Näin asumistuen leikkuri iskee Roosa Niemellä jää käteen neljä euroa pakollisten menojen jälkeen
Tässä jutussa opiskelija ja töissä käyvä yksinhuoltaja kertovat, miten leikkaukset osuvat heihin. Asumistukikoneesta näet, miten leikkaukset vaikuttavat sinun kunnassasi.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä lainaa pelätään? Eihän sitä tarvitse aina nostaa maksimimäärää, vaan nostaa sen uudistuksessa vähentyneen osuuden verran.
80 euroa kuukaudessa lainaa ei tee pidemmän päälle paljon mitään. Lisäksi jos hän valmistuu etuajassa, niin hän saa siihen hyvityksen. Eri asia on, ettei aio päästä palkkatöihin jatkossakaan eli ei muka pysty maksamaan pientäkään lainaa takaisin. Epäilen sitäkin, sillä siinä tapauksessa valtion takaus hoitaa maksun.
Ilmaista lounasta ei ole!
Niin, miksi sitä lainaa pelätään? Miksi työttömien, toimeentulotukea saavien jne tukia ei muuteta lainaperusteiseksi? Valtio voisi tulla vastaan koroissa, mutta maksaisivat sitten takaisin, kun ovat töissä. Eikö?
Kuka lainaa ihmiselle rahaa kellä ei takaisinmaksu kykyä mahdollisesti ollenkaan?
"Ihan Kelan sivuilta saat tiedon " opintolaina anteeksi saaminen " Minä sain 16000 euroa korkoineen anteeksi."
Mitä hittoa, olet ottanut maksimilainat ja elänyt niillä opiskeluajat levästi...ja sitten jättänyt kaiken yhteiskunnan maksettavaksi? Ja muiden pitäisi tehdä sama. Eikö äitisi ja isäsi opettanut, että kun velkaa otetaan, se myös maksetaan, eikä maksateta yhteiskunnalla?
Itse olen pienistäkin tuloista velkani maksanut, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä lainaa pelätään? Eihän sitä tarvitse aina nostaa maksimimäärää, vaan nostaa sen uudistuksessa vähentyneen osuuden verran.
80 euroa kuukaudessa lainaa ei tee pidemmän päälle paljon mitään. Lisäksi jos hän valmistuu etuajassa, niin hän saa siihen hyvityksen. Eri asia on, ettei aio päästä palkkatöihin jatkossakaan eli ei muka pysty maksamaan pientäkään lainaa takaisin. Epäilen sitäkin, sillä siinä tapauksessa valtion takaus hoitaa maksun.
Niin, miksi sitä lainaa pelätään? Miksi työttömien, toimeentulotukea saavien jne tukia ei muuteta lainaperusteiseksi? Valtio voisi tulla vastaan koroissa, mutta maksaisivat sitten takaisin, kun ovat töissä. Eikö?
Kuka lainaa ihmiselle rahaa kellä ei takaisinmaksu kykyä mahdollisesti olle
Tällä logiikalla opiskelijoillekaan ei pitäisi myöntää lainaa koska heidänkään takaisinmaksu kyvystä ei ole minkäänlaista varmuutta (poislukien esim lääkärit). Työelämän tilanne ehtii muuttua moneen kertaan ennen kuin valmistuu ja saattaakin tipahtaa suoraan työttömäksi opintojen päätyttyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään minuun. Asumistuki pysyy ennallaan, koska asun vuokralla ja vuokranormin mukaisella hinnalla. Suosittelen samaa näille vinkujille. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa rajattomasti kaikkea.
Mutta on oikein että yhteiskunta kustantaa kaiken sulle?
On oikein, että kustantaa kohtuulliset menot kaikille tarvitseville (myös Roosalle). Ei ole oikein, että kustantaa RAJATTOMASTI kaikkea. Kannattaa harjoitetella luetun ymmärtämistä.
Onko joku sanonut, että pitää kustantaa rajattomasti kaikkea? Fakta on, että yhteiskunta tukee työmarkkinatuella olevaa työtöntä 500 eurolla enemmän kuussa. Tai enemmänkin, koska opiskelija ei saa toimeentulotukea vaan lainaa elämiseen.
Työtön on jo opiskelunsa opiskellut sillä pienemmällä rahalla aikanaan. Ei kai se ole tarkoitus, että koko elämä pitäisi kituuttaa opintotuen suuruisella rahalla. Opiskelu ja työttömyys ovat kaksi eri asiaa. Työtön ei myöskään saa lainaa. Kaikki työttömät eivät ole työttömiä omasta halustaan, kun seuraava narinan aihe olisi se. Itsekin olen ehtinyt olla elämäni aikana kolmeen otteeseen työttömänä enkä kertaakaan omasta tahdostani. Tuurilla pääsin aikanaan nykyiseen työhöni, jossa olen ollut kohta 20 vuotta, jos EK ja hallitus niin suo (mitä epäilen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lainaa ihmiselle rahaa kellä ei takaisinmaksu kykyä mahdollisesti olle
Valtio tietenkin. Nythän se syytää tukia vastikkeetta eikä saa välttämättä mitään koskaan takaisin. Eli lainavetoiseksi nekin.
Tuleeko nää muutokset voimaan vasta huhtikuussa vai onko jollain jo mennyt se -10%? Koska itse juuri muutin 1.3. ja asumistukipäätökseni on sitä summaa, että siitä on jo otettu se -10%.
Täysin vastuutonta kannustaa velkaantumiseen, kun ei ole mitään varmuutta tulevaisuuden työllistymisestä ja maksukyvystä. Vastuutonta on myös kannustaa jättämään velat maksamatta ja yhteiskunnan kontolle. Vaikea käsittää tällaista ajattelutapaa.
Ja teet niin tai näin, opiskelijoita potkitaan aina. Mikset ota velkaa elämiseen, sanotaan, ja sitten kun ottaa eikä saakaan töitä, syljetään päälle ja ilkutaan, että mitäs otit velkaa, typerys. Nuorta ihmistä puun ja kuoren välissä on niin helppo jallittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina nostamatta.
Niin on. Tätä en ymmärrä. Itsekin otin aikanaan, yhä nyt 50-vuotiaana osa maksamatta, mutta ei kaduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kertoi, että menettää asumistuen mutta saa toimeentulotukea ja sitä enemmän kuin sai asumistukea. Joten ei panikoida.
Toimeentulotuesta kaavaillaan vastikkeellista. Vähän voi panikoida.
Mikäs paniikki siitä tulee, jos tarvii sitten käydä vähän puuhastelemassa jotain yleishyödyllistä? Sehän on vain hyvä juttu sille toimeentulotukea saavalle, ettei syrjäydy, vaan on jotain tekemistä ja sosiaalisia kontakteja siellä puuhastelussa.
Niihin yleishyödyllisiin hommiin ei sitten enää tarvitse palkata väkeä. Työtä ilman työsuhde-etuja.
Saavathan he siitä rahaa. Ne tuet. Heille kyllä maks
No eihän nuo nyt mitään oikeita töitä tee. Jotain puuhastelua. Ja siinä sentään taas yksi työtön enemmän tekee jotain, joten mulle on ihan sama, että maksetaanko palkkaa vai jotain työllisyystukea. Sentään saadaan jotain vastikkeeksi siitä, että ko. henkilölle maksetaan. Mikä järki maksaa, jos ei siitä saa mitään vastikkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko nää muutokset voimaan vasta huhtikuussa vai onko jollain jo mennyt se -10%? Koska itse juuri muutin 1.3. ja asumistukipäätökseni on sitä summaa, että siitä on jo otettu se -10%.
Mikä ihmeen -10%? Asumistuen leikkaukset ovat kyllä paljon isompia, monilla lähtee usempi satanen, samalla kun vuokra on noussut. Vai puhutko jostain solun vuokrasta?
Kun itse olin aikoinaan opiskelija, kattoi opintoraha + asumislisä tasan asumiskulut, eikä siitä jäänyt käyttörahaa ollenkaan. Tein lisäksi töitä ja nostin välillä myös lainaa. Ihan normitilanne. Globaalisti Suomen opintotuki on ihan omaa luokkaansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina nostamatta.
Niin on. Tätä en ymmärrä. Itsekin otin aikanaan, yhä nyt 50-vuotiaana osa maksamatta, mutta ei kaduta.
Maksa velkasi. Vastuutonta kannustaa velanottoon ja jättää maksamatta.
Omassa nuoruudessani 90-luvun alussa moni joutui ottamaan opintolainaa jo lukioaikana. Itselleni ensimmäinen opintolainalla kustannettu opiskeluvuosi oli heti lukion jälkeen, sitten AMK:ssa ainakin kahtena vuonna otin lainaa. No sellainen ero tietysti oli nykypäivään verrattuna, että töitä oli jokseenkin helppoa saada - jotain työtä, ei välttämättä oman alan. Toisaalta mitään hyvistystä nopeasta opiskelusta ei saanut, kuten nykyään, vaikka itsekin opiskelin AMK:ssa puoli vuotta vähemmän kuin muut.
Olisi kyllä oikeudenmukaista että esimerkiksi korkeaa (> 3500 euroa) eläkettä saavat tulisivat mukaan näihin talkoisiin, ettei pelkästään tulevaisuuden toivojen taloustilannetta heikennettäisi.
Ja toki persaukisen kansakunnan pitäisi hakea säästöjä myös esimerkiksi yritys- ja puoluetukia ja edelleen kehitysapua leikkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen -10%? Asumistuen leikkaukset ovat kyllä paljon isompia, monilla lähtee usempi satanen, samalla kun vuokra on noussut. Vai puhutko jostain solun vuokrasta?
Siis meinasin tuolla 10 prosentilla tätä: "Yleisen asumistuen korvausprosentti pienenee nykyisestä 80 prosentista 70 prosenttiin." Eli muutin 1.3. yksiöön ja saamani asumistukipäätös kattaa suunnilleen 70 % (n. 300€) nykyisestä vuokrastani (reilu 400 €) vaikka Kelan laskurin mukaan minun tulisi saada enemmän (n. 350 €). Luulin, että asumistukea leikataan vasta 1.4. Tätä siis ihmettelin :)
Evvk, minä en saa mitään tukia vaikka teen matala alanpalkka töitä, meidät yksinasuvat lapsettomat ollaan unohdettu ja olemme pohjasakkaa tässä yhteiskunnassa, tuurilla olen saanut kokoaikatyötä mutta eipä ole kannattavaa koska on matalalan duunari töitä. Kelan mielestä "tienaan tarpeeksi", eivät ota huomioon uuvatit kuin pakolliset mutta eivät huomioi esim ruoka,lääke,vaate hankintoja. Monta vuotta saa kulkea samoissa vanhoissa vaatteissa ja takissa,kenkiin ei ole ollut vuosiin varaan ellei löydä alesta jostain äkkihalvalla ja silloinkin pitää olla nopea et saa oman koon. Jos kodinkone hajoaa ei ole varaa ostaa uutta tai korjauttaa,ei ole varaa kampanjaan ollut sitten vuoden 2010 ,en matkusta,eikä ole varaa hammaslääkäriin,toimeentuloa tukeakaan ei myönnetä "hyvät tulot":D (1100 e/kk verojen jälkeen)...on tää maa,kyllä meidän pitäisi auttaa oman köyhyyden ja hyvinvoinnin kustannuksella muita maita mutta kukaan ei koskaan auta meitä!! Ulkomaalaisia hyysätään ja rahaa tippuu taivaasta niille,on uusia huonekaluja,on asuntoja,autoja...ja ei,en todellakaan ole valmis puolustamaan tätä maata jos tai kun venäjä hyökkää tänne...
pian opintolainaa voi saada 850€/kk laskekaapa siitä kuinka jäätävä lainapotti on valmistuttua ja jos käy vielä niin ettei pääse töihin.
kuten aiemmat ovat sanoneetkin kela ei hyvitä 50% lainasta, ja siinä on vielä sekin että jos sattuu mitä tahansa (esim mielenterveys pettää, tapahtuu jotain muuta ettei valmistu syystä x ajoissa) hyvitystä ei saa ellei ole juuri kelan hyväksymää syytä antaa miksei valmistunut ajoissa. Hyvityksen kiilto silmissä ei todellakaan kannata enää ottaa tätä korkea korkoista lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meinasin tuolla 10 prosentilla tätä: "Yleisen asumistuen korvausprosentti pienenee nykyisestä 80 prosentista 70 prosenttiin." Eli muutin 1.3. yksiöön ja saamani asumistukipäätös kattaa suunnilleen 70 % (n. 300€) nykyisestä vuokrastani (reilu 400 €) vaikka Kelan laskurin mukaan minun tulisi saada enemmän (n. 350 €). Luulin, että asumistukea leikataan vasta 1.4. Tätä siis ihmettelin :)
Ok. No onpa outoa. Huhtikuusta vasta leikkaukset alkavat vuositarkistuksen ajankohdan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vahva ja välittävä Suomi. Jos olet lukenut väärin ja se on Vahvoista välittävä Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahva ja välittävä Suomi. Jos olet lukenut väärin ja se on Vahvoista välittävä Suomi?
Turha syyttää pelkästään instituutteja vaikka ovat osasyy ihmisten kurjuuteen, tämä yhteiskunta korostaa ulkonäköä,statusta,rahaa,mammonaa...Ihmiset pahantahtoisia,kylmiä,julmia,kovia,väkivaltaisia toisiaan kohtaan.