Sain eilen tietää olevani kehitysvammainen
Olen melko järkyttynyt. Olen kyllä aina tiennyt että jotain minussa on vialla ja oppimisvaikeuksia tiedän kyllä minulla olevan, mutta eilen omakannasta muuta tietoa etsiessäni huomasin, että olen saanut yläasteella kehitysvammadiagnoosin!
Diagnoosi itsessään on toki suuri helpotus ja minun on helpompi hyväksyä itseni nyt kun tiedän mistä vaikeuteni johtuvat. Tuntuu kuitenkin nololta ja kiusalliselta samaan aikaan ja ahdistaa, ettei kukaan ole minulle tästä suoraan kertonut. Todella moni ongelmani selittyy kyllä tuolla diagnoosilla. Oloni on samaan aikaan helpottunut mutta tuntuu todella nololta ja pahalta, hävettää ja haluaisin vain käpertyä itseeni. En aio kertoa kenellekään tutulle tästä diagnoosista.
Pystyn asumaan itsenäisesti mutta kodin ylläpito on haastavaa, siivoaminen vähän niin ja näin ja ruokaa en oikein jaksa yksin laittaa. Opinnot ovat aina sujuneet melko heikosti tai keskitasoisesti, työelämässä on ollut hankalaa. Pystyn tekemään yksinkertaisia rutiininomaisia töitä ja työ ihmisten kanssa sujuu hyvin, mistään vaativammasta työstä on turha edes haaveilla. Lukiossa yritin opiskella muutaman vuoden mutta opinnoista ei tullut mitään joten vaihdoin amikseen.
Amiksesta sain sellaiset keskivertopaperit ja nyt alkuvuodesta aloitin opinnot amkissa, pääsin sisään ihan viimeisiltä varasijoilta todistusvalinnalla.
Emotionaaliselta kehitykseltäni huomaan olevani reilusti ikätovereitani jäljessä, minulla ei ole kovin kummoisia ihmissuhdetaitoja ja ystäviäkin on vähän. Huomaan kyllä olevani muita jäljessä joten yleensä yritän vain olla hiljaa enkä halua juurikaan puhua muiden kanssa ettei tyhmyyteni paljastuisi. Olen siis koko ajan kyllä ollut tietoinen omasta älyllisestä heikkoudestani mutta tuo diagnoosi oli kyllä järkytys.
Onko täällä muita jotka ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena tai saaneet tietää omasta diagnoosistaan aikuisiällä?
Kommentit (161)
Tuolla tekstin annilla ja ongelmilla kuulostaa autismilta.
T: toinen itsekseen pärjäävä 40v. autisti, jolla haasteita arkisissa asioissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä
Nytkö aikuisena vasta haluat tietää vaivasi ja menet Omakantaan? Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset menkö näihin provoihin. Ammattikorkeakouluun voi kyllä päästä jos on oppimisvaikeuksia mutta ei sinne oikeasti kehitysvammainen voi päästä ja oppimisvaikeuksien tai ADHDn kanssa pärjääminen voi olla todella vaikeaa ja usein se sitä myös on. Älkää myöskään lannistuko te ketjun hakijat joille täällä on v!ttuiltue. Ei se oikeasti ole mikään itsestäänselvyys päästä edes pienellä paikkakunnalla opiskelemaan ja hakijoita on paljon.
Minulla on lukihäiriö ja adhd. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja minulle on tehty paljon tukitoimia. Minulla on äänikirjat, pidempi vastausaika tenteissä ja lisäajat palautuksiin sekä eriliset soveltavat menetelmät joita on tehty tarpeen mukaan esim esseen sijaan olen voinut tehdä videoesitelmänä jonkin tehtävän opettajalle. Käytännön työ sujuu ja olen käsistäni kätevä. Lukeminen ei oikein onnistu ja isojen kokonaisuuksien
Niin ja joo, siis tasa-arvo! Mutta pitääkö oikeasti jokaisen aivovammaisen tai kädettömän pakko saada olla aivokirurgi? Eikö oikeasti voisi keksiä jotain itselle helpompaa, jossa olisi samalla lähtöviivalla muiden opiskelijoiden kanssa? Itse en myöskään haluaisi sairaan ihmisen diagnosoitavaksi. Tai edes tärisevän sairaanhoitajan laittavan minulle yhtä rokotusta (joka ei muiden oppilaiden kanssa suoriutunut samaan aikaan edes koulutehtävistä). Oikeesti
No sitten vaan hakemaan vammaistukea. Näyttäisi siltä että pystyt itsw temään hakemuksen vaikka kaikkea sinne pitää runoilla.Tiesa vaikka saisit sitä kaikkein korkeinta.
Hei sinä joka kirjoitit miksi lukihäiriöinen hakeutuisi hoitoalalle. Minä osaan kuitenkin laskea ja laskutaito on olennaisempaa tällä alalla ja matemaattinen lahjakkuus. Sain lääkelaskut ensimmäisellä yrittämällä läpi eikä muutenkaan vaatinut erityisiä ponnisteluja käydä näitä matematiikan kursseja. Oletko nähnyt lääkärien tekemiä kirjauksia? Ne vasta sekavia ovat. Paljon lukihäiriöisiä lääkäreitä ja hoitajia löytyy, tunnen ylilääkäreitäkin joiden kirjoituksista tai edes puheesta ei saa mitään tolkkua.
Lukihäiriöinen on älyllisesti ihan samalla tasolla muiden kanssa. Minullakin on ihan sopiva äo sairaanhoitajan hommiin ja varmasti olisi riittänyt pidemmällekin jos lukeminen kiinnostaisi mutta pidän enemmän fyysisestä työstä.
Tämä ei siis vaikuta millään tavalla työkykyyni. Esseiden kirjoittaminen on vain todella työlästä ja vaikeaa joten samat asiat olen tehnyt sitten videon muodossa. Älyssäni ei ole yhtään mitään vikaa. Enemmän olisin huolissani laskutaidottomasta hoitajasta.
Höpöhöpö nyt taas. AP ei ole kehitysvammainen. Väärä diagnoosi. Kehitysvamma on heikkoälyisyyttä, jossa ei pysty analysoitiin, ei todellakaan tuolla tasolla kuin ap
Joskus ihmisillä on jotain selittämätöntä vaikeutta, kuten esim. Ei tajua aikaa ja ei osaa kirjoittaa, mutta silti äly on normaali. Minulla on tälläinen oppilas. Halutaan saada hänellä keva-diagnoosi, mutta minun mielestäni hän ei ole. Tunnistan kyllä älyllisen kehitysvamman, koska olen nähnyt niitä niin paljon. - erkkaope
Ap täällä. En provoile, te sekoitatte minut nyt ammattivalittajaan. Ammattivalittajahan tehtailee päivittäin näitä kehitysvammatrolleja, turha palstalla on edes virittää näistä keskustelua kun nämä sekopääjankuttajat eksyvät joka ketjuun.
Mitä tulee lukihäiriöihin ja muihin oppimisvaikeuksiin, aivan taatusti voi pärjätä oppimisvaikeuksien kanssa opinnoissa. Tukitoimia on tarjolla laajalti ja erityisesti näissä pienemmissä kouluissa tukea saa erittäin hyvin.
Kokeilin huvikseni Xestian aspergertestiä. 58 pistettä, hyvin kaukana aspergerista. Tuskin siis on kyse muustakaan autismista minun tapauksessani.
En myöskään tunnista itsessäni autistisia piirteitä, kuten jo aiemmin kerroin, osaan tulkita sosiaalista peliä oikein hyvin ja muiden ihmisten tulkitseminen on minulle helppoa. Omakannassa oli myös mainittu että vahvuuksiani ovat mm. tunneäly, empattisuus ja huumorintaju. Hyvin kaukana autismin tyypillisistä piirteistä.
En ole myöskään sitä mieltä että kaikkien kehitysvammaisten pitäisi vain "mennä töihin ja opiskelemaan pää kainalossa", en todellakaan. Kykenen itse työskentelemään ja opiskelemaan mutta en missään tapauksessa vaatisi sitä kaikilta kehitysvammaisilta.
Lausunnosta käy selkeästi ilmi älyllisen tasoni kehitys ja kognitiiviset kykyni. Kykyprofiili on epätasainen kuten olen jo useamman kerran täällä kertonut, kielellinen osuus oli aivan täysin ikätasoinen. Kehitysvamma on kokonaisuus joka koostuu älyllisestä ja emotionaalisesta kehityksestä, jos molemmat ovat jäljessä, kyseessä on kehitysvamma.
Vammaistukea aion kyllä selvitellä, niin pienet palkat on nykyisessä työssä että ei haittaisi saada lisää tukea.
Ap
En ole myöskään kokoomuslainen tai persu, joku sitäkin täällä ehdotti. Ne ovat pahempia diagnooseja ja sellaisia vaivoja minulla onneksi ei ole.
Ap
Palstalla halutaan tehdä kaikista autisteja.
Stimmaillaan ja ekkoillaan yhdessä 😍😍😍😍
Ap teki myös Mensan kotitestin. Tulos oli seuraavanlainen.
Saavuttamasi tulos on Mensan kotitestin testausalueen alapuolella. Kehitämme testiä ja laajennamme testausaluetta myöhemmin, kun aineistoa on kerätty riittävästi. Voit kokeilla myös muita älykkyystestejä esimerkiksi Mensan verkkosivuilta löytyvien linkkien välityksellä.
Kyllä ap jos joku on autisti. Jankuttaa minkä kerkeää.
Miten on mahdollista että nettitesti muka antaa tuollaisen tuloksen? Pakko olla trolli.
Kokeilin itsekin tuota Mensan nettitestiä pikakelauksella katsomatta kuvia, kyllä tuo aloittajan tulos siis näköjään voi olla ihan paikkansa pitävä 🤣🤣 94
Mun pojalla on adhd, jostain kautta sai siivouksen kotiinsa.
https://www.forbes.com/sites/allisonnorlian/2020/05/21/the-first-degree…
https://www.lldc.org/first-living-person-syndrome-receive-honorary-doct…
On jopa kehitysvammaisia tohtoreja ja akateemisen tutkinnon suorittaneita olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Avlla on sellainen käsitys että kehitysvammainen on joko kuolaava mykkä tai mölisijä tai sitten helposti tunnistettava down. Välimalleja ei tunnetusti ole.
Joo ja kaikki autistit on huippuälykkäitä mutta epäsosiaalisia savanteja yms stereotypioita jos on vähän perus avmammasta poikkeava
No mjaa, eikös kehitysvammaisuutta ole monenlaista. Tuskin sinun kognitiivisissa kyvyissä
on mitään poikkeavaa, koska osaat kirjoittaa itsestäsi noinkin analyyttisesti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.forbes.com/sites/allisonnorlian/2020/05/21/the-first-degree…
https://www.lldc.org/first-living-person-syndrome-receive-honorary-doct…
On jopa kehitysvammaisia tohtoreja ja akateemisen tutkinnon suorittaneita olemassa.
Honorary Doctorate Degree ei todellakaan ole tohtorintutkinto vaan kunniamaininta :D
En nyt todellakaan halua loukata ketään! Mutta miksi yhteiskunta auttaa toisia pidemmillä vastausajoilla ja lisäajoilla palautuksiin yms. Soveltaviin menetelmiin sairaanhoitoalalla? Onko siis ihan sama kuinka adhd tai lukihäiriöinen tai lievästi vammainen sua diagnosoi kun olet sairas? Itse ehkö mieluummin rajoitteineni etsisin turvallisemman ammatin, jossa olisin lähtökohtaisesti samalla tasolla toisten kanssa. Onko se sitten taideala? Kilpaurheilu? Ravintola-ala? Mutta miksi itse sairaan/rajoitteisen pitää hakeutua auttamaan muita sairaita? Jos pärjää koulussa samoilla standardeilla muiden kanssa niin ok. Mutta jos pitää olla kaikkia apumenetelmiä, niin Miksi?