivat "kirkolle" omistusasuntoon. On , isä kuoli ensin 85 v, äiti myöhemmin myös 85 v. Illalla soitti taksin ja meni päivystykseen kun oli huono olo. Silloin oli vielä siivoavia kodinhoitajia, sellainen heillä kävi. Ruuan äiti laittoi loppuun asti itse, kauppa oli samassa talossa, bussipysäkki talon kohdalla jolla pääsi muille asioille , esim. Lääkäriin, apteekkiin, vaatekauppoihin, isä kävi uimahallilla kuolemaansa saakka. Näin meillä, tietysti joidenkin vanhukset menivät vanhainkotiin ja taisi tulla ensimmäiset palvelu-rivitalot itsenäisesti asuville , pois syrjäkyliltä keskitetyn avun piiriin.
Nyt olen itse vanha, lapset lähtivät opiskelemaan ja asettuivat sitten eri puolille kauas. Pärjään vielä ilman apua, sen rollaattorin otin koska liikuntavammainen. Se ei ole sama kuin muistisairaus ja kykenemättömyys hoitaa asioitaan.