Olen koulunkäynnin ohjaaja ja koen luokan ongelmat opettajan itse aiheuttamaksi
Opettaja luokallani suosii selkeästi tyttöjä, ja luokan pojat ovat ajautuneet valta-taisteluun opettajan kanssa. Opettaja ei kuuntele poikien mielipiteitä, ei keskustele vaan karjuu käskyjään kun pojat ovat levottomia ja väittävät vastaan. Opettaja itse ihmettelee miten ekalla luokalla kaikki käyttäytyivät hyvin mutta nyt 3 luokalla pojat ovat levottomia, kapinallisia ja väittävät opettajalle vastaan lähes kaikista.
Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot
Itse koen sivusta seuranneena, että tässä molemmat osapuolet ovat ajautuneet valta-taisteluun, jota järkevä aikuinen välttäisi. Ja huonon käytöksen takana tällä kertaa on se, että osa oppilaista kokee että heitä ei kuunnella eikä ristiriitatilanteita selvitetä tasapuolisesti. Osa oppilaista ei luota aikuisiin ja opettaja on niin uupunut, ettei jaksa kuin huutaa ja käskyttää.
En uskalla puhua tästä ongelmasta kun pelkään että palautetta ei oteta vastaan ja joudun vain itse ongelmiin
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä koulussa olla oppimassa eikä ratkomassa jotain kollektiivisia poikien asenne- ja käytösongelmia? Opettaja on opettaja, ei psykologi.
Koulun tehtävä on paitsi koulutus myös kasvatus. Opettajalla on puutteita pedagogiikassaan, jos ihan tavallisen koulun luokan ilmapiiri ei ole luottamuksellinen ja käytösongelmia on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kodin lisäksi, jo laki velvoittaa koulun tukea peruskasvatusta ja velvoittaa opettamaan käytöstapoja.
Voi toki yrittää opettaa käytöstapoja, mutta pakottamaan ei pysty. Oppilailla on koskemattomuus.
Koskemattomuus? Eikö se ole kirjoitettu jo perustuslakiin, iästä riippumatta?
En minä voi kotonakaan puolisoni tai töissä alaiseni kimpuun käydä ja mätkiä, vaan asiat ja ongelmat pitää saada ratkaistua puhumalla. Ja hyvällä opettajalta se on onnistunut jo satoja vuosia ja vahvasti uskon, että se onnistuu myös tänä päivänä.
Lapsen ruumiillinen kuritus Suomessa kiellettiin jo 1800-luvulla. Jos koskemattomuudella sitä tarkoitat?
On ihan selvä asia, että kodit kasvattivat lapset paremmin kuin valtio nyt tekee sen. Kannattaisi palata kotien kasvatusrauhaan ja -velvollisuuteen, niin opettajat saisivat keskittyä opettamiseen.
Vanhanaikaiset tyttö ja poika koulut takaisin. Loppuuoahan sitten nämä "yhyy opettajat suosii tyttöjä" ruikutukset
Ehkä ope yrittää olla auktoriteettihahmo. Mutta unohtaa sosiaalisuuden ja muiden kuuntelun. Laki jyrää ja kiire?
Opettaja siis samaa laatua kuin OAJ:n ja Opetus ja kulttuuriministeriön lausujat. Jokaista poikaa varmasti kyrsii, kun on kerrottu että omaa myös pimpin, eikä läydä sitä mistään.
Neljä palleroa ja tikku, lumoava viisikko hoiteli hommat siihen malliin, että Suomi on kaaoksessa. Livistävät kuin rotat uppoavasta laumasta.
Lastensuojeluvaltuuttu kuorruttaa tämän kaiken paskan.
Asioista perillä olevat vanhemmat voivat toki muuttaa ja pelastaa lapsensa.
Hyviä kouluja on vielä, mutta kauanko.
Vierailija kirjoitti:
"Lähes päivittäin pojat tulevat minulle sanomaan että opettaja ei heitä kuuntele eikä ole kiinnostunut heidän näkemyksistään, lähes päivittäin yksi oppilas pahoittaa mielensä opettajan epäoikeudenmukaisuudesta ja itkee sen takia. Opettaja ei huomioi tätä mitenkään vaan ohittaa reaktiot."
Olet tehnyt jotain todella väärin, kun olet tilanteessa, jossa pikkulapset päivittäin manipuloivat sinua aikuisen kollegasi selän takana. Hyvänen aika sentään, mitä ihmeen näkemyksiä näiltä 9-vuotiailta pitäisi kuunnella?
Kun on itse mennyt kouluun vuonna 1978, niin on kyllä aivan absurdi ajatus, että oppilaat olisivat kehdanneet edes ajatella, että heillä on jotain kuuntelemisen arvoisia mielipiteitä siitä, miten opettaja opettaa ja mitkä ovat luokan säännöt.
Voi hyvin olla, että opettaja ei ole täydellinen. Voi voi. Sinä sanot silti pojille, että teette kuten ope sanoo, niin alkavat asiat rullaamaan. Mahdolliset keskustel
Kenellä on näin aataminaikuiset mielipiteet vuonna 2024? Siis oppilailla ei mielestäsi ole mitään kuuntelemisen arvoisia mielipiteitä, ja näin ei saa kehdata edes ajatella, koska vuonna 1978 sinun kouluaikanasi oli näin, ja kehoitat täysin sokeaan auktoriteettiuskoon. Tervemenoa Venäjälle! Juuri sinunlaisesi ihmiset mahdollistavat Putinin kaltaiset diktaattorit.
T: vuonna 1977 koulunsa aloittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä koulussa olla oppimassa eikä ratkomassa jotain kollektiivisia poikien asenne- ja käytösongelmia? Opettaja on opettaja, ei psykologi.
Koulun tehtävä on paitsi koulutus myös kasvatus. Opettajalla on puutteita pedagogiikassaan, jos ihan tavallisen koulun luokan ilmapiiri ei ole luottamuksellinen ja käytösongelmia on runsaasti.
Hyvin mahdollista. Mutta sääliksi käy kyllä sitä opettajaakin, jos joutuu käyttämään valtaosan ajastaan lasten henkilökohtaisten ongelmien ratkaisuun. Vähemmän jää aikaa opetukselle.
Lainaukset ei täällä toimi niin vaikeaa keskustella.
Mutta vaikka tunteiden sanoittamiseen käytettäisiin tunnekortteja tm apuna, ei tarkoita, että aikuinen määrää mikä se tunne on. Eri tunteita pitää ensin käydä lasten kanssa läpi, jonka jälkeen lapsi voi alkaa niitä tunnistamaan itsessään. Apuna voi käyttää esim. kuvia, josta lapsi voi näyttää miltä tuntuu tai aikuinen voi sitä kysyä.
Jokaisella on oikeus omiin tunteisiin. Nimenomaan. Kaikkia tunteita saa kokea. Niiden takia ei kuitenkaan saa käyttäytyä miten vaan. Jos joku lapsi ei halua kertoa miltä tuntuu, ei pakoteta. Yleensä lapset kuitenkin kertovat mielellään, kaikenlaisista tunteista. Tunteista kiukku on yleensä suosituin. Ei siksi että sitä olisi kiva tuntea, mutta se näyttää lapsista vähän hassulta ja se ei enää pelota niin paljoa, kun sen oppii tunnistamaan ja sillä on nimi + oppii keinoja miten silloin voi toimia jos kiukuttaa.
Molemmissa videoissa mitä täällä näytettiin, opettaja ei osannut toimia lasten tunnetilojen säätelijänä. Ensimmäisessä videossa näyttää siltä, että opettaja on uupunut tms isompaa meneillään henkilökohtaisessa elämässä. Toisessa näkyy ammattitaidottomuus.
Se on aika tavallista, että aikuinen lähtee lapsen tunteeseen mukaan, etenkin kiukkuun. Vaatii aikuiselta harjoittelua, että osaa rentouttaa itsensä, vaikka toinen kiukkuaa. Suurimmassa osassa tapauksia kiukku hälvenee, kun otetaan aikalisä ja rauhoitutaan, aikuinen ekana näyttämällä esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaiset tyttö ja poika koulut takaisin. Loppuuoahan sitten nämä "yhyy opettajat suosii tyttöjä" ruikutukset
Koulut on sellaisia leikkikouluja. Kovempaa työtä ja kilpailua ja haastavampia sisältöjä, niin loppuu se tyttöjen sukupuolijohdannainen menestyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaikka tunteiden sanoittamiseen käytettäisiin tunnekortteja tm apuna, ei tarkoita, että aikuinen määrää mikä se tunne on. Eri tunteita pitää ensin käydä lasten kanssa läpi, jonka jälkeen lapsi voi alkaa niitä tunnistamaan itsessään. Apuna voi käyttää esim. kuvia, josta lapsi voi näyttää miltä tuntuu tai aikuinen voi sitä kysyä.
Jokaisella on oikeus omiin tunteisiin. Nimenomaan. Kaikkia tunteita saa kokea. Niiden takia ei kuitenkaan saa käyttäytyä miten vaan. Jos joku lapsi ei halua kertoa miltä tuntuu, ei pakoteta. Yleensä lapset kuitenkin kertovat mielellään, kaikenlaisista tunteista. Tunteista kiukku on yleensä suosituin. Ei siksi että sitä olisi kiva tuntea, mutta se näyttää lapsista vähän hassulta ja se ei enää pelota niin paljoa, kun sen oppii tunnistamaan ja sillä on nimi + oppii keinoja miten silloin voi toimia jos
Tekstisi on niin alentuva ja holhoava ja sopii ehkä ohjelmasisällöksi jonnekin mielenterveyslaitokseen tai pahasti häiriöisten kuntoutukseen.
Yksinkertaisesti. Jos kouluun tullessa on noin pahasti jäljessä psyykkinen kehitys, niin lapset sijoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus omiin tunteisiin. Nimenomaan. Kaikkia tunteita saa kokea. Niiden takia ei kuitenkaan saa käyttäytyä miten vaan. Jos joku lapsi ei halua kertoa miltä tuntuu, ei pakoteta. Yleensä lapset kuitenkin kertovat mielellään, kaikenlaisista tunteista. Tunteista kiukku on yleensä suosituin. Ei siksi että sitä olisi kiva tuntea, mutta se näyttää lapsista vähän hassulta ja se ei enää pelota niin paljoa, kun sen oppii tunnistamaan ja sillä o
Miten sijoitus auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus omiin tunteisiin. Nimenomaan. Kaikkia tunteita saa kokea. Niiden takia ei kuitenkaan saa käyttäytyä miten vaan. Jos joku lapsi ei halua kertoa miltä tuntuu, ei pakoteta. Yleensä lapset kuitenkin kertovat mielellään, kaikenlaisista tunteista. Tunteista kiukku on yleensä suosituin. Ei siksi että sitä olisi kiva tuntea, mutta se näyttää lapsista vähän hassulta ja se ei enää pelota niin paljoa, kun sen oppii tunnistamaan ja sillä on nimi + oppii keinoja miten silloin voi toimia jos
Seliseli, kukaan ei valvo, niin milläs sinä täällä mitään vakuutat?
Ilmapiiri voi olla todella ahdistava tai sitten voi vaikuttaa, että kaikki on mukana hyvässä hengessä, mutta reaktio omien rajojen loukkaamisesta tuleekin jälkikäteen, kun sinä et sitä ole näkemässä.
Sinä aikuinen, vedät rajan, sinä teet sen, sekä sulkeutuneemman että myös näennäisesti ja pinnallisesti avoimemman pienen ihmisen kanssa. Luotanko ollenkaan, että teet sen? En todellakaan luota.
Olette yleisesti ottaen niin ylimielisiä uusine keksintöinenne ja korkeine koulutuksinenne, että ette edes huomaa, mitä sähellätte ja kriisissä mennään aina ego edellä oltiin oltu sitten kuinka valaistuneita tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.
Koulunkäyntiavustajan työ on osa-aikaista ja erittäin matalasti palkattua. Yleensä koulunkäyntiavustajiksi päätyvät ne joiden oma koulunkäynti on mennyt enemmän tai vähemmän penkin alle.
Nimike on koulunkäynninohjaaja. Itse ylioppilaana ja kaksi hoitoalan tutkintoa suorittaneena olen ohjaajana koulussa. Työ on vaativaa ja siihen hakeutuvat ovat motivoituneita. Hyvin usein työ on kokoaikaista.
Ennen oli koulunkäyntiavustaja nykyisin koulunköynninohjaaja. Työ ei todellakaan ole vaativaa varsinkaan yleisopetuksen puolella ja työ on todella, todella huonosti palkattu
Lisään:
Näen monen opettajan toimintaa päivän mittaan. Joillakin on taito pitää homma kasassa ja oppilaat rauhallisina. Joidenkin tunneilla on täysi härdelli päällä. Opettaja huutaa ja sehän vain vaikeuttaa asiaa. Suuria eroja siinä miten toimivat esim. Adhd tyyppien kanssa. Olen ohjaajana kehitellyt hyviå konsteja oppilaiden avuksi. Koulutus ja kokemus erilaisuudesta auttaa, mutta osa opettajista ei halua ohjaajan neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan tekstissä on niin paljon vakavia kirjoitusvirheitä, ettei tekstistä saa mitään selvää.
Koulunkäyntiavustajan työ on osa-aikaista ja erittäin matalasti palkattua. Yleensä koulunkäyntiavustajiksi päätyvät ne joiden oma koulunkäynti on mennyt enemmän tai vähemmän penkin alle.
Nimike on koulunkäynninohjaaja. Itse ylioppilaana ja kaksi hoitoalan tutkintoa suorittaneena olen ohjaajana koulussa. Työ on vaativaa ja siihen hakeutuvat ovat motivoituneita. Hyvin usein työ on kokoaikaista.
Ennen oli koulunkäyntiavustaja nykyisin koulunköynninohjaaja. Työ ei todellakaan ole vaativaa varsinkaan yleisopetuksen pu
Näen monen opettajan toimintaa päivän mittaan. Joillakin on taito pitää homma kasassa ja oppilaat rauhallisina. Joidenkin tunneilla on täysi härdelli päällä. Opettaja huutaa ja sehän vain vaikeuttaa asiaa. Suuria eroja siinä miten toimivat esim. Adhd tyyppien kanssa. Olen ohjaajana kehitellyt hyviå konsteja oppilaiden avuksi. Koulutus ja kokemus erilaisuudesta auttaa, mutta osa opettajista ei halua ohjaajan neuvoja.
Kasvatuksesta on tehty liian vaikeaa, kun edes kaikki ammattikasvattajat eivät saa oppilaita järjestykseen. Perinteiset kasvatuskeinot pitäisi palauttaa takaisin käyttöön niin hommasta tulisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli koulunkäyntiavustaja nykyisin koulunköynninohjaaja. Työ ei todellakaan ole vaativaa varsinkaan yleisopetuksen pu
Haluaisin tai oikeastaan en haluaisi pystymetsästä reväistyä tätä työtä tekemään. Kyllä varsinainen KKO koulutus kestää enemmän kuin kuukausia. Moni on jollakin mulla koulutuksella työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ettet osaa kirjoittaa edes omaa ammattiasi oikein.
Löysit fokuksen, sen punaisen langan.
Loistavaa!
...
Kielioppivirheistä huomauttavat ovat ääliöitä
https://www.verkkouutiset.fi/a/kielioppivirheista-huomauttavat-ovat-aal…
Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…
...
-sivusta-
Olen eri, mutta olisihan se hyvä osata kirjoittaa edes se oma ammattinsa oikein. Se toisi enemmän uskottavuutta ja samalla vältettäisiin rönsyäminen aiheesta kieliopin puutteisiin. Kyllähän teksti vilisee luvattoman paljon virheitä etenkin välimerkkien ja yhdyssanojen osalta, mutta jäsentely on hyvä, teksti on ymmärrettävää, ja siinä on pointti, joka tulee selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli koulunkäyntiavustaja nykyisin koulunköynninohjaaja. Työ ei t
Haluaisin tai oikeastaan en haluaisi pystymetsästä reväistyä tätä työtä tekemään. Kyllä varsinainen KKO koulutus kestää enemmän kuin kuukausia. Moni on jollakin mulla koulutuksella työssä.
Itse olin puoli vuotta koulunkäynninohjaajana, enkä kyllä muista että olisi tullut tilanteita vastaan missä olisi ollut ongelmia sen takia, että koulutus puuttuu. Se työ vaatii oikeanlaisen persoonan jotta pärjää lasten kanssa sekä tietynlaisen yleissivistyksen, mutta eipä juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hanki silmälasit. Suomessa niitä myydään optikkoliikkeissä, tiesitkö?
Löysit fokuksen, sen punaisen langan.
Loistavaa!
...
Kielioppivirheistä huomauttavat ovat ääliöitä
https://www.verkkouutiset.fi/a/kielioppivirheista-huomauttavat-ovat-aal…
Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…
...
-sivusta-