Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
161/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mitä itsekästä minäminä kommentointia ketju täynnä. Lopultakaan kukaan ei pärjää yksin ja se tullaan vielä näkee, kun ajat kovenevat.

Vierailija
162/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap,

Kuinka usein itse tarjoat apua lapsettomalle esim. muutossa, lakanoiden vetämisessä tai muissa askareissa, joissa lisäkäsipari olisi tarpeen?

Tästä kommentista tuli mieleen myös, että opetelkaa lapselliset ja opettakaa myös lapsillenne sana kiitos. Kiittäkää jos ja kun sitä apua saatte. Ja opettakaa lapsenne kiittämään, jos he saavat lahjoja tai muistamisia joko lapsellisilta tai lapsettomilta. Itse lopetin sisareni lasten lahjomisen, kun nämä eivät vaivautuneet edes kiitostekstiviestiä laittamaan. Hyvät tavat eivät maksa mitään.

Siis tämä! Kuinka paljon olenkaan käyttänyt rahaa sukulaislasten lahjoihin, ja ikinä ei tule kiitosta. Ei vaadi paljoa nauhoittaa vaikka video lapsesta jossa hän sanoo kiitos lahjasta, ja lähettää se antajalle? Tai vaikka iham vaan viesti jos lapset eivät vielä ole itse puhelinikäisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, varsinkin lapsettomat ovat yksiselitteisesti itsekkäitä kyr piä. En luota yhteenkään vastuunpakoilija-velaan. Ovat rikkaruohoja.

Ei ole velojen vika, että sinä olet epäonnistunut elämässäsi.

Sanoo hän, joka ei pysty edes lapsia tekemään, koska ei pystyisi niistä huolehtimaan. Salli mun nauraa!

Onko lapse tekeminen jokin upea,fantastinen suoriutuminen teille jotka edes osaa kasvattaa lapsianne niin että oppisivat peruskäytöstapoja tai eivät muiluttais aikuisia ja pyörittäisi koko perheen taloutta 1000-0?

Mun lapset on jo aikuisia korkeakouluopiskelijoita ja hyvä niin, ettei heidän tarvitse sun laiskan per-set-tä pestä ikinä. Toivo

Ai että tuo vanhemmuus kasvattaa ihmistä, siinä oikein aikuistuu. Tai sitten ei.

Vierailija
164/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta ja ketju kuvaa kyllä ilmiötä todella täydellisesti. 

Samaa mieltä. Se kun koko elämä somessa vielä ja muutenka muu kiinnosta kuin oma p.

Vierailija
165/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä ollut monessakin lapsettoman muutossa apuna. Ero on se, että toisella on aikaa ja toisella ei. Se on iso ero. On tabu asia sanoa myös se, että lapseton voi vaan ottaa lomaa ja lepoa kun haluaa (poislukien harvinaiset tilanteet, esim. vanhenevien vanhempien hoito). Muutto on lapsettomalle raskasta, mutta se on tuplasti raskasta lapsellisille. Mikä tässä matemaattisessa yhtälössä ei mene läpi? 

Käytännössä lapslliset tajuaa tämän ja hoitaa ristiin toistensa lapsia. 

No nyt on täyttä tuubaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 154: "Eivät tietenkään. Olen sanonut, että laitokseen heti, kun siltä näyttää. Mutta he tekevät jotain muuta tuottavaa työtä.  Mitä velan lapset tekevät tämän maan hyväksi?"

Entäs, jos se vela pesee jo nyt sun vanhempiesi perseitä? Sitäpaitsi mitä nyt - sattuneesta syystä - olen joutunut lähiaikoina vanhustenhoitoa seuraamaan, niin yhä useampi "perseenpesijä" ei ole syntyperäinen suomalainen. Mulla on lapsia, mutta ihmettelen usein tätä vihamielisyyttä, mitä joillain on lapsettomia kohtaan. Ja aina vedotaan sitten tuohon, että kuka sut muka hoitaa vanhana. Ihan samat tyypit hoitaa kuin myös sinut ja minutkin. 

Vierailija
167/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap,

Kuinka usein itse tarjoat apua lapsettomalle esim. muutossa, lakanoiden vetämisessä tai muissa askareissa, joissa lisäkäsipari olisi tarpeen?

Olen todella väsynyt tuohon asenteeseen, että lapsettomien tulisi aina olla valmiina auttamaan muita, mutta koskaan, KOSKAAN, ei heille tarjota apua. Lapsettomat ovat myös lahja-automaatteja ja vievät lapsia omilla rahoillaan huvittelemaan. Mitä lapseton saa vastineeksi? Valituksen ettei tee tarpeeksi tai vähintään vihjauksen siihen suuntaan. Mitään omia tarpeitahan lapsettomalla ei ole.

Tästä syystä olen itse radikaalisti vähentänyt sosialisointia lapsiperheiden kanssa. Paitsi tietysti sellaisten, jotka eivät kokoajan ole odottamassa multa jotain palvelusta. Harvassa ovat.

Tästä kommentista tuli mieleen myös, että opetelkaa lapselliset ja opettakaa myös lapsillenne sana kiitos. Kiittäkää

---

Juuri tämä on syy, miksi minäkin lopetin sukulaisten lasten hoitamisen. Kyllä sitä kestikin. Kiitoksen sanaa ei kuulunut koskaan, vaikka ilmaista hoitoa ne mukulat sai. Jos olisi käytöstapoja, että kiitetään huolenpidosta, yöpaikasta ja ilmaisesta ruuasta, niin tilanne olisi toinen. Itsestään selvyytenä kun aletaan pitämään ilmaisena hoitajana ja syöttäjänä, niin tulee se stoppi siihen hommaan.

Vierailija
168/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas mitä itsekästä minäminä kommentointia ketju täynnä. Lopultakaan kukaan ei pärjää yksin ja se tullaan vielä näkee, kun ajat kovenevat.

Näinpä, lapselliset ovat niin itsekkäitä, kaikki apu pitäisi kanavoitua vain ja ainoastaan heille.

Vierailija
169/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden isät ja äidit ja varsinkin äidit ovat kyllä lapsettomia itsekkäämpiä. Aina HEIDÄN tarpeet ja aikataulut ovat tärkeämpiä kuin lapsettomien. Naristaan kun ei saa apua, mutta itse eivät auta lapsettomia sitäkään vähää.

Vierailija
170/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet tuntuvat vain kertovan kuinka raskasta ja kamalaa heidän elämänsä on. Lapsiperheen muutto on sata kertaa pahempi kuin lapsettoman! Loma lapsien kanssa on pahempaa kuin työ, ja siitä ei lapsettomat ymmärrä mitään! En ole nukkunut kolmeen vuoteen, sinä mukavuudenhaluinen vässykkä et tiedä väsymyksestä mitään! 

Ja sitten ihmetellään miksen halua hoitaa omina vapaapäivinäni ja lominani noita kullanmuruja ja elämienne valoja... 

Vierailija
171/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tajua mikä minut laittaisi talkoovelvolliseksi, jos joku muu haluaa tehdä lapsia.

Vierailija
172/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli jonkinlainen vastareaktio lapsia kohtaan kun alkoi yleistyä puheenparsi, että lapseton on jotenkin vähemmän onnistunut elämässään tai muuten perheellisten alapuolella. Jos hoitaisin muiden lapsia niin tuntisin että muut ajattelee että olen jotenkin vähän vässykkä, ja säälisivät että siinä se hoitaa muiden lapsia kun ei omia saa.

En ole lapsia halunnut enkä kaipaa väärin kohdistettua sääliä tai alemmuudentunteita. Niin en lapsia ole hoitanut, vaikka ei lapsissa mitään vikaa ole. Vanhempien takia siis jättänyt väliin. Eiköhän nämä menestyjät pärjää :)

Ehkä vastakkainasettelu saattaa näyttää yleistyneen somen ja nimettömien nettipalstojen - ja pro vo jen - myötä, vaikkei suurin osa ihmisistä ajattelisikaan asioista niin mustavalkoisesti. Samaten toisella puolella on hyvin negatiivisesti lapsiperheisiin ja lasten saamiseen suhtautuvia, mutta kumpaankaan suuntaan ei kannata liikaa yleistää, olivatpa ihmiset sitten perheellisiä tai perheettömiä.

t. pitkään sinkkuna, vasta myöhään keski-iässä perheellistynyt

Vierailija
173/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan mielelläni kummilasta ja hänen sisaruksiaan, koska tykkään heistä. Mutta pistää se veetuttamaan, kun olen käyttänyt vapaapäivän lasten kanssa ja seuraavana päivänä heidän äitinsä valittaa somessa kun kukaan ei koskaan auta. Jos lapset eivät olisi niin kivoja, olisin pistänyt tämän "ystävyyssuhteen" poikki jo aikaa sitten. Sieltä puolelta ei tuli minkäänlaista tukea koskaan.

Vierailija
174/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma estää palkkaamasta hoitajaa muutamiksi tunneiksi omaan kotiin? Onhan niitä palveluntarjoajia. MLL esim. Miksi jonkun pitää käyttää vapaapäiviänsä hoitaakseen ilmaiseksi jonkun muun lasta?

Vierailija
175/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja minulla on hyvä ystävä lapsuudesta asti, perheellinen. Kun kerroin hänelle omasta väsymyksestäni, syvästä uupumuksen tunteesta, sain aina vähättelyä, enhän voi tietää mitään unettomuudesta tai uupumuksesta koska minulla ei ole lapsia. Kun sain diagnoosin vaikeasta masennuksesta ja olin osastolla, niin sama ystävä itkee kuinka en kertonut hänelle pahasta olostani ja hänelle voin aina kertoa kaiken. Niinpä niin.

Vierailija
176/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 154: "Eivät tietenkään. Olen sanonut, että laitokseen heti, kun siltä näyttää. Mutta he tekevät jotain muuta tuottavaa työtä.  Mitä velan lapset tekevät tämän maan hyväksi?"

Entäs, jos se vela pesee jo nyt sun vanhempiesi perseitä? Sitäpaitsi mitä nyt - sattuneesta syystä - olen joutunut lähiaikoina vanhustenhoitoa seuraamaan, niin yhä useampi "perseenpesijä" ei ole syntyperäinen suomalainen. Mulla on lapsia, mutta ihmettelen usein tätä vihamielisyyttä, mitä joillain on lapsettomia kohtaan. Ja aina vedotaan sitten tuohon, että kuka sut muka hoitaa vanhana. Ihan samat tyypit hoitaa kuin myös sinut ja minutkin. 

Nyt en kyllä voi olla samaa mieltä. Lapsen hankkineisiin kohdistuu nykypäivänä paljon enemmän vihaa. Kun itse olet pentusi hankkinut, niin hoida ne itse. Sitten tämä syyllistys, miksi pitää näin kirjaan maailmaan tehdä vielä lisää onnettomia ihmisiä kärsimään, kun maapallo on ylikansoitettu.

Itse en ole ikinä yhdellekään lapsettomalle pahaa sanaa sanonut, mutta silti minun omia perhevalintojani kommentoidaan. Lapset on myös tiellä kaikkialla. Kun omat lapseni olivat 2-, 5- ja 7-vuotiaita, oltiin varattu eräästä ravintolasta pöytä. Juhlimme minun ja mieheni hääpäivää. Jostain syystä kesti tunnin ennenkuin tarjoilija ehti ottamaan tilausta vastaan. Lapset oli jo nälkäisiä ja kiukkuisia. Pyysin, voidaanko saada vaikka leipää ja esim. kurkkupaloja pöytään odottaessa. Nuori tarjoilijatyttö vastasi, että ei heillä ole leipää eikä kurkkua, ensi kerralla kannattaa ottaa omia eväitä mukaan, jos lapset ei jaksa odottaa. Siis omia eväitä ravintolaan! Se kuvastaa minusta hyvin asennetta, että älä tule lasten kanssa meille, kun ei ne jaksa kuitenkaan odottaa ruokaa kun meillä on ruuhkaa. Kun itse olin lapsi, ravintolassa saatettiin tarjota jopa ilmainen jäätelö lapselle. Jos lapsia ei ikinä vie ravintolaan, missä he opettelisivat käyttäytymistä ravintolassa ja toisaalta lapselle tekee hyvää maistella uusia makuja.

Vierailija
177/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, varsinkin lapsettomat ovat yksiselitteisesti itsekkäitä kyr piä. En luota yhteenkään vastuunpakoilija-velaan. Ovat rikkaruohoja.

Ei ole velojen vika, että sinä olet epäonnistunut elämässäsi.

Sanoo hän, joka ei pysty edes lapsia tekemään, koska ei pystyisi niistä huolehtimaan. Salli mun nauraa!

Lasten tekeminen ei mitään taitoa vaadi, senkun vetelet vaan paljaalla ja siinä se 

Vierailija
178/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!

Tämä! Jokainen on velvollinen hoitamaan itse omat ja kehittämänsä ongelmat. Jos ei ole kykyä, niin niitä ongelmia ei silloin pidä hommata.

Vierailija
179/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

No, niitä ihan samoja tyyppejä ei enää riitä. Eikä niitä tule enää rajojen takaakaan. Isäni hoiti äitiäni viimeiset kuukaudet ja isäni kuoli kirjaimellisesti saappaat jalassa.

Vierailija
180/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90-luvulla lapset olivat perhepäivähoidossa tai joskus joku sukulaisTYTTÖ tuli vahtimaan. Sille tytölle maksettiin palkkaa ja huolehdittiin että kaapissa on hyvää ruokaa. Ja lapsille sanottiin että tottelevat. Käytännössä siis lasten kanssa ei tarvinnut edes tehdä mitään, se oli lähinnä TV:n katsomista. Jos käytiin mummolassa niin siellä oli koko perhe mukana, eikä niin että tuupattiin lapset mummolle.

Eli ei ennenkään kukaan toisten lapsia ilmaiseksi hoitanut. Ja se mikä on myöskin samaa niin naisia tässä vaan yritetään orjuuttaa, miehet pääsevät kuin koira veräjästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi