Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin asumistuen leikkuri iskee Roosa Niemellä jää käteen neljä euroa pakollisten menojen jälkeen

Vierailija
15.03.2024 |

Tässä jutussa opiskelija ja töissä käyvä yksinhuoltaja kertovat, miten leikkaukset osuvat heihin. Asumistukikoneesta näet, miten leikkaukset vaikuttavat sinun kunnassasi.

https://yle.fi/a/74-20076813

Kommentit (392)

Vierailija
361/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu yksiössä pääkaupunkiseudulla. Asuin opiskelijana soluasunnossa, mikä oli huomattavasti halvempaa. Mites työt? Tein opiskelijana töitä kesät käytännössä verottomana. Mites opintolainat? Nostin täydet opintolainat ja kela korvasi useita tuhansia euroja, kun valmistuin ajoissa. Opiskelijana söin muutaman euron lounaan arkena joka päivä, mikä oli hieno etuus. Opiskelijoilla ei pitäisi olla mitään valitettavaa.

Tällä logiikalla työttömät elää luksuselämää. Tukia tulee vähintään 500 euroa enemmän kuussa kuin opiskelijalla, joka saa syödä velaksi, vaikka asuisi solussa. 

Ei mitään valitettavaa.

Vierailija
362/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jokaista tukemaan oman lapsen opiskeluja. Niillä, jotka saa kotoa tukea on etumatka niihin verrattuna, jotka aloittaa vastavalmistuneina velkaisina.

Varsinkin kun koulutus takaa varmaa työpaikkaa entistä harvemmin ja koulutettujen työttömyys on hurjassa kasvussa nyt.

Itselläni kesti lähes 10 vuotta saada vakityö. Sitä ennen tein pätkätöitä ja olin välillä työtön ja työkkärin heittopussi työharjoittelijana ilman palkkaa. Jos siinä olisi ollut opintolaina maksettavana, olisin varmaan seonnut. 

Minä otin aikanaan opintolainaa vaikka en olisi edes tarvinnut. Humputin sen kaikkeen kivaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jokaista tukemaan oman lapsen opiskeluja. Niillä, jotka saa kotoa tukea on etumatka niihin verrattuna, jotka aloittaa vastavalmistuneina velkaisina.

Varsinkin kun koulutus takaa varmaa työpaikkaa entistä harvemmin ja koulutettujen työttömyys on hurjassa kasvussa nyt.

Itselläni kesti lähes 10 vuotta saada vakityö. Sitä ennen tein pätkätöitä ja olin välillä työtön ja työkkärin heittopussi työharjoittelijana ilman palkkaa. Jos siinä olisi ollut opintolaina maksettavana, olisin varmaan seonnut. 

Minä otin aikanaan opintolainaa vaikka en olisi edes tarvinnut. Humputin sen kaikkeen kivaan.

Sehän kiva, kun muut ottaa sen lainan ihan elämiseen.

Vierailija
364/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän kiva, kun muut ottaa sen lainan ihan elämiseen.

Kiva oli ja mun mies maksoi sen kerralla pois.

Vierailija
365/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Vantaalla Länsimäessä metroradan tuntumassa on yli 20kpl kaksioita tarjolla 800e-900e/kk joilla kokoa 50-60m2 ja hyvänkokoisia yksiöitäkin (30-40m2) yli 10kpl joissa vuokrat lähtevät 600e/kk. Maksimissaan 10minuuttia kävelee metrolle ja sillä kestää 4minuuttia Myllypuron kampukselle ja 20minuuttia Helsingin yliopistolle. Jopa Otaniemeen saakka saa halutessaan körötellä metrolla.

Tämä siis vinkiksi halvempia asuntoja etsiville pariskunnille ja opiskelijakaveruksille. 

Vierailija
366/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karut on tilastot.

Kokoomuksen ja persujen mielestä hienot. Suomen Pankinkin mielestä ostovoima nousee tällä tavalla samoin Suomen talous. Ja onhan Suomi maailman onnellisin maa!

Ostovoima nousee tekemällä työtä.

Vierailija
367/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan vältteleminen niin kauan kuin mahdollista on kaikkein järkevin ratkaisu ellei halua olla kaulaansa myöten veloissa valmistuttuaan. Etenkin näinä aikoina työllistyminen on epävarmaa, joten ei kannata tietentahtoen kannustaa ketään ottamaan riskiä suuresta velkataakasta joka voi pahimmillaan viedä luottotiedot sekä tuhota unelmat perheen perustamisesta (kaksi korviaan myöten opintoveloissa rämpivää järkevää ihmistä eivät perheellisty ainakaan heti ja sitten kun velka on mahdollisesti maksettu voi olla iällisesti liian myöhäistä). 

Tämä minua hirvittää. Kuinka kaksi opintovelkaisra uskaltaa perustaa perheen? Jos pariskunnalla on yhteensä esim. yli 50 000 euron opintolainat maksettavana, voi hedelmällinen ikä olla mennyttä ennen kun uskaltaisi lisääntyä. 

Minulla ja mun miehellä oli yhteensä n. 100 000 markkaa opintolainaa (nykyrahaksi muutettuna n. 35 000 €) ja kummasti vaan uskallettiin perhe perustaa. Itse jäin jopa kotiäidiksi vuosikausiksi ja maksoin opintolainaa pois minimiäitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella, vaikka korot huitelivat pilvissä 90-luvun laman aikana. Miehellä oli onneksi vakituinen virka. Silloin oltiin optimistisia, että kaikki sujuu hyvin ja kyllä selvitään. Nykyään on tilanne paljon epävarmempi, mutta toisaalta, nyt saa opintolainoja anteeksi. Ennen ei saanut. Omille lapsille sanoin heidän opiskeluaikoina, että ottakaa opintolainaa niin vähän kuin mahdollista. Lapsetkin ovat jo työelämässä ja vähäiset opintolainat maksettu.

Vierailija
368/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä mitä omaa tuttavapiiriä olen kuulostellut, niin kenelläkään ei ole ollut koskaan (80-2010 luku) sellaista oloa, että yhteiskunta ei pitäisi huolta jos saa esimerkiksi lapsen pahaan rakoon. Mutta nyt viimeisen vuoden aikana se on jotenkin muuttunut ja ihmiset ei enää luota turvaverkkoihin ja se tulee näkymään monella vahingollisella tavalla.

Oikeisto luulee että ihmiset voi painostaa toimimaan kansantalouden kannalta "oikein", mutta suurin osa ihmisistä vain ahdistuu painostuksesta ja veitsi kurkulla olemisesta jolloin tuottavuus vain laskee ja mahdolliset ongelmat syvenee.

Vierailija
369/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roosa opiskelee suomen kieltä ja kirjallisuutta suomen kelleimmassa kunnassa jossa kulut on isot. Täysin turhia ammatteja joten ei tuollaiselle voi maksaa tukia mitä nykyään. Ja tuossa jutussa läski nainen joka ei jaksaisi koskaan tehdä mitään fyysistä työtä josta saisi parempaa palkkaa. Kannattaa laihdutta niin ehkä voi saada joskus enemmän rahaa.

Vierailija
370/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä se halvempi asunto. Me tyttöystävän kanssa maksetaan vuokraan 260 euroa kk per nenä.

Vierailija
371/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain mättää, jos pakollisten kulujen jälkeen jää neljä euroa. Ja se jossain ei tällaisessa tapauksessa ole tukien määrä. 

Eiköhän se neljä euroa olisi vakio, vaikka tuet nousisivatkin. Aina jäisi se neljä euroa. Jos elämänhallinta on hukassa, niin rahaa kylvämällä tilanne ei parane.

Lukivatko nämä sankarikommentoijat edes jutun ekaa kappaletta? Ihan hitsin urpoa lähteä kommentoimaan asioita pelkän mutun perusteella kun on itse niin laiska ettei jaksa edes vilkaista minkälaisista tapauksista nyt puhutaan.

Vierailija
372/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän mennessä mitä omaa tuttavapiiriä olen kuulostellut, niin kenelläkään ei ole ollut koskaan (80-2010 luku) sellaista oloa, että yhteiskunta ei pitäisi huolta jos saa esimerkiksi lapsen pahaan rakoon. Mutta nyt viimeisen vuoden aikana se on jotenkin muuttunut ja ihmiset ei enää luota turvaverkkoihin ja se tulee näkymään monella vahingollisella tavalla.

Oikeisto luulee että ihmiset voi painostaa toimimaan kansantalouden kannalta "oikein", mutta suurin osa ihmisistä vain ahdistuu painostuksesta ja veitsi kurkulla olemisesta jolloin tuottavuus vain laskee ja mahdolliset ongelmat syvenee.

Juu, syntyvyys nousuun! Varmasti velkaiset ihmiset haluaa vielä lisääntyäkin.

Vierailija
373/392 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä se halvempi asunto. Me tyttöystävän kanssa maksetaan vuokraan 260 euroa kk per nenä.

Ja ette varmaankaan asu paikassa, josta käsin voisi opiskella Helsingin yliopistossa? Eli pk-seudulla.

Vierailija
374/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa nyt kiltisti vaan ottaa opintolainaa, jos ei halua tehdä töitä.

Työn tekeminen opintojen ohessa olisi muutenkin järkevää, vaikka saattaa joissain tapauksissa siirtää valmistumista, sillä ei mikään työnantaja ota töihin tyyppiä, joka on vain opiskellut eikä tehnyt töitä, ei ainakaan, jos on valinnan varaa valita valmistunut opiskelija, jolla on runsaasti työkokemusta.

Ei sen työkokemuksen tarvitse edes tukea opintoalaa, sillä työn tekeminen kertoo oleellisen työtä hakevasta valmistuneesta: se kertoo, että tyyppi on valmis kantamaan kortensa kekoon tässä yhteiskunnassa ja on kypsä työelämään.

Joten Roosa ei ainakaan tuolla nurinalla saa yhtään empatiaa.

Oletpa ymmärtämätön. Missään ei sanota, ettei Roosa tee töitä. Lähes kaikki opiskelijat tekevät, mutta eivät he voi itseään pelkästään sillä elättää, kun pitää opiskell

Jos Roosa tekee töitä ja saa tulorajaan saakka töitä olettaen, että opiskelee 9 kuukautta vuodessa, niin hän voi tienata 18 720 euroa vuodessa. Tämä on kuukaudessa keskimäärin 1560 euroa kuukaudessa miinus verot. Jos oletetaan, että hän tekee kokopäivätöitä kesällä ja tienaa kolmelta kuukaudelta 2000 euroa kuukaudessa bruttona, hän voi tienata opiskeluaikana vielä 12 720 euroa eli 1433 euroa kuukaudessa. Jos oletetaan, että hän tekee hanttihommia vaikkapa 12 euron tuntipalkalla hän saisi bruttona käteensä 960 euroa ja siitä miinustetaan verot eli käytännössä veroluonteiset maksut niin hän saisi palkkaa kuukaudessa noin 850 euroa kuussa. Siihen päälle vielä opintoraha 279 euroa ja asumistuki vaikkapa 366 euroa, niin hän saa yhteensä tililleen rahaa 1533 euroa kuussa. Jos oletetaan, että hän maksaa vaikka 700 euron kuukausivuokraa plus vesilasku ja sähköt, niin tästä jää käteen hänelle 783 euroa elämiseen. Se on toimeentulotukinormin 200 eurolla ylittävä summa ja ainoa mitä pitää tehdä, on mennä 20 tunniksi viikossa iltaisin vaikka vähän huiskuttamaan pölyhuiskua tai paistamaan hampurilaispihvejä. Siinä samalla saa hyvää hyötyliikuntaa ja pääsee tyhjentämään päänsä kuluttavasta ja äärimmäisen haastavasta opiskeluelämästä, eikä tarvitse nostaa lantin lanttia opintotukea. Jos Roosa siis tekee vähänkään töitä, hänelle ei jää 4 euroa pakollisten menojen jälkeen. 

Vierailija
375/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaopinnoista 1/3 palkatonta harjoittelua, 40h/vko. Ei todellakaan jaksanut enää tehdä 20h/vko töitä. 

Myös ihan sen opiskelun ohella tuollainen tuntimäärä on paljon. Se opiskelu kuitenkin käy nykypäivänä ihan kokoaikatyöstä, etenkin kun opettajat ei enää kaikkea valmiiksi nenän eteen pureksi. Joutuu ihan oikeasti etsimään ja koostamaan sitä tietoa, työstämään monenlaista raporttia ja ryhmätyötä, työskentelemään erilaisissa projekteissa jne. 

Vierailija
376/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, että näissä keskusteluissa samaan aikaan hyväksytään se, että kaikille työttömille ei ole töitä, mutta kuitenkin opiskelija voi vain mennä töihin?

Vierailija
377/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaopinnoista 1/3 palkatonta harjoittelua, 40h/vko. Ei todellakaan jaksanut enää tehdä 20h/vko töitä. 

Myös ihan sen opiskelun ohella tuollainen tuntimäärä on paljon. Se opiskelu kuitenkin käy nykypäivänä ihan kokoaikatyöstä, etenkin kun opettajat ei enää kaikkea valmiiksi nenän eteen pureksi. Joutuu ihan oikeasti etsimään ja koostamaan sitä tietoa, työstämään monenlaista raporttia ja ryhmätyötä, työskentelemään erilaisissa projekteissa jne. 

Miten minä olen onnistunut suorittamaan kaksi maisterin tutkintoa ja yhden AMK-tutkinnon tekemällä lähes jatkuvasti osa-aikatöitä.? Toisen maisterin tutkinnon olen suorittanut kokopäivätöiden ohessa ja arvosanani ovat kiitettävät. Tein myös palkattomia harjoitteluita niin, että aamuisin menin työpaikalle harjoittelemaan ja sitten iltaisin ja viikonloppuisin menin töihin. En kokenut sitä mitenkään mahdottomana, rankaahan se oli toki, mutta elämässä ei kaikki ole kivaa ja leppoista. 

Vierailija
378/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minä olen onnistunut suorittamaan kaksi maisterin tutkintoa ja yhden AMK-tutkinnon tekemällä lähes jatkuvasti osa-aikatöitä.? Toisen maisterin tutkinnon olen suorittanut kokopäivätöiden ohessa ja arvosanani ovat kiitettävät. Tein myös palkattomia harjoitteluita niin, että aamuisin menin työpaikalle harjoittelemaan ja sitten iltaisin ja viikonloppuisin menin

Riippuu alasta, tutkinnosta, töistä mitä tekee ohella ja elämäntilanteesta. Ei kukaan sanonut että se on mahdotonta. Minäkin olen opiskellut amk-tutkinnon vaikka tein 30h/vko ihan vastuullista palkkatyötä ja olin kahden lapsen yh. 

Onko mielestäni silti järkevää ajaa nuoria opiskelijoita velka- ja/tai uupumuspiippuun heti nuorena? Ei todellakaan. Itselläni on asiaan vähän laajempi ymmärrys kuin vain oma napa - niinkuin luulis olevan arvon tuplamaisterillakin. 

Vierailija
379/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat esimerkit ihan älyttömiä. Toinen työhaluton opiskelija, joka ei myöskään halua nostaa opintolainaa. Minun lukiolainenkin on tehnyt 16-vuotiaasta töitä tienaten n.500e/kk ja tämä 24-vuotias opiskelija ei siihen kykene. Toinen nelihenkinen perhe Ikaalisista, joka saanut tähän saakka tukineen n.3000e (!!) käteen ja nyt sitä vähän leikataan. Ikaalisissa tuskin asuminen kovin kallista on. Voi kyynel. 

Vierailija
380/392 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden tilanne oli täysin ennakoitavissa siinä vaiheessa, kun opintotuen asumislisä lakkkautettiin ja opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin. Sitähän perusteltiin sillä että näin opiskelijat saisivat isommat tuet, asumislisä kun oli aika pieni. Mutta kehityskulku oli kyllä täysin ennustettavissa. Opiskelijat siirtyivät sankoin joukoin yksiöihin vuokralle, soluasuminen väheni jo senkin vuoksi että kela alkoi kyylätä kuka asui kenenkin kanssa ja seurusteliko ne. Yksityiset vuokranantajat kiitti ja kuittasivat rahat taskuihinsa. Rakennusyhtiöt rakensi hulluna pieniä koppeja keskustoihin, joihin asumaan kukaan muu ei halunnut kuin just opiskelijat (väliaikaista asumista). 

Koska opiskelijat ovat nyt vain yksi ryhmä asumistuen saajien joukossa, eikä mikään erityisryhmä, niin asumistuen leikkaukset koskevat myös heitä. Eli loppujen lopuksi opiskelijoiden asumisen tuki menee ny

Siis että Suomessa ei edes aviopuolisoilla, joilla on yhteisiä lapsia, ole perheverotusta, eli oletus kaikkialla muualla on, että jokainen vastaa itsestään. Hassu, että sitten joku 20-vuotias nuoripari tulkitaan yhteistaloudellisiksi Kelan toimesta.

Aviopuolisoilla on Suomessa elatusvelvollisuus toisiinsa nähden.