Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan
Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.
Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.
En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Auttaako lapsiperheet lapsettomia silloin kun nämä tarvitsevat apua?
Odottakaa hetki. Elämässä on vaiheita. Itse muistan lämmöllä jokaista, joka auttoi, kun lapset olivat pieniä. Todellakin nykyään autan mielellään, ei paljon muuta tarvitse kuin vihjaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä on aika vähän niitä lapsia. Se mikä kuormittaa on työelämä ja sukupuolten epätasa-arvo. Miehet vastuuseen perheestä, niin homma alkaa luistaa. Ei ole lapsettomien naisten velvoite tätä hoitaa.
Kukaan ei muuten odota, tai ei ole edes tullut ajatelleeksi, että sinkku enot ja sedät hoitasivat sukulaistensa lapsia!
Hyvä huomio. Minä naisena kyllä hoidin sukulaisten lapsia. Silloinen mieheni ei hoitanut omien sukulaistensa lapsia koskaan, eikä omiaankaan. Mistä tällainen tapa oikein juontaa juurensa?
Kasvatuksesta ja roolimalleista. Mun esikoinen on syntynyt kasarin puolivälissä. Kun valitsin lapselle kummeja, kummisetä oli silloin sinkku. Oli elämänsä aikana muutaman kerran parisuhteissa, mutta omia lapsia ei koskaan ole halunnut. Hän oli mun vanhempieni jälkeen ensimmäinen lapsenvahti. Ihan siis yksin tuli vahtimaan mun esikoista, joka oli vielä vauva. Joskus kävi naisystävänsä kanssa. Hän myös vei esikoistani Linnanmäelle, melomaan kanootilla yms. Niin ja monta kertaa pulkkamäkeen tai katsomaan jotain Disneyn leffaa. Nauroi, että ei hän kehtaa aikuisena miehenä yksin mennä pulkkamäkeen tai piirrettyjä katsomaan, mutta mun lapsen kanssa ei pidetä mitenkään outona, jos tekee noita asioita. Onkin ollut mun tietämistäni miehistä ainoa, joka on tehnyt näin. Yleensä se on aina nainen, jota pyydetään avuksi. Tai vaikka joku pyytäisi veljeäänkin, niin se veljen tyttöystävä/vaimo on sitten se, joka kuitenkin hoitaa homman. Jostain syystä kyllä vaikkapa koiraa hoitamaan voi pyytää miehenkin, mutta ei lapsia hoitamaan.
Kun kerran tekee lapsia niin sitten sopii oikein hyvin hoitaa myös se oma jälkikasvu. En tunnusta yhtään syytä miksi minun pitäisi hoitaa muiden lapsia, olkoon sukulaisia tai ei.
Kaikki lapset on meillä itse hoidettu. Puolisoni kanssa aikanasn juteltiin, jotta neljä kertaa jos piipshdan synnytysssiraalassa pn hyvä määrä lapsia. No neljä kertas olin sellaseilla reissulla js lapsis on 6.. Ei ikinä tuupattu heitä kenenkään riesaksi. Olin kotiäiti kunnes nuorinkin meni kouluun, koska päiväkoti ja 6 lasta (2x kaksoset 2x yksi lapsi) siinä ei ollut järkeä. Syntyivät 6 vuoden ikäerolla, joten kun nuorin aloitti koulun menin itse osapäiväiseen duuniin ja olin kotona kun koululaisia valui opin tieltä kotiin. Nyt täyspäiväisesti töissä, mutta muksut jo sen verran isoja, jotta pärjäävät kotona.
Kyläiltiin kyllä sukulaisten luona, mutta kun olivat pieniä ei tullut mieleenikään jättää kenellekkään pesuettani hoitoon.
Nykyisin kaikki on vaan niin vaikeeta olevinaan ja pennutkin pitää hoidattaa muilla, itse vanhemmat kun on niin masentuneita js saa...n uupuneita. Js katin kontit sanon minä., niskasta kiinni itseään ja rupee toiminasn sen mukaan mitä tarve vaatii ja lopettaa turhan vinkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nämä tädit ja sedät ovat? Jos vähän päälle parikymppisiä niin en ihmettele jos ei kiinnosta kun on omakin elämä.
Ai.
Mun ainoan lapseni luottohoitaja on sama 20+ siskontyttö, jota itse hoidin ollessani kaksvitonen.
Oiiein hyvin tuntuu mahtuvan hänen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, varsinkin lapsettomat ovat yksiselitteisesti itsekkäitä kyr piä. En luota yhteenkään vastuunpakoilija-velaan. Ovat rikkaruohoja.
Ei ole velojen vika, että sinä olet epäonnistunut elämässäsi.
Sanoo hän, joka ei pysty edes lapsia tekemään, koska ei pystyisi niistä huolehtimaan. Salli mun nauraa!
Lasten tekeminen ei mitään taitoa vaadi, senkun vetelet vaan paljaalla ja siinä se
Ei näytä nykyään monilta suomalaisnuorilta onnistuvan tuo perheenperustaminen. Ikäluokat pienenevät hälyyttävästi, nimenomaan kanta-asukkaiden kohdalla.
Ja kukapa muuten hoitaa ne iäkkäät vanhemmat? No tietysti lapseton sisarus, kun hänellä on aikaa.
Kun verrattiin esim koirien hoitoon ottamiseen, niin tuli mieleen että olen kerran antanut kissat hoitoon kaverilleni. Kaverini sai siitä kyllä palkkaa, ja lisäksi varoitin häntä erittäin painokkaasti että kissat saattavat olla tosi rasittavia, että onko hän ihan varma että haluaa suostua. Ihan samalla tavalla voisi maksaa lasten kaitsemisesta, ja pitää huolen että antaa lapset sellaiselle joka oikeasti haluaa siihen hommaan ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä ap tilanne, että et halua koiraa ja sen vuoksi et sitä hanki. Koetko, että sulla olisi velvoitetta mennä hoitamaan muiden koiria? Vaikkapa huonotapaisia koiria.
Et kai tosissasi vertaa lapsia eläimiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, varsinkin lapsettomat ovat yksiselitteisesti itsekkäitä kyr piä. En luota yhteenkään vastuunpakoilija-velaan. Ovat rikkaruohoja.
Ei ole velojen vika, että sinä olet epäonnistunut elämässäsi.
Sanoo hän, joka ei pysty edes lapsia tekemään, koska ei pystyisi niistä huolehtimaan. Salli mun nauraa!
Lasten tekeminen ei mitään taitoa vaadi, senkun vetelet vaan paljaalla ja siinä se
Ei näytä nykyään monilta suomalaisnuorilta onnistuvan tuo perheenperustaminen. Ikäluokat pienenevät hälyyttävästi, nimenomaan kanta-asukkaiden kohdalla.
Kuinkahan paljon johtuu siitä, että lapsia aletaan tehdä vasta hedelmällisimmän iän lopulla? Kun kaiken pitää olla valmista ja elämä eletty ennen kuin on hyväksyttävää lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä ap tilanne, että et halua koiraa ja sen vuoksi et sitä hanki. Koetko, että sulla olisi velvoitetta mennä hoitamaan muiden koiria? Vaikkapa huonotapaisia koiria.
Ihmisille niiden omat koirat on varmaan mieluisampia kuin muiden lapset. Eiköhän he olisi hommanneet omia lapsia, jos niitä haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä on aika vähän niitä lapsia. Se mikä kuormittaa on työelämä ja sukupuolten epätasa-arvo. Miehet vastuuseen perheestä, niin homma alkaa luistaa. Ei ole lapsettomien naisten velvoite tätä hoitaa.
Kukaan ei muuten odota, tai ei ole edes tullut ajatelleeksi, että sinkku enot ja sedät hoitasivat sukulaistensa lapsia!
En tiedä odottaako, mutta itse sinkkumiehenä hoidin usein sisarusteni lapsia ja tein sen mielelläni. Nyt on jo omiakin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nämä tädit ja sedät ovat? Jos vähän päälle parikymppisiä niin en ihmettele jos ei kiinnosta kun on omakin elämä.
Ai.
Mun ainoan lapseni luottohoitaja on sama 20+ siskontyttö, jota itse hoidin ollessani kaksvitonen.
Oiiein hyvin tuntuu mahtuvan hänen elämään.
Mun 2-vuotiasta hoitaa pyytämättäkin 21v veljenpoikani. Hoidin häntä aikanani lukion jälkeisen välivuoden, kun veljenpoika oli 1v. :)
Minulla oli aika laaja ystäväpiiri tullessani raskaaksi. Jokainen heistä oli niin innoissaan selostamassa kuinka voivat sitten tulla hoitamaan sitä pikku kullannuppua. Isovanhemmat sentään tajusivat kertoa kovaan ääneen jo raskauden ilmoittamisesta alkaen että mitään apua ei sitten tipu eikä hetkeäkään suostuta olemaan lapsen kanssa ilman minun läsnäoloani.
Kun lapsi sitten syntyi, niin huomasin, miten kavereita ei kiinnostanut pyytää enää yhteisiin tapaamisiin. En kehdannut kuin ehkä kerran kysyä kaverilta voisiko tulla kylään ja tuoda vaikka kahvimaitoa mukana kun olin vastasyntyneen kanssa univelassa kipeänä kotona.
Sitten tulikin jo korona ja kaikenlaista mielenterveyden haastetta. Täysin ilman isovanhempien tai kavereiden apua on hoidettu tämä lapsi. Joskus on ollut rankkaakin mutta eniten surettaa yksinäisyys ja sen ymmärtäminen ettet ole ihmisenä kovin tärkeä yhtään kellekään. Kavereita näkee vain somen kuvissa.
Nyt kun ensimmäinen vanha kaveri sai lapsen, en jaksanut edes onnitella. Oikeastaan ei kiinnosta pätkän vertaa ja jos joku jotain lastenhoitoapua joskus pyytää, en aio olla käytettävissä. Olkoon se sitten vaikka kosto jos sellaiseksi haluaa kutsua. Yksinäisyys ja yhteisöllisyyden puute tappaa henkisesti.
Olen huomannut, että lapsettomana saa vastaanottaa paljon kateutta ja piiloaggressiivisuutta, kun pääsee muiden mielestä liian helpolla. Tuntuu myös, että joutuu olemaan tilivelvollinen, että miten ihmeessä sitä oikein vapaa-aikansa viettää ja saa kulumaan, kun ei ole lapsia. Ja että mahtaa olla isot rahavarannot, kun ei kuluta kuin itseensä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 154: "Eivät tietenkään. Olen sanonut, että laitokseen heti, kun siltä näyttää. Mutta he tekevät jotain muuta tuottavaa työtä. Mitä velan lapset tekevät tämän maan hyväksi?"
Entäs, jos se vela pesee jo nyt sun vanhempiesi perseitä? Sitäpaitsi mitä nyt - sattuneesta syystä - olen joutunut lähiaikoina vanhustenhoitoa seuraamaan, niin yhä useampi "perseenpesijä" ei ole syntyperäinen suomalainen. Mulla on lapsia, mutta ihmettelen usein tätä vihamielisyyttä, mitä joillain on lapsettomia kohtaan. Ja aina vedotaan sitten tuohon, että kuka sut muka hoitaa vanhana. Ihan samat tyypit hoitaa kuin myös sinut ja minutkin.No, niitä ihan samoja tyyppejä ei enää riitä. Eikä niitä tule enää rajojen takaakaan. Isäni hoiti äitiäni viimeiset kuukaudet ja isäni kuoli kirjaimel
Silti toivon, että nimenomaan ne lapsettomat vapaamatkustajat sitten kärsivät valinnoistaan, eikä muut.
Ei todellakaan tarvitse auttaa vasten tahtoa, ihan itse pärjätään kyllä. Tämähän toimii tottakai myös toisinpäin, tulevinakin vuosikymmeninä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Koira on paljon helpompi hoidettava kuin lapsi. Jos et halua hoitaa edes kaverisi koiraa, miksi ihmeessä haluaisit hoitaa kaverisi lastakaan? Tai miksi kuvittelet, että kaverisi haluaisi hoitaa sun lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, molemmat hankitaan ihan omasta tahdosta.
Niin. Olen valinnut lapsettoman elämän, koska en lapsista erityisemmin pidä, näin ollen multa on turha odottaa lastenhoitoapua. Sen sijaan lemmikit otan ilolla hoitoon, jotta läheiset pääsevät matkustelemaan mukuloidensa kanssa.
Itselläni on täysin päinvastainen kokemus, että odotin kutsuja lastensynttäreille ym. käymään ja tarjosin kesäretkiä suvun perheiden lapsille äidit mukanaan, mutta ei ole kelvannut. Olen muistanut lahjoilla ja rahalla. En enää tyrkytä. Saan kutsuja rippijuhliin ja valmistujaisiin. Kaikki sukulaislapset ovat huikeita tyyppejä ja on lastenhoidosta kokemusta, mutta kai ne sukulaiset mieluummin ryyppäävät kesäisin keskenään mökillä muiden perheiden kanssa kuin ottavat suvun "tätejä ja setiä" mukaan.