Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
Ruokailu ei ollut nyt se ongelma vaan asian kertomatta jättäminen. Tiedoksi nyt näille kaikille taivastelijoille ja silmien pyörittäjille. Ymmärrän aloittajan hämmennyksen.
Mitä kaikkea sinulle pitäisi raportoida ja miten tarkkaan? Käsittääkseni ihmisillä on oikeus tavata toisiaan, varsinkin lastensa vanhempaa lapsiin liittyvissä asioissa, ilman sen kummemmin kertomistakin. Jos on ollut menoja esimerkiksi aamupäivällä niin minusta ihan luonnollista että sitten on menty yhdessä lounaalle koko porukalla.
Itselleni ei tulisi edes mieleen kertoa puolisolle kaikkea sitä keitä ihmisiä tänään tapasin ja missä.
Kerrotteko yleensä parisuhteissa että ketä kaikkia tänään tapaatte?
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen muistan, että mies oli hoitamassa nuorten kanssa asioista ja manitsi että näkivät siinä lasten äitiäkin. Ymmärrän että voi tulla idea että käydäänpä porukalla syömässä kun kaikilla on nälkä. Sitten exä menee ja ottaa vielä pari kuvaa muistoksi. Ymmärrän. Mutta olisi joo voinut sanoa että nähtiin ja käytiin syömässä. Ja kuten sanoin niin oma rajani menee siinä että tuollaisille kuville ei mielestäni ole tarvetta jatkossa. Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta.
Ymmärrän aivan täysin mitä ajat takaa. Pahinta ei ole yhteinen lounas, eikä siitä otettu kuva, vaan se ettei sinulle kerrottu asiasta. Olen varmaankin samanlainen ihminen kuin sinä, eli kertoisin tekemisistäni ja menemistäni puolisolle ihan päivänselvänä asiana, enkä edes voisi olla mainitsematta että kävin muuten exän ja lasten kanssa syömässä. Kun ei ole tarvetta jättää sitä kertomattakaan. Siksi tuntuu pahalta, kun toinen ei ole samanlainen.
Ja se nousisi minulle tuossa suhteessa ongelmaksi. Tästä kun saa sen kuvan että miehen mielestä on ok ja normaalia, ettei kaikkea jaeta. Että jos on ollut hoitamassa lasten asioita, jälkeenpäinkin se selitys riittää eikä tarvitse tarkentaa että näin muuten exääkin, ja käytiin porukalla syömässä. Koska se sisältyy siihen asioiden hoitamiseen.
Monen mielestä tällainen on suhteessa täysin ok, minun mielestäni ei ole enkä siihen sopeutuisi. Tykkään siitä että mies haluaakin kertoa minulle ihan kaiken, ja että voin luottaa siihen ettei sellaisia asioita jätetä kertomatta, jotka minua vaivaisivat. On se syy sitten se että "ei vaan tullut mieleen", "no se nyt on mun asiani" tai "en kertonut ettet olisi mustasukkainen".
SE olisi minulle tässä ongelma ja ihan jatkonkin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea sinulle pitäisi raportoida ja miten tarkkaan? Käsittääkseni ihmisillä on oikeus tavata toisiaan, varsinkin lastensa vanhempaa lapsiin liittyvissä asioissa, ilman sen kummemmin kertomistakin. Jos on ollut menoja esimerkiksi aamupäivällä niin minusta ihan luonnollista että sitten on menty yhdessä lounaalle koko porukalla.
Itselleni ei tulisi edes mieleen kertoa puolisolle kaikkea sitä keitä ihmisiä tänään tapasin ja missä.
Täytyy miettiä tätä kysymääsi. Itse olen avoin ihminen ja arvostan avoimuutta. Voin vain verrata tilannetta omaani ja oman exäni tilanteeseen. Olemme aika hyvissä väleissä. Mutta kumpikin on tehnyt selväksi rajat ja kunnioituksen nykyisiä suhteitamme kohtaan. Ei sitä ole tarvinnut mitenkään veistää rautalangasta vaan se on tässä vuosien aikaan tulleet selväksi normaalissa kommunikoinnissa. Siksipä en ottaisi valokuvaa koko meidän ex-perheestä ja vielä lähettää sitä ex-puolisolleni. Voisin toki ottaa kuvan ex-puolisostani ja aikuisista lapsista ja lähettää sen hänelle muistoksi pyynnöstä. Itseltäni sen poistaisin koska kuvalla ei olisi itselleni arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotteko yleensä parisuhteissa että ketä kaikkia tänään tapaatte?
Kyllä, jos kyse henkilökohtaisista tutuista. Ja kerron jälkeenpäin jos tapasin jonkun yllättäen.
Asiakkaista en jaksa jutella, ellei ole mitään erikoista.
Millon ne miehet olisivat ylipäätään ajatelleet naisen tunteita tai olleet rehellisiä.
No siis jos se kuvan ottaminen jne. on se ongelma, niin voi ihme. Kuvien ottaminen on itsessään melko pieni asia. Ehkä on vain ajateltu, jopa joku lapsista ajatellut, että hei, tästä saisi kivan kuvan. Sitten kuva on vaan otettu ja laitettu jakoon. Ei siinä tarvi olla mitään sen kummempaa.
Omat vanhempani ei ole koskaan yhdessä olleetkaan ja aina silloin tällöin joku, minä, äiti, isä tai äitipuoli, ehdottaa että hei otetaan kuva, jos ollaan yhdessä jollain kokoonpanolla jossain.
Siis ap tiesi tapaamisesta mutta ongelma oli se yhteinen lounas ja että siitä otettiin kuva?
Jo on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen muistan, että mies oli hoitamassa nuorten kanssa asioista ja manitsi että näkivät siinä lasten äitiäkin. Ymmärrän että voi tulla idea että käydäänpä porukalla syömässä kun kaikilla on nälkä. Sitten exä menee ja ottaa vielä pari kuvaa muistoksi. Ymmärrän. Mutta olisi joo voinut sanoa että nähtiin ja käytiin syömässä. Ja kuten sanoin niin oma rajani menee siinä että tuollaisille kuville ei mielestäni ole tarvetta jatkossa. Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta.
Ymmärrän aivan täysin mitä ajat takaa. Pahinta ei ole yhteinen lounas, eikä siitä otettu kuva, vaan se ettei sinulle kerrottu asiasta. Olen varmaankin samanlainen ihminen kuin sinä, eli kertoisin tekemisistäni ja menemistäni puolisolle ihan päivänselvänä asiana, enkä edes
Ihan kaiken?
Mahtaa olla paljon asiaa. Oma kumppanini tuksin jaksaisi kuunnella jos kertoisin ihan kaiken.
Oletko miettinyt, miksi se kuva-asia on sinulle niin suuri ongelma?
Mun mielestä ihan normaalia tuollaiset perhekuvat. Kyllähän kyseessä on edelleen ne lasten omat vanhemmat, oli erottu tai ei.
Varaudu ap että tuollaisia kuvia otetaan jatkossakin, esim. noiden lasten yo-juhlat, häät. Eikä niihin PERHEkuviin välttämättä kaivata sinua eikä muita uusia puolisoita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, miksi se kuva-asia on sinulle niin suuri ongelma?
Kuva nyt vain sattui kertomaan että tapaaminen ei ollutkaan ohimennen vaan iltaa oli jatkettu ravintolan puolella. Minulle oli voivotellut vointiaan että oli kuumeessa ja joutui nuorten asioita hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Se aionko miehelle asiasta sanoa on harknnassa. Ehkäi en. En halua tällaisiin asioihin mitään sääntöjä ja rajoituksia. Mieluummin avointa puhetta. "
Eihän se ole avointa puhetta, jos sä teet tänne avauksen, jossa pohdit, aiotko sanoa asiasta. Päätät vielä että " ehkä en." En jatkaisi sun kanssa, raja menisi tässä. Jos ristiriitaisuutesi ei aiheuttaisi ongelmia nyt, se olisi jo seuraavan kulman takana odottamassa. Avoin puhe parisuhteessa on jotain ihan muuta kuin vuodatus vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihan normaalia tuollaiset perhekuvat. Kyllähän kyseessä on edelleen ne lasten omat vanhemmat, oli erottu tai ei.
Varaudu ap että tuollaisia kuvia otetaan jatkossakin, esim. noiden lasten yo-juhlat, häät. Eikä niihin PERHEkuviin välttämättä kaivata sinua eikä muita uusia puolisoita.
Olin viime keväänä yo-juhlissa ja siellä otettiin paljon kuvia joissa oli tuore yo, hänen eronneet vanhemmat eli äiti ja isä sekä yo:n sisarukset. Ihan normaalia. Ei niihin kuviin kuulu mitkään uudet puolisot.
Tällä palstalla on useita jotka ei näe metsää puilta. Joskus kirjoitin siitä että mieheni valehteli naistyökaveristaan, sanoi etteivät ole olleet missään tekemisissä eivätkä ole kertaakaan edes jutelleet. Myöhemmin selvisi että ovat hyviä kavereita ja mies on puhunut naiselle meidän lapsistakin ummet ja lammet.
Ei palstalla ymmärretty pointtiani. Kauhea huuto siitä että saa kai nyt työkaverin kanssa jutella ja miksei saisi jutella!!1! Kun siitä ei lainkaan ollut kyse, kyllähän minäkin juttelen ja kerron lapsista jne, se on täysin normaalia. Sen sijaan normaalista asiasta valehtelu ei ole normaalia, ja se oli se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on useita jotka ei näe metsää puilta. Joskus kirjoitin siitä että mieheni valehteli naistyökaveristaan, sanoi etteivät ole olleet missään tekemisissä eivätkä ole kertaakaan edes jutelleet. Myöhemmin selvisi että ovat hyviä kavereita ja mies on puhunut naiselle meidän lapsistakin ummet ja lammet.
Ei palstalla ymmärretty pointtiani. Kauhea huuto siitä että saa kai nyt työkaverin kanssa jutella ja miksei saisi jutella!!1! Kun siitä ei lainkaan ollut kyse, kyllähän minäkin juttelen ja kerron lapsista jne, se on täysin normaalia. Sen sijaan normaalista asiasta valehtelu ei ole normaalia, ja se oli se pointti.
Kukaan ei viitsi valehdella huvikseen. Yleensä tuollaiseen on hyvä syy, esim. kumppanin liiallinen mustasukkaisuus.
Ei se perhe kyllä lapsille ole mikään entinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aivan täysin mitä ajat takaa. Pahinta ei ole yhteinen lounas, eikä siitä otettu kuva, vaan se ettei sinulle kerrottu asiasta. Olen varmaankin samanlainen ihminen kuin sinä, eli kertoisin tekemisistäni ja menemistäni p
Ihan kaiken?
Mahtaa olla paljon asiaa. Oma kumppanini tuksin jaksaisi kuunnella jos kertoisin ihan kaiken.
Ihan puolin ja toisin kyllä, kerromme miten on päivä mennyt ja ketä on tavattu jne. Ja todellakin kertoisimme jos olisi jotain erikoista, kuten lounas exän kanssa 😄
Tuo välien lämpiäminen, toistuva Minnan puheisiin viittaaminen, muistakin kuin lasten asioista viestittely ja Minnan kutsuminen marjoja poimimaan saisi ainakin minut varpailleni. Minulla on huono kokemus seurustelukumppanin "kypsistä ja lämpimistä" väleistä exäänsä. Aika kauan minua yritettiin gaslightata mustasukkaiseksi nimittelemällä. Luota ap vaistoosi ja ole varovainen. Jos asutte joskus yhdessä, olisiko sinulle ok, että miehen ex pyörisi pihallanne poimimassa teidän marjojanne, ilman että sinulle olisi vaivauduttu mainitsemaan saati kysymään etukäteen mitään?
Miehellä sekoittuu nyt exän ja nyxän roolit elämässään, eikä se ole nykyään harvinainen ilmiö.