Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin taitelijana harmittaa, että tekoälyn myötä kuka vain voi ryhtyä taiteilijaksi :(

Vierailija
17.03.2024 |

Mistä enää tietää, että mikä taideteos on tekoälyn ideoima alunperin :(

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. "

Millä tarkkuudella eri siveltimet, maalit ja kankaat pitäisi nimetä? Näitä nimittäin ei taulujen "tuoteselosteissa" yleensä kerrota.

Kyllä tadeteoksen vieressä mainitaan aina TEKNIIKKA. Eli jos on mainittu oil on canvas, sitten täysijärkinen ihminen tietää, että kyseessä on öljymaalaus, johon tarvitaan...yllätys, yllätys...siveltimiä ja öljymaaleja. Siis minkäikäinen sä olet? :D 

Kävitkö vaivalla halosen akatemian ja nyt vituttaa :D ps. Yhdyssanat

Vierailija
62/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku wanna be-taiteilija pilkkaa oikeita taiteilijoita. Ota kynä käteen ja piirrä vaikka äitisi. No, tuliko hyvä? Jos ei, niin tekoälykään ei tee sinusta TAITEILIJAA. Harmittaako? 

Tekninen osaaminen ei tee taiteilijaa.

Taiteilijan tekee se, että joku taidealan auktoriteetti julistaa tekijän taiteilijaksi. 

Eli kyseessä on auktoriteetin subjektiivinen mielipide ja ihmisten auktoriteettiusko.

Eli silkkaa mielikuvitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta loppuu työt hallitukseltakin ja se on vaan hyvä asia.

EekoE.

Vierailija
64/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksi tälle, joka kirjoitti: Tekoäly on työkalu, jota saa vapaasti käyttää hyödykseen, se ei ole silloin varastamista. Jos maalaisin asetelmaa tai ihmismallia, niin ottaisin niistäkin mallia, eikä sekään ole varastamista. Tekoäly tekee juuri sitä mitä taiteilija käskee tekemään, eikä sellaista samanlaista tule koskaan enää vastaan, eli tekoäly ei jaa sitä kuvaa eteenpäin, eli sitä mihin minä olen antanut käskyn ja minkä olen ideoinut. Tuo on ihan luvallista käyttöä, ei varastamista.

Joo, joo, mutta sun pitää MAINITA, että olet käyttänyt tekoälyä, koska se on osa sitä tekniikkaa. Etkö oikeasti ymmärrä, että se on varastamista, jos et mainitse???  

Vierailija
65/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.

Todellinen taiteilija käyttää niitä työkaluja mitä työhönsä tarvitsee eikä kysele toisilta lupia.

Niin, mutta silloin pitää olla mainittu siinä lopullisen tuotoksen vieressä, että se ei ole vain Sun tekemää vaan olet käyttänyt tekoälyä. Se on rehellistä taidetta. Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. 

Eli jos ostan Cittarista Pirkka-päärynän, josta maalaan taulun, niin siitäkinkö pitää kertoa tarkkaan, että tämä on sitten Cittarista ostettu päärynä, eikä mun ite tekemä, ennen kuin voin myydä taulun eteenpäin vai?

Vierailija
66/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. "

Millä tarkkuudella eri siveltimet, maalit ja kankaat pitäisi nimetä? Näitä nimittäin ei taulujen "tuoteselosteissa" yleensä kerrota.

Kyllä tadeteoksen vieressä mainitaan aina TEKNIIKKA. Eli jos on mainittu oil on canvas, sitten täysijärkinen ihminen tietää, että kyseessä on öljymaalaus, johon tarvitaan...yllätys, yllätys...siveltimiä ja öljymaaleja. Siis minkäikäinen sä olet? :D 

Mutta niitä siveltimiä ja värivalmistajia on lukuisia. Oletin, että lainaamani henkilö ajoi takaa tekijänoikeudellisia näkökohtia, jotka siis edellyttäisivät tyykalujen tarkemman identifioinnin.

Eihän kukaan varasta kaikilta siveltimiltä, vaan tietyltä sivellinvalmistajalta. Näin siis lainaamani henkilön logiikalla.

Vierailija
67/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi moraaliton "taitelija" selittämässä maat ja taivaat...Onneaa hänelle. Mutta osaako tehdä hyvää taidetta ilman tekoälyn apua...Mä olen löytänyt ainakin sellaisen ratkaisun, että alan jatkossa ilmoittamaan, että mun taiteen tekemisessä ei ole käytetty "apuvälineitä" ja että kyseessä on minun oman harjoittamisen ja oppimisen tulos. Mitä helvetin järkeä on tehdä taidetta, ilman, että siihen on riittävästi osaamista?

Ei taida olla sullakaan, kun noin kovasti ärsyttää :D

Vierailija
68/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin arvostan oikeaa ihmisen luomaa taidetta paljon enemmän kuin jotain tekoälyluomuksia.

Vierailija
69/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itseoppinut ulkomaalainen taitelija. Oh niin isot pahoittelut, että kirjoitin sanan väärin - montaako kieltä sä itse täydellisesti osaat? Olen sitä mieltä, että jokainen voi olla taitelija, mutta arvostan rehellistä taidetta. Ei sunkaltaisten "taidetta". Tekoälyn taiteella ei vaan ole samanlaista arvoa. Sä et edes ymmärrä taiteen merkitystä. Se on itsensä ylittämistä, ei helpompaa kautta menemistä. 

Vierailija
70/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksi tälle, joka kirjoitti: Tekoäly on työkalu, jota saa vapaasti käyttää hyödykseen, se ei ole silloin varastamista. Jos maalaisin asetelmaa tai ihmismallia, niin ottaisin niistäkin mallia, eikä sekään ole varastamista. Tekoäly tekee juuri sitä mitä taiteilija käskee tekemään, eikä sellaista samanlaista tule koskaan enää vastaan, eli tekoäly ei jaa sitä kuvaa eteenpäin, eli sitä mihin minä olen antanut käskyn ja minkä olen ideoinut. Tuo on ihan luvallista käyttöä, ei varastamista.

Joo, joo, mutta sun pitää MAINITA, että olet käyttänyt tekoälyä, koska se on osa sitä tekniikkaa. Etkö oikeasti ymmärrä, että se on varastamista, jos et mainitse???  

Nytkö päätät laitkin? Milloin tuosta on säädetty? Kerro toki, jos on mennyt ohi. 

Mites sitten, jos on käytetty muita apuvälineitä kuten mallikuvia, kollaaseja, moodboardeja, punkkua juotu, kuunneltu musiikkia jota ilman ei olis irronnut? Mihin vedät rajan?

Vierailija
71/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku wanna be-taiteilija pilkkaa oikeita taiteilijoita. Ota kynä käteen ja piirrä vaikka äitisi. No, tuliko hyvä? Jos ei, niin tekoälykään ei tee sinusta TAITEILIJAA. Harmittaako? 

Taiteilijan tekee se, että joku taidealan auktoriteetti julistaa tekijän taiteilijaksi. 

Eli kyseessä on auktoriteetin subjektiivinen mielipide ja ihmisten auktoriteettiusko.

Ei. Taitelijan tekee, jos joku ostaa sen taitelijan taidetta. Piste. Se on siinä. Jos taidetta ostetaan, se on sitten taidetta. 

Vierailija
72/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyse onkin siitä, että jos ihminen osaa teknisesti piirtää ja maalata taitavasti, niin sillä ei ole mitään väliä, ottaako ihan oikean elävän mallin eteensä, vai pyytääkö mallin tekoälyltä. Siinä ei huijata ketään, vaan säästetään vaan aikaa.

Vierailija
73/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viitsi väitellä ton cittaripäärynän kanssa. Tänään luvassa harjoittelua, miten piirtää sormia. Jotkut meistä oppivat ITSE ja eivät varastaa muilta. 

Vierailija
74/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olet taiteilija. Lukeeko niin verokortissa? Jos ei, niin olet harrastelija. Taiteilijoita on Suomessa hyvin vähän, "taiteilijoita" pilvin pimein. En usko, että olet koskaan edes kokeillut AI generaattoria. Jos olisit, niin tietäisit ettei se pärjää käsin tehdylle.

Vierailija
75/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyse onkin siitä, että jos ihminen osaa teknisesti piirtää ja maalata taitavasti, niin sillä ei ole mitään väliä, ottaako ihan oikean elävän mallin eteensä, vai pyytääkö mallin tekoälyltä. Siinä ei huijata ketään, vaan säästetään vaan aikaa.

Etkö sanonut, että tekoäly auttaa sommittelussa? Sommittelun pitää kyllä osata itse. Se on taito, jota ei voi varastaa. 

Vierailija
76/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itseoppinut ulkomaalainen taitelija. Oh niin isot pahoittelut, että kirjoitin sanan väärin - montaako kieltä sä itse täydellisesti osaat? Olen sitä mieltä, että jokainen voi olla taitelija, mutta arvostan rehellistä taidetta. Ei sunkaltaisten "taidetta". Tekoälyn taiteella ei vaan ole samanlaista arvoa. Sä et edes ymmärrä taiteen merkitystä. Se on itsensä ylittämistä, ei helpompaa kautta menemistä. 

No pahoittelut. Teet hirveesti itte nopeita johtopäätöksiä. Oletat ensinnäkin mun olevan taiteilija ja puhut mun kaltaisten taiteesta. Voisinhan mä ollakin taiteilija, mutta en käyttäisi tekoälyä missään vaiheessa, mistä sä sen tiedät? Saa mulla olla mielipiteitä enkä perusta niitä omiin fiiliksiin vaan rationaalisiin päätelmiin aiheesta.

Puhuisit edes mielipiteistä, kun sulla ne on sitä. Voidaan puhua erikseen tunteista mitä aihe herättää, et sä mitään muuta sillä voi määrittää. 

Vierailija
77/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Eikö taiteen idea ole miellyttää silmää/ korvaa? Mitä väliä siis sillä miten se on saatu aikaan?

Taide on sitäkin mutta myös ilmaisua suoraan ihmisen tunteista, muistoista, ajatuksista ja ihmisen mielikuvitusta..on mielestäni ihan eri asia onko joku piirtänyt vuosikausia ja hionut taitojaan, ja tehnyt hienon teoksen kuin se että joku on näpytellyt pari sanaa että tekoäly sutii saman muiden taiteesta varastamillaan asioilla. On myös eri asia kun aito taitelija oppii tekniikoita muilta taitelijoilta. Hänellä on kuitenkin yleensä oma tyyli siinä, eikä varastaa kenenkään taidetta vaan se on rehellisellä vaivalla ja työllä tehty. Tai mieti nyt vähän.

Minä aion jatkossakin arvostaa oikeaa, ihmisen itse piirtämää/maalaamaa taidetta ja sitä vaivannäköä, sekä innostusta jota se vaatii.

Minua

No minusta piirtäminen/maalaaminen ei ole mikään 'jälkeen jäänyt' taito. Toki se on surullista että jotkut  taidot/ammatit käyvät tarpeettomiksi, mutta minun on vaikea tuntua surua sellaista kohtaan mistä en mitään tiedä. Ehkä sen takia sinä itse sanot noin kuin sanot, koska sinä et pidä sitä tärkeänä. Monet muut asiat ovat ehkä jääneet historian jalkoihin mutta luovuus on aina säilynyt. Mitä mistään sivilisaatioista on säilynyt ja josta se muistetaan, on yleensä taide.

Vierailija
78/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Taitelijan tekee, jos joku ostaa sen taitelijan taidetta. Piste. Se on siinä. Jos taidetta ostetaan, se on sitten taidetta. 

Tuokin on pelkkä subjektiivinen mielipide. Joidenkin taiteilijoiden teoksia ei ole elinaikana arvostettu, joten he eivät olleet taiteilijoita eläessään, koska heidän teoksiaan arvostettiin taiteena vasta kuoleman jälkeen. 

Vierailija
79/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pakko sanoa tuohon mikä mua ärsytti eniten, että itsensä voi ylittää apuvälineiden ja työkalujen avulla, jos on tarpeeksi hyvä ja riittävästi potentiaalia yltää ties mihin.

Vierailija
80/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.

Todellinen taiteilija käyttää niitä työkaluja mitä työhönsä tarvitsee eikä kysele toisilta lupia.

Niin, mutta silloin pitää olla mainittu siinä lopullisen tuotoksen vieressä, että se ei ole vain Sun tekemää vaan olet käyttänyt tekoälyä. Se on rehellistä taidetta. Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. 

Eli jos ostan Cittarista Pirkka-päärynän, josta maalaan taulun, niin siitäkinkö pitää kertoa tarkkaan, että tämä on sitten Cittarista ostettu päärynä, eikä mun ite tekemä, ennen kuin voin myydä taulun eteenpäin vai?

Ei, koska sinä olet itse maalannut sen taulun. Mallin tai esimerkin käyttö on eri asia kuin että käsket jonkun toisen maalaamaan sen taulun, ja esität sen itse maalaamanasi tauluna, vaikka vain käskit jotakuta maalaamaan päärynän puolestasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi