Näin asumistuen leikkuri iskee Roosa Niemellä jää käteen neljä euroa pakollisten menojen jälkeen
Tässä jutussa opiskelija ja töissä käyvä yksinhuoltaja kertovat, miten leikkaukset osuvat heihin. Asumistukikoneesta näet, miten leikkaukset vaikuttavat sinun kunnassasi.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Suomesa näyttää riittävän loisimiseen halukasta väkeä. Tuet pienemmikksi niin alktaa työnteko kelpaamaan näille ihan itsestään. Parempaa elintasoa hamuavat voisivat suksia ulkomaille kerjäämään. On aika päästää näistä laiskuriprkleistä irti.
Jos sun mielestä opiskelu on loisimista, niin minkäs tekee. Harvemmin kouluttamattomat tätä maata mihinkään nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse opiskelin 1995-eteenpäin, niin pakko oli käydä viikonloput töissä plus osa kesälomaa (olin siivoojana). Asumislisää sai vain lukuvuoden aikana, ei kesällä. Kesällä piti myös opiskella, jos mieli saada opintotukea. Ja jos satuit tekemään liian ahkeeasti kesä/duunia, niin muutaman euron rajanylitys meinasi, että piti maksaa koko opintotuki ylittävältä kuulta takaisin. Lainaa piti myös ottaa ja sitä sitten lyhentelin usean vuoden ajan. Ei ollut rikasta perhettä tukemassa, itse piti pärjätä.
Tämä laulu on kuultu monen monituista kertaa. Nykyopiskelijatkin käy töissä. Sillä erotuksella, että asumistukea leikkaa kaikki työtulot.
Viime asumistuen tarkistuksessa mulla nousi asumistuki 50 euroa kun vuosikausia maksettu ilmeisesti liian vähän. Sillä mennään tuonne vuoden vaihteeseen ja laskurin mukaan taas tippuu sen 50 euroa kun se uudelleen tarkistetaan. +/- =0 tilanne aikalaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina nostamatta.
Ja sen saa osittain tai kokonaan anteeksi korkoineen, jos elämässä ei kaikki mene hyvin. Luottotiedot pysyvät.
Tämähän on täyttä tuubaa. Opintolainan saa anteeksi vain kuolemalla tai pysyvällä työnyvuttömyydellä. Työtön, pätkätyöläinen, sairasteleva tai pienituloinen köyhä makselee opintolainaa kuten muutkin.
Ihan totta se on jos käy huonosti ja viisi vuottaa työkyvytön lainan saa anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karut on tilastot.
Tässä on nyt tarkoituksena, etteivät köyhien lapset opiskele jatkossa yhtään pitempään kuin pakko. Sen jälkeen töihin kolmella eurolla tunti.
Kuinka artikkelin perheenäiti voisi esimerkiksi auttaa lapsiaan kun he lähtevät opiskelemaan jos näin dystooppinen meno jatkuu? Ei mitenkään. Tämä on eloonjäämiskamppailua.
No ei minukaan kukaan auttanut, kun opiskelin. Ihan itse rahoitin elämiseni käymällä töissä opintojen ohella.
N40
Vau, haluatko mitalin? Kai tajuat, että työpaikka on tänä päivänä nuorille luxusta? 15h /vk kaupan kassan työhön saat lähettää videoita ja persoonallisuustestejä satoihin paikkoihin, ennen kuin hyvällä tuurilla pääset ryhmähaastatteluun ja sitä kautta ehkä jopa töihin, mistä maksetaan palkkaa, eikä 9e/pv kulukorvausta.
Te, jotka leveilette töissäkäynnillä saatte maistaa omaa lääkettänne, kun kaikki leikkaukset mukaan lukien irtisanomisen helpotukset tulevat voimaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kertoi, että menettää asumistuen mutta saa toimeentulotukea ja sitä enemmän kuin sai asumistukea. Joten ei panikoida.
Toimeentulotuesta kaavaillaan vastikkeellista. Vähän voi panikoida.
Mikäs paniikki siitä tulee, jos tarvii sitten käydä vähän puuhastelemassa jotain yleishyödyllistä? Sehän on vain hyvä juttu sille toimeentulotukea saavalle, ettei syrjäydy, vaan on jotain tekemistä ja sosiaalisia kontakteja siellä puuhastelussa.
Niihin yleishyödyllisiin hommiin ei sitten enää tarvitse palkata väkeä. Työtä ilman työsuhde-etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina nostamatta.
Ja sen saa osittain tai kokonaan anteeksi korkoineen, jos elämässä ei kaikki mene hyvin. Luottotiedot pysyvät.
Tämähän on täyttä tuubaa. Opintolainan saa anteeksi vain kuolemalla tai pysyvällä työnyvuttömyydellä. Työtön, pätkätyöläinen, sairasteleva tai pienituloinen köyhä makselee opintolainaa kuten muutkin.
Ihan totta se on jos käy huonosti ja viisi vuottaa työkyvytön lainan saa anteeksi.
Ja lähde tälle on mikä? Koska ei todellakaan saa anteeksi mitään, itse olen 6 vuotta maksellut toimeentulotuesta isoa lainaa pois koko ajan nousevien korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään minuun. Asumistuki pysyy ennallaan, koska asun vuokralla ja vuokranormin mukaisella hinnalla. Suosittelen samaa näille vinkujille. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa rajattomasti kaikkea.
En saa itse asumistukeakin, mutta eikö omavastuuosuuden nosto vähennä myös sinun asumistukea? En muista oikeaa termiä. Vai nostatko tuon erotuksen toimeentulotukena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse opiskelin 1995-eteenpäin, niin pakko oli käydä viikonloput töissä plus osa kesälomaa (olin siivoojana). Asumislisää sai vain lukuvuoden aikana, ei kesällä. Kesällä piti myös opiskella, jos mieli saada opintotukea. Ja jos satuit tekemään liian ahkeeasti kesä/duunia, niin muutaman euron rajanylitys meinasi, että piti maksaa koko opintotuki ylittävältä kuulta takaisin. Lainaa piti myös ottaa ja sitä sitten lyhentelin usean vuoden ajan. Ei ollut rikasta perhettä tukemassa, itse piti pärjätä.
Ja oli ikuinen opinto-oikeus, ei kiirettä valmistua, ehti tehdä töitä opintojen ohessa, sai vaihtaa helposti alaa jos oli väärä. Mitä yrität oikein tällä sanoa? Luuletko että nykyään ei pidä kesällä opiskella jos mielii saada opintotukea tai maksaa takaisin jos tienaa liikaa? Opintotuki oli aikanasi isompi ja lainan osuus pienempi ja myös ilman lainaa pystyi helpomm
Juuri näin. Ja niitä töitä oli todella paljon helpompi saada. Vastahan oli uutinen, että elokuvateatterin työntekijäksi oli hakijoita peräti tuhat. Siis yhtä osa-aikaista ja vielä erittäin huonosti palkattua työtä kohden. Opintotuki oli toki aika pieni, mutta suhteutettuna sen ajan hintoihin se oli todella paljon isompi kuin nyt. On myös pakko valmistua ajoissa. Ei voi enää kymmentä roikkua koulun kirjoilla.
Opiskelijalla oli selkeä budjetti, mutta mihin yksinhuoltaja äidin rahat menee? Joku aikaisempi kommentoija oli myös laskenut saman kuin minä (yksinhuoltaja saa n.3000€ palkallaan ja tuilla)
Eikö opiskelijan perhe pystyisi auttamaan taloudellisesti enemmän tytärtään?
Miten paljon korkeakouluopintoja varten on otettava lainaa että pärjää? Ja onko selkeitä takaisin maksu suunnitelmia? (Esim. varma työllistyminen, säästöt, sijoitukset tms)
Roosan asenteella tuskin saa töitä. Liian hieno työntekoon.
Miksi sitä lainaa pelätään? Eihän sitä tarvitse aina nostaa maksimimäärää, vaan nostaa sen uudistuksessa vähentyneen osuuden verran.
80 euroa kuukaudessa lainaa ei tee pidemmän päälle paljon mitään. Lisäksi jos hän valmistuu etuajassa, niin hän saa siihen hyvityksen. Eri asia on, ettei aio päästä palkkatöihin jatkossakaan eli ei muka pysty maksamaan pientäkään lainaa takaisin. Epäilen sitäkin, sillä siinä tapauksessa valtion takaus hoitaa maksun.
Ilmaista lounasta ei ole!
Asuin itse koko opiskeluajan solussa. Solun vuokra oli siihen aikaan 200 eur/kk. Valmistuttuani muutin Helsinkiin töihin ja oli pakko mennä vuokralle yksiöön 500 eur/kk. Se oli mielestäni sietämätön menoerä, sillä tuloni olivat vielä alle mediaanin. Muutin siis kimppakämppään alle vuoden päästä, jotta sain asumiskulut kohtuullisiksi. Myöhemmin muutin puolison kanssa yhteen.
Summa summarum. Roosa elää opiskelijana kalliimmin, kuin itse olen asunut työssäkävijänä. Ja valittaa, ettei yhteiskunta maksa hänen tuhlailuaan ja leveää elämäänsä.
Selkeä ratkaisu on, että muuta välittömästi soluun. Niissä on kuulemma nykyään hyvin tilaa, koska "taso ei kelpaa" nykypäivän opiskelijoille. Ja lopeta nolo valittaminen..
Vierailija kirjoitti:
Roosan asenteella tuskin saa töitä. Liian hieno työntekoon.
Lisään vielä: samaan aikaan monet työpaikat pyörivät opiskelijoiden voimin. Jos hän on todella hakenut keikkatöitä, niin pahoittelut, ettei onnistunut. Jutusta sai sen kuvan, ettei halunnut edes harkita työ tekoa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karut on tilastot.
Kokoomuksen ja persujen mielestä hienot. Suomen Pankinkin mielestä ostovoima nousee tällä tavalla samoin Suomen talous. Ja onhan Suomi maailman onnellisin maa!
Voi kuinka hienoa meillä olisikaan ilman noita tukia.
Vanhanaikainen idylli herttaisine köyhineen tai kansainvälinen city-syke, missä saa varoa vaaraa joka askeleella.
Kyllä meilläkin pitäisi olla, kun isossa maailmassakin on! Mitä ne mahtaa meistä ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina nostamatta.
Ja lähde tälle on mikä? Koska ei todellakaan saa anteeksi mitään, itse olen 6 vuotta maksellut toimeentulotuesta isoa lainaa pois koko ajan nousevien korkojen kera.
Ihan Kelan sivuilta saat tiedon " opintolaina anteeksi saaminen " Minä sain 16000 euroa korkoineen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kertoi, että menettää asumistuen mutta saa toimeentulotukea ja sitä enemmän kuin sai asumistukea. Joten ei panikoida.
Mikäs paniikki siitä tulee, jos tarvii sitten käydä vähän puuhastelemassa jotain yleishyödyllistä? Sehän on vain hyvä juttu sille toimeentulotukea saavalle, ettei syrjäydy, vaan on jotain tekemistä ja sosiaalisia kontakteja siellä puuhastelussa.
Niihin yleishyödyllisiin hommiin ei sitten enää tarvitse palkata väkeä. Työtä ilman työsuhde-etuja.
Saavathan he siitä rahaa. Ne tuet. Heille kyllä maksetaan.
Yhteinen piirre näille tukirahojen niukkuudesta valittaville ja lasten kurjuudesta puhuville on, että he ovat yksinhuoltajia ja käsivarsia ja ylävartaloa peittävät tuhansia euroja maksaneet tatuoinnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavathan he siitä rahaa. Ne tuet. Heille kyllä maksetaan.
Mitä useampi työ hoidetaan vastikkeellisen tt-tuen turvin, sen vähemmän on tarvetta palkatulle työväelle. Etkö ymmärrä?
Ja oli ikuinen opinto-oikeus, ei kiirettä valmistua, ehti tehdä töitä opintojen ohessa, sai vaihtaa helposti alaa jos oli väärä. Mitä yrität oikein tällä sanoa? Luuletko että nykyään ei pidä kesällä opiskella jos mielii saada opintotukea tai maksaa takaisin jos tienaa liikaa? Opintotuki oli aikanasi isompi ja lainan osuus pienempi ja myös ilman lainaa pystyi helpommin opiskelemaan. Voisit vähän ajatella että nyt asiat on monin tavoin vaikeampia kuin v. 1995 ja suhtautua empaattisesti opiskelijoihin kun itsekin olet kokenut sen ilmeisesti rankaksi että piti ottaa lainaa ja perhekään ei tukenut, koska nyt opiskelijoilla on vielä tiukempaa.