Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 90 prosenttia nuorista ei vastaa puhelimeen, kun heitä yritetään kutsua työhaastatteluun kesätöihin

Vierailija
17.03.2024 |

Niin että kova kova kiinnostus on nuorilla töihin? Ja nuoret ovat ahkeria? Vai miten se menikään?

https://yle.fi/a/74-20079145

"Vain joka kymmenes kesätöitä hakenut nuori vastaa puhelimeen, kun Annu Jantunen yrittää kutsua haastatteluun"

"Työnantajat joutuvat miettimään, miten tavoittaa kesätöihin hakeneita nuoria. Ensisijainen tapa kutsua haastatteluun on puhelinsoitto, vaikka niillä nuorten tavoittaminen onkin lähes mahdotonta.

- 90 prosenttia ensimmäisistä puheluista on turhia, kertoo nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen Joensuun kaupungilta.

Nuorisotoimen kesätyö on usein ensimmäinen työelämäkokemus, joten nuorisotyöntekijät jatkavat hakijoiden tavoittelua sitkeästi tekstiviestein ja uusin puheluin jopa useiden päivien ajan.

- Sähköpostilla tavoittaminen on todettu jo vuosia sitten melko mahdottomaksi, Jantunen kertoo."

"Haastattelukutsuja ja työpaikkoja jää tänäkin keväänä nuorilta saamatta, koska he eivät reagoi yhteydenottoihin. Tavoittamattomuus on vaikeuttanut rekrytointia jo vuosia."

"Toiminnanjohtaja Tiina Hintikka muistuttaa, että vastausta ei voida odotella loputtomasti, vaikka kyse olisi nuorista, 15-17-vuotiaista työnhakijoista.

- Pidän 2-3 päivän reagointiaikaa vielä kohtuullisena. Soittoon ei voi aina vastata koulupäivänä, mutta sähköpostiin tai Whatsapp-viestiin ehtisi kyllä kolmen päivän aikana reagoida, Hintikka sanoo."

"Jopa palkattuja nuoria vaikea tavoittaa

Nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen epäilee, että monet työnantajat eivät ole yhtä kärsivällisiä kuin nuorisotoimi."

"Jo pelkästään viesteihin reagoimalla voi tienata rahaa. Jantusella on tästä hyvä esimerkki.

- Laitoimme kesätöihin valitulle nuorelle pyynnön toimittaa verokortti palkanmaksua varten. Nuori ei reagoinut viestiin millään tavalla, ja sen seurauksena jouduimme perimään palkasta 60 prosenttia veroa. Nollaveroon verrattuna se on todella ikävää etenkin työntekijälle."

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tosiaan todella sitkeitä työnantajia, kun oikein laittavat vielä tekstiviestin, kun ensimmäiseen puheluun ei vastattu

Oikein toimittu. Itsekään en vastaa outoihin numeroihin. Viesti menee yleensä perille.

Vierailija
142/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräistä työtä? Ja vielä valtavan määrän? Whatsapin lataa minuutissa, ja sillä vaivalla pärjää sitten vuosia eteenpäin. Puhelinnumeron tallentaa yhtä nopeasti kuin näpyttelee soittoa varten.

En mä sitä sano, etteikö soittaminen olisi vaivatonta sille joka soittaa. Mutta siinä se itsekkyys piileekin, kun siinä on oletuksena juuri se että toinen keskeyttää sen mitä on tekemässä minun soittoni takia. Viesti on toista huomioiva, koska sen voi lukea sitten kun on sopiva hetki. Jos on liian vaivalloista kirjoittaa viesti, niin kannattaa muistaa että puhelun aikana ne asiat pitäisi joka tapauksessa kirjoittaa muistiin. Jääkö sekin sitten tekemättä, jos kerran kirjoittamisen kanssa on ongelmia?

Jos on täysin kirjoitustaidoton, niin jättää sitten ääniviestin. Sen toinen voi kuunnella kun pystyy ja siinä myös jää sovitut asiat talteen. 

Musta taas on itsekästä vaatia vastapuolelta juuri itseä eniten miellyttävää, työläämpää kommunikointitapaa pelkästään siitä syystä, ettei itse osaa laittaa luuria kiinni, jos saa huijaus- tai markkinointipuhelun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v. Mulla on puhelin aina äänettömällä, ollut aina. Puhelimessa puhuminen on vastenmielistä. Viestit (whatsapp tai tekstari) huomaan kyllä ja reagoin niihin. Puheluihin en ikinä vastaa ellen tiedä kuka soittaa. 

Meillä työpaikalla lähetetään whatsapp viesteillä asioita sillä duunissa on paljon nuoria jotka eivät juurikaan soittele ja tämä on niin positiivista meille muillekin jotka eivät ole luontevia puhelimessa puhuessa. Siinä on jotain pelottavaa ja ahdistavaa. 

Vierailija
144/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vattu vastaa puhelimeen. Laittakaa maililla. 

M45 rekryävä asiantuntija IT talossa

Missä ilotalossa rekryät

Vierailija
145/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran erehtyy vastaamaan, joutuu sen jälkeen käyttämään työajan häirikköpuhelujen selvittelyyn.

Tuo nyt on täyttä kukkua. 

Vierailija
146/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään suurin osa asioista viestitään sähköpostilla, viesteillä, whatsapilla yms. Minulla on epäilty huonoa kuuloa mutta kuulotestit on aina antaneet tulokseksi normaalin kuulon: en varsinkaan puhelimessa hahmota välillä yhtään mitä vastapuoli puhuu. Siis en yhtään. Pelkäsin tämän takia lapsena ja teininä ihan suunnattomasti puhelimessa puhumista ja olen lyönyt luurin korvaan lukemattomia kertoja tutuille, kun olen luullut näitä puhelinmyyjiksi yms.

Vierailija
147/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan aina puhelimeen: "Mielisairaalassa, hoitaja Önniäinen puhelimessa".

Minä vastaan joskus harvoin kun ketuttaa, outoon numeroon, viano huttunen, sori nyt olen vankilassa, mitä asiasi koskee, aikaa on kaksi minuuttia jutella. Tämän neuvoi eräs tuttu naapurissa asunut näyttelijä kauan sitten. 

Kielsin myös aikoinaan lapsiani vastaamasta tuntemattomiin numeroihin tai laittamaan viestin kuka olet, mitä asiaa.

Vierailija
148/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorelle kävi ekan työpaikan kohdalla noin ja kesötyö jäi siksi saamatta. Häntä harmitti niin itseäänkin, että vahti sen jälkeen puhelinta kuin haukka.

Nyt ovat nuorisoiässä lapset, joitan pienestä pitäen varoitetu vastaamasta tuntemattomiin numeroihin. Ihan ymmärrettävää, että siitä kestää vähän aikaa oppia pois.

Ei ole siis kyse laiskuudesta, vaan erilaisesta kännykäkulttuurista. Vrt. minua opetettiin lapsena olemaan juttelematta vieraile ja katsomatta vieraita miehiä silmiin kadulla. Silloin ei ollut vielä kännyköitä.

Alin simmuihin katsominen  on kutsu josta ei kieltäydytä. Ali kyllä näyttää mistä kana pissii.

Vierailija
149/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt ei koske minua, kun olen vakituisessa työssä, mutta en itsekkään vastaa puhelimeen tuntemattomista numeroista ja puhelin on aina äänettömällä.

Boomerit, miksi tämä on teille ongelma? M25

Vierailija
150/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42v. Mulla on puhelin aina äänettömällä, ollut aina. Puhelimessa puhuminen on vastenmielistä. Viestit (whatsapp tai tekstari) huomaan kyllä ja reagoin niihin. Puheluihin en ikinä vastaa ellen tiedä kuka soittaa. 

Meillä työpaikalla lähetetään whatsapp viesteillä asioita sillä duunissa on paljon nuoria jotka eivät juurikaan soittele ja tämä on niin positiivista meille muillekin jotka eivät ole luontevia puhelimessa puhuessa. Siinä on jotain pelottavaa ja ahdistavaa. 

No hui hui kun pelottaa ja ahdistaa puhelimessa puhuminen!

Vierailija
151/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret on tosi ujoja. Eivät sano aamullakaan että huomenta.

Korona-aika teki heistä tosi hauraita heitä pitää ymmärtää.

Osa ei vastaa puheluihin koska on puhelinmarkkinointia ja ei tiedä kuka soittaa.

Vierailija
152/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei uskalla puhua puhelimessa eikä vastata siihen. Siksi ne ei vastaa. Kaikkea sosiaalista kanssakäymistä pelätään ja paetaan vaan turhanpäiväiseen hömppään tiktokkia katsomaan. Surkeaa porukkaa.

Bettina kakkonen ei kanssa oikein vällännyt tiktokkaajista. Oli niitä varten ihan seitsemän lipasta hankkinut pyssyynsä.

Vierailija
153/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa dinosaurukset käyttään sähköpostia ja txt.

Nykyään kun vastaat puheluihin niin neon puhelinmyyjiä sun muuta paskaa.

Vierailija
154/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puheluun vastaamattomuutta on turha perustella puhelinmyyjillä tai muilla epätoivotuilla soitoilla/sottajilla. Media on luonut huijaussoittouutisten perusteella kuvaa, että jo pelkkä soittoon vastaaminen olisi jollain tavalla vaarallista. Mutta näinhän ei todellisuudessa ole. Vaarallista se on vasta siinä vaiheessa, jos siellä alkaa pankkitunnuksiaan tai henkilökohtaisia tietojaan antamaan. Puheluun vastaaminen ei myöskään maksa, ei, vaikka kyseessä olisi huijaussoitto.

Itseensä kohdistuvaa puhelinmyyntiä voi ainakin selvästi vähentää, jos ei kokonaan lopettaa, tekemällä puhelinmyynti/suoramarkkinointikieltoja. Ja ne loput harvat puhelinmyynnit, jotka sattuvat noista kielloista huolimatta läpi tulemaan, niin niihin voi vastata, ettei kiinnosta ja sulkea puhelun. Samoin puhelun voi sulkea, jos siellä on muu ei-toivottu soittaja.

Mutta kun nykyään on mennyt aivan yli ajatus, et

Meikä soitteli vaan 059 kasarilla lankiksella. Jonnet ei muista eikä tiedä. Liikaa oli kyllä niitä kuiskailijoita vaan linjoilla aina.

Vierailija
155/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöt ei koske minua, kun olen vakituisessa työssä, mutta en itsekkään vastaa puhelimeen tuntemattomista numeroista ja puhelin on aina äänettömällä.

Boomerit, miksi tämä on teille ongelma? M25

Ei se ole ongelma. Tarjolla oleva työpaikka (tai mikä kulloinkin onkaan) siirtyy seuraavalle. Sille, jota kiinnostaa.

Vierailija
156/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä puhelimeen vastaamattomuus saa käytännössä älyttömiä piirteitä. Aiemmalla työpaikalla, kun asiakkaita tavoiteltiin puhelimitse, niin mitään numeroa ei näkynyt. Syynä oli se, että soitettiin työpuhelimista, eikä todellakaan haluttu, että asiakkaat alkaa ottaa suoraan yhteyttä. Nykyisessä hommassa asiakkaalle näkyy 029-alkuinen numero. Ei näihin vastata, eikä soiteta takaisin, yhden kerran yksi soitti takaisin. Sähköposteihinkin osa vastaa todella huonosti, varsinkin, kun lähettäjänä ei ole kenenkään henkilön nimeä. Tulevat yhteisestä laatikosta, mutta viesteissä on oma henkilökohtainen allekirjoitus.

Vierailija
157/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos työpaikka elää lankapuhelin aikaa parempi onkin jättää vastaamatta. kas kun eivät savumerkein viestittele

Analoginen lankapuhelin on turvallinen sitä ei hakkerit kaappaa eikä piilottele dataa

Vierailija
158/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt palkkaa aspahommiin tyyppiä joka ei uskalla puhua puhelimessa.🤭

Vierailija
159/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori pelaa pelejä kuulokkeet päässä ei silloin luuria kuule

Vierailija
160/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori pelaa pelejä kuulokkeet päässä ei silloin luuria kuule

Eikä edes sovi häiritä pelaamista niin mitättömillä asioilla kuin kesätyöpaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän