Susiviha on noloa
Se on nolo asia mikä on jääny joihinkin ihmisiin jostain satojen vuosien takaisista tarinoista, se on ymmärtämättömyyttä. Se on oikeastaan pelkoa jotain sellaista kohtaa mistä itse ei ymmärrä yhtään mitään. Yleensähän ihminen nimenomaan alkaa vihaamaan asioita mistä hän ei ymmärrä mitään.
Hän ei ymmärrä miksi luonnoneläimet käyttäytyvät tietyllä tavalla, hän on niin eksynyt oikeasta elämästä ja miten oikea elämä pelaa täällä maanpäällä että hän ei vaan ymmärrä.
Hän ei edes ymmärrä sitä että hän on itsekin petoeläin. Hän pitää petoeläimiä "pahoina" otuksina, eikä hän edes tunnista peilistä että hän on itse myös sellainen.
Hän ei ymmärrä luonnonlakeja eikä mitään muutakaan, hän ei ymmärrä että myös petoeläimillä on kaikilla oma roolinsa tässä kaikkeudessa.
Kaikki on tasapainossa.
Mikä mua eniten huolestuttaa on se, että nämä ihmiset ovat yleensä miehiä, aikuisia miehiä.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on selkeästi ihmisiä, joilla on omakohtaista kokemusta asiasta ja toisia, joilla ei ole. Se ei suoraan tarkoita, että toiset ovat oikeassa ja toiset väärässä, mutta ehkä en huutelisi mitään totuuksia, jos olen ainoastaan lukenut aiheesta enkä kokenut itse mitään aihepiiriin liittyvää.
Kokemuksetkin voivat olla värittyneitä opetetun aatemaailman takia. Tutkijat kyllä lukee paljon mutta sen lisäksi tutkii, ihan paikanpäällä. Mieluummin kuuntelisin heitä tästä aiheesta kuin sellaista joka ei edes lue kirjoja ja tutkimuksia.
Mikä ihmeen kysymys tuo on että pitääkö lemmikit muka pitää sisätiloissa? Tottakai pitää! Ne eivät ole villieläimiä jotka pärjää tuolla metsässä, vaan täysin ihmisistä riippuvaisia. Jos susi kohtaa koiran niin sehän ajattelee että se on toinen susi sen reviirillä (ja toisinpäin). Itselläni on kissa eikä kävisi mielessäkään että päästäisin sen tuonne ulos ilman valvontaa, koska siellä on niin paljon riskejä joita se ei luontaisesti pysty hallitsemaan: on ihmisiä jotka haluaa sille pahaa, on toisia kissoja jotka voi käydä päälle, on koiria jotka ei tykkää kissoista, on villieläimiä kuten kettuja ja suuria lintujakin jotka mielellään söisivät sen, on liikennettä. Sen lisäksi on sairauksia joille se on altis ja sääolosuhteita joissa se ei pärjää. Puhumattakaan siitä miten kissa ei kuulu Suomen luontoon vaan tuhoaa ekosysteemejä saalistuksellaan ja sen jätökset on vaarallista jätettä ihmisillekin. Ihmiseltä joka antaa kissan vaeltaa vapaana ja koiran olla yön pihalla susialueella (tai jättää lampaat laitumelle petojen syötiksi), pitäisi ottaa eläimet pois ja eläintenpitokielto päälle. Se on heitteillejättö.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinto heräsi ap, oletko itse nähnyt sutta (muualla kuin eläinpuistossa) tai onko esimerkiksi lemmikkisi tai hyötyeläimesi tullut suden raatelemaksi?
En ole mies enkä keski-ikäinen enkä myöskään itse asu enää susialueella. Kuitenkin sen verran tiedän ihan omasta kokemuksesta, että tietyillä alueilla susista on ihan konkreettista haittaa ja uhkaa. Siinä ei ole kyse mistään ideologisesta vihasta, vaan käytännönasiasta. En minä turkiskuoriaisia, punkkeja, peuroja, rottia, hevosmuurahaisia tai muitakaan elollisia itsessään vihaa, mutta jos niitä on liikaa, niin kyllä ne haittaa aiheuttavat.
Tämä. Susia on liikaa, ei ihmisiä. Susia on koko maailmassa yhteensä n. 200 000.
Vierailija kirjoitti:
No nuo laittomat salametsästäjät ovat narsisteja, psykopaatteja ja muutenkin päästään sekaisin!
Törkeästä salametsästyksestä pitäisi tuomita aseet valtiolle ja elinikäinen aseenpito- ja metsästyskielto. Ei sakot tunnu missään, mutta tuolla olisi oikeasti merkitystä metsästäjälle. Luulen, että harvempi uskaltaisi salametsästää jos nuo olisivat sanktiot.
Suden ei tiedetä vahingoittaneen ihmistä Suomessa vuoden 1882 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinto heräsi ap, oletko itse nähnyt sutta (muualla kuin eläinpuistossa) tai onko esimerkiksi lemmikkisi tai hyötyeläimesi tullut suden raatelemaksi?
En ole mies enkä keski-ikäinen enkä myöskään itse asu enää susialueella. Kuitenkin sen verran tiedän ihan omasta kokemuksesta, että tietyillä alueilla susista on ihan konkreettista haittaa ja uhkaa. Siinä ei ole kyse mistään ideologisesta vihasta, vaan käytännönasiasta. En minä turkiskuoriaisia, punkkeja, peuroja, rottia, hevosmuurahaisia tai muitakaan elollisia itsessään vihaa, mutta jos niitä on liikaa, niin kyllä ne haittaa aiheuttavat.
Tämä. Susia on liikaa, ei ihmisiä. Susia on koko maailmassa yhteensä n. 200 000.
Ihmisiä on maailmassa 7,888 miljardia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlää. Ihminen on järjestään tuhonnut itseään uhkaavat lajit, esimerkiksi raivohullun luolakarhun ja sapelihammastiikerin. On sinunkin mukavampi harrastaa patikointia.
Milloin susi on uhannut ihmistä viimeksi? Siis oikeasti eikä mielikuvituksessasi?
Isääni ja hänen lintukoiraansa oli susi oli ahdistellut viime syksynä sorsametsällä. Varoituslaukaus ilmaan oli onneksi karkoittanut suden. Isä oli vaihtanut jo karkeammat paukut piippuun siltä varalta että se olisi hyökännyt.
Vie toisen, agressiiviseksi koulutetun, koiraeläimen suden reviirille, valmiina listimään sen sen omaan kotiin. Kantsisko kiertää?
Mitä ihmettä sinä sössötät? Nytkö metsät ja järvenrannat onkin susien reviiriä? Tuokin sattui meidän kotitilan mailla.
Sudella oli tuossa lähtö lähellä... tottakai jos sinulla on haulikko kädessä ja susi aikoo hyökätä koirasi kimppuun sinä koiraasi puolustat. Sudella oli siinä kohtaa tasan kaksi vaihtoehtoa, kuolla tai poistua paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo laittomat salametsästäjät ovat narsisteja, psykopaatteja ja muutenkin päästään sekaisin!
Törkeästä salametsästyksestä pitäisi tuomita aseet valtiolle ja elinikäinen aseenpito- ja metsästyskielto. Ei sakot tunnu missään, mutta tuolla olisi oikeasti merkitystä metsästäjälle. Luulen, että harvempi uskaltaisi salametsästää jos nuo olisivat sanktiot.
Niinhän käykin. Lapinlahdella takavarikoivat 250 asetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maaseudun lapsien pitäisi pelätä koulumatkojaan, kun kaupunkilaiset kulkee joukkoliikenteellä?
Maaseudun lapset pelkää kun heidät opetetaan pelkäämään, koska heidän vanhempansakin opetettiin heidän vanhempiensa ja muiden aikuisten toimesta pelkäämään. Silti susista on nähty vain jälkiä, ja kohdattu vain kun on vartavasten menty syvälle metsään jäljittämään tappoaikein. Kunnat ovat joutuneet järjestämään kalliita koulukyytejä lepytelläkseen näitä hysteerisiä ihmisiä, ei mihinkään konkreettiseen tieteellä perustuvaan uhkaan perustuen.
Et taida oikein olla perillä nykytilanteesta. Esim. Facebookissa on Susivaroitukset-ryhmä mistä näkee susien liikkeitä. Ihmisten pihoillahan ne liikkuvat nykyään ihan huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on maailmassa 7,888 miljardia...
Taisit laskea mukaan venäläiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlää. Ihminen on järjestään tuhonnut itseään uhkaavat lajit, esimerkiksi raivohullun luolakarhun ja sapelihammastiikerin. On sinunkin mukavampi harrastaa patikointia.
Milloin susi on uhannut ihmistä viimeksi? Siis oikeasti eikä mielikuvituksessasi?
Isääni ja hänen lintukoiraansa oli susi oli ahdistellut viime syksynä sorsametsällä. Varoituslaukaus ilmaan oli onneksi karkoittanut suden. Isä oli vaihtanut jo karkeammat paukut piippuun siltä varalta että se olisi hyökännyt.
Vie toisen, agressiiviseksi koulutetun, koiraeläimen suden reviirille, valmiina listimään sen sen omaan kotiin. Kantsisko kiertää?
Mitä ihmettä sinä sössötät? Nytkö metsät ja
Sinä sössötit ensin sorsametsästä mutta nyt se onkin jo oma piha jonne susi tuli. Päätä jo.
Mihin täällä on unohdettu loput niistä susien tappamista 250 ihmisestä? Aina puhutaan vain niistä 22 lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sössötit ensin sorsametsästä mutta nyt se onkin jo oma piha jonne susi tuli. Päätä jo.
Voiko slummien asukki käsittää että joidenkin kodin "tonttiin" voi kuulua useita lampia ja kilometri järvenrantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä sössötät? Nytkö metsät ja
Jos metsät eivät ole susien koti missä ne saa olla rauhassa niin mikä sitten? Sun kotipihako? Teettekö vaihtarit? Susi ei osaa puhua ihmisten kieltä, mutta jotenkin tuntuu että sille on kivempaa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään siellä metsässä. Kumpa ihmiset vaan antais sen olla siellä rauhassa, mutta laiton/salametsästys ylettää jopa rauhoitetuilla alueille ja metsästyskausien ulkopuolelle.
Tässä keskustelussa on selkeästi ihmisiä, joilla on omakohtaista kokemusta asiasta ja toisia, joilla ei ole. Se ei suoraan tarkoita, että toiset ovat oikeassa ja toiset väärässä, mutta ehkä en huutelisi mitään totuuksia, jos olen ainoastaan lukenut aiheesta enkä kokenut itse mitään aihepiiriin liittyvää.