Sain eilen tietää olevani kehitysvammainen
Olen melko järkyttynyt. Olen kyllä aina tiennyt että jotain minussa on vialla ja oppimisvaikeuksia tiedän kyllä minulla olevan, mutta eilen omakannasta muuta tietoa etsiessäni huomasin, että olen saanut yläasteella kehitysvammadiagnoosin!
Diagnoosi itsessään on toki suuri helpotus ja minun on helpompi hyväksyä itseni nyt kun tiedän mistä vaikeuteni johtuvat. Tuntuu kuitenkin nololta ja kiusalliselta samaan aikaan ja ahdistaa, ettei kukaan ole minulle tästä suoraan kertonut. Todella moni ongelmani selittyy kyllä tuolla diagnoosilla. Oloni on samaan aikaan helpottunut mutta tuntuu todella nololta ja pahalta, hävettää ja haluaisin vain käpertyä itseeni. En aio kertoa kenellekään tutulle tästä diagnoosista.
Pystyn asumaan itsenäisesti mutta kodin ylläpito on haastavaa, siivoaminen vähän niin ja näin ja ruokaa en oikein jaksa yksin laittaa. Opinnot ovat aina sujuneet melko heikosti tai keskitasoisesti, työelämässä on ollut hankalaa. Pystyn tekemään yksinkertaisia rutiininomaisia töitä ja työ ihmisten kanssa sujuu hyvin, mistään vaativammasta työstä on turha edes haaveilla. Lukiossa yritin opiskella muutaman vuoden mutta opinnoista ei tullut mitään joten vaihdoin amikseen.
Amiksesta sain sellaiset keskivertopaperit ja nyt alkuvuodesta aloitin opinnot amkissa, pääsin sisään ihan viimeisiltä varasijoilta todistusvalinnalla.
Emotionaaliselta kehitykseltäni huomaan olevani reilusti ikätovereitani jäljessä, minulla ei ole kovin kummoisia ihmissuhdetaitoja ja ystäviäkin on vähän. Huomaan kyllä olevani muita jäljessä joten yleensä yritän vain olla hiljaa enkä halua juurikaan puhua muiden kanssa ettei tyhmyyteni paljastuisi. Olen siis koko ajan kyllä ollut tietoinen omasta älyllisestä heikkoudestani mutta tuo diagnoosi oli kyllä järkytys.
Onko täällä muita jotka ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena tai saaneet tietää omasta diagnoosistaan aikuisiällä?
Kommentit (163)
Hei, kehitysvammoja todellakin on erilaisia. Oma poikani sai v. 2019 lievä kehitysvamma diagnoosin. Oli niillä rajoilla, että olisi ollut "vain" laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
Poika on tällä hetkellä 17v. ja opiskelee merkonomiksi ja harrastaa kickboxingia. Pelasi nuorempana jääkiekkoa edustusjoukkueessa, mutta lopetti sen ollessaan 13v. Yläasteen kävi urheilupainotteisessa koulussa.
Kukaan ulkopuolinen ei näe lyhyen tuttavuuden jälkeen (eikä yleensä pidemmänkään) että pojallani tuo diagnoosi on. Tosin ap:n kaltainen tekstintuottaminen olisi hänelle mahdotonta.
Tsemppiä sinulle ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi muka kehitysvammainen ei osaisi kirjoittaa? Hehän käyvät nykyään ihan normaalisti koulua aina oppivelvollisuuden päättymiseen asti eikä luku- ja kirjoitustaito ole mikään harvinainen asia kehitysvammaisille. Jopa keskivaikeasti vammaiset voivat osata kirjoittaa aivan selkeää ja hyvää suomen kieltä. Tämä on kyllä ihmeellinen palsta :D
Lähihoitaja kehitysvammaisten asumisyksiköstä
Kirjoitustaito on hiukkasen eri asia kuin ap:n kirjoituksesta ilmenevä analysointi- ja itsereflektoinikyky. Niihin ei ylsinkertaisesti alle 70 äo:lla kyetä. Sen lisäksi epätasainen kykyprofiili ei riitä keva-diagnoosiin, vaan juurikin kokonaisuuden on oltava heikko, että tuohon tulokseen päädytään.
Eihän älykkyysosamäärässä ole kyse mistään muusta kuin matemaattis-loogisesta ajattelusta ts. kehitysvammaiset ovat vain matemaattisesti lahjattomia. Minä uskon että aplla voi hyvinkin olla alle 20 äo, ei se estä kirjoittamasta tai analysoimasta omaa ajattelua ja kehitystä.
Enemmänkin Asperger/Adhd, joka ei ole lievänä oikeastaan mikään kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
0/5, vanha aihe ja kirjoitustyyli ei ole kehitysvammaisen käsialaa.
Ainakaan nuo ap:n tekemät havainnot itsestä ja muista sekä se että pystyy niitä tänne noin yksityiskohtaisesti kirjoittaen kuvailemaan antavat todella aihetta epäillä, että kyseessä ei ole edes lievä älyllinen kehitysvamma. Myöskään emotionaalisesti kehittymätön henkilö ei monesti tätä tunnista tai ainakaan osaa erityisen tarkkaan kuvailla. Lukivaikeutta tuskin ainakaan on.
Jos k.o. kirjoitustaidolla varustettu ihminen on oikeasti saanut kehitysvammadiagnoosin, on ehkä syytä mennä selvittämään terveydenhuoltoon asiaa vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi muka kehitysvammainen ei osaisi kirjoittaa? Hehän käyvät nykyään ihan normaalisti koulua aina oppivelvollisuuden päättymiseen asti eikä luku- ja kirjoitustaito ole mikään harvinainen asia kehitysvammaisille. Jopa keskivaikeasti vammaiset voivat osata kirjoittaa aivan selkeää ja hyvää suomen kieltä. Tämä on kyllä ihmeellinen palsta :D
Lähihoitaja kehitysvammaisten asumisyksiköstä
Kirjoitustaito on hiukkasen eri asia kuin ap:n kirjoituksesta ilmenevä analysointi- ja itsereflektoinikyky. Niihin ei ylsinkertaisesti alle 70 äo:lla kyetä. Sen lisäksi epätasainen kykyprofiili ei riitä keva-diagnoosiin, vaan juurikin kokonaisuuden on oltava heikko, että tuohon tulokseen päädytään.
Eihän älykkyysosamäärässä ole kyse mistään muusta kuin matemaattis-loogisesta ajattelusta ts. kehity
Siinä kanssa meillä yksi kehitysvammainen joka ajattelee älykkyyden olevan nimenomaan vain matemaattis-loogista. :D
Minulla samantyyppinen tilanne kuin ap:lla, mutta en vain ole koskaan saanut diagnoosia. Lukioon en mennyt. Olen kuitenkin saanut opiskeltua sairaanhoitajaksi ja teen sitä työtä. Työssä koen paljon stressiä ja hätäännyn, jos eteen tulee jokin asia, jota en ymmärrä. Minulla on myös motorisia haasteita, esimerkiksi en ole koskaan oppinut pallopelejä ja muutenkin on vaikeaa, jos pitää tehdä samaan aikaan liikkeitä käsillä ja jaloilla. Liikkeeni ovat kömpelöitä. Lähinnä voin harrastaa lenkkeilyä ja pyöräilyä, se on riittävän yksinkertaista. Ulkonäössäni on myös tiettyjä epäilyttäviä piirteitä. Matemaattiset taidot ovat heikot. Yritän kuitenkin hyväksyä itseni. Tsemppiä ap:lle! Meitä on muitakin, kaikilla ei vain ole diagnoosia Kannassa.
Onkohan ap käsittänyt diagnoosinsa nyt väärin? Pisti silmään tuo tunnesäätelyn vaikeuksista maininta kannassa. Tämähän kuulostaa enemmän erityisherkkyydeltä tai autismilta ja ap kertoo myös ennenaikaisesta murrosiästä. Ei olisi ollenkaan mahdoton ajatus että kroppa on vain tehnyt niin paljon töitä fyysisen murrosiän kanssa että henkinen kehitys on vielä tuossa vaiheessa laahannut jälkijunassa ja ap on itsestään kehittynyt hieman muita myöhemmin ihan normaalisti. Epäilen siis väärää diagnoosia. Lisäksi jos on "kaikkea neurologista" kuten ap kirjoitti, en yhtään ihmettele jos ap on saanutkin väärän diagnoosin. Ap vaikuttaa kuitenkin myös ihan ikätasoiseltaan ajatusmaailman perusteella ja kirjoittaa minusta jopa aika kypsää analyysia itsestään parikymppiseksi.
Niin ja hyvin harva kehitysvammainen ylipäätään saa ennenaikaista murrosikää, sekin tekee tästä hieman epäilyttävää.
Lisäisin vielä tietyn hitauden ajattelussani, ns. pitkät piuhat, mikä aiheuttaa toisinaan tilanteita, joissa joudun kokemaan häpeää. Laajojen asiakokonaisuuksien ymmärtäminen ei oikein onnistu ja ne asiat, joita olen oppinut, ovat vaatineet paljon toistoja. -se diagnoositon
Sanot vain kaiikille vastaantulijoille että olet vammainen niin kyllä ne uskoo.
Vaikka joku työskentelee kehitysvammaisten kanssa, ei hän välttämättä saa laajaa käsitystä, jos työskentelee vain tietyn tasoisten kanssa. Äitini teki vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten parissa ja minulle oli teini-ikäisenä yllätys, että esim. kahdesta kaverukessta se jota pidin "terveempänä" olikin vaikeampitasoinen. Yksinkertaisesti vain siksi, että toisesta näkyi enemmän päälle päin, käytöksestä yms mutta sillä toisella oli älyllisesti haasteita. Se josta näkyi päälle päin ymmärsi mm. mitä tietyllä rahalla kaupasta saa, se toinen ei yhtään.
Lievät kehitysvammat ovat todellakin hyvin alidiagnosoituja Suomessa. Nämä ihmiset sitten kuormittavat opiskelu- ja työpaikkoja, vaikka oikeasti kuuluisivat kotiin ja kerhoihin. Itsekin kuulun näihin.
Itseasiassa kehitysvammaiset kyllä saavat fyysisen murrosiän ihan samaan aikaan kuin muutkin. Älä höpötä edellinen
Voit silti laulaa Olen soomalainen
Kehitysvammat ovat Suomessa alidiagnosoituja. Monet ADHD-lapset ovat oikeasti kehitysvammaisia.
Olen minäkin periaatteessa lievästi kehitysvammainen. Raskauden aikaisesta happivajeesta tullut Dysfasia joka nyt ilmenee sanojen unohteluna, hiljaisena puheena, puheen jäsentymättömyytenä... elän silti normaalia elämää ja käyn töissäkin. En voi silti varmaan ikinä tehdä työtä jossa vaaditaan rautaista ajattelua ja loogista päättelykykyä. Olen silti ihan tyytyväinen tähänkin, elän itselleni tarkoitettua hyvää elämää.
Kehitysvammainen mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia.
Dysfasia EI ole kehitysvamma. Se mitä ap kuvaa on kehitysvamma, eli heikot kognitiiviset kyvyt ja emotionaalisen kehityksen jälkeenjääneisyys.
Kertoo jotain yhteiskunnasta ja koulutusjärjestelmästä, jos kehitysvammainen pääsee korkeakouluun ja vielä valmistuu sieltä. Eihän kehitysvammalla ole mitään merkitystä diagnoosina, jos se ei ennustaisi nimenomaan erittäin heikkoa akateemista ja opillista suoriutumista ja erittäin vahvaa tuen tarvetta myös arjessa.
Kehitysvammahan ei ole mikään kehityshäiriö tai sairaus itsessään, vaan nimenomaan suoriutumiseen pohjautuva luokitus. Monet häiriöt aiheuttavat mm. kehitysvammaan liitettyä heikkoa suoriutumista, mutta sen ainoa funktio on diagnoosina tuen tarpeen arviointi erilaisia etuuksia varten ja sen arviointi, pärjääkö työelämässä ylipäätään vai pääseekö heti eläkkeelle.
Monet ihmiset voivat pärjätä nuorena erittäin heikosti älykkyystesteissä, mutta se ei ole kehitysvamman ainoa määrittävä tekijä, vaan lääkärin pitää pois sulkea muut suoriutumiseen vaikuttavat tekijät ja heikon älykkyyden pitää näkyä vahvasti arjen suoriutumisessa ja olla pysyvä. Kehitysvamma on diagnoosina merkityksetön jos nämä kriteerit eivät täyty. Kukaan joka selviää edes auttavasti AMK-opinnoissa ei voi määritelmällisesti olla kehitysvammainen, tai sitten koulutusjärjestelmässä on jotain pahasti pielessä.
Minullakin on epätasainen kylyprofiili, ja tunne-elämäni on ajoittain epävakaa. Mulla on myös sekä AMK- että yliopistotutkinnot. Olen sitten ilmeisesti myös keva.
Höpö höpö ap.