Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Isosti häiritsevä asia on se, miksi miehen ex otti sen kuvan. Ymmärrän vielä ex tempore syömään menon kun lapsetkin mukana, mutta miksi siitä on tarvinnut ottaa kuva? En itse haluaisi ottaa exästä enää mitään kuvia, vaikka tekemisissä olisinkin lasten takia.
Toisekseen, tuosta tapaamisesta olisi kannattanut ohimennen kertoa kumppanille. Ei minään isona asiana vaan ihan sanoa, että käytiinpä tuossa lasten ja exän kanssa syömässä kun piti keskustella lasten asioista tms. Se olisi ihan eri asia kuin löytää kuvia jostain muualta. Asiat paisuu kun niitä piilottelee.
Ihanko oikeasti kysytty mieheltänne luvan, jos tapaatte lapsenne isän ja haluatte ottaa valokuvan lapsille muistoksi tai käydä syömässä? Pitääkö olla kirjallisena vai anomus? Jo on elämä tehty vaikeaksi.
Eikö jo hyviin tapoihin ja perinteisiin kuulu esim. rippi- tai yliioppilaskuvissa olla juhlakalun kanssa molemmat vanhemmat, niin äiti kuin isä, oli he exiä tai nykyisiä.
Kokeilin vastaavassa tilanteessa mieheni reagointia tilanteen ollessa toisinpäin. Otin selfien manitsemattomasta perheryhmätapaamisesta. Oli raivoissaan. Säännöt eri minulle ja hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotteko yleensä parisuhteissa että ketä kaikkia tänään tapaatte?
Kerron, jos on kyseessä sovittu tapaaminen eikä esimerkiksi kadulla johonkin tuttuun törmääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Entinen perhe"? Mikä se sellainen on? Muuttuvatko lapset nykyään "entisiksi", jos vanhemmat eroavat?
muuttuu tietenkin
Ei muutu. Puolisosta voi erota, mutta ei lapsista juridisesti. Ja miehen perheeseen kuuluvat lapset. Eikä myöskään puolison suvusta erota, x-puolisot kuuluvat sukuun 1. puolisona ja nyksät tulevat 2. puolisona, koko eliniän, samoin kaikissa virallisissa asiakirjoissa, jos on oltu naimisissa.
Höpönhöpön! Kyllä mä ainakin oon mun miehen kanssa naimisissa, ihan papereissakin, vaikka miehellä on aiemminkin puoliso ollut. Ja minua myös pidetään sinä oikeana vaimona, miehen ex on miehen ex, eikä suvunkaan kanssa tekemisissä lapsesta huolimatta. Me ollaan oltu lapsen perhe 15 vuotta,
Miun mieheni käy lähes joka päivä jonkun kanssa lounaalla ja aniharvoin mainitsee asiasta mitään :'D
Alkaisin miettiä mistä tuulee jos kokisikin yhtäkkiä aiheelliseksi raportoida ketä näki ja missä päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen muistan, että mies oli hoitamassa nuorten kanssa asioista ja manitsi että näkivät siinä lasten äitiäkin. Ymmärrän että voi tulla idea että käydäänpä porukalla syömässä kun kaikilla on nälkä. Sitten exä menee ja ottaa vielä pari kuvaa muistoksi. Ymmärrän. Mutta olisi joo voinut sanoa että nähtiin ja käytiin syömässä. Ja kuten sanoin niin oma rajani menee siinä että tuollaisille kuville ei mielestäni ole tarvetta jatkossa. Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta.
Ymmärrän aivan täysin mitä ajat takaa. Pahinta ei ole yhteinen lounas, eikä siitä otettu kuva, vaan se ettei sinulle kerrottu asiasta. Olen varmaankin samanlainen ihminen kuin s
No joo. Aika outo ajatus, että kumpikin elelee omaa "salaista" ja irrallista elämää kodin ulkopuolella, josta kumppanin ei tartteis tietää mitään. Tai joka ei kiinnostaisi kumppania 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Entinen perhe"? Mikä se sellainen on? Muuttuvatko lapset nykyään "entisiksi", jos vanhemmat eroavat?
muuttuu tietenkin
Ei muutu. Puolisosta voi erota, mutta ei lapsista juridisesti. Ja miehen perheeseen kuuluvat lapset. Eikä myöskään puolison suvusta erota, x-puolisot kuuluvat sukuun 1. puolisona ja nyksät tulevat 2. puolisona, koko eliniän, samoin kaikissa virallisissa asiakirjoissa, jos on oltu naimisissa.
Höpönhöpön! Kyllä mä ainakin oon mun miehen kanssa naimisissa, ihan papereissakin, vaikka miehellä on aiemminkin puoliso ollut. Ja minua myös pidetään sinä oikeana vaimona, miehen ex on miehen ex, eikä suvunkaan kanssa tekemisissä lapsest
Mitä jos sun miehesi kävisi joka päivä lounaalla vaikka nuoruuden ensirakkautensa kanssa, joka sattui aloittamaan työt samassa rakennuksessa? Sua ei haittaisi, jos sinulle ei kerrottaisi asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen muistan, että mies oli hoitamassa nuorten kanssa asioista ja manitsi että näkivät siinä lasten äitiäkin. Ymmärrän että voi tulla idea että käydäänpä porukalla syömässä kun kaikilla on nälkä. Sitten exä menee ja ottaa vielä pari kuvaa muistoksi. Ymmärrän. Mutta olisi joo voinut sanoa että nähtiin ja käytiin syömässä. Ja kuten sanoin niin oma rajani menee siinä että tuollaisille kuville ei mielestäni ole tarvetta jatkossa. Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta.
Arvaappa mitä? Se kuva ei ollut sulle. Vaan muistoksi niille ihmisille, ketä siinä kuvassa oli. Jos miehesi ei olisi sitä halun
eipä sillä taida olla merkitystä ovatko arkaluontoisia vai mitä ovat. Ne on mulle lähetetty ja yleensä käsittelen mulle lähetettyjä viestejä lähtökohtaisesti luottamuksellisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muuttuu tietenkin
Höpönhöpön! Kyllä mä ainakin oon mun miehen kanssa naimisissa, ihan papereissakin, vaikka miehellä on aiemminkin puoliso ollut. Ja minua myös pidetään sinä oikeana vaimona, miehen ex on mi
Jos hän kävisi lounaalla sen nuoruuden rakkautensa ja koko muun tiimin kanssa yhdessä, niin ei, ei tarvitse kertoa minulle erikseen. Ei kai aloittajankaan mies tavannut ex vaimoaan kahden ja täysin mainitsematta tapaamisesta. He kävivät hoitamssa yhdessä lasten kanssa jotain asiaa, josta kerrottiin aloittajalle ja sitten olivat käyneet samalla syömässä. Shock horror.
"Min mieheni käy lähes joka päivä jonkun kanssa lounaalla ja aniharvoin mainitsee asiasta mitään :'D
Alkaisin miettiä mistä tuulee jos kokisikin yhtäkkiä aiheelliseksi raportoida ketä näki ja missä päivän aikana."
Sama täällä. Käydään molemmat.
Ja usein mies kertoo jonkun lähettäneen minulle terveiset ja kertoo kuulumisia, sama minulla toisinpäin, mutta eipä ole tullut mieleen, miksi menitte kahville tai lounaalle, eikä itsellenikään tule mieleen udella. Ja kaikkk perustuu toisen kunnioittamiseen ja luottamukseen ja tietää sen olevan vahva.
Ei tietenkään ole yhteistä whatsappia. Onhan sen nyt moneen kertaan sanottu, että miehen whattsappista kuvat tallentuvat hänen omasta aloitteestaan ipadille. Näin on aina ollut. Ei ole noussut mitään haloota yhdestä kuvasta. On noussut pieni hämmennys kun kuvan näin ja ajatuksia että missä menevät rajat esim kertomatta jättämisen suhteen. Kuten jo sanoin ymmärrän hyvin että tuollainen kuva on siinä tilanteessa otettu. Kiitos mielipiteistä ja ajatuksista. Ne ovat omianne ja arvokkaita ja varmasti jotkut niistä auttavat minua kun mietin suhtaudun asiaan. Ehkäpä sitten niin että selvitän tätä jo ennen huomattua perhekulttuurin eroa avoimuudesta. Kaikkea ei todellakaan tarvitse raportoida, mutta tässä oli nyt vain tapaus jossa selvästi osa päivän tapahtumista jätettiin kertomatta.
Viimeisimmät vastaajat ovat juuri niitä toksisia eksiä, jotka gaslightaavat rinnastamalla exän kanssa tapaamiset ja viestittelyn kenen tahansa tuttavan kanssa tapailuun ja viestittelyyn. Ne eivät koskaan ole sama asia.
"Mitä jos sun miehesi kävisi joka päivä lounaalla vaikka nuoruuden ensirakkautensa kanssa, joka sattui aloittamaan työt samassa rakennuksessa? Sua ei haittaisi, jos sinulle ei kerrottaisi asiasta?"
Kyttäämiselläkö se luottamus luodaan ja säilytetään?
Itse en usko siihen. Jos puoliso haikailee nuoruuden ensirakkauden perään, niin hän sen tekee, vaikka kyttäisin 24/7 ja kieltäisin sen häneltä. Aikuiset ihmiset osaavat päättää itse, eivätkä tarvitse perästäkatsojaa ja edunvalvojaa. Sellainen suhde on tuhoon tuomittu.
Vierailija kirjoitti:
"Min mieheni käy lähes joka päivä jonkun kanssa lounaalla ja aniharvoin mainitsee asiasta mitään :'D
Alkaisin miettiä mistä tuulee jos kokisikin yhtäkkiä aiheelliseksi raportoida ketä näki ja missä päivän aikana."
Sama täällä. Käydään molemmat.
Ja usein mies kertoo jonkun lähettäneen minulle terveiset ja kertoo kuulumisia, sama minulla toisinpäin, mutta eipä ole tullut mieleen, miksi menitte kahville tai lounaalle, eikä itsellenikään tule mieleen udella. Ja kaikkk perustuu toisen kunnioittamiseen ja luottamukseen ja tietää sen olevan vahva.
Joo, en tajua mitä järkeä on suhteessa, jossa ei voi luottaa tuollaiseen asiaan. Eri asia jos on jotain syytä epäluottamukseen ja siksi on yhdessä sovittu, että ollaan kaikesta niin avoimia kuin mahdollista, mutta kyllähän suhteessa pitää lähtökohtaisesti luottaa siihen, että molemmilla on muitakin ihmisiä elämässä, ketä tavataan ja keneen pidetään yhteyttä, eikä siinä ole mitään epäilyttävää tai pahaa.
Itse sain tietooni, että poikani isän uusi kumppani halusi nähdä kaikki (ainakin) minulta tulevat viestit ja useaan viestiin oli mietitty vastauksetkin yhdessä. Olimme eronneet yli neljä vuotta aiemmin ja itse olin jo sitoutunut toisaalle, eikä tämä nainen ollut edes exäni ensimmäinen naisystävä eromme jälkeen. Mies mykisti lopulta minut whatsapissa, koska minulta saapuvat viestit (aiheet tyyliin poika on ollut viime aamuyöstä whatsapissa paikalla, pitäisiköhän luuri ottaa yöksi pois /pojan allergialääkkeet loppui tai muuta vastaavaa..) saivat aina aikaan jonkinlaista draamaa.
Katsoin parhaaksi vetää yhteydenpidon minimiin, mutta mietityttää kyllä usein miten itselle yhä tärkeällä ihmisellä menee kun ei mitään muuta saa olla enää elämässä kuin "meidän perhe" ja "meidän yhteiset ystävät /harrastukset"
Vierailija kirjoitti:
"Mitä jos sun miehesi kävisi joka päivä lounaalla vaikka nuoruuden ensirakkautensa kanssa, joka sattui aloittamaan työt samassa rakennuksessa? Sua ei haittaisi, jos sinulle ei kerrottaisi asiasta?"
Kyttäämiselläkö se luottamus luodaan ja säilytetään?
Itse en usko siihen. Jos puoliso haikailee nuoruuden ensirakkauden perään, niin hän sen tekee, vaikka kyttäisin 24/7 ja kieltäisin sen häneltä. Aikuiset ihmiset osaavat päättää itse, eivätkä tarvitse perästäkatsojaa ja edunvalvojaa. Sellainen suhde on tuhoon tuomittu.
Ja jälleen yksi gaslightaaja, jonka mielestä avoimuus suhteessa on sama asia kuin "kyttääminen" ja "peräänkatsominen". Jos jotain olennaista jätetään kertomatta, niin se on silloin salailua. Piste. Eksän kanssa ravintolassa käyminen on parisuhteessa olennainen asia, eikä mikään random-kohtaaminen jonka vain "unohtaa" mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosti häiritsevä asia on se, miksi miehen ex otti sen kuvan. Ymmärrän vielä ex tempore syömään menon kun lapsetkin mukana, mutta miksi siitä on tarvinnut ottaa kuva? En itse haluaisi ottaa exästä enää mitään kuvia, vaikka tekemisissä olisinkin lasten takia.
Toisekseen, tuosta tapaamisesta olisi kannattanut ohimennen kertoa kumppanille. Ei minään isona asiana vaan ihan sanoa, että käytiinpä tuossa lasten ja exän kanssa syömässä kun piti keskustella lasten asioista tms. Se olisi ihan eri asia kuin löytää kuvia jostain muualta. Asiat paisuu kun niitä piilottelee.
Isä ja äiti ei siis saa ottaa kuvaa yhdessä kun ovat syömässä ja mies valehtelee kun ei kerro nyxälle että otettiin yhteyskuva ? Miksi kuvasta pitää tehdä iso numero ? Vanhemmat ottaa lastensa kanssa kuvan ja nyxä repii pelihousut kun siitä ei kerrottu hänelle. Todella outoa, ihmiset ottaa nykyisin
Todella outoa on se, että nykyään saa tehdä mitä vaan ja kaikki on vaan ok. Ilmankos ihmiset juoksee vieraissa, pääasia lähinnä että ei jää kiinni, kun onhan se nyt outoa ettei ihminen saa tehdä mitä vaan. Ja se joka loukkaantuu siitä, että on pidetty pimennossa, on lähinnä tiukkapipoinen ja tekee vaan ison numeron asioista.
No voi jumalauta.ei ihme että saat vaan miehiä joilla on jo lapsia kun nekään ei muita saa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmät vastaajat ovat juuri niitä toksisia eksiä, jotka gaslightaavat rinnastamalla exän kanssa tapaamiset ja viestittelyn kenen tahansa tuttavan kanssa tapailuun ja viestittelyyn. Ne eivät koskaan ole sama asia.
No ei varmaan niin. Koska vaikea kuvitella toista ihmistä, jonka yhtä epätodennäköisesti päästäisin iholleni kuin ex. Puistatus.
Eiköhän ihmiset eroa ihan syystä ja vanha suola janottaa on todella harvinainen tilanne. Joten paremmassa turvassa ne teidän omistamat miehet on exänsä seurassa kuin jonkin tuntemattoman naisen.
"Mies mykisti lopulta minut whatsapissa, koska minulta saapuvat viestit (aiheet tyyliin poika on ollut viime aamuyöstä whatsapissa paikalla, pitäisiköhän luuri ottaa yöksi pois /pojan allergialääkkeet loppui tai muuta vastaavaa..) saivat aina aikaan jonkinlaista draamaa."
Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinulta kaivattaisiin tällaisista asioista viestittelyä? Nuo ovat asioita, jotka sinä ratkaiset omalla lapsiviikollasi aivan itse. Eivät nuo oikeuta sinun jatkuvaa tuppautumistasi toisten elämään ja yhteiseen aikaan muistuttamaan olemassaolostasi. Tuollainen toiminta on todella itsekästä. Antakaa exillenne kotirauha ja tilaa uusille suhteilleen, jos he kerran ovat teille niin tärkeitä.
Miehen pitäisi kertoa, että tapaaminen on tulossa.
Kuva saattaa olla tärkeä lapsille.
Isä ja äiti ei siis saa ottaa kuvaa yhdessä kun ovat syömässä ja mies valehtelee kun ei kerro nyxälle että otettiin yhteyskuva ? Miksi kuvasta pitää tehdä iso numero ? Vanhemmat ottaa lastensa kanssa kuvan ja nyxä repii pelihousut kun siitä ei kerrottu hänelle. Todella outoa, ihmiset ottaa nykyisin paljon kuvia, pitääkö joka kuvasta muistaa kertoa ?