Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koulunkäynnin ohjaaja ja koen luokan ongelmat opettajan itse aiheuttamaksi

Vierailija
17.03.2024 |

Opettaja luokallani suosii selkeästi tyttöjä, ja luokan pojat ovat ajautuneet valta-taisteluun opettajan kanssa. Opettaja ei kuuntele poikien mielipiteitä, ei keskustele vaan karjuu käskyjään kun pojat ovat levottomia ja väittävät vastaan. Opettaja itse ihmettelee miten ekalla luokalla kaikki käyttäytyivät hyvin mutta nyt 3 luokalla pojat ovat levottomia, kapinallisia ja väittävät opettajalle vastaan lähes kaikista. 

Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot

Itse koen sivusta seuranneena, että tässä molemmat osapuolet ovat ajautuneet valta-taisteluun, jota järkevä aikuinen välttäisi. Ja huonon käytöksen takana tällä kertaa on se, että osa oppilaista kokee että heitä ei kuunnella eikä ristiriitatilanteita selvitetä tasapuolisesti. Osa oppilaista ei luota aikuisiin ja opettaja on niin uupunut, ettei jaksa kuin huutaa ja käskyttää. 

En uskalla puhua tästä ongelmasta kun pelkään että palautetta ei oteta vastaan ja joudun vain itse ongelmiin

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet!

Vierailija
2/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, ettet osaa kirjoittaa edes omaa ammattiasi oikein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu rehtorille. Ope on epäkelpo. Saanee fudut

Vierailija
4/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitänpä, että lapset eivät ole oppineet kotona käytöstapoja ja vänkäävät kaikesta. Kotona kun Jannicha-Esmeralda ja Nico-Sebaztian eivät ole oppineet mitä tarkoittaa 'ei' ja että kaikesta ei tarvitse neuvotella. 

Vierailija
5/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tuollaista joka päivä työssäni ja se on valitettavaa ettei kaikilla opeilla ole hyviä sosiaalisia taitoja.

Vierailija
6/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajissa on kyllä monenmoista hiihtäjää! Itelläni oli naisope joka ajautui jonkinlaiseen rakkaussuhteeseen - leikkimieliseen kylläkin yhden poikaoppilaan kanssa. Tytöt sivuutti täysin.Sain 8 vaikka olin huippuoppilas siinä aineessa. Se poika sai 10, open lemmikki ja silmäterä.

Nyt aikuisena ihmettelen koko tilannetta.

Vierailija
7/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat pääosin naisia ja he näkevät itsensä luokan kilteissä tytöissä. Opetus kohdistuu näihin tyttöihin, pojat ei paskaakaan kiinnosta.

Tyypillinen naisopettajan reaktio poikien ongelmiin on Voi voi. 

Vierailija
8/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja on narsisti, hän ei ikinä myönnä että kohtelee poikia huonommin. Kuulostaa vahvasti siltä että tarvitset rehtorin tukea tilanteeseen. 

Selkeästi tilanne on paha, jos nimen omaan pojat ovat ajettu "ulkopuolelle".

Vierailija
9/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajissa on kyllä monenmoista hiihtäjää! Itelläni oli naisope joka ajautui jonkinlaiseen rakkaussuhteeseen - leikkimieliseen kylläkin yhden poikaoppilaan kanssa. Tytöt sivuutti täysin.Sain 8 vaikka olin huippuoppilas siinä aineessa. Se poika sai 10, open lemmikki ja silmäterä.

Nyt aikuisena ihmettelen koko tilannetta.

Lukioissa ei ole niitä ongelmia joista nyt puhutaan. 

Vierailija
10/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla se sama ope olisi yhtä suurissa ongelmissa joka tunti.

Siksi ongelmat taitavat juontua oppilaista, jotka puolestaan toimivat erityisesti geenien ja kodin muovaamina. 

Vierailija
11/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pelot omasta lapsuudesta vaikuttavat. Kuulostaa että ope pelkää poikia eikä osaa ottaa uskottavaa auktoriteetiasemaa heihin nähden. Pelossa voi helposti alkaa vain inhota ja alkaa ylikriitiseksi. 

Vierailija
12/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaisissa kouluissa tuo on hyvin yleistä.

Vierailija
13/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ratkea tällä palstalla. Ap:n olisi järkevintä keskustella aiheesta oman koulunsa rehtorin kanssa, jos hän oikeasti näkee, että tilanteeseen pitäisi puuttua.

Terv. ope  

Vierailija
14/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurinpitoa ei ole suositeltu enää vuosikymmeniin. Jos opettaja oikeasti pitää kuria oppilaille niin se on irtisanomisperuste.

Perheissäkin lastensuojelu kirjaa kurinpidon kasvatusvirheeksi ja laittaa vanhemmat positiivisen kasvatuksen kurssille.

Vierailija
15/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen tuollaista joka päivä työssäni ja se on valitettavaa ettei kaikilla opeilla ole hyviä sosiaalisia taitoja.

Älä ihmeessä! Millä opeilla sinä toimit? 

Vierailija
16/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.

Vierailija
17/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten piittaa pätkääkään oppilaista, jotka turvautuvat sinuun vaan säästät omaa nahkaasi. Kai sinä edes sen verran älyät, että kehotat poikia kertomaan tuosta rehtorille. Kun rehtori kysyy asiaa sinulta, kerrot totuuden.

Vierailija
18/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu rehtorille. Ope on epäkelpo. Saanee fudut

Ei auta, nimimerkillä kokemusta on. Todennäköisesti toi on myös rehtorin asenne.

Vierailija
19/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalainen kertoi, että heidän luokan kaikki tytöt oli saaneet kiitettävän käytöksestä, kun pojille tuli huonompia arvosanoja.

Sitten toisessa yhteydessä kysyin, että onko heidän luokallaan sellaisia, jotka eivät tunnu kiinnostuvan mistään kouluaineesta (tämä keskustelu kumpusi varmasti jostain, mitä luin mediasta tms.), ja lapsi mainitsi parin tytön nimen, että he eivät olleet pätkääkään kiinnostuneita mistään.

Vähän ristiriidassa tuon käytösarvosanan kanssa. Ehkä ovat sitten passiivisia, jolloin heistä ei ole haittaa, joskaan ei varmaan tule olemaan hyötyäkään yhteiskunnalle. Itse suosisin mieluummin aktiivisia henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita oppiaineista. Mutta ilmeisesti tuon opettajan mielestä aktiivisuus on häiriköintiä.

Vierailija
20/123 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien yllä leijuu edelleen sellainen yli-ihmisen leima. Lie mistä peräisin. Opettajan ammatti-auktoriteetti on myös hyvin vahva, on hyvin vaikeaa lähteä kyseenalaistamaan opettajan ammattitaitoa; se on aikalailla koskematon, jos paperilta löytyy pätevyys. 

Tosiasiassa opettajissa on kaikenlaista hiihtäjää, ihan niinkuin muissakin ammateissa. Osan ei todellakaan pitäisi työskennellä kasvatustyössä, joka vaatii mm. äärimmäisen hyvät tunnetaidot ja hyvää resilienssiä. Etenkin jos ollaan tekemisissä perusasteella, jossa lasten ja nuorten kehitys on vielä oleellisesti kesken ja aikuisen pitäisi osata olla turvallinen tunnesäätelijä ja johdonmukainen rajojen laittaja. 

Omilla lapsilla on ollut todella hyviä opettajia, keskivertoja, ja sit valitettavasti myös niitä aika huonoja. Tällä hetkellä pojalla on aika huono (mies)ope.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi