Yritin soitella 16v pojan kesätyönhaun merkeissä, firmasta vastattiin takaisin että "toivottavasti poikasi olisi jatkossa oma-aloitteisempi"
Mitä tuo nyt tarkoitti? Poika on hyvin itsenäinen mutta ei tykkää erityisesti puhua puhelimessa, joten hoidimme vastuujaon tällä tavalla.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuo aikamoinen "red flag" on, että huoltaja soittaa 16 -vuotiaan poikansa puolesta. Menetkö myös pojan puolesta sinne töihin?
Ensivaikutelma on tärkeä. Pojasta ensivaikutelma on, että mukavuudenhaluinen mamman poika.
Palaute oli asiallinen ja paikkaansa pitävä.
No en tietenkään mene pojan puolesta töihin, mutta toivoisin vähän ymmärrystä ja empatiaa poikaa kohtaan jos ei ole aikaisemmin ns. virallisempia puheluita joutunut hoitamaan. Työhaastatteluun menisi totta kai itse ihan ilman äidin apua.
ap
Varmasti saa ymmärrystä ja empatiaa, mutta töitä ei.
Ei sitä ennenkään äidit hoitaneet melkein täysi-ikäiselle töitä. Jos lapsesi on vajaakuntoinen ei hänen paikkansa ole töissä. Puhelinpelko on hoidettavissa oleva psyykkinen häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin vastasin, kun edellisessä työpaikassani huolehdin nuorten kesätyöntekijöiden palkkaamisesta.
Niiden hakemukset siirsin automaattisesti syrjään, jotka eivät ottaneet yhteyttä itse vaan joiden puolesta asioi äiti tai isi.
Jos työtä hakee äiti, äiti soittaa. Jos poika, poika soittaa. Työ tarjotaan jollekulle sitä hakeneelle. Jos äidin täytyy huolehtia hakemuksesta pojan asemasta, olisi äidin ilmeisesti tultava työhönkin mukaan.
Hoivaat poikasi pilalle. Päästä heti irti ja pakota hoitamaan itse omat asiansa.
Vanhempien ei kyllä pitäisi hoitaa tällaisia asioita lapsen puolesta. Eihän muuten lapsi ikinä opi ja pääse vaikeudesta yli. Kun tyttäreni halusi 8-luokalla tulla tet harjoitteluun työpaikalleni niin annoin hänelle numeron mihin hän voi soittaa ja kysyä paikkaa. Itse olin vieressä tukena. Tottakai häntä jännitti ihan hulluna, mutta kun asia oli hoidettu niin hän oli helpottunut ja tyytyväinen itseensä. Hän sai kehuja myös siltä kenelle hän soitti. Vanhempi tyttäreni on myös viimeisen vuoden aikana harjoitellut enemmän virallisten puheluiden soittamista esim. varannut itselleen hammaslääkäriajan yms.
Aika monessa työpaikassa pitää osata puhua ja useissa työpaikoissa puhua puhelimeenkin.
Poika on jo pilalla. Mistä vetoa ei osaa edes alkeellisia perustaitoja. Kerro ap, pesetkö vielä hänen pyykkinsäkin ja siivoat huoneen?
Onko aloittaja ihan tosissaan, vai onko tämä jokin huono vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Niin ja voiko nimenomaan tuosta työpaikasta odottaa enää vastausta hakemukseen vai oliko rivien väliin piilotettu jokin viesti?
ap
joo kannattaa odottaa varmasti saa paikan
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin vastasin, kun edellisessä työpaikassani huolehdin nuorten kesätyöntekijöiden palkkaamisesta.
Niiden hakemukset siirsin automaattisesti syrjään, jotka eivät ottaneet yhteyttä itse vaan joiden puolesta asioi äiti tai isi.
Julmaa.
Etenkin nuorille pitäisi saada hyviä kokemuksia työelämään siirtymisestä. Ujot ovat usein hyvin tunnollisia ja hyvät kokemukset ruokkivat sitä itsetuntoakin ja uskaltavat jatkossa itsekin soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli opetat, että vain ulospäinsuuntautuneilla ekstroverteillä on arvo. Tätähän se on monella läpi elämän.
Hiljaiset, arat, introvertit... Menetämme valtavasti potentiaalia, kun asenteemme on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Meille oli yksi isä tunkemassa 13-v lasta kesätöihin ja suutahti pahemman kerran kun sanoin että laki kieltää ottamasta noin nuorta töihin.
Aloitus lienee trolli, mutta vastauksista päätellen joku on ihan oikeasti törmännyt tapauksiin, joissa nuoren kesätyöpaikasta kyselevät vanhemmat. Oikeesti? Ei voi olla totta???
Sen verran voi puuttua, että jos on hakemassa samaan firmaan, missä isi tai äiti on töissä, vanhempi voi käydä rekrytoijalta kysymässä jotain tyyliin "voinko antaan sun puhelinnumeron meidän Atelle, kun se on hakenut meiltä kesätyöpaikkaa ja haluaisi soittaa ja kysyä asiasta". Siis ainoastaan yhteystiedon pyytäminen ja hienovarainen tiedonanto, että oma lapsi on hakemassa.
olisit ehdottanut pojan laittavan ääniviestejä
Itse neuvon ja autan lapsiani, mutta yhtään hakemusta tai soittoa en heidän puolestaan tee. Itse joutuvat omia virallisiakin asioita hoitamaan ja ulkomailla englanniksi asiansa hoitamaan. Hienosti ovat itsenäisiksi kasvaneet, tosin vanhin vasta 15v.
Noin sen pitäisi mennäkin! Minulle on sitten taas käynyt niin, että sain teininä kesätyöpaikan johon en olisi halunnut koska äitini soitti sinne. Rekrytoija oli joku äitini tutun tuttu. Äitini mielestä en voinut vaan makoilla kesää kotona. Kamppailin tuolloin rajujen mielenterveysongelmien kanssa ja kesä raskaassa työssä ei todellakaan auttanut, vaan jouduin lopettamaan lukion kesken heti syksyllä.
Sehän ei ole nuoren vika, että vanhemmat on kasvattaneet hänet ihan pilalle. Miten ihmeessä te onnistutte siinä? Ei uskalleta puhua, ollaan ujoja, perus taidot puuttuu, mitään ei uskalleta eikä osata kokeilla. Niin, lapsesta kun saa myös erilaisen kun osaa tukea ja kasvattaa hänen itseluottamustaan. Ikävää että vanhemmat saavat pilata lapsen, heillä olisi kaikki mahdollinen saavutettavissa mutta vanhemmat ruokkivat huonoja puolia joista tulee sitten "perusluonne". Varmaan soitat sinne armeijaankin poikasi puolesta että hän ei nyt uskalla tulla 🤣🤣🤣
Sana vastuunjako aloituksessa kertoo kaiken oleellisen. Jos nuori on hakemassa kesätyöpaikkaa ei missään järjellisessä tapauksessa ole vastuunjakoa, jossa vanhempi hoitaa minkään osion tuosta hakuprosessista lapsen PUOLESTA.
Nuortahan voi tukea esimerkiksi etukäteen juttelemalla tai jotenkin muuten, mutta puolesta tekeminen ei ole mitään vastuun jakamista, vaan nimenomaan vastuun kaappaamista kokonaan pois nuoren käsistä, vaikka kyseessä on tämän elämä eikä vanhemman.
Työnantajana olisi todellinen red flag jos 16 v ei osaa itse hoitaa asiaa puhelimitse vaan mamman kermaperse lellikakara tarvitsee äidin apua! Kuka haluaa työntekijäksi hemmoteltua kakaraa joka ei osaa tehdä yksin mitään. Teette lapsillenne karhunpalveluksen. Tuollaisista pojista ei kasva miehiä vaan kermaperse luusereita. Tosin tiedät tämän jo nyt.
Voi jessus AP, kaikkien ei todellakaan kannattaisi hankkia lapsia.