Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
"On sulla vaikeaa. Jos heitän täkyn vaikka teltasta, lumitöistä tai kuukautissuojasta niin sulla on varmaan joku "miehen huomionhakuinen ex" tarina niihinkin liittyen.."
Kuule näin sivuhuomautuksena, kukaan ei tiedä kenelle kommentoit, kun lainauksesi ovat aivan päin peetä. Kannattaa ensi kerralla lainata sitä viestiä, jota kommentoit. Jos kuitenkin haluat että viestisi huomioidaan, tähän saakka olen hypännyt ne yli koska ei mitään hajua kenelle kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex päättääkin soittaa kun on autossa ja vaikeaa kirjoittaa viestiä, niin se loukkaa sinun suhdesääntöjäsi ja kriisi on valmiina kun se lotko ei missään pärjää yksin?
Olet se hirviö-ex, jos saat noin vaikean viestiketjun yhdestä passista aikaiseksi 😂. No, meille joillekin se pieni hoidettava ssia, joka ei vaadi tuollaista säätöä.
Lisäys: Ja minä puhuin siis itsestäni exänä. En ole miehelleni asetellut sääntöjä. Minä itse äitinä saan hommattua lapsille passit, lääkkeet, vaatteet whatever ilman, että mun tarvitsee viestitellä tai soitella exälleni tuossa mittakaavassa. Siinä ei ole mitään vaikeaa. Minä pärjään ilman perhekuvia, ilman tapaamissäätöjä, saan auton renkaat vaihdettua ja asuin jopa vuosia yksin ilman miestä omakotitalossa. Kun lämmitys hajosi, soitin lvi-liikkeeseen, en exälle.
No hyvä sulle. En tarvitse minäkään exääni tarvitsemisen puolesta yhtään mihinkään, kas kun muutin hänen luotaan suoraan nykyisen kumppanini kanssa uuteen kotiin ja minä myös osaan ihan itse hoitaa asioitani ja tienaan ihan itse omat rahani. Minä en myöskään halua exääni mitään tarkoitusta varten, vaihdoinhan hänet toiseen ihan omasta vapaasta tahdostani, pitkän yhteisen eroharkinnan päätöksenä. Olen onnellinen kumppanini kanssa ja ex omansa.
Mutta se yksi asia, jossa en pärjää yksin, jota en pysty järjestämään yksin, joka ei lyhyellä määrämuotoisella sähköpostilla järjestyisi -se on se, että lapselle luvattiin erotessa, että äiti ja isi on hyvät kaverit, eikä meillä ole mitään riitaa ja kaikki järjestyy. Miksei olisi luvattu, erottiinhan yhteisessä ymmärryksessä ja hyvässä sovussa, sellaisen suhteen päätteeksi joka oli viimeiset pari vuotta ystävyyttä, ei romanssia. Vaikka maksan siitä, että lapselle tulee kokemus rennoissa ja mutkattomissa väleissä olevista vanhemmista. Voin vaikka ostaa hänen nykyiselleen yhden merkkilaukun tai huivin lisää jos hän olisi valmis sen sallimaan, että lapsi saa kokemuksen, että äiti voi soittaa isille sopiiko ensi viikonlopun suunnitelmaa muuttaa, eikä vanhemmat kommunikoi ad hoc asioita lakimiehen kautta. Kunhan tuo lapsi tuosta kasvaa ja aloittaa oman elämänsä, riittää, että otamme ne kaverilliset roolit aina häissä, ristiäisissä tai hautajaisissa. Ei sen useammin. Voiko sen lapsen vuoksi sietää? Voiko kun ei meillä koskaan ole olut minkään valtakunnan riitaa?
Vierailija kirjoitti:
Kertomastasi päätellen eksä on tunkenut mukaan ja halunnut vielä syömäänkin ja esittämään täydellistä perhettä, ottanut ehkä kuvan juurikin siksi että saisi sinut mustasukkaiseksi tai epävarmaksi. On vielä saattanut laittaa puolisosi maksamaan syömiset. Siihen ja tähän seuraan tuppaantumiseen viittaisi tämä puolisosi ilme.
Itse kysyisin että miten nämä tapahtumat menivät ja onko näitä ollut paljonkin näitä äidin kanssa kohtaamisia, joista ei ole minulle kerrottu. Sillä jos näitä pimitetään niin se herättäisi vähän epäilyksiä että miksi.
Niinpä, tässä on ihan todellinen vaara, että se on seuraavaksi sitten vähän silmätippaa kahvikuppiin ja lavastetaan muutama kuva ja loppu on historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex päättääkin soittaa kun on autossa ja vaikeaa kirjoittaa viestiä, niin se loukkaa sinun suhdesääntöjäsi ja kriisi on valmiina kun se lotko ei missään pärjää yksin?
Olet se hirviö-ex, jos saat noin vaikean viestiketjun yhdestä passista aikaiseksi 😂. No, meille joillekin se pieni hoidettava ssia, joka ei vaadi tuollaista säätöä.
No me ei kaikki nähdä tarpeelliseksi hoitaa asioita lakimiehen viestintämetodein ihmisen kanssa jonka on 20 vuotta tuntenut, vaan ihan tuntuu luonnolliselta ottaa puhelin kouraan silloin kun on asiallista asiaa. Tämä koskee niin ystäviä, naapureita, perheenjäseniä, opettajaa kuin vaikka lähikauppiastakin, miksei siis myös lasten toista vanhempaa kun on kerran erottu hyvässä hengessä ja sovussa.
Joskus mustasukkaisuus vaatisi ihan oikeasti hoitoa. En epäil
Ok. minkälaisen viestin sinä olisit kirjoittanut, josta tulisi koko asia selville, jottei jäisi tarvetta tarkentaville lisäkysymyksille tai muulle joutavalle viestiliikenteelle?
Siis ihanko oikeasti joidenkin mielestä olisi ok yrittää kontrolloida, että saako mies ja lasten äiti eli siis miehen ex hoitaa keskenään lasten asiat puhelimitse, viestitse vai miten?
Kuulostaa aika ahdistavalta, että meidän kummankaan pitäisi miehen nykyiselle erikseen perustella tai selvittää sitä että miksi tämä ja tämä asia hoidettiin puhelimitse eikä viestitse, miksi tästä asiasta laitettiin viesti eikä vaan tehty. jne. Eiköhän se ole ihan meidän keskinäinen asia, miten lasten asioissa välitämme tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kyllä, uskon että mainitsee jos on nähnyt jonkun yhteisen tutun vaikka huoltoasemalla, mutta en ole tullut kysyneeksi ottivatko siinä kahvit ja sämpylät myös"
Ja sulle yhteinen tuttu ja kahvi onkin sama asia kuin pitkäaikainen ex-puoliso ja yhteinen lounas pidemmän kaavan mukaan.
Ja mitä ah, niin dramaattista siellä lounaalla tapahtui?
En ole tuo jota lainasit.
Mutta ei siinä tarvitsekaan mitään dramaattista tapahtua. Itse vain toteaisin, että jos näemmä nyt olette yhä perhe ja perheaikaa haluatte yhdessä viettää, niin minua ei kyllä taideta siinä tapauksessa kuvioon tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti joidenkin mielestä olisi ok yrittää kontrolloida, että saako mies ja lasten äiti eli siis miehen ex hoitaa keskenään lasten asiat puhelimitse, viestitse vai miten?
Kuulostaa aika ahdistavalta, että meidän kummankaan pitäisi miehen nykyiselle erikseen perustella tai selvittää sitä että miksi tämä ja tämä asia hoidettiin puhelimitse eikä viestitse, miksi tästä asiasta laitettiin viesti eikä vaan tehty. jne. Eiköhän se ole ihan meidän keskinäinen asia, miten lasten asioissa välitämme tietoa.
Mutta niillä uusillakin kumppaneilla taitaa kuitenkin olla oikeus ihan itse valita, onko jokin asia suhteessa heille ok vai ei. Ja tarkoittaen, että jos ei ole, niin lähdetään etsimään sitä sopivampaa kumppania. Siitäkään on turha suuttua, että "pikkuasian takia erosi".
Vierailija kirjoitti:
No meillä on näin. Viestejä ei vaihdeta kuin perustelluista syistä ja soitella ei. Syntymäpäiviä ei juhlita yhdessä, koska lainaan: juhlapyhiä vietetään oman perheen kesken, en näe mitään syytä miksi ex-puolisoiden tulisi kuulua enää toistensa perheisiin. Rippijuhliakin meinasi tulla kahdet eri juhlat, mutta lapsi sai vedottua isäänsä. Somessa ei saa tykätä kuin niistä kuvista joissa on yhteinen lapsi. Sekään ei ole ymmärrettävää miksi nuorukaista tulisi kuljettaa ovelta toiselle kun voi kulkea bussillakin. Tähän joutui onneksi hyväksymään lievennystä kun pojalla on harrastuksen vuoksi niin isot laukut mukana. Vaihdetaan sitten kuulumisia meidän ovella, minä, ex-mies ja minun rakas mieheni :) Whatsappiin mies kertoi laittaneensa ilmoitusten mykistyksen, ettei tule ongelmia. Vaihdoin pois ystävieni salilta kun alkoi olla kiusallista ex-mieheni treenikumppani joka ei edes tervehtinyt minua.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä; kiltti mies, kun annat pikkusormen näille vaatimuksille niin niille ei sitten tunneta rajaa..
Vierailija kirjoitti:
Jos se viestittely on jatkuvaa, turhaa, häiritsevää, yliampuvaa kuten tässäkin ketjussa on tuotu ilmi että se joskus voi olla, niin kyllä siinä saa silloin nyxäkin sanansa sanoa. Kaikkea ei tarvitse sietää vain siksi että kyseessä on nykyisen puolison ex, ja on täysin ok ja toivottavaakin ensin tuoda ajatuksensa , toiveensa, omat rajansa esiin eikä vaan pakata kassiaan ja lähteä.
Jokainen määrittelee nämä asiat itse, omassa parisuhteessaan (huom.nykyisessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niillä uusillakin kumppaneilla taitaa kuitenkin olla oikeus ihan itse valita, onko jokin asia suhteessa heille ok vai ei. Ja tarkoittaen, että jos ei ole, niin lähdetään etsimään sitä sopivampaa kumppania. Siitäkään on turha suuttua, että "pikkuasian takia erosi".
Minä pyydän: lähtekää sitten ihan oikeasti jos ei tilanne itseä miellytä. Vetäkää johtopäätökset ja lähtekää, älkääkä jääkö aiheuttamaan riitaa ja pahaa mieltä. Toisessa ketjussa kysyttiin neuvoja yli 50-vuotiailta. Tähänkin voisin vastata neuvoni: älä ota miestä joka ei sinua miellytä ja ajattele voivasi muuttaa häntä itsellesi sopivammaksi. Odota, että löytyy sellainen mies, jonka kanssa voit olla tyytyväinen pääpiirteissään sellaisena kuin hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on oikeus erota jos ouolison ja tämän lapsen toisen vanhemman viestintätavat on liikaa. Eihän sitä kukaan kieltänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kyllä, uskon että mainitsee jos on nähnyt jonkun yhteisen tutun vaikka huoltoasemalla, mutta en ole tullut kysyneeksi ottivatko siinä kahvit ja sämpylät myös"
Ja sulle yhteinen tuttu ja kahvi onkin sama asia kuin pitkäaikainen ex-puoliso ja yhteinen lounas pidemmän kaavan mukaan.
Ja mitä ah, niin dramaattista siellä lounaalla tapahtui?
En ole tuo jota lainasit.
Mutta ei siinä tarvitsekaan mitään dramaattista tapahtua. Itse vain toteaisin, että jos näemmä nyt olette yhä perhe ja perheaikaa haluatte yhdessä viettää, niin minua ei kyllä taideta siinä tapauksessa kuvioon tarvita.
Yhteinen lounas yhteisten lasten kanssako tekee sen perheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyydän: lähtekää sitten ihan oikeasti jos ei tilanne itseä miellytä. Vetäkää johtopäätökset ja lähtekää, älkääkä jääkö aiheuttamaan riitaa ja pahaa mieltä. Toisessa ketjussa kysyttiin neuvoja yli 50-vuotiailta. Tähänkin voisin vastata neuvoni: älä ota miestä joka ei sinua miellytä ja ajattele voivasi muuttaa häntä itsellesi sopivammaksi. Odota, että löytyy sellainen mies, jonka kanssa voit olla tyytyväinen pääpiirteissään sellaisena kuin hän on.
Minä lähdin suhteesta, jossa paljastui taustalta hyvin sekava eroperhekuvio. Sellainen, etten välillä ollut ihan varma olenko tullut ei-niin-selvän eron keskelle. Erosta heillä oli kuitenkin oikeasti kulunut jo vuosia.
Mutta joo. Tästä ratkaisustani ei riemastuttu.
Mustasukkaisuus on etenevä pitkäaikaissairaus, joka ei parane ilman hoitoa. Joskus jopa letaali. Siksi siihen kannattaa suhtautua tarvittavalla vakavuudella.
Mutta se yksi asia, jossa en pärjää yksin, jota en pysty järjestämään yksin, joka ei lyhyellä määrämuotoisella sähköpostilla järjestyisi -se on se, että lapselle luvattiin erotessa, että äiti ja isi on hyvät kaverit, eikä meillä ole mitään riitaa ja kaikki järjestyy. Miksei olisi luvattu, erottiinhan yhteisessä ymmärryksessä ja hyvässä sovussa, sellaisen suhteen päätteeksi joka oli viimeiset pari vuotta ystävyyttä, ei romanssia. Vaikka maksan siitä, että lapselle tulee kokemus rennoissa ja mutkattomissa väleissä olevista vanhemmista. Voin vaikka ostaa hänen nykyiselleen yhden merkkilaukun tai huivin lisää jos hän olisi valmis sen sallimaan, että lapsi saa kokemuksen, että äiti voi soittaa isille sopiiko ensi viikonlopun suunnitelmaa muuttaa, eikä vanhemmat kommunikoi ad hoc asioita lakimiehen kautta.
Mielestäni kärjistät nyt aivan turhaan. Lakimiehen välityksellä ei tarvitse kommunikoida. Mutta en itse lähtisi suhteeseen, jossa suunnitelmia muutetaan adhoc muuten kuin aivan pakkotilanteessa. Tämä siksi, että minullakin on lapsia ja muutokset yhdessä kohtaa tuppaavat kertautumaan. Enkä myöskään halua, että exän puhelut keskeyttävät asioita. Niihin ei ole herkästi vastaamatta, koska voisi olla ihan oikea hätätilanne.
Merkkilaukulla tai vastaavalla minua ei tässä asiassa voisi lahjoa. Kuulun ihan itse parhaiten tienaavaan kymmenykseen. Ehkä tämä asiat laitetaan toimimaan rivakasti eikä säädetä turhia on ammattitauti. Siitä mulle töissäkin maksetaan.
Voi kuulkaa, meitä uusia kumppaneita on pilvin pimein, jotka olemme lopulta pakanneet kimpsumme ja jättäneet ex-pariskunnan perheilemään aivan keskenään. Mutta sitä ennen olemme yrittäneet pohtia, keskustella ja kysyä muidenkin ajatuksia sopivista rajoista, aivan kuten ap nyt tekee. Saamme siitä poikkeuksetta hullun ja mustasukkaisen maineen, aivan kuten tässäkin ketjussa.
"Enkä myöskään halua, että exän puhelut keskeyttävät asioita."
soiko sulla muuten puhelin koskaan kuin vain työasioissa? Mikäs siinä, kukin tyylillään.
niin miten se passinvaihto-matkustuslupa-maksujärjestelyt -viesti olisi siis mennyt kerralla maaliin, oi tehokkaan viestinnän ammattilainen?
Minä tiedän perheitä, joissa on otettu epävirallisia perhekuvia esim. lapsen syntymäpäivänä, rippi-tai yo-juhlissa jne. vaikka vanhemmat olisivatkin eronneet. Näissä ei ole ollut kyse sen kummemmasta kuin siitä, että on haluttu ikuistaa lapset molempien vanhempien kanssa juuri siinä hetkessä ja tilanteessa. Ikäänkuin että "tältä nämä aikuiset ja niiden jälkikasvu näyttävät vuonna 2024". Ei se ole ollut mikään ex-parin romanttisten tunteiden uudelleenheräämisen osoitus.
Mikähän siinä onkin, että nämä omistushaluiset ex-vaimot kärjistävät aina kovin mustavalkoiseksi nämä asiat. Se on joko juristien välityksellä tapahtuvaa kommunikointia tai jatkuvaa soittelua ja viestittelyä, mitään välimuotoa ei ole. En ihmettele, että suhde on päätynyt eroon kun meno on noinkin aikuismaista ja rakentavaa.
En ole ihan varma kysytkö minulta vai joltain aikaisemmalta kirjoittajalta. Minusta on ihan ok olla yhteydessä exään ystävänä. Se mikä minua naurattaa, on se, että pikkuasiasta tehdään tuollainen säätö. En säätäisi noin ystävienkään kanssa.