Jos ei syö ollenkaan vihanneksia tai hedelmiä
Olen kovasti ihmetellyt, kun minun vanhin poika (20-v) ei syö ollenkaan vihanneksia tai hedelmiä.
Tai no, joskus porkkanaraastetta tai keitettyjä porkkanoita.
Hän elää kyllä muuten terveellisesti ja liikkuu aktiivisesti. Ja syö sen monivitamiin päivittäin
Poika kävi pari päivää sitten luovuttamassa verta ja arvot olivat "superluokkaa"
Eikö siis kasviksia ja hedelmiä tarvitsekaan syödä kilokaupalla jos liikkuu paljon?
Kommentit (132)
Eikö syö perunaakaan?
Keripukkihan siitä tulee jos ei mitään kasviksia syö. Ilmeisesti monikin syö ns. piilokasviksia eli ne on siellä ruoan joukossa ja ei sitten oikein lasketa sitä kasvisten syönniksi.
Ei se liikunta mitenkään ruuan ravintoaineisiin vaikuta.
Kyllähän ihmiset pärjää ilman kasvikunnan tuotteita vaikka koko elämänsä, ei ne ole välttämättömiä.
Ei todellakaan tarvitse. Ja en siis ole mikään ruoka uskovainen joka puhuu tietyn tyylin puolesta. Mutta vaiettu fakta on esim se että hedelmäsokeri vanhentaa ihmistä pahasti.
Mitä oli mitattu? Hemoglobiini pelkästään ei kerro muusta kuin hemoglobiinitasosta. Ravintoaineiden puutoksia tuskin kattavasti verenluovutuksessa testataan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Toisekseen, 20-vuotias on lähes lapsi. Ihminen kestää vaikka paskaa syöden jonkin aikaa. Ongelmat tulee vanhemmiten.
Vierailija kirjoitti:
Eikö syö perunaakaan?
Keripukkihan siitä tulee jos ei mitään kasviksia syö. Ilmeisesti monikin syö ns. piilokasviksia eli ne on siellä ruoan joukossa ja ei sitten oikein lasketa sitä kasvisten syönniksi.
Juu, peruna unohtui. Syö hän sitä ihan tosi mielellään.
Itse joskus unohtuu, että peruna on kasvis.
Muita kasviksia hän ei syö (tietysti ruuassa on valkosipulia ja sipulia)
Keripukkia ei ole ja jos esim semmoisessa valmispatongissa (esim. citymarket) on vaikka salaatinlehti tai tomaattia, niin hän poimii ne pois
10 Supplements for People Who Don't Eat Vegetables
https://www.bellaallnatural.com/blogs/learn/supplements-people-eat-vege…
How to Eat Healthy If You Hate Vegetables
https://www.bistromd.com/blogs/nutrition/eating-healthy-isnt-always-abo…
Vitamiinit ja mineraalit saa purkista.
En minäkään pahemmin kasviksia syö. Otan kyllä multivitamiinin ja kalaöljykapselit joka päivä. Vielä tässä ollaan elossa ja ilman mitään lääkityksiä.
N62
Eläinperäisistä ruoista saa kaiken tarvittavan, kunhan nyt ei pelkkiä nugetteja, nakkeja tms. syö.
Suvussa eräs mies ei syönyt juureksia, kasviksia eikä hedelmiä paitsi perunaa. Tuli parisuhde, tuli halu saada lapsi. Sitä yrittivät puolisonsa kanssa hyvin pitkään, yli vuoden, tuloksetta. Kehotin miestä käyttämään monivitamiini- ja B-vitamiinitabletteja. Ja kas: 3 kk niiden aloittamisesta miehen puoliso tuli raskaaksi.
Ihminen pärjää melko yksipuolisella ravinnolla. Ei inuiititkaan ennen jossain Grönlannissa juuri kasviksia syöneet ja silti pysyivät hengissä. Samoin Afrikassa oli heimoja, jotka eivät syöneet kasviksia laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli mitattu? Hemoglobiini pelkästään ei kerro muusta kuin hemoglobiinitasosta. Ravintoaineiden puutoksia tuskin kattavasti verenluovutuksessa testataan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Toisekseen, 20-vuotias on lähes lapsi. Ihminen kestää vaikka paskaa syöden jonkin aikaa. Ongelmat tulee vanhemmiten.
Juu, voi olla, että mitattiin pelkkä hemoglobiini, kysyn kun näen pojan seuraavaksi
Ei poika siis mitään paskaa syö, ruisleivätkin on semmoisia raaputusleipiä.
Hän tykkää mättää perusruokaa kauheat määrät, makaronilaatikko, kinkkukiusaus, kanaviillokki, yms
Vierailija kirjoitti:
Eläinperäisistä ruoista saa kaiken tarvittavan, kunhan nyt ei pelkkiä nugetteja, nakkeja tms. syö.
C-vitamiinia ei kyllä lihasta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-vitamiinia ei kyllä lihasta saa.
Kyllä muuten saa. Sitä paitsi C-vitamiinin tarve vähenee, jos syö vain vähän hiilihydraatteja.
Nuorena keho kestää. Minulla oli lihamäkkieines -ruokavalio 25 vuoteen asti, kotoa opittu, ja sitten pamahti masennus puun takaa. Tarkemmat veriarvot kun katsottiin niin oli myös puutoksia. Jopa ferritiini alhainen vaikka lihaa mätin naamaan liikaakin.
Arto Satonen on esimerkki miltä pupunruokaa kaihtava näyttää.
Huomatkaa nyt, että aloittajan poika ottaa päivittäin monivitamiinin, joten mitään vitamiinipuutoksia ei tule senkään takia.
En mä nyt vielä vetäis 20-vuotiaan arvoista mitään kovin pitkälle meneviä päätöksiä. Tuossa iässä sama vaikka söisi kiviä, niin arvot ovat huippuja, jos ei ole mitään varsinaista sairautta.
Juurekset ja marjat riittää