Olen koulunkäynnin ohjaaja ja koen luokan ongelmat opettajan itse aiheuttamaksi
Opettaja luokallani suosii selkeästi tyttöjä, ja luokan pojat ovat ajautuneet valta-taisteluun opettajan kanssa. Opettaja ei kuuntele poikien mielipiteitä, ei keskustele vaan karjuu käskyjään kun pojat ovat levottomia ja väittävät vastaan. Opettaja itse ihmettelee miten ekalla luokalla kaikki käyttäytyivät hyvin mutta nyt 3 luokalla pojat ovat levottomia, kapinallisia ja väittävät opettajalle vastaan lähes kaikista.
Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot
Itse koen sivusta seuranneena, että tässä molemmat osapuolet ovat ajautuneet valta-taisteluun, jota järkevä aikuinen välttäisi. Ja huonon käytöksen takana tällä kertaa on se, että osa oppilaista kokee että heitä ei kuunnella eikä ristiriitatilanteita selvitetä tasapuolisesti. Osa oppilaista ei luota aikuisiin ja opettaja on niin uupunut, ettei jaksa kuin huutaa ja käskyttää.
En uskalla puhua tästä ongelmasta kun pelkään että palautetta ei oteta vastaan ja joudun vain itse ongelmiin
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Väitänpä, että lapset eivät ole oppineet kotona käytöstapoja ja vänkäävät kaikesta. Kotona kun Jannicha-Esmeralda ja Nico-Sebaztian eivät ole oppineet mitä tarkoittaa 'ei' ja että kaikesta ei tarvitse neuvotella.
Nikojannikat väittää vastaan oli asia mikä hyvänsä. Opettakaa lapset käyttäytymään. Toki suurin osa osaa mutta ne muut palikat.
Viikko sitten oli se klikkiotsikko siitä, miten tutkija oli havainnut opettajien nöyryyttävän lapsia.
Oli opettajien someryhmissä isot defenssit päällä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat pääosin naisia ja he näkevät itsensä luokan kilteissä tytöissä. Opetus kohdistuu näihin tyttöihin, pojat ei paskaakaan kiinnosta.
Tyypillinen naisopettajan reaktio poikien ongelmiin on Voi voi.
Näin steteotypialandiassa. Omalla luokallani ei ainakaan ollut mitään kilttejä tyttöjä. Etupulpetin poikia oli kyllä.
Tämä aloitus on kyllä selkeä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.
Koulunkäyntiavustajan työ on osa-aikaista ja erittäin matalasti palkattua. Yleensä koulunkäyntiavustajiksi päätyvät ne joiden oma koulunkäynti on mennyt enemmän tai vähemmän penkin alle.
Nimike on koulunkäynninohjaaja. Itse ylioppilaana ja kaksi hoitoalan tutkintoa suorittaneena olen ohjaajana koulussa. Työ on vaativaa ja siihen hakeutuvat ovat motivoituneita. Hyvin usein työ on kokoaikaista.
Sanoivat vielä, että lasten käytöksissä ne ongelmat ovat.
Itse olen kyllä aika samaa mieltä, mutta kysymys kuuluu, että mitäs läksivät? Olisivat pistäneet kodit kasvattamaan. Nyt kaikki itkee eikä kellään ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kodin lisäksi, jo laki velvoittaa koulun tukea peruskasvatusta ja velvoittaa opettamaan käytöstapoja.
Voi toki yrittää opettaa käytöstapoja, mutta pakottamaan ei pysty. Oppilailla on koskemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on korkeasti koulutettu, hän tietää miten toimia. Tee sinä vaan työsi, äläkä puutu asioihin joista vaan luulet tietäväsi.
Koulutuksesta huolimatta voi olla täysin sokea omalle käytökselleen. Hyvin moni ainakin pidempään työelämässä ollut on törmännyt narsistisiin tai muuten epäoikeudenmukaisiin esihenkilöihin. Tottakai pitää tuoda esiin, jos näkee selkeästi haitallisia toimintatapoja opettajan käytöksessä. Haitalliset toimintatavat voivat olla todella vahingollisia lasten kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa opettajissa on kaikenlaista hiihtäjää, ihan niinkuin muissakin ammateissa. Osan ei todellakaan pitäisi työskennellä kasvatustyössä, joka vaatii mm. äärimmäisen hyvät tunnetaidot ja hyvää resilienssiä. Etenkin jos ollaan tekemisissä perusasteella, jossa lasten ja nuorten kehitys on vielä oleellisesti kesken ja aikuisen pitäisi osata olla turvallinen tunnesäätelijä ja johdonmukainen rajojen laittaja.
Tunnetaidoilla on ajettu koulut kaaokseen. Työrauha luokissa oli paljon parempi 10 vuotta sitten, kun tunnetaitoja ei vielä ollut.
No ei ollut. Se että oppilas tunnistaa tunteensa ja osaa käsitellä niitä, ei aiheuta tunneille mitään kaaosta vaan päinvastoin. Suurimmalla osalla suomalaisista on aivan luokattoman huonot tunnetaidot, niin huonot, e
Ei siinä mitään tunteita istuteta lapsen päähän, vaan käsitellään niitä tunteita mitä sen nimenomaisen lapsen päässä syntyy. Ja tunnekasvatus on ihan todella oleellinen osa kasvatusta, koska tunteet ne ohjaa ihan meidän kaikkien jokapäiväistä elämää ja valintoja. Aika moni voi myös huonosti, koska kykyä kohdata, käsitellä ja säädellä omia tunteita ei ole. Etenkin miehille on jopa tyypillistä, ettei he tunnista edes omia tunnetilojaan, saatikka sitten kumppanin/ muiden ihmisten tunnetiloja.
Aikoinaan kun olin töissä koulussa niin iltapäivälehdillä oli tapana lähestyä kouluja ja tehdä vaikka tikusta asiaa ja haastatella koulun henkilökuntaa lehteen mikä milläkin tekosyyllä.
Sama kuulema tunkeutuvat firmojen toimistoihib vaikka mikä milläkin tekosyyllä muka haastattelemaan ja tekevät tikustakin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.
Sinulla on luetun ymmärtämisessä on vakavia puutteita, jos et saa aloituksesta selvää. Erittäin ymmärrettävää tekstiä, kirjoitusvirheistä huolimatta.
Eikö sinua häiritse, että koulunkäynninohjaaja ei osaa ohjata oppilaita oikeinkirjoituksessa? Mitä virkaa ohjaajalla on, jos ei osaa tehdä työtään?
Mikä tuossa tekstissä on väärin? Tietenkin koulun äidinkielen tunneilla opetetaan kielioppia, mutta kuka käyttää arkielämässä täydellistä kirjakieltä?
Eikö siellä koulussa olla oppimassa eikä ratkomassa jotain kollektiivisia poikien asenne- ja käytösongelmia? Opettaja on opettaja, ei psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitänpä, että lapset eivät ole oppineet kotona käytöstapoja ja vänkäävät kaikesta. Kotona kun Jannicha-Esmeralda ja Nico-Sebaztian eivät ole oppineet mitä tarkoittaa 'ei' ja että kaikesta ei tarvitse neuvotella.
Nikojannikat väittää vastaan oli asia mikä hyvänsä. Opettakaa lapset käyttäytymään. Toki suurin osa osaa mutta ne muut palikat.
Kasvatus on osa koulun tehtävää, eikä se kuulu ainoastaan opettajalle, vaan yhtälailla kaikille, jotka työskentelevät koulussa esim. ruokalan henkilökunta. Ja se on jopa lakiin kirjoitettu. Ja siihen on jokaisella lapsella oikeus. Ja myös vanhemmilla, eikä se poista milläänlailla kodin vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten oli se klikkiotsikko siitä, miten tutkija oli havainnut opettajien nöyryyttävän lapsia.
Oli opettajien someryhmissä isot defenssit päällä.
Omalla lapsella tälläinen ope. Kuri perustuu hänellä pelotteeseen. Tyypillisiä työkaluja näyttää olevan sarkastinen huumorintaju, huutaminen, nolaaminen, hämmentäminen, uhkailu. Ei edes häpeile myöntää asiaa, vaan kokee oikeudekseen olla sellainen, koska on toiminut opettajana jo 40 vuotta. Ja rehtori on yhtä kummallinen oman aikansa tuotos, joten minkäs teet.
Luetelkaa ne kirjoitusvirheet, kun itse en niitä löydä.
"Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot."
Olet tehnyt jotain todella väärin, kun olet tilanteessa, jossa pikkulapset päivittäin manipuloivat sinua aikuisen kollegasi selän takana. Hyvänen aika sentään, mitä ihmeen näkemyksiä näiltä 9-vuotiailta pitäisi kuunnella?
Kun on itse mennyt kouluun vuonna 1978, niin on kyllä aivan absurdi ajatus, että oppilaat olisivat kehdanneet edes ajatella, että heillä on jotain kuuntelemisen arvoisia mielipiteitä siitä, miten opettaja opettaa ja mitkä ovat luokan säännöt.
Voi hyvin olla, että opettaja ei ole täydellinen. Voi voi. Sinä sanot silti pojille, että teette kuten ope sanoo, niin alkavat asiat rullaamaan. Mahdolliset keskustelut käydään niin, että opettaja on paikalla.
Luultavasti oma toimintasi pahentaa ja ylläpitää kriisiä, koska pojat kokevat sinun olevan puolellaan valtataistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa opettajissa on kaikenlaista hiihtäjää, ihan niinkuin muissakin ammateissa. Osan ei todellakaan pitäisi työskennellä kasvatustyössä, joka vaatii mm. äärimmäisen hyvät tunnetaidot ja hyvää resilienssiä. Etenkin jos ollaan tekemisissä perusasteella, jossa lasten ja nuorten kehitys on vielä oleellisesti kesken ja aikuisen pitäisi osata olla turvallinen tunnesäätelijä ja johdonmukainen rajojen laittaja.
Tunnetaidoilla on ajettu koulut kaaokseen. Työrauha luokissa oli paljon parempi 10 vuotta sitten, kun tunnetaitoja ei vielä ollut.
No ei ollut. Se että oppilas tunnistaa tunteensa ja osaa käsitellä niitä, ei aiheuta tunneille mitään kaaosta vaan päinvastoin. Suurimmalla osalla suomalaisista on
Ei siinä mitään tunteita istuteta lapsen päähän, vaan käsitellään niitä tunteita mitä sen nimenomaisen lapsen päässä syntyy. Ja tunnekasvatus on ihan todella oleellinen osa kasvatusta, koska tunteet ne ohjaa ihan meidän kaikkien jokapäiväistä elämää ja valintoja. Aika moni voi myös huonosti, koska kykyä kohdata, käsitellä ja säädellä omia tunteita ei ole. Etenkin miehille on jopa tyypillistä, ettei he tunnista edes omia tunnetilojaan, saatikka sitten kumppanin/ muiden ihmisten tunnetiloja.
Et sinä pääse sen lapsen pään sisälle katsomaan, että mitä tunteita sieltä löytyy.
On totta, että tunteet ovat yksi osa ihmistä, mutta niiden kohottaminen tällaiseksi aatteeksi kuin mikä on viime aikoina yleistynyt ei ole järkevää. Varoituskellojen pitäisi ihmisillä soida, kun tulee aatteiden edustajia jotka kertovat "nähneensä valon" ja tarjoavat sitä aatetta "kansalle joka pimeydessä vaeltaa".
Mitä esimerkiksi nuorison pahoinvointiin ja syrjäytymiseen tulee, niin se lisääntyy koko ajan, vaikka normaali kasvatus on yhä useammassa paikassa korvattu tunnekasvatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäyntiavustajan työ on osa-aikaista ja erittäin matalasti palkattua. Yleensä koulunkäyntiavustajiksi päätyvät ne joiden oma koulunkäynti on mennyt enemmän tai vähemmän penkin alle.
Nimike on koulunkäynninohjaaja. Itse ylioppilaana ja kaksi hoitoalan tutkintoa suorittaneena olen ohjaajana koulussa. Työ on vaativaa ja siihen hakeutuvat ovat motivoituneita. Hyvin usein työ on kokoaikaista.
Ennen oli koulunkäyntiavustaja nykyisin koulunköynninohjaaja. Työ ei todellakaan ole vaativaa varsinkaan yleisopetuksen puolella ja työ on todella, todella huonosti palkattua ja useimmiten osa-aikaista. Te-toimistot ja kunnat yrittävät aivopestä ja puhua tähän höpöhöpö-ammattiin jotta saisivat tilastot näyttämään poliittisesti eduksi kokoomukselle ja persuille. Suurin osa koulunköynninohjaajan työpaikoista on töysin turhia ja aikoinaan 90-luvun lopussa/2000-luvun alussa luotu suojatyöpaikoiksi matalalla palkalla hyvä veljien ja tuttavien tuttavien perheiden vastavamistuneille ylioppilaille, jotka haluavat jatkaa myöhemmin opettajina.
Iltapäivälehdet tekevät julkkiksen vaikka koulunkäynninohjaajasta vaikka väkisin jos sellainen sairas pakkomielle on.
Miksi haluat mitätöidä muiden mielipiteitä ja pitää opettajia jumalasta seuraavana?
Opettajatkin ovat ihmisiä, omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Ja siksi ongelmista pitää voida puhua, myös opettajan ammattitaidosta ja ongelmista, eikä lakaista maton alle.
Olen tehnyt pitkän työuran peruskoulussa, tosin muissa tehtävissä, kuin opettajana ja olen samaa mieltä, opettajan koulutukseen pitäisi saada lisää tunteja, ihan käytännön opetukseen ja oppilaiden kohtaamiseen, sillä kaikki lapset eivät ole kympin tyttöjä ja poikia. Ihan sama kaikissa ammateissa ja työssä.
Ja kodin lisäksi, jo laki velvoittaa koulun tukea peruskasvatusta ja velvoittaa opettamaan käytöstapoja.