Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 90 prosenttia nuorista ei vastaa puhelimeen, kun heitä yritetään kutsua työhaastatteluun kesätöihin

Vierailija
17.03.2024 |

Niin että kova kova kiinnostus on nuorilla töihin? Ja nuoret ovat ahkeria? Vai miten se menikään?

https://yle.fi/a/74-20079145

"Vain joka kymmenes kesätöitä hakenut nuori vastaa puhelimeen, kun Annu Jantunen yrittää kutsua haastatteluun"

"Työnantajat joutuvat miettimään, miten tavoittaa kesätöihin hakeneita nuoria. Ensisijainen tapa kutsua haastatteluun on puhelinsoitto, vaikka niillä nuorten tavoittaminen onkin lähes mahdotonta.

- 90 prosenttia ensimmäisistä puheluista on turhia, kertoo nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen Joensuun kaupungilta.

Nuorisotoimen kesätyö on usein ensimmäinen työelämäkokemus, joten nuorisotyöntekijät jatkavat hakijoiden tavoittelua sitkeästi tekstiviestein ja uusin puheluin jopa useiden päivien ajan.

- Sähköpostilla tavoittaminen on todettu jo vuosia sitten melko mahdottomaksi, Jantunen kertoo."

"Haastattelukutsuja ja työpaikkoja jää tänäkin keväänä nuorilta saamatta, koska he eivät reagoi yhteydenottoihin. Tavoittamattomuus on vaikeuttanut rekrytointia jo vuosia."

"Toiminnanjohtaja Tiina Hintikka muistuttaa, että vastausta ei voida odotella loputtomasti, vaikka kyse olisi nuorista, 15-17-vuotiaista työnhakijoista.

- Pidän 2-3 päivän reagointiaikaa vielä kohtuullisena. Soittoon ei voi aina vastata koulupäivänä, mutta sähköpostiin tai Whatsapp-viestiin ehtisi kyllä kolmen päivän aikana reagoida, Hintikka sanoo."

"Jopa palkattuja nuoria vaikea tavoittaa

Nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen epäilee, että monet työnantajat eivät ole yhtä kärsivällisiä kuin nuorisotoimi."

"Jo pelkästään viesteihin reagoimalla voi tienata rahaa. Jantusella on tästä hyvä esimerkki.

- Laitoimme kesätöihin valitulle nuorelle pyynnön toimittaa verokortti palkanmaksua varten. Nuori ei reagoinut viestiin millään tavalla, ja sen seurauksena jouduimme perimään palkasta 60 prosenttia veroa. Nollaveroon verrattuna se on todella ikävää etenkin työntekijälle."

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstiviestillä kyllä tavoittaa. Viestillä voi kertoa että aikoo soittaa klo 11 tai puhelun jälkeen voi laittaa viestin perään että "Yritin tavoitella työasialla, soitatko takaisin. T. Työnantaja Virtanen".

Ei se sen kummempaa olisi. Soittelijat itse tekevät asiasta ongelman.

Näin pitää toimia.

Vierailija
182/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen nuorille tarkoitettuihin kesätöihin ja vastaan puhelimeen jos soitetaan. T. Kolmikymbbinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muistaa että nuorilla on myös koulua ja opintoja jolloin siihen luuriin ei niin vain heti pääse vastaamaan.

Vierailija
184/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmisiä lähestytä puhelimitse muuten kuin siinä vaiheessa kun ei haluat että siittä keskustelusta jää todisteita. Jos yrityksellä ei ole mitään kieroluja mielessä niin ihmistä vaaditaan hoitamaan netin kautta kaikki itse. Ei yritys asiakasta lähesty rehellisistä tarkoituksissa kun siinä yritys ei tienaa rahaa

Vierailija
185/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstiviestillä kyllä tavoittaa. Viestillä voi kertoa että aikoo soittaa klo 11 tai puhelun jälkeen voi laittaa viestin perään että "Yritin tavoitella työasialla, soitatko takaisin. T. Työnantaja Virtanen".

Ei se sen kummempaa olisi. Soittelijat itse tekevät asiasta ongelman.

Niinhän se on. Mutta jos haluaa lähtökohtaisesti soittoa pelkäämättömän ihmisen, käy esikarsinta kätevästi jo siinä, uskalletaanko puhelimeen vastata ja osataanko soittaa takaisin. Ja jos hakemuksia on tullut vino pino, niin kyllä niistä aina joku kykenee kommunikoimaan puhelimella sen alkuperäisessa muodossaan.

Omaa tyhmyyttähän se on rekrytoijalla siinä vaiheessa jos soittoon vastaavia ei ole, ja ne jäävät tavoittamatta sen takia, että itse ei kykene tekstaria laittamaan.

Vierailija
186/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän puolustan nuoria: nykyään kaikenmaailman ulkomaa numerot ja lehtimyyjät  soittelee että mistä se nuori jos vanhakaan ei tiedä kuka siellä on? Miksi ei vok lähettää tekstaria ?

Vierailija
187/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen alalla, jossa harjoittelupaikoista on iso pula. Hakemusten perusteella yritin tavoittaa 8 puhelimitse, kukaan ei vastannut. Laitoin kaikille viestin soita, kukaan ei souttanut. Meni monta kk ja jonkun äiti soitti tästä numerosta oli soitettu. Teen puhelintyötä ja puhun kymmeniä kertoja joka työpäivä puhelimessa. Tää äiti sitten sanoi joo, kyllä se Mikko on hakenut. Vastasin pyydä poikaa seuraavalla kerralla olemaan aktiivisempi, enää ei tälle vuodelle harjoittelupaikkoja ole. Harkka kestää 6 kk ja oli kesälomat tässä ja syksyllä alkoi uusi juttu, jolloin ei harkkarille olisi olut töitä.

Ja nämä lapsukaiset oli kaikki täyttäneet 23. Menin sitten katsomaan Mikon hakemusta. Oli muka reipas ja oma aloitteinen.

Ilmoitin kouluun silloin aikaisemmin en saanut yhtään kiinni. Sieltä tuli kuittaus tää on tätä,aikaa

Vierailija
188/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AI on viidessä vuodessa viemässä työpaikat, kuinka nopeasti rikolliset alkavat käyttämään sitä äänen muuntamiseen huijauspuheluissa? Jopa pienyrittäjän kannattaa miettiä sitä.

Vierailija
189/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon yrityksestä ja heidän asenteesta mahdollista työntekijää kohtaan kun ei voi laittaa etukäteen viestiä tai ei voi edes soittaa semmosta numerosta mistä esimerkiksi fonecta caller kykenisi kertomaan kuka soittaa 

Oikeestiko, täällä marja nordeasta hei, soitan sulle huomenna, vst marja soittaa suoraan.

Se marja kyllä löytää ihmisen, joka osaa vastata puhelimeen. Arkajalka ei tolla asenteella voi edes tööitä tehdä. Kyllä tänä päivänä hakijan pitää erottautua, ei toisinpäin

Vierailija
190/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään vastaa tuntemattomiin numeroihin, ovat aina puhelinmyyjiä. Mitä ihmeellistä tuossa nyt muka on? Nuorten ensisijainen yhteydenottotapa ei ole soittaminen vaan viestittely. Työnantajat ovat jääneet ajasta jälkeen, jos niin kuvittelevat.

Vierailija
191/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on introvertti, eikä mielellään puhu puhelimessa. Hän ei oikein saanut aikaiseksi hakea kesätöitä AMK-opintoalaltaan itse, joten autoin hakemusten teossa. Eräästä paikasta oli hänelle soitettu, mutta hän ei ollut vastannut tuntemattomaan numeroon eikä selvittänyt myöhemmin, mistä soitto tuli. Minä selvitin ja se olisi ollut eräästä paikasta, jonne hakemus oli yhdessä lähetetty. Pakotin pojan laittamaan sähköpostiviestin, mutta se oli liian myöhäistä, paikka oli jo mennyt. Onneksi sitten pakotin pojan kyselemään eräästä kunnan työpaikasta sähköpostilla, miten haku etenee. Suuri osa paikoista oli silloin jo jaettu, mutta yhdellä osastolla haku oli vielä kesken. Tieto pojan "aktiivisuudesta" välitettiin sinne, poika pääsi haastatteluun ja sai sen kesätyön.

Minulla on siis se kokemus, että nuoret ovat aika passiivisia omassa työnhaussaan. 

Kommentoin tuota "nuoret ovat aika passiivisia omassa työnhaussaan". Olen kuullut molemmilta vanhemmiltani ja muilta sukulaisilta jos jonkinmoista arvostelua tavoistani ja persoonastani, kuin he olettaisivat, että taidot ja tavat ilmestyvät lapseen kuin jostain taivaasta, eivätkä kasvattamalla. Kukaan ei kasvata lapsia ja sitten kasvatusvastuulliset vaan ihmettelevät ja arvostelevat, kun lapset käyttytyvät itse keksimillään selviytymistavoilla, eikä niin kuin heille on opetettu. 

Itse en ole enää ollenkaan tekemisissä suvun kanssa juuri tästä syystä. Jos kasvattajani arvostelevat minua negatiivisesti huonoista tavoista niin se on peiliin katsomisen paikka. 

Vierailija
192/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo lähinnä siitä että työnantajat eivät seuraa aikaansa. Miksi pitää soittaa, kun se on se huonoin, itsekkäin ja vaivalloisin keino tavoittaa ihmisiä? Sen lisäksi että nykyään on pakko osata pitää puhelinta myös äänettömällä ja huijaussoittoja on paljon, puhelinkeskusteluissa on myös se huono puoli, että sovitut asiat eivät jää mihinkään näkyviin. Omassa esihenkilössäni mua ärsyttää eniten se, kuinka hän kulkee jatkuvasti kuulokkeet korvilla puheluita puhuen, ja mun tehtävä on sitten jälkikäteen selvitellä jotenkin mitä hän on kenenkin kanssa sopinut kun ei hän niitä muista. Jatkuvasti meillä on jokin väärinkäsitysten suma kun asioita ei voida tarkistaa mistään. Ja hän on muuten nuorempi kuin mä, eli ei se järki kaikilla nuorillakaan päätä pakota. 

Tai siitä, että työnantaja tosiaan kulkee johonkin puheluita puhuen. Kulkeminen viestejä näpytellen kun on vaarallista, niin tuon hukka-ajan saa hyödynnettyä puheluita soittamalla. Se taas on ihan eri asia, jos niistä puheluista ei saa sovittuja asioita ylös.

Oikeasti paras tapa kommunikoida on soittaa ja sopia asioita alustavasti ja sen jälkeen lähettää sähköpostia johon on koostanut asiat niin kuin ne on itse ymmärtänyt ja pyytää toista kommentoimaan niitä. Silloin saa sovituista asioista listan ja myös mahdolliset väärinkäsitykset selvitettyä.

Pelkkä viestien vaihto on yleensä vaivalloinen prosessi, joka vaatii huomattavasti enemmän aikaa kuin puhelu. Siinä on toki etuna se, että viesteihin voi vastailla silloin kun aikaa on, mutta jos molemmat tekevät niin, saattaa 5 minuutin puhelussa sovittavien asioiden käsittelyyn mennä jopa useita päiviä.

Vierailija
193/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani siitä, että normaalia sosiaalista kanssakäymistä, kuten puhelimessa puhumista, vältellään kuin se olisi vaarallista. Tämä aikakausi tekee muutoinkin huonosti sosiaalisista suomalaisista täysin metsäläisiä ja se on erittäin huono juttu! Opettakaa ne pentunne sosiaalisimmiksi. Vähemmän sometusta, enemmän henk.koht. tapaamisia 

Vierailija
194/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi mitä nuorisoksi kutsutaan,vaatii varmaan viidakkorummun ja savumerkit työpaikasta ilmoittamiseen.

Vierailija
195/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään vastaa tuntemattomiin numeroihin, ovat aina puhelinmyyjiä. Mitä ihmeellistä tuossa nyt muka on? Nuorten ensisijainen yhteydenottotapa ei ole soittaminen vaan viestittely. Työnantajat ovat jääneet ajasta jälkeen, jos niin kuvittelevat.

Höpöhöpö, olet itse unohtanut normaalit sosiaaliset tavat sometuksen myötä. 

Vierailija
196/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen alalla, jossa harjoittelupaikoista on iso pula. Hakemusten perusteella yritin tavoittaa 8 puhelimitse, kukaan ei vastannut. Laitoin kaikille viestin soita, kukaan ei souttanut. Meni monta kk ja jonkun äiti soitti tästä numerosta oli soitettu. Teen puhelintyötä ja puhun kymmeniä kertoja joka työpäivä puhelimessa. Tää äiti sitten sanoi joo, kyllä se Mikko on hakenut. Vastasin pyydä poikaa seuraavalla kerralla olemaan aktiivisempi, enää ei tälle vuodelle harjoittelupaikkoja ole. Harkka kestää 6 kk ja oli kesälomat tässä ja syksyllä alkoi uusi juttu, jolloin ei harkkarille olisi olut töitä.

Ja nämä lapsukaiset oli kaikki täyttäneet 23. Menin sitten katsomaan Mikon hakemusta. Oli muka reipas ja oma aloitteinen.

Ilmoitin kouluun silloin aikaisemmin en saanut yhtään kiinni. Sieltä tuli kuittaus tää on tätä,aikaa

No eihän kukaan vastaa, jos soitat niille puhelinmyyntifirman numerosta.

Vierailija
197/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä vastaan tuntemattomiin numeroihin, jos mulla on syytä olettaa, että mua tavoitellaan esimerkiksi lääkäristä tai vaikkapa työhakemuksen tiimoilta. Ja yleensä muutenkin jos juuri sillä hetkellä ei ole ihan mitään muuta tekemistä.

En vielä tänäpäivänäkään ymmärrä, mikä tekee puhelinmyyjästä niin suuren mörön. Aina voi sanoa, että ei kiinnosta ja heippa.

Vierailija
198/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi olla niin tyhmä, ettei selviä puhelinsoitosta, vaikka se olisi myyjäkin???? Noloa :D

Vierailija
199/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, olet itse unohtanut normaalit sosiaaliset tavat sometuksen myötä. 

Tuollainen kielenkäyttö ei kuulu normaaleihin sosiaalisiin tapoihin.

Vierailija
200/218 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on puhelin AINA äänettömällä. Siksi ne ei vastaa. Kannattaa laittaa nuorille ihan perinteinen tekstiviesti. 

Kyllä se työpaikan tarjoaja päättää ihan itse miten ottaa yhteyttä työnhakijoihin.

Ihme uuvatteja tässä maassa kasvatettu. Ei ihme, jis pitää työvoimaa tuottaa muista maista. Ei hakemus ole yhtään minkään arvoinen, jos ei ihmistä kiinni saa.

Toivottavasti alkaa tulla sanktioita sen verran, että alkaa kävästä mielessä josko edes siihen puhelimeen vastaisi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän