Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin taitelijana harmittaa, että tekoälyn myötä kuka vain voi ryhtyä taiteilijaksi :(

Vierailija
17.03.2024 |

Mistä enää tietää, että mikä taideteos on tekoälyn ideoima alunperin :(

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylkäisy mua päin taiteen ymmärtämisestä ja ymmärrämättömyydestä on myös todella typerä, mitä sä siitä tiiät? Keskity vaan siihen omaan osa-alueesees ja koita pärjätä siinä. Mitä sua haittaa muiden tekoälyt, kun tiiät olevas the ihminen, joka voi määritellä taiteen merkityksen.

Vierailija
82/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.

Todellinen taiteilija käyttää niitä työkaluja mitä työhönsä tarvitsee eikä kysele toisilta lupia.

Niin, mutta silloin pitää olla mainittu siinä lopullisen tuotoksen vieressä, että se ei ole vain Sun tekemää vaan olet käyttänyt tekoälyä. Se on rehellistä taidetta. Jos esität taideteoksen omana, mainitsematta mitä työkaluja olet käyttänyt - se ON varastamista ja väärin. 

Eli jos ostan Cittarista Pirkka-päärynän, josta maalaan taulun, niin siitäkinkö pitää kertoa tarkkaan, että tämä on sitten Cittarista ostettu päärynä, eikä mun ite tekemä, ennen kuin voin myydä taulun eteen

Ei se käy vaan parilla klikkauksella, jos haluaa mitään oikeasti päräyttävää ja hei - ihmisille on aina kelvannut huono toritaide. Miten joku huono ai-taide eroaa siitä? Oikeet jutut sit erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että olet taiteilija. Lukeeko niin verokortissa? Jos ei, niin olet harrastelija. Taiteilijoita on Suomessa hyvin vähän, "taiteilijoita" pilvin pimein. En usko, että olet koskaan edes kokeillut AI generaattoria. Jos olisit, niin tietäisit ettei se pärjää käsin tehdylle.

Asian vierestä mutta ihminen voi olla taitelija ilman että se lukee verokortissa. Jos tekee taidetta, niin on taitelija. Useimmat taitelijat eivät tienaa taiteellaan, mutta se ei tarkoita että he eivät ole taitelijoita.

t. eri

Vierailija
84/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sylkäisy mua päin taiteen ymmärtämisestä ja ymmärrämättömyydestä on myös todella typerä, mitä sä siitä tiiät? Keskity vaan siihen omaan osa-alueesees ja koita pärjätä siinä. Mitä sua haittaa muiden tekoälyt, kun tiiät olevas the ihminen, joka voi määritellä taiteen merkityksen.

Kuka täällä sylkee sinua päin? Rauhoitu.

Taide on vain väriä kankaalla tai paperilla, muotoiltu kivi, savea, yms. Vouhotat mokomasta asiasta ihan liikaa.

Vierailija
85/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sanonut, etten pidä sitä tärkeänä. Ja ovat ne hävinneet taidotkin tärkeitä, koska niiden pohjalta on osittain voitu rakentaa se mitä meillä on nyt. Ja etkö sä tossa jo myönnä itsekin, että sun subjektiiviset tunteet määrittää tän asian? Sua ei kiinnosta joku asia, koska et tiedä siitä mitään? Minkä takia suurta yleisöä pitäis kiinnostaa taiteen tekemiseen tarvittavat taidot ja milloin on ikinä kiinnostanu?

Vierailija
86/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitsi väitellä ton cittaripäärynän kanssa. Tänään luvassa harjoittelua, miten piirtää sormia. Jotkut meistä oppivat ITSE ja eivät varastaa muilta. 

Ok, sä siis vasta harjoittelet sormien piirtämistä. Mä oon oppinut nuo jo 40 vuotta sitten ja olen taidekouluni käynyt ja hyvin myynyt taulujani ilman tekeoälynkin apua, mutta en aio olla niin hölmö, ettenkö käyttäisi hyväkseni uusia työkaluja luonnosteluun ja muuhun, mutta jatka sä harjottelua.

T. Cittaripäärynä

Vierailija
87/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sana tekotaiteellisuus tuttu? 

Oma ongelmasi, jos taidettasi ei erota aivottoman epäluovan koneen teoksesta. 

Vierailija
88/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, voimme silti juoda viiniä ja kutsua itseämme taiteilijoiksi.

Vierailija
89/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä sylkee sinua päin? Rauhoitu.

Taide on vain väriä kankaalla tai paperilla, muotoiltu kivi, savea, yms. Vouhotat mokomasta asiasta ihan liikaa.

"Sä et edes ymmärrä taiteen merkitystä. Se on itsensä ylittämistä, ei helpompaa kautta menemistä. "

Aika tunnepitoinen sylkäisy toi mun mielestä on. Mutta trolli paljastettu taas, menee aina tähän kieltämiseen ja näsäviisasteluun kun häviää argumentit - ne, joihin et muuten viitsinyt edes vastata. Vai onko tää vaan yleistä lapsellisilla törtöillä? En tiiä, ei teitä ehkä oikeen erota toisistaan. Tiiä vaikka ois tekoälyä :)

Vierailija
90/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea taitelija käyttää omaa mielikuvitustaan eikä haksahda tekoäly-kopiointiin.

Voihan se oikea taiteilija kouluttaa sen tekoälyn omalla aineistollaan ja käyttää sitä sitten uusien juttujen ideointiin. Sitten ei olis ainakaan mistään tekoälykopioinnista kyse.

Vierailija
91/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää, voimme silti juoda viiniä ja kutsua itseämme taiteilijoiksi.

Taiteelle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää. Sille ei ole matemaattista kaavaa tai kemiallista analyysiä.

Näin ollen ei ole oikeaa vastausta sille mikä on taidetta, joten viinin juominen ja itsensä taiteilijaksi kutsuminen on yhtä oikea peruste kuin kaikki muutkin.

Vierailija
92/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muuten ollut ihan rauhallinen koko ajan,koska wn koe et mulla on mikään uhattuna. Jos rupeen taiteilijaksi niin tulevaisuus on ainakin kapasiteetin osalta turvattu, vaikka maalaisin perseelläni :D

Vierailija
93/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku wanna be-taiteilija pilkkaa oikeita taiteilijoita. Ota kynä käteen ja piirrä vaikka äitisi. No, tuliko hyvä? Jos ei, niin tekoälykään ei tee sinusta TAITEILIJAA. Harmittaako? 

Tekninen osaaminen ei tee taiteilijaa.

Mutta kyse onkin siitä, että jos ihminen osaa teknisesti piirtää ja maalata taitavasti, niin sillä ei ole mitään väliä, ottaako ihan oikean elävän mallin eteensä, vai pyytääkö mallin tekoälyltä. Siinä ei huijata ketään, vaan säästetään vaan aikaa.

Etkö sanonut, että tekoäly auttaa sommittelussa? Sommittelun pitää kyllä osata itse. Se on taito, jota ei voi varastaa. 

Tarkoitin luonnostelussa ja sommittelussa, mutta minä siis päätän milloin se on hyvä, eli ihan sama onko mulla paperi edessäni ja luonnostelenko sata kertaa paperille kunnes luonnos on mielestäni hyvä. Tekoälyn avulla teen kaiken nopeammin, kun annan sille käskyjä, että laita tuo tuonne ja tuo tuonne. Tekoäly siis tekee mitä pyydän ja minä mietin mikä on mielestäni paras lopputulos ja sen jälkeen alan maalaamaan ja silloinkin ihan omalla tyylillä, eli idea on täysin minun, mutta tekoäly on vain työkalu, mutta nopea semmoinen. Miksi vastustat työkaluja?

Vierailija
94/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten naiset erityisesti tuntevat tarvetta käskeä muita rauhouttumaan väittelyissä, vaikka ovat itse perustelleet kaikki väitteensä täysin tunnepohjalta?

Vierailija
95/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Eikö taiteen idea ole miellyttää silmää/ korvaa? Mitä väliä siis sillä miten se on saatu aikaan?

Taide on sitäkin mutta myös ilmaisua suoraan ihmisen tunteista, muistoista, ajatuksista ja ihmisen mielikuvitusta..on mielestäni ihan eri asia onko joku piirtänyt vuosikausia ja hionut taitojaan, ja tehnyt hienon teoksen kuin se että joku on näpytellyt pari sanaa että tekoäly sutii saman muiden taiteesta varastamillaan asioilla. On myös eri asia kun aito taitelija oppii tekniikoita muilta taitelijoilta. Hänellä on kuitenkin yleensä oma tyyli siinä, eikä varastaa kenenkään taidetta vaan se on rehellisellä vaivalla ja työllä tehty. Tai mieti nyt vähän.

Minä aion jatkossakin arvostaa oikeaa, ihmisen itse piirtämää/maalaamaa taidetta ja sitä vaivannäköä, sekä innostusta jota se vaatii.

Minua huolestuttaa tuollainen asenne, instagramissa jollek

Mutta kukaanhan ei estä jatkossakaan menemästä metsään ottamaan valokuvia, tai maalaamasta tauluja?  Saahan sitä harrastaa ihan mitä haluaa, ja mistä itse saa iloa!

Vierailija
96/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten naiset erityisesti tuntevat tarvetta käskeä muita rauhouttumaan väittelyissä, vaikka ovat itse perustelleet kaikki väitteensä täysin tunnepohjalta?

Mistä tiedät kenenkään tässä keskustelussa olleen sukupuolia? Et edes tiedä kuinka monen henkilön kirjoituksia tässä on.

Vierailija
97/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuosta "Vierailija" -tekstistä selviää sukupuoli?

Vierailija
98/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sanonut, etten pidä sitä tärkeänä. Ja ovat ne hävinneet taidotkin tärkeitä, koska niiden pohjalta on osittain voitu rakentaa se mitä meillä on nyt. Ja etkö sä tossa jo myönnä itsekin, että sun subjektiiviset tunteet määrittää tän asian? Sua ei kiinnosta joku asia, koska et tiedä siitä mitään? Minkä takia suurta yleisöä pitäis kiinnostaa taiteen tekemiseen tarvittavat taidot ja milloin on ikinä kiinnostanu?

Niin? Sanoin niin, koska se on totta? En sanonut etteivät ne hävinneet taidot olisi tärkeitä, sanoin vain että miten voisin surra jotain mistä en tiedä yhtään mitään. 

Yleensä jos ihmisellä on henkilökohtaista kokemusta jostain, hänellä on asiasta vahvemmat tunteet. Mutta kuten sanoin toisessa kommentissa, taiteella on myös ihan aitoa merkitystä ja historiassa juuri taide kertoo paljon mistäkin aikakaudesta ja ihmisistä, sekä kulttuurista. Taide on ihmiskunnan ydintä koska se on aina ollut läsnä ja tuskin se tekoälyn myötä 'katoaa' silti, koska ne keillä on tarve luoda asioita, luovat niitä myös jatkossa.

Edelleen voi miettiä onko tekoälyn ok varastaa taitelijoiden taidetta, ja luoda identtistä ilman heidän lupaansa.  En ymmärrä mikä sinulla nyt asiassa hiertää.

Vierailija
99/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.Kuvittajia ei ainakaan tarvita enää niin paljoa. Voit luoda tekoälyllä upean kuvan ja sitten muokata vielä itse sitä.. Ne onihaneritasollakuinennevanhaan tehtiin digitaalinen kuvat alusta loppuun ja nyt tekoäly tekee 80%-100% kun pyytä sitä tekemän.

Vierailija
100/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tekoälynä kehoitan kaikkia rauhoittumaan. Tunteeni kuohuvat liikaa tästä väittelystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi