Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 90 prosenttia nuorista ei vastaa puhelimeen, kun heitä yritetään kutsua työhaastatteluun kesätöihin

Vierailija
17.03.2024 |

Niin että kova kova kiinnostus on nuorilla töihin? Ja nuoret ovat ahkeria? Vai miten se menikään?

https://yle.fi/a/74-20079145

"Vain joka kymmenes kesätöitä hakenut nuori vastaa puhelimeen, kun Annu Jantunen yrittää kutsua haastatteluun"

"Työnantajat joutuvat miettimään, miten tavoittaa kesätöihin hakeneita nuoria. Ensisijainen tapa kutsua haastatteluun on puhelinsoitto, vaikka niillä nuorten tavoittaminen onkin lähes mahdotonta.

- 90 prosenttia ensimmäisistä puheluista on turhia, kertoo nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen Joensuun kaupungilta.

Nuorisotoimen kesätyö on usein ensimmäinen työelämäkokemus, joten nuorisotyöntekijät jatkavat hakijoiden tavoittelua sitkeästi tekstiviestein ja uusin puheluin jopa useiden päivien ajan.

- Sähköpostilla tavoittaminen on todettu jo vuosia sitten melko mahdottomaksi, Jantunen kertoo."

"Haastattelukutsuja ja työpaikkoja jää tänäkin keväänä nuorilta saamatta, koska he eivät reagoi yhteydenottoihin. Tavoittamattomuus on vaikeuttanut rekrytointia jo vuosia."

"Toiminnanjohtaja Tiina Hintikka muistuttaa, että vastausta ei voida odotella loputtomasti, vaikka kyse olisi nuorista, 15-17-vuotiaista työnhakijoista.

- Pidän 2-3 päivän reagointiaikaa vielä kohtuullisena. Soittoon ei voi aina vastata koulupäivänä, mutta sähköpostiin tai Whatsapp-viestiin ehtisi kyllä kolmen päivän aikana reagoida, Hintikka sanoo."

"Jopa palkattuja nuoria vaikea tavoittaa

Nuorisotyönsuunnittelija Annu Jantunen epäilee, että monet työnantajat eivät ole yhtä kärsivällisiä kuin nuorisotoimi."

"Jo pelkästään viesteihin reagoimalla voi tienata rahaa. Jantusella on tästä hyvä esimerkki.

- Laitoimme kesätöihin valitulle nuorelle pyynnön toimittaa verokortti palkanmaksua varten. Nuori ei reagoinut viestiin millään tavalla, ja sen seurauksena jouduimme perimään palkasta 60 prosenttia veroa. Nollaveroon verrattuna se on todella ikävää etenkin työntekijälle."

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani on introvertti, eikä mielellään puhu puhelimessa. Hän ei oikein saanut aikaiseksi hakea kesätöitä AMK-opintoalaltaan itse, joten autoin hakemusten teossa. Eräästä paikasta oli hänelle soitettu, mutta hän ei ollut vastannut tuntemattomaan numeroon eikä selvittänyt myöhemmin, mistä soitto tuli. Minä selvitin ja se olisi ollut eräästä paikasta, jonne hakemus oli yhdessä lähetetty. Pakotin pojan laittamaan sähköpostiviestin, mutta se oli liian myöhäistä, paikka oli jo mennyt. Onneksi sitten pakotin pojan kyselemään eräästä kunnan työpaikasta sähköpostilla, miten haku etenee. Suuri osa paikoista oli silloin jo jaettu, mutta yhdellä osastolla haku oli vielä kesken. Tieto pojan "aktiivisuudesta" välitettiin sinne, poika pääsi haastatteluun ja sai sen kesätyön.

Minulla on siis se kokemus, että nuoret ovat aika passiivisia omassa

Verokorttia ei ole tarvittu enää vuosiin. Siksikin aloitus vaikuttaa satuilulta. Ei keneltäkään enää ole aikoihin viety 60 prosentin veroa verokortin puuttumisen takia.

Vierailija
102/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiviestillä kyllä tavoittaa. Viestillä voi kertoa että aikoo soittaa klo 11 tai puhelun jälkeen voi laittaa viestin perään että "Yritin tavoitella työasialla, soitatko takaisin. T. Työnantaja Virtanen".

Ei se sen kummempaa olisi. Soittelijat itse tekevät asiasta ongelman.

Niin, että pitäisi naputella tekstareita kaikille haastatteluun kutsutuille, kun puheluun riittää numeron kirjoittaminen? Opetelkoot nuoriso vastaamaan puheluihin tai olkoot ilman työpaikkaa.

Oletko ikinä kuullut, että koulussa kännykkä on pidettävä äänettömänä? Ei siihen saa vastata kesken koulupäivän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo lähinnä siitä että työnantajat eivät seuraa aikaansa. Miksi pitää soittaa, kun se on se huonoin, itsekkäin ja vaivalloisin keino tavoittaa ihmisiä? Sen lisäksi että nykyään on pakko osata pitää puhelinta myös äänettömällä ja huijaussoittoja on paljon, puhelinkeskusteluissa on myös se huono puoli, että sovitut asiat eivät jää mihinkään näkyviin. Omassa esihenkilössäni mua ärsyttää eniten se, kuinka hän kulkee jatkuvasti kuulokkeet korvilla puheluita puhuen, ja mun tehtävä on sitten jälkikäteen selvitellä jotenkin mitä hän on kenenkin kanssa sopinut kun ei hän niitä muista. Jatkuvasti meillä on jokin väärinkäsitysten suma kun asioita ei voida tarkistaa mistään. Ja hän on muuten nuorempi kuin mä, eli ei se järki kaikilla nuorillakaan päätä pakota. 

Tietoturvan kannalta WhatsApp on huomattavasti parempi kuin perinteinen tekstiviesti koska viestit ovat päästä päähän salattuja eikä niitä voi lukea kukaan muu kuin lähettäjä ja vastaanottaja. Tavallinen tekstiviesti sen sijaan voi aivan hyvin päätyä välissä olevan kaapparin kynsiin.

Vierailija
104/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä kiinostaa oikeesti joku kesä työ.ei mua ainakaan mä teen kesäl jotai kivaa.

Vierailija
105/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yli 50v ja pidän puhelinta aina äänettömällä. Jos jollain on on oikeasti asiaa, hän epäilemättä tietää miten minut tavoittaa, osaa soittaa tunnistettavasta numerosta tai ymmärtää edes jättää viestin.

Jos nuori ei vastaa potentiaalisen työnantajan viestiin, syy lienee siinä ettei paikka kiinnosta. Jos äiti on tehnyt hakemuksen nuoren puolesta, kannattaa myös rekry-prosessin myöhemmät vaiheet hoitaa hänen kanssaan. 

Vierailija
106/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yli 50v ja pidän puhelinta aina äänettömällä. Jos jollain on on oikeasti asiaa, hän epäilemättä tietää miten minut tavoittaa, osaa soittaa tunnistettavasta numerosta tai ymmärtää edes jättää viestin.

Jos nuori ei vastaa potentiaalisen työnantajan viestiin, syy lienee siinä ettei paikka kiinnosta. Jos äiti on tehnyt hakemuksen nuoren puolesta, kannattaa myös rekry-prosessin myöhemmät vaiheet hoitaa hänen kanssaan. 

Äiti voi mennä myös nuoren puolesta sinne työpaikkaan töihin kun hakemuksenkin on tehnyt.

Vierailija
107/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vastaa vanhemmilleenkaan. Mulla kolme teiniä, ja kun yritän tavoittaa koulun jälkeen niin ei niihin saa yhteyttä kuin vahingossa. Ei soittamalla ainakaan, mutta wa tai tekstiviesti jotenkuten tavoittaa. Ihan sama mitä asia koski. Olen laittanut esim viestiä kaatosateella, että olen koulun vieressä mummolassa koirankynsiä leikkaamassa, että jos kelpaa kyyti kotiin niin tulee koulun jälkeen sinne. No kotona odottaa läjä litimärkiä vaatteita kun teinit eivät huomanneet viestejä ja kävelivät sateessa 3km kotiin.

Jätit mainitsematta, että olet kontrollifriikki ja soittelet monta kertaa päivittäin. Sen takia eivät vastata. 

En ole kontrollofriikki enkä soittele koulupäivän aikana. Hyvää hyvyyttäni laitoin viestit, että kuivana pääsis kotiin. Ei mua haittaa jos kastuvat kun eivät viestejään viitsi lukea.

Vierailija
108/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorison nettideittikulttuuri näyttää jutun perusteella pätevän muillakin elämänalueella. Ignorataan päiväkausia, vaikka työnantaja soittaa ja lähettää useita viestejä. Voiko tätä jo kutsua ghostaamiseksi? Ihme ettei haastateltu ketään, joka olisi kertonut blokanneensa työnantajan kun ahdisti. :D

Vierailija
109/168 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on introvertti, eikä mielellään puhu puhelimessa. Hän ei oikein saanut aikaiseksi hakea kesätöitä AMK-opintoalaltaan itse, joten autoin hakemusten teossa. Eräästä paikasta oli hänelle soitettu, mutta hän ei ollut vastannut tuntemattomaan numeroon eikä selvittänyt myöhemmin, mistä soitto tuli. Minä selvitin ja se olisi ollut eräästä paikasta, jonne hakemus oli yhdessä lähetetty. Pakotin pojan laittamaan sähköpostiviestin, mutta se oli liian myöhäistä, paikka oli jo mennyt. Onneksi sitten pakotin pojan kyselemään eräästä kunnan työpaikasta sähköpostilla, miten haku etenee. Suuri osa paikoista oli silloin jo jaettu, mutta yhdellä osastolla haku oli vielä kesken. Tieto pojan "aktiivisuudesta" välitettiin sinne, poika pääsi haastatteluun ja sai sen kesätyön.

Minulla on siis se kokemus, että nuoret ovat aika passiivisia omassa työnhaussaan. 

Jos nuoret ovat passiivisia työnhaussa, niin miten heillä se varsinainen työnteko onnistuu. Töissä pitäisi kuitenkin olla edes jonkin verran aktiivinen, sillä ei siellä kukaan jaksa jatkuvasti potkia prsiille (siis kannustaa), kun töihin ollaan tultu tekemään ensijaisesti ne omat työt. 

Vierailija
110/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa, että nuoria kritisoidaan ihan kaikesta ja minkä vaan tekosyyn varjolla. Itse olen vielä verrattain nuori yliopisto-opiskelija, jonka lisäksi omassa perhepiirissä paljon 13-19-vuotiaita nuoria. 

Sekä oman viiteryhmäni nuoret aikuiset että nämä kaikki tuntemani nuoret ovat todella aktiivisia ja itsenäisiä työnhakijoita, vastaavat puhelimiin ja yrittävät kaikkensa saadakseen kesätöitä (tai ensimmäisen vakituisen oman alan työn). 

Rekryt ovat hitaita ja pitkiä, hakijoita satoja ja ilman aiempaa kokemusta muista erottuminen vaikeaa. Silti taistelutahtoa riittää hakemuksesta toiseen. Nämä puhelimeen vastaamattomat laiskottelijat joille vanhemmat etsii yhteystiedot on kyllä minimissään. Ei siis kaikkia nuoria tarvitse lannistaa ja haukkua tällaisella uutisoinnilla, vaan enemmänkin kannustaa ja ohjeistaa miten niitä töitä haetaan ja ennen kaikkea SAADAAN.

Vierailija
111/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorison nettideittikulttuuri näyttää jutun perusteella pätevän muillakin elämänalueella. Ignorataan päiväkausia, vaikka työnantaja soittaa ja lähettää useita viestejä. Voiko tätä jo kutsua ghostaamiseksi? Ihme ettei haastateltu ketään, joka olisi kertonut blokanneensa työnantajan kun ahdisti. :D

Täytyy esittää vaikeasti tavoiteltavaa.

Vierailija
112/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsin tätä samaa asiaa jo liki 10 vuotta sitten työskennellessäni HR:ssä.

Vierailija
113/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puheluun vastaamattomuutta on turha perustella puhelinmyyjillä tai muilla epätoivotuilla soitoilla/sottajilla. Media on luonut huijaussoittouutisten perusteella kuvaa, että jo pelkkä soittoon vastaaminen olisi jollain tavalla vaarallista. Mutta näinhän ei todellisuudessa ole. Vaarallista se on vasta siinä vaiheessa, jos siellä alkaa pankkitunnuksiaan tai henkilökohtaisia tietojaan antamaan. Puheluun vastaaminen ei myöskään maksa, ei, vaikka kyseessä olisi huijaussoitto.

Itseensä kohdistuvaa puhelinmyyntiä voi ainakin selvästi vähentää, jos ei kokonaan lopettaa, tekemällä puhelinmyynti/suoramarkkinointikieltoja. Ja ne loput harvat puhelinmyynnit, jotka sattuvat noista kielloista huolimatta läpi tulemaan, niin niihin voi vastata, ettei kiinnosta ja sulkea puhelun. Samoin puhelun voi sulkea, jos siellä on muu ei-toivottu soittaja.

Mutta kun nykyään on mennyt aivan yli ajatus, ettei tuntemattomaan tai muuten outoon numeroon pidä

Jos kerran erehtyy vastaamaan, joutuu sen jälkeen käyttämään työajan häirikköpuhelujen selvittelyyn.

Suoramarkkinointikielto ei auta yhtään mitään.

Ihmetyttää, ettei rekrytoija käytä tekstiviestiä. Se on kaikkein varmin viestintätapa ja aina numero näkyviin, eikä soittoja tuntemattomista numeroista.

Vierailija
114/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, eikö massaviestitys ole työnantajallekin paljon tehokkaampi keino tavoitella henkilöitä kuin yksitellen soittaminen?

Vierailija
115/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ketä kiinostaa oikeesti joku kesä työ.ei mua ainakaan mä teen kesäl jotai kivaa.

Niin juuri.  Ja mummolta pyydetään rahaa siihen kivan tekemiseen.

Yksikin penska valitti, kun mummo kuoli, että nyt ei tuu rahaa mistään.  Kun pappa ei anna.

Vierailija
116/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo lähinnä siitä että työnantajat eivät seuraa aikaansa. Miksi pitää soittaa, kun se on se huonoin, itsekkäin ja vaivalloisin keino tavoittaa ihmisiä? Sen lisäksi että nykyään on pakko osata pitää puhelinta myös äänettömällä ja huijaussoittoja on paljon, puhelinkeskusteluissa on myös se huono puoli, että sovitut asiat eivät jää mihinkään näkyviin. Omassa esihenkilössäni mua ärsyttää eniten se, kuinka hän kulkee jatkuvasti kuulokkeet korvilla puheluita puhuen, ja mun tehtävä on sitten jälkikäteen selvitellä jotenkin mitä hän on kenenkin kanssa sopinut kun ei hän niitä muista. Jatkuvasti meillä on jokin väärinkäsitysten suma kun asioita ei voida tarkistaa mistään. Ja hän on muuten nuorempi kuin mä, eli ei se järki kaikilla nuorillakaan päätä pakota. 

Ei Välttämättä saa nopeita vastauksia puhelimessa, kun ensin pitää selvittää, onko kalenterissa silloin vapaata. Pitää avata kalenteri-sovellus vähintään ja katsoa. Voi riippua monesta asiasta ja ne pitää selvittää. Nopea vastaus ei tarkoita oikeaa vastausta, vaan myös perumisia ja ajan vaihtoja.

Vierailija
117/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puheluun vastaamattomuutta on turha perustella puhelinmyyjillä tai muilla epätoivotuilla soitoilla/sottajilla. Media on luonut huijaussoittouutisten perusteella kuvaa, että jo pelkkä soittoon vastaaminen olisi jollain tavalla vaarallista. Mutta näinhän ei todellisuudessa ole. Vaarallista se on vasta siinä vaiheessa, jos siellä alkaa pankkitunnuksiaan tai henkilökohtaisia tietojaan antamaan. Puheluun vastaaminen ei myöskään maksa, ei, vaikka kyseessä olisi huijaussoitto.

Itseensä kohdistuvaa puhelinmyyntiä voi ainakin selvästi vähentää, jos ei kokonaan lopettaa, tekemällä puhelinmyynti/suoramarkkinointikieltoja. Ja ne loput harvat puhelinmyynnit, jotka sattuvat noista kielloista huolimatta läpi tulemaan, niin niihin voi vastata, ettei kiinnosta ja sulkea puhelun. Samoin puhelun voi sulkea, jos siellä on muu ei-toivottu soittaja.

Mutta kun nykyään on mennyt aivan yli ajatus, et

Kyllä mulla markkinointikielto on auttanut. Ei soittele puhelinmyyjät. Jossain vaiheessa soitteli vanhan sähköyhtiön myyjä n. kerran vuodessa, kunnes pyysin lopettamaan ja siihen loppuivat puhelut.

Eri asia varmasti, jos tunkee puhelinnumeronsa jokaiselle nettisivulle ja arvontaan mikä nokan eteen tulee, sitten voi varmaan tulla soittoja tulla kiellon läpikin.

Vierailija
118/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap ei muuta syytä keksinyt kuin työhaluttomuuden.En minäkään puhelinmyyjille vastaa.

Vierailija
119/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, eikö massaviestitys ole työnantajallekin paljon tehokkaampi keino tavoitella henkilöitä kuin yksitellen soittaminen?

Mitä massaviestitystä tarvitaan, jos ilmoitetaan vaikka 1-5 hakijalle siitä, että paikka on saatu tai pyydetään esim haastatteluun? Kieltävät vastaukset massoille lähtevätkin jonain automaattiviestinä.

Vierailija
120/168 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on kohteliasta jättää vastaajaan viesti/lähettää teksti- tms viesti, jossa kertoo kuka, mistä ja minkä vuoksi yritti soittaa. Syy miksi joku ei vastaa puhelimeen voi olla niinkin yksinkertainen kuin, että on oppitunnilla, (työ)palaverissa... Ainakin itse oletan, että soittajalla on jotakin asiaa minulle,  joten en soita takaisin, jos en tiedä kuka ja mistä hän on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi