Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Min mieheni käy lähes joka päivä jonkun kanssa lounaalla ja aniharvoin mainitsee asiasta mitään :'D
Alkaisin miettiä mistä tuulee jos kokisikin yhtäkkiä aiheelliseksi raportoida ketä näki ja missä päivän aikana."
Sama täällä. Käydään molemmat.
Ja usein mies kertoo jonkun lähettäneen minulle terveiset ja kertoo kuulumisia, sama minulla toisinpäin, mutta eipä ole tullut mieleen, miksi menitte kahville tai lounaalle, eikä itsellenikään tule mieleen udella. Ja kaikkk perustuu toisen kunnioittamiseen ja luottamukseen ja tietää sen olevan vahva.
Luottamus rakentuu siitä, että jakaa elämänsä sen toisen kanssa. Kertoo kuulumiset, tapahtumat, mitä milloinkin. Sokea luotto on typeryyttä tilanteessa kuin tilanteessa. Ei koske vain parisuhteita.
jesta, eihän nyt kaikkea tarvii kertoa, etenkään tuommoista ihan perusjuttuja. Kävin tänään vessassa, vedin vessan, näin siellä perhosen..
Paljon jaetaan ja paljon puhutaan, jotkut jää puhumatta. Ei ne siltikään mitään suuria salaisuuksia ole, joiden varaan se luottamus sitten rakennettaisiin. Voi olla että tulee mieleen sanoa, että niin tapasin eksän ja käytiin lounaalla.. tai sitten se ei tule mieleen. Enkä mä kaikkia lounastreffejäkään kerro, jos ei erikseen pulpahda mieleen.
Osa ihmisistä tekee elämästään aivan liian vaikeeta jatkuvien normien ja odotustensa kanssa.
Luottamus ansaitaan ja sitä pidetään yllä. Jos sen menettää, niin se asia käsitellään sitten, eikä etukäteen. Ihan outoa vatvomista.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitäisi kertoa, että tapaaminen on tulossa.
Kuva saattaa olla tärkeä lapsille.
Entä jos mieskään ei tiedä etukäteen? Tapaa ostarilla ekstemporee ja joku ehdottaa yhteistä päivällistä. Pitääkö siinä tilanteessa sitten soittaa ja kysyä lupa? :D
Senkus menee syömään ja nauttikoot ajastaan. Saa mulle kotona kertoa tai sitten ei. Jos pyörähtää mielenpäältä, niin ei se mikään rikos ja epäluottamuslause ole.
Niin yhteiskuvan ottaminen oli nyt kuitenkin se ongelma.
Siis tarvitsenko minäkin yhteiskuvan ottamiseen isäni nykyisen vaimon luvan jos olen isäni ja äitini kanssa jossain joku meistä haluaa ottaa kuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä jos sun miehesi kävisi joka päivä lounaalla vaikka nuoruuden ensirakkautensa kanssa, joka sattui aloittamaan työt samassa rakennuksessa? Sua ei haittaisi, jos sinulle ei kerrottaisi asiasta?"
Kyttäämiselläkö se luottamus luodaan ja säilytetään?
Itse en usko siihen. Jos puoliso haikailee nuoruuden ensirakkauden perään, niin hän sen tekee, vaikka kyttäisin 24/7 ja kieltäisin sen häneltä. Aikuiset ihmiset osaavat päättää itse, eivätkä tarvitse perästäkatsojaa ja edunvalvojaa. Sellainen suhde on tuhoon tuomittu.
No sinulle on ok, että puoliso tekee mitä huvittaa, missä huvittaa, kenen kanssa huvittaa. Kaikille se ei ole ok, päinvastoin monen mielestä noin ajatteleva ihminen voi elää sitten ihan yksikseen, koska ei kuullosta ihan parisuhteelta.
Tietenkin puoliso tekee mitä huvittaa ja kenen kanssa huvittaa ja missä huvittaa. Hän sitten puhuu siitä jos häntä huvittaa. Enhän mä ole mikään itsenäisen aikuisen ankkuri, jolle pitää kaikki pienetkin asiat ripittää ennen ja jälkeen.
Kyllähän sitä pitää luottaa sen verran, että aikuinen ihminen osaa itsenäisesti tehdä järkeviä päätöksiä. Päätöksiä, jotka ei loukkaa yhteistä elämää.
Kyllä siinä aika äkkiä saisi päänsä hajalle, jos alkaisi toisen kaikkia menoja kyttäämään ja vaatimaan tilitystä. :D Keskittykää toisiinne tehkää yhdessä luokaa sitä suhdetta ja luottamusta, ettei tarvitse lähteä tuommoiselle nipolinjalle.
Vierailija kirjoitti:
"Mies mykisti lopulta minut whatsapissa, koska minulta saapuvat viestit (aiheet tyyliin poika on ollut viime aamuyöstä whatsapissa paikalla, pitäisiköhän luuri ottaa yöksi pois /pojan allergialääkkeet loppui tai muuta vastaavaa..) saivat aina aikaan jonkinlaista draamaa."
Anteeksi vaan, mutta kuulostat juurikin sellaiselta rasittavalta exältä, joka haluaa joka piip asiasta exän huomion. Miksi tarvitset exän mielipiteen siihen pitäisikö lapselta ottaa kännykkä yöksi pois? Tai allergialääkkeet loppu?? 😂 Tällaiset juuri aiheittaa niitä ongelmia.
Ja ei, ei ole omakohtainen tilanne enkä ole katketa nyx enkä edes ex. Mutta haloo nyt.
Jos se lapsi on siellä isänsä luona niin selvästihän sitä ohjaamista sitten tarvitaan äidin taholta, jos yöllä roikutaan puhelimella. Tai lapsi menossa isälleen ja lääkkeet on loppumassa, niin kyllä vahemman asia on varmistaa, että lääkkeitä on. Oikein en edes tajua miten yhteisen lapsen asioiden hoito vanhempien kesken edes sille miehen nyxälle kuuluu? Ja ei, ei ol eajankohtainen asia itsellekään, ihan ydinperheessä asun miehen ja lastemme kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mies mykisti lopulta minut whatsapissa, koska minulta saapuvat viestit (aiheet tyyliin poika on ollut viime aamuyöstä whatsapissa paikalla, pitäisiköhän luuri ottaa yöksi pois /pojan allergialääkkeet loppui tai muuta vastaavaa..) saivat aina aikaan jonkinlaista draamaa."
Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinulta kaivattaisiin tällaisista asioista viestittelyä? Nuo ovat asioita, jotka sinä ratkaiset omalla lapsiviikollasi aivan itse. Eivät nuo oikeuta sinun jatkuvaa tuppautumistasi toisten elämään ja yhteiseen aikaan muistuttamaan olemassaolostasi. Tuollainen toiminta on todella itsekästä. Antakaa exillenne kotirauha ja tilaa uusille suhteilleen, jos he kerran ovat teille niin tärkeitä.Kyse on minun ja eksäni yhteisistä lapsista. Heidän asioistaan on kyse. Harmittaako sinua kovinkin, että lapset on olleet osa
Mustasukkaisuuden keksit aivan itse, ja aloitit länkytyksen, sensijaan, että olisit vastannut kysymyksiin. Osui ja upposi, niinkö? Et enää pystynyt parempaan.
Vierailija kirjoitti:
"Entinen perhe"? Mikä se sellainen on? Muuttuvatko lapset nykyään "entisiksi", jos vanhemmat eroavat?
Kyllä hitossa muututaan.
T . Entinen lapsi
Uusi perhe on ja uudet lapset. Niin se menee, koko perhe siinä jätetään ei vain se puoliso vaikka toisin ne itselleen asiaa selittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitäisi kertoa, että tapaaminen on tulossa.
Kuva saattaa olla tärkeä lapsille.
Entä jos mieskään ei tiedä etukäteen? Tapaa ostarilla ekstemporee ja joku ehdottaa yhteistä päivällistä. Pitääkö siinä tilanteessa sitten soittaa ja kysyä lupa? :D
Senkus menee syömään ja nauttikoot ajastaan. Saa mulle kotona kertoa tai sitten ei. Jos pyörähtää mielenpäältä, niin ei se mikään rikos ja epäluottamuslause ole.
Ei tarvitse kysyä lupaa ja saa nauttia yhteistä päivällistä. Mutta kyllä minulle olisi eronneena naisena uhteinen päivällinen/lounas/ruokailu ulkona niin poikkeuksellinen tapaus, että sen nykyiselleni kertoisin. Ihan juuri semnkin takia, että haluan olla avoin, toisaalta pienehköllä paikkakunnalla täällä voi joku nähdä ja kertoa ilkeämielisesti vihjaillen, niin nykyiseni ei joudu hankalaan tilanteeseen.
En käsitä ruokailevatko sitten jotkut eronneet jatkuvasti exiensä kanssa. Ettei se ole kummoinenkaan juttu eikä hotsita kertoa nykyiselleen. Kun kerrotaan yleensä päivän tapahtumia kotona ihmettelen ettei silloin mainitse ruokailleensa exän tai entisen perheen kanssa. Miten sen on nyt kotiin mennessä "unohtanut. Höpönlöpön, ei ole.
Puolustelua, joillakin on omat syynsä hurskastella täällä. Normi tai siis hyvässä parisuhteessa tämäntyyppiset asiat jaetaan. Ihan selvyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
se kerta kun eksperhe toimii sujuvasti yhteen vielä eronkin jälkeen, niin pitäähän siihen yksi mustasukkainen nyxä tulla sekottamaan pakkaa.
Mitä sitten jos ei kerrottu? Eihän tuommoinen tapaaminen sulle kuulu.
Jos nyt taas kuinkahan monennen kerran sanoisin, että ongelmx ei ollut sujuvasti yhteen toimivat ex-perhe. Vaan kun mies salasi sen.
Ok, olisko sinulle ihan ok, että miehesi tapailisi xäänsä/exiään ja sinulle ei siitä kertoisi mitään? Sitten tulisi työpaikan tai naapurin kamalin ja ilkeämielisin juoruilija naama maireana ja silmät kiiluen tarkkaillen ilmeitäsi, että sun puolisos sitten taaaaaas oli yhdessä syömässä kaupungilla exänsä kanssa. Oikein oli koko perhe mukana. Olen muuten nähnyt ne aika usein yhdessä. Heillä taitaakin toimia sujuvasti yhteen vielä eronkin jälkeen, kjäh kjäh kjäh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinulta kaivattaisiin tällaisista asioista viestittelyä? Nuo ovat asioita, jotka sinä ratkaiset omalla lapsiviikollasi aivan itse. Eivät nuo oikeuta sinun jatkuvaa tuppautumistasi toisten elämään ja yhteiseen aikaan muistuttamaan olemassaolostasi. Tuollainen toiminta on todella itsekästä. Antakaa exillenne kotirauha ja tilaa uusille suhteilleen, jos he kerran ovat teille niin tärkeitä.Kyse on minun ja eksäni yhteisistä lapsista. Heidän asioistaan on kyse. Harmittaako sinua kovinkin, että lapset on olleet osa
Tuo kirjoittaja en nyt aivan ensiksi ollut minä, joka kirjoitin aiemmin allergialääkkeistä.
On täysin hedelmällistä informoida exää, että huomaathan, että pojan allergialääkkeet olivat loppuneet, joten kipaisettehan uusia kun hän on nyt siellä teillä. Ei, tuo ei tarkoita sitä, että haluaisin sinun ja poikani isän väliin. Toisaalta, en halua myöskään sinun asettuvan isän ja pojan väliin ja tuollainen täysin epäterve mustasukkaisuus näyttäisi aiheuttavan sitä, ettei se miehen lapsikaan oikein mahtuisi rouvan kotiin, kun se muistuttaa siitä, että miehellä oli elämää ennen häntäkin..
Kaikesta huolimatta, minä en ole tulossa teidän väliinne, en ole koskaan ollutkaan, koska haluan pojan isän olevan tyytyväinen elämäänsä, eikä yksinäinen. Toisaalta, muistathan sinäkin, että myös sen miehesi tulisi olla mielellään tyytyväinen yhteiselämäänne, hän ei ole olemassa vain toteuttaakseen sinun fantasiaasi perhe-elämästä ja hoivatakseen sinun epävarmuuksiasi, jotka sait kun tulit edellisen pettämäksi ja jättämäksi. Sinun tulee ne käsitellä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta kuulostat juurikin sellaiselta rasittavalta exältä, joka haluaa joka piip asiasta exän huomion. Miksi tarvitset exän mielipiteen siihen pitäisikö lapselta ottaa kännykkä yöksi pois? Tai allergialääkkeet loppu?? 😂 Tällaiset juuri aiheittaa niitä ongelmia.
Ja ei, ei ole omakohtainen tilanne enkä ole katketa nyx enkä edes ex. Mutta haloo nyt.
ööh, ehkäpä laittoi miehelle viestiä, että pitäisikö tehdä jotain kun näyttäisi siltä, että lapsi on siellä MIEHEN LUONA valvonut pikkutunneille?
Yhtään ei vaivaa mutta vastaavat perhekuvat aiot tulevaisuudessa kieltää? 😂😂 Hellanlettas sentään, miten olis vaikka sun omien epävarmuuksien ja huonon itseluottamuksen työstäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se kerta kun eksperhe toimii sujuvasti yhteen vielä eronkin jälkeen, niin pitäähän siihen yksi mustasukkainen nyxä tulla sekottamaan pakkaa.
Jos nyt taas kuinkahan monennen kerran sanoisin, että ongelmx ei ollut sujuvasti yhteen toimivat ex-perhe. Vaan kun mies salasi sen.
Ok, olisko sinulle ihan ok, että miehesi tapailisi xäänsä/exiään ja sinulle ei siitä kertoisi mitään? Sitten tulisi työpaikan tai naapurin kamalin ja ilkeämielisin juoruilija naama maireana ja silmät kiiluen tarkkaillen ilmeitäsi, että sun puolisos sitten taaaaaas oli yhdessä syömässä kaupungilla exänsä kanssa. Oikein oli koko perhe mukana. Olen muuten nähnyt ne aika usein yhdessä. Heillä taitaakin toimia sujuvasti yhteen vielä eronkin jälkeen, kjäh kjäh kjäh.
Ei kai siinä mitään pervoa ole jos exän kanssa ruokailee ja muksutkin vielä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, kehitä omaa itsetuntoasi ja itseluottamustasi. Maailma on ilkeitä ja töksäytteleviä ihmisiä täynnä, ei se tarkoita että sitä estääkseen pitää alkaa kontrolloimaan puolison elämää ja käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei vaivaa mutta vastaavat perhekuvat aiot tulevaisuudessa kieltää? 😂😂 Hellanlettas sentään, miten olis vaikka sun omien epävarmuuksien ja huonon itseluottamuksen työstäminen?
Missä luki että aion kieltää kuvien ottamisen? Luonnollista että otetaan vaikka häissä ja syntymäpäivillä. En määrittele. Jokainen noudattaa omia arvojaan ja valintojaan. Kirjoitin että ehkä tuollaisia muuten vaan kuvia perhekunnittain ei ehkä tarvita, ehkä. Kuten kirjoitin en aio kuvasta mainita mutta mietin että ehkä haluan keskustella avoimuudesta yleisellä tasolla siitä että kerrotaanko puoli tarinaa vai koko tarina. Kaikkia kohtaamisia ei tarvitse eri ihmisten kanssa raportoida tietenkään. Mutta puolittain kerrotut tarinat eivät herätä luottamusta. Kyse ei ole siitä että epäilisin heidän välillään olevan jotain vispilän kauppaa. Kyse on siitä että en pidä perheen kulttuurista salailla asioita. Moneen kertaan jo senkin sanonut että kyllä kuvia otetaan nykyään helposti. Minusta ja omasta exästäni oli avioliiton aikana varmaan tuhansia kuvia. Yhtään enempää en niitä halua. En kiellä jos lasten häissä vaikka halutaan meidät morsiusparin kanssa samaan kuvaan. Mutta happy family yhdessä ravintolassa ei sovi minulle jos kuvassa virnistelee minun exäni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööh, ehkäpä laittoi miehelle viestiä, että pitäisikö tehdä jotain kun näyttäisi siltä, että lapsi on siellä MIEHEN LUONA valvonut pikkutunneille?
Oletko yhdessäoloaikanannekaan antanut lapsen isän olla isänä itsenäisesti, vai olitko silloinkin koko ajan jäkättämässä mitä nyt on tapahtunut ja ohjeistamassa miten isän pitäisi siihen nyt reagoida?
En ihmettele että olet ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O
Heh. Enpä osaa sanoa tuon kirjoittajan puolesta, mutta minä olen ex, koska en ollut aivan niin epätoivoinen, että olisin enää jaksanut katsella jatkuvaa kännäämistä ja krapulaista kiukuttelua ja etsin itselleni raittiin miehen.
Ja edellä mainittu saattaa selittää myös hieman sitä miksi joutuu muistuttelemaan nukkumisajoista ja lääkkeistä kun iskällä, kaikesta lasta kohtaan tuntemasta rakkaudestaan huolimatta, meinaa olla fokus aina vähän lapsenkasvatuksesta muualla.
Miksi siitä olisi niin pitänyt erikseen kertoa, käytiin yhdessä syömässä ja joku otti vielä kuvankin?
Mikä siinä siis on niin tärkeää tai merkittävää, että sinusta siitä olisi pitänyt kertoa ja mielestäsi sinulle on nyt jätetty totuus kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä olisi niin pitänyt erikseen kertoa, käytiin yhdessä syömässä ja joku otti vielä kuvankin?
Mikä siinä siis on niin tärkeää tai merkittävää, että sinusta siitä olisi pitänyt kertoa ja mielestäsi sinulle on nyt jätetty totuus kertomatta?
Jos minulle kerrottiin tarina eri tavalla niin se hieman ihmetyttää. Hauska sattuma tietysti oli että katsellessani meidän yhteisiä kuvia viime kuukausilta yht äkkiä näen tällaisen kuvan. Kuten sanoin hämmennyksen hetki. Niin iso asia se ei kuitenkaan ole syömässä käyminen ja kuvan ottaminen että jaksaisin sitä täällä enempää kommentoida :D Pointtini tuli joillekin selväksi ja joillekin ei. Vaikenen ja jään odottamaan että onko esim nuoren lääkärireissulla seuraavaksi käyty porukalla leffassa jne Tämäkin täysin huumorilla sanottu ja kuten sanoin mietin että lähinnä että missä menee minun rajani. Ei kenenkään muun rajat. Mutta kiitos kaikille jotka ovat kertoneet omista rajoistaan. Saa vähän perspektiiviä asioihin kun perhemuotojakin on nykyään niin monia.