Rapussa poltetut rattaat, olivat 5-vuotiaan Jennan rattaat.
Kysymys kuuluu, miksi viisivuotiaalla on vielä rattaat? Mä olisin vienyt rattaat jo varastoon, antanut tai myynyt.
Kommentit (71)
Sanoi vaan että kun kävellään niin ja niin pitkä matka niin rattaissa pitää olla.
Onneks lapsi jo 9v niin ei mummo enää saa häntä rattaisiin, muutoin varmaan istuttaisi niissä vieläkin...
Mutta kyllä tuo on tuhopolttajan vika, ei sen 5v jennan...
Ihan oikeesti, kysykääs vaikka joltain palomieheltä... Ei ole leikin asia tämä...
Vierailija:
kun rappukäytävän vieressä oleva metalliverkolla eristetty pyörävaja missä myös pidetään vaunuja?Kerran asuttiin talossa jossa ei ollut mitään paikka pyörille tai rattaille kätevästi. Ainoastaan oma kellarikomero kolmen palo-oven takana, jotka piti avaimella avata, ja vielä talon perimmäisessä nurkassa niin että valot ehti sammua ainakin kerran ennen kun sinne asti pääsi. Raivostuttavaa.
Onneks ei enää asuta kerrostalossa niin ei ole totakaan ongelmaa.
niin voimme ehkä käydä lukemassa ko. artikkelista yms., oliko kyseessä todella Jenna, oliko hän 5 v ja mahdollisesti liikuntarajoitteinen.
missä niitä rattaita saa säilyttää? Pitääkö ne kantaa rappusia neljänteen kerrokseen monta kertaa päivässä? Ja toisesssa kädessä vauva / lapsi tai mahdollisesti vielä kaksi.
Vastuuntuntoinen yhtiö sen järjestää. Mutta jos sattuu huono tuuri, niin juuri näin...rahtaat omaan asuntoon :(
Säädökset on tiuksentuneet näiden " ei meidän rattaat ole poistumistiellä" takia niine ttei oman ovensa odessä edes saa pitää mattoa, kun sen voi polttaa. Rappukäytävissä ei saa pitää mitään palavaa, hyvä että jouluna edes ovikoristeen sai laittaa. Ne matot mitä rapuissa on yleisissätiloissa, on paloturvallisuuden läpäisseitä.
ETTÄ NÄIN!!
Ystäväni asuu kolmannessa kerroksessa eikä talossa ole hissiä. Vaunuja saa säilyttää kellarin autotallissa, sinne pitää mennä kapeita portaita kaksi kerrosta alaspäin TAI autojen todella jyrkkää ramppia. Kaverilleni kävi niin että oli viemässä ramppia pitkin vaunuja joissa vauva ja mukana oli myös taapero jota hänen piti auttaa. Lasku on niin jyrkkä että vaunut irtos ja vauva lensi pää edellä maahan. Tosi hauskaa!
Kyllähän taloissa tehdään näitä naapurisopimuksia että " ei se ketään haittaa jos ne tuossa on että pidä vaan" mutta sitten kun tulipalo iskee niin en tiedä kuka noista ottaa vastuun. En usko että kukaan taloyhtiöiden hallituksessa menisi antamaan kyseistä lupaa, en minä ainakaan jos niissä hommissa olisin. Ei niin ammattitaidotonta isännöitsijääkään taida olla. Onneksi itse olen asunut aina kerrostaloissa joissa on asianmukaiset säilytystilat. Kyllähän taloon pitäisi semmoiset rakentaa ellei vielä ole mutta eihän semmoista tilaa tyhjästäkään voi taikoa! Näistä varmaan taistellaan monessa talossa...
Meillä oli vaunuvarasto, mutta välillä jätin ne vaunut siihen ulko-oven eteen. Lukkoon tottakai. Sitten kun oli aikaa kävin viemässä varastoon.
Eli esim sateella ei oo kiva jättää edes hetkeksi jos kohta pitää mennä.
Ja mitä se lukko auttaa jos ei ole paikkaa mihin ne kiinnittää.
Ei tietenkään leimahda!! Eivätkä leimahda ollenkaan jos niitä rattaita ei siellä säilytetä!! Just paljonpa lohduttaa jos sytyttäjä ottaa vastuun kun pahimmassa tapauksessa joku voi KUOLLA!!! Varsinkin kun sen kuoleman olisi voinut välttää sillä ETTEI NIITÄ RATTAITA SÄILYTETÄ KÄYTÄVÄSSÄ!!!!
Siis sinäkö hyväksyt sen että rattaita pidetään rappukäytävässä?? Vielä senkin jälkeen mitä täällä on kerrottu?
Vierailija:
Ei ne rattaat siellä yksikseen leimahda.
siis tarkoitan sitä tuolla vastuun ottamisella että kuka saa syytteen niskoilleen jos asiat on hoidettu taloyhtiössä säännösten vastaisesti. Tottakai se lieskojen sytyttäjä on syyllinen mutta taloyhtiö... äh, onkohan täällä ketään joka tietäisi asiasta jotain ja osaisi pukea sanoiksi sen mitä mä yritän sanoa ;)
kyllä se on sen sytyttäjän vastuulla!! Ja en helvetissä pidä rattaita porraskäytävässä koska meillä ei enää sellasia ole ja asutaan rivitalossa, en myöskään hyväksy sitä, jos se on säännöissä kiellettyä.
Kuitenkin, virallisesti syy on aina tuhopolttajan! Tottakai mun elämä olis pilalla jos ajaisin vaikka lapsen päälle autolla vaikka se olisikin ollut lapsen syytä. Ei nyt ollut tästä kyse.
JOS se on säännöissä kielletty?? Siis SEHÄN ON KIELLETTY!! Ei mitään jossitteluja.
Vierailija:
kyllä se on sen sytyttäjän vastuulla!! Ja en helvetissä pidä rattaita porraskäytävässä koska meillä ei enää sellasia ole ja asutaan rivitalossa, en myöskään hyväksy sitä, jos se on säännöissä kiellettyä.Kuitenkin, virallisesti syy on aina tuhopolttajan! Tottakai mun elämä olis pilalla jos ajaisin vaikka lapsen päälle autolla vaikka se olisikin ollut lapsen syytä. Ei nyt ollut tästä kyse.
mutta silti musta on vähän nurinkurista että voisi olla taloyhtiön syy siinä tapauksessa että tälle teolle on oikea TEKIJÄ! Ymmärrän että jos " tekijä" on esim luonnonkatastrofi niin syylliseksi määrätään joku vastaava laitos (taloyhtiö). Ihan sama kun vakuutus ei korvaa useinkaan jos talo palaa salamaniskusta.
Ajatelkaa nyt, että on ihmisiä, jotka saavat nautintoa tulipalojen sytytyttämisistä. Sillon he voivat kaikessa rauhassa käydä polttamassa esim kerrostalojen alakertaan jätettyä tavaraa joutumatta siitä vastuuseen.
Tällä ei ole mitään tekemistä nyt sen kanssa pidänkö minä rattaita varastossa vai en.
Mä en jaksa enää jauhaa noista vaunuista että missä niitä pidetään jos ja jos jne. Mä ajan takaa sitä että taloyhtiöissä ei muutenkaan saa hoitaa asioita miten sattuu ja päättäjillä (hallituksella) on vastuu tekemisistään. Jos leikkipaikkaa ei kunnosteta ja Jenna seuraavaksi satuttaa itsensä kun keinu hajoaa niin se on hallituksen syy vaikka se alakerran Niko oliskin antanut liian kovaa vauhtia. Eli ei kannata mennä taloyhtiön tehtäviin jos jaksaa vaan vetästä nimen johonkin pöytäkirjaan vaan pitää oikeasti tajuta mitä päätetään ja mistä. Ei mulla muuta. Olinkohan mä 44. *karkas vähän alkup. aiheesta*
Ei tässä kukaan ole sanonut ettei se sytyttäjä saisi syytettä, sehän on itsestään selvä asia. Minun pointtini oli se, että myös taloyhtiö VOI joutua syytteeseen (siis varsinaisen sytyttäjän lisäksi). Ei siis varsinaisesti siitä tulipalosta, vaan esim. paloturvallisuuden laiminlyönnistä tmv.
Ja toisekseen monet käyttävät rattaita 5-vuotiaillekkin.