Uusi perhekuva miehen entisestä perheestä
Olen seurustellut neljä vuotta nykyisen kumppanin kanssa ja olemme kihloissa. Meillä on vielä hetken omat kodit ja näemme viikoittain useita päiviä. Meillä on yhteinen i-pad mihin tallentuu kuvia whatssapistamme. Nyt huomasin siellä jo joitakin viikkoja sitten otetun kuvan puolisosta entisen puolisonsa ja aikuisten lasten kanssa ravintolassa syömässä. Minulle tästä ei oltu kerrottu mitään. Kuva on selvästikin kihlattuni ex-puolison ottama.
Mitä tästä pitäisi ajatella? Uskon että kyseessä on satunnainen kohtaaminen nuorten aikuisten asioita hoitamassa ollessaan. Ja onko kuva otettu sitten kivana muistona lapsille tästä kohtaamisesta. Mutta itsestä tuntuu että tässä menee raja ja että tällaisista kohtaamisista voisi kertoa ja ehkä kuvakin voisi olla ainut kertainen, ehkä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Enkä myöskään halua, että exän puhelut keskeyttävät asioita."
soiko sulla muuten puhelin koskaan kuin vain työasioissa? Mikäs siinä, kukin tyylillään.
niin miten se passinvaihto-matkustuslupa-maksujärjestelyt -viesti olisi siis mennyt kerralla maaliin, oi tehokkaan viestinnän ammattilainen?
En nyt muista tarkalleen mikä oli sanamuoto, mutta sanoin, että passi vanhenee, tulee linkki, se on oikea, ei huijaus, käy hyväksymässä.
Kuvassa käytiin lapsen kanssa kahdestaan, siitä ei ollut mitään sanottavaa. Samoin aikaa poliisille en edes kertonut, koska ex ei tullut mukaan, niin mitäpä hän sillä tiedolla olisi tehnyt. Käytiin poliisilla, haettiin passi. Done. Maksuista ei tarvitse koskaan sopia mitään. Se hoidettiin jo erotessa niin, ettei tarvitse joka kerta erikseen sopia. Erotessa tehtiin myösSiksi, ettei olla enää pariskunta vaan ollaan erottu, ja exälle ja tämän uudelle suhteelle on hyvä antaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
"Voi elämä. Hae apua itsellesi, oikeasti."
sanoo hän, joka on valinnut miehensä puolesta, että yhteisen tutun traaginen onnettomuus on sellaista turhaa jonka soisi jäävän ex-puolisolta viestimättä. Ok, makes sense :)
Ehei. Ei meillä ole ex-puolisoita eikä onneksi ole traagisia onnettomuuksiakaan tapahtunut. Mutta sinun ajatuksenjuoksusi on sairas.
Vierailija kirjoitti:
"No hei haloo nyt, sinulle siis oli kaiken kukkuraksi kerottu asiasta. Joku syöminen kun nähdään, ei ole mikään raportoitava asia erikseen."
Onhan se, jos suhteessa niin sovitaan. Meillä jo se jos vaikka eri sukupuolta oleva työkaveri laittaa omaan puhelimeen viestiä vapaa-aikana, on ns. "raportoitava" asia. Eli normaalimmin sanottuna, ollaan sovittu että siitä kerrottaisiin toiselle ja asia on sillä selvä.
hiljaiseksi vetää näin vanhemman valtiomiehen
Tämä on kai sitä nykyaikaa mitä setä ei ymmärrä. Turvalliset tilat, oikeat pronominit, sisältövaroitukset yliopistojen luennoilla. Paha mieli, epävarmuus, ne on sietämättömiä tunteita. Mielialalääkkeitä syödään enemmän kuin koskaan, eroon päätyy jo enemmän kuin puolet avioliitoista, lapsista 2/3 elää muuten kuin molemman vanhempansa kanssa.
Pitäisikö laskea hieman odotuksia?
Vierailija kirjoitti:
"Joskus kuuntelin prismassa perunalaarilla kun hieman iäkkäämpi rouva antoi miehelleen palautetta äidin (näin ymmärsin) puheluun vastaamisesta. Seuraavaksi oltiinkin sitten vierekkäin valitsemassa appelsiineja, joita mies ei osannut valita oikein ilman melko tarkkoja ohjeita, jotka tuli vieressä olijallekin hyvin selväksi."
Sanoo nainen joka ei luota exänsä lastenhoitotaitoihin tippaakaan vaan on pakko ohjeistaa joka asiassa, mutta lapsi on silti pitänyt tämän kädettömän miehen kanssa tehdä 😄
Kenellehän mahdat olla vastaavinasi? Käsittääkseni en ole ketään existäni ohjeistanut missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No hei haloo nyt, sinulle siis oli kaiken kukkuraksi kerottu asiasta. Joku syöminen kun nähdään, ei ole mikään raportoitava asia erikseen."
Onhan se, jos suhteessa niin sovitaan. Meillä jo se jos vaikka eri sukupuolta oleva työkaveri laittaa omaan puhelimeen viestiä vapaa-aikana, on ns. "raportoitava" asia. Eli normaalimmin sanottuna, ollaan sovittu että siitä kerrottaisiin toiselle ja asia on sillä selvä.
hiljaiseksi vetää näin vanhemman valtiomiehen
Tämä on kai sitä nykyaikaa mitä setä ei ymmärrä. Turvalliset tilat, oikeat pronominit, sisältövaroitukset yliopistojen luennoilla. Paha mieli, epävarmuus, ne on sietämättömiä tunteita. Mielialalääkkeitä syödään enemmän kuin koskaan, eroon päätyy jo enemmän kuin puolet avioliitoista, lapsista 2/3 elää muuten kuin molemman vanhempansa kanssa.
Pitäisikö laskea hieman odotu
En tiedä keneen viittaat. Me ei tarvita sisältövaroituksia, työssämme ollaan totuttu näkemään vaikka ja mitä. Mielialalääkkeitä ei olla koskaan kumpikaan käytetty ja lapset on kasvaneet ydinperheessä, itse asiassa lapset on jo aikuisia ja eläneet pitkään omillaan ja meidän suhde se silti kestää :)
Lainaus: Ihan uteliasuuttani: miksi on tärkeää kohdella entistä kumppania samoin kuin vaikkapa lapsen luokanopettajaa? Lähestyä vain asioissa, joita ei ole erikseen kirjalliselle sopimukselle huomattu kirjata, sähköpostitse, virka-aikaan, peruskohteliaasti, mutta kirjainmerkit rajoittaen minimiin?
Olen tuo, joka ei soittele ja säädä. Ei minulle ole tärkeää kohdella exää etäisesti. Kuten sanoin, olemme hyvissä väleissä. Minulle on tärkeää välttää säätöä, koska sen välttäminen tekee elämästä helpompaa ja jää enemmän aikaa minulle tärkeisiin asioihin. Sopimalla selkeästi välttää myös väärinymmärryksiä ja niistä aiheutuvaa riitaa. Siksi sovin muistettavat asiat aina kirjallisesti ihan kaikkien kanssa.
Tapaamissopimuksen avulla tiedän miten lapset ovat minulla täysi-ikäisyyteensä asti. Voin siis varata matkat ja ja sopia töihin lomani täysin exästä riippumatta. En siksi, että olisi kamalaa, jos joutuisin hänelle puhumaan, mutta onhan se nyt tuhat kertaa helpompaa, kun ei tarvitse välittää exänkin lomien aikatauluista vaan vain tämän oman (= tässä kodissa asuvien) perheen aikatauluista. Siinäkin on jo monesti sovittamista.
Raha-asiat sovimme jo erotessa siksi, ettei tarvitsisi kinata voiko Ville-Maijulille ostaa uutta puhelinta ja minkä hintaista. Se, että joka asiaa ei tarvitse erikseen sopia helpottaa omaa elämääni. Siinä on silloin yksi liikkuva osa vähemmän.
Illalla en exälle soittele siksi, että asiani ei ole vielä koskaan, eli 10 vuoteen, ollut akuutti. Minulla on malttia odottaa seuraavaan päivään. Ei ole pakko päästä hölöttämään juuri nyt tällä sekunnilla. Eli ainakin toistaiseksi exän kotirauha on ollut minulle tärkeämpi kuin se oma asiani. Haluan myös tulla toimeen exän nyxän kanssa. En halua tehdä asioita, jotka voisivat provosoida häntä. Kykenen asettumaan hänen asemaansa ja antamaan tilaa. Minulla ei ole mitään tarvetta osoittaa, että hei minäkin olen täällä, että ex rakasti aiemmin minua tai jotenkin koittaa osoittaa, että parin tenavan ulos pullauttaminen nyt tekisi minusta jotenkin erityisen tärkeän henkilön.
Onneksi oman lapseni isän kanssa voi viestiä ja soitella lapsen asioista ihan normaalisti pelkäämättä että asiaa aiheuttaa jotain draamaa siellä isän luona.
'Siksi, ettei olla enää pariskunta vaan ollaan erottu, ja exälle ja tämän uudelle suhteelle on hyvä antaa tilaa.'
Paljonko tilaa on tarpeeks tilaa kun on tarkasti määritelty sekin miten jotain passiasiaa pitää hoitaa sähköpostilla! ei puhelimella! 😆
Hirvee tilasyöppö, puhelinsoitto kerran viidessä vuodessa 🙄 Ootte vaan jotkut niin loputtoman epävarmoja siitä vähän käytetystä aarteestanne, miks se on niin vaikee myöntää? Ja exä siks kun sillä vois vielä olla jotain sisäpiiritietoa mikä siitä teidän kaljuuntuvasta sohvanvaltaajasta tekee niin erityisen et siitä jaksaisi alkaa oikein taisteleen. Muille se ei enää menis kaupaksi vaikka laittaisitten ison punasen rusetin kaulaan ja tarjoisitte kultasennoutajan muotoisen kylkiäisen kanssa 😄
Lisään: Jos lapsille sattuisi jotain vakavaa, tietysti soittaisin exälle vaikka keskellä yötä. (Luokanopelle en).
Vierailija kirjoitti:
'Siksi, ettei olla enää pariskunta vaan ollaan erottu, ja exälle ja tämän uudelle suhteelle on hyvä antaa tilaa.'
Paljonko tilaa on tarpeeks tilaa kun on tarkasti määritelty sekin miten jotain passiasiaa pitää hoitaa sähköpostilla! ei puhelimella! 😆
Hirvee tilasyöppö, puhelinsoitto kerran viidessä vuodessa 🙄 Ootte vaan jotkut niin loputtoman epävarmoja siitä vähän käytetystä aarteestanne, miks se on niin vaikee myöntää? Ja exä siks kun sillä vois vielä olla jotain sisäpiiritietoa mikä siitä teidän kaljuuntuvasta sohvanvaltaajasta tekee niin erityisen et siitä jaksaisi alkaa oikein taisteleen. Muille se ei enää menis kaupaksi vaikka laittaisitten ison punasen rusetin kaulaan ja tarjoisitte kultasennoutajan muotoisen kylkiäisen kanssa 😄
En usko, että kellään on mitään ongelmaa, jos soitat passista kerran viidessä vuodessa. Mutta sehän ei toki ole vain passi jonka takia soittelet. Asioita löytyy x,y ja z vaikka joka viikolle.
Vierailija kirjoitti:
Ihana <3 minä ottaisin sen kylkiäisen kun mies ei suostu ottamaan. Mut sen ukon jättäisin kyllä nykyiselle omistajalleen.
Mut tätähän tämä on. Voi mammat ja äly ja väläys, ensin luetaan mammapalstaa ja sitten voikin täysin saumattomasti siirtyä unelmahäitten pariin :) Ke illan valkoroskainen viihdepläjäys!
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Ihan uteliasuuttani: miksi on tärkeää kohdella entistä kumppania samoin kuin vaikkapa lapsen luokanopettajaa? Lähestyä vain asioissa, joita ei ole erikseen kirjalliselle sopimukselle huomattu kirjata, sähköpostitse, virka-aikaan, peruskohteliaasti, mutta kirjainmerkit rajoittaen minimiin?
Olen tuo, joka ei soittele ja säädä. Ei minulle ole tärkeää kohdella exää etäisesti. Kuten sanoin, olemme hyvissä väleissä. Minulle on tärkeää välttää säätöä, koska sen välttäminen tekee elämästä helpompaa ja jää enemmän aikaa minulle tärkeisiin asioihin. Sopimalla selkeästi välttää myös väärinymmärryksiä ja niistä aiheutuvaa riitaa. Siksi sovin muistettavat asiat aina kirjallisesti ihan kaikkien kanssa.Tapaamissopimuksen avulla tiedän miten lapset ovat minulla täysi-ikäisyyteensä asti. Voin siis varata matkat ja ja sopia töihin lomani täysin exästä riippumatta. En siksi, että olisi kamalaa, jos joutuisi
Vähän OT, mutta haluaisin kyllä vaihtaa ihan kenen kanssa vaan ajatuksia ennen kuin alaikäinen lapsi lähtisi seurassaan ulkomaille. Ehkä se on sitten outoa, mutta mulle saa kyllä soittaa tuosta asiasta, ihmettelisin jos ei isä viitsis edes tuollaisesta asiasta puhua etukäteen. Aika perusjuttuja musta, toisen huoltajan suostumus ja muutenkin jakaa kun on jotain isoa ja kivaa suunnitteilla
Vierailija kirjoitti:
Olet lainannut tekstiä, joka on hyvinkin toista ihmistä (exää ja uutta puolisoa) arvostava, toisen suhdetta kunnioittava. Sinä et kyennyt samaan, oma tekstisi on silkkaa vittuilua ja sekä exän, exän puolison ja siinä sivussa kaikkien muidenkin ihmisten haukkumista.
Mitä luulet, miten meni noin niin kun omasta mielestä? Ajattelitko että sait nyt luun kurkkuun joltain? Kyllä, itseltäsi. Nolo suoritus.
Ja ei, en ole lainaamasi tekstin kirjoittaja.
Vähän OT, mutta haluaisin kyllä vaihtaa ihan kenen kanssa vaan ajatuksia ennen kuin alaikäinen lapsi lähtisi seurassaan ulkomaille. Ehkä se on sitten outoa, mutta mulle saa kyllä soittaa tuosta asiasta, ihmettelisin jos ei isä viitsis edes tuollaisesta asiasta puhua etukäteen. Aika perusjuttuja musta, toisen huoltajan suostumus ja muutenkin jakaa kun on jotain isoa ja kivaa suunnitteilla
Ai, no tietty, jos se on jotain erityisen erityistä. Meillä ihan normaalia. Oon käynyt viimeisen vuoden aikana lasten kanssa kahdesti Euroopan ulkopuolella ja kerran Euroopassa. Kesällä mennään taas Italiaan. Samoin ex on käynyt reissuissa. Siksi kun on ns. tavallista niin tehtiin pysyvä suostumuspaperi. Kyllä lapset niistä mainitsee, ei nemitään kiellettyjä puheenaiheita ole, mutta ei mua tai exää toistemme lomasuunnitelmat niin kiinnosta. Lasten kanssa jutellaan lasten tarpeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kellään on mitään ongelmaa, jos soitat passista kerran viidessä vuodessa. Mutta sehä
Ei mulla ole mitään baby-daddya kelle soitella. Mut on silmät päässä ja aika realistiset näkemykset siitä miten meillä toka- tai kolmoskierroslaisilla on de facto vientiä. Aika hiljaista saattais olla jos laittaisin kadunkulmaan löytäjä saa pitää -kyltin kanssa 😆
Vitsi vitsi. 🔥 tarttis pitää lämpöisenä ja mikäs sen toimivampi keino kun pikku mustisdraama sillon tällöin. Exätkin käy löylyksi jos [kun] yleensä ei muuta ole käytettävissä.
"Ei mulla ole mitään baby-daddya kelle soitella. Mut on silmät päässä ja aika realistiset näkemykset siitä miten meillä toka- tai kolmoskierroslaisilla on de facto vientiä. Aika hiljaista saattais olla jos laittaisin kadunkulmaan löytäjä saa pitää -kyltin kanssa 😆
Vitsi vitsi. 🔥 tarttis pitää lämpöisenä ja mikäs sen toimivampi keino kun pikku mustisdraama sillon tällöin. Exätkin käy löylyksi jos [kun] yleensä ei muuta ole käytettävissä."
Sä olet sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ai, no tietty, jos se on jotain erityisen erityistä. Meillä ihan normaalia. Oon käynyt viimeisen vuoden aikana lasten kanssa kahdesti Euroopan ulkopuolella ja kerran Euroopassa. Kesällä mennään taas Italiaan. Samoin ex on käynyt reissuissa. Siksi kun on ns. tavallista niin tehtiin pysyvä suostumuspaperi. Kyllä lapset niistä mainitsee, ei nemitään kiellettyjä puheenaiheita ole, mutta ei mua tai exää toistemme lomasuunnitelmat niin kiinnosta. Lasten kanssa jutellaan lasten tarpeiden mukaan.
🥱
Olet lainannut tekstiä, joka on hyvinkin toista ihmistä (exää ja uutta puolisoa) arvostava, toisen suhdetta kunnioittava. Sinä et kyennyt samaan, oma tekstisi on silkkaa vittuilua ja sekä exän, exän puolison ja siinä sivussa kaikkien muidenkin ihmisten haukkumista.
Mitä luulet, miten meni noin niin kun omasta mielestä? Ajattelitko että sait nyt luun kurkkuun joltain? Kyllä, itseltäsi. Nolo suoritus.
Ja ei, en ole lainaamasi tekstin kirjoittaja.
Tuollaisille ihmisille toisten kunnioittava kohtelu on täyttä hepreaa.
Vierailija kirjoitti:
"Entinen perhe"? Mikä se sellainen on? Muuttuvatko lapset nykyään "entisiksi", jos vanhemmat eroavat?
Parempi termi olisi vanha perhe, kun kerran seuraavasta perheestä käytetään termiä uusi perhe.
"Joskus kuuntelin prismassa perunalaarilla kun hieman iäkkäämpi rouva antoi miehelleen palautetta äidin (näin ymmärsin) puheluun vastaamisesta. Seuraavaksi oltiinkin sitten vierekkäin valitsemassa appelsiineja, joita mies ei osannut valita oikein ilman melko tarkkoja ohjeita, jotka tuli vieressä olijallekin hyvin selväksi."
Sanoo nainen joka ei luota exänsä lastenhoitotaitoihin tippaakaan vaan on pakko ohjeistaa joka asiassa, mutta lapsi on silti pitänyt tämän kädettömän miehen kanssa tehdä 😄