Sain eilen tietää olevani kehitysvammainen
Olen melko järkyttynyt. Olen kyllä aina tiennyt että jotain minussa on vialla ja oppimisvaikeuksia tiedän kyllä minulla olevan, mutta eilen omakannasta muuta tietoa etsiessäni huomasin, että olen saanut yläasteella kehitysvammadiagnoosin!
Diagnoosi itsessään on toki suuri helpotus ja minun on helpompi hyväksyä itseni nyt kun tiedän mistä vaikeuteni johtuvat. Tuntuu kuitenkin nololta ja kiusalliselta samaan aikaan ja ahdistaa, ettei kukaan ole minulle tästä suoraan kertonut. Todella moni ongelmani selittyy kyllä tuolla diagnoosilla. Oloni on samaan aikaan helpottunut mutta tuntuu todella nololta ja pahalta, hävettää ja haluaisin vain käpertyä itseeni. En aio kertoa kenellekään tutulle tästä diagnoosista.
Pystyn asumaan itsenäisesti mutta kodin ylläpito on haastavaa, siivoaminen vähän niin ja näin ja ruokaa en oikein jaksa yksin laittaa. Opinnot ovat aina sujuneet melko heikosti tai keskitasoisesti, työelämässä on ollut hankalaa. Pystyn tekemään yksinkertaisia rutiininomaisia töitä ja työ ihmisten kanssa sujuu hyvin, mistään vaativammasta työstä on turha edes haaveilla. Lukiossa yritin opiskella muutaman vuoden mutta opinnoista ei tullut mitään joten vaihdoin amikseen.
Amiksesta sain sellaiset keskivertopaperit ja nyt alkuvuodesta aloitin opinnot amkissa, pääsin sisään ihan viimeisiltä varasijoilta todistusvalinnalla.
Emotionaaliselta kehitykseltäni huomaan olevani reilusti ikätovereitani jäljessä, minulla ei ole kovin kummoisia ihmissuhdetaitoja ja ystäviäkin on vähän. Huomaan kyllä olevani muita jäljessä joten yleensä yritän vain olla hiljaa enkä halua juurikaan puhua muiden kanssa ettei tyhmyyteni paljastuisi. Olen siis koko ajan kyllä ollut tietoinen omasta älyllisestä heikkoudestani mutta tuo diagnoosi oli kyllä järkytys.
Onko täällä muita jotka ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena tai saaneet tietää omasta diagnoosistaan aikuisiällä?
Kommentit (161)
Ai vaan mulla todisteet? No tavallaan, mutta en voi todistaa. Joillain on tieto saatuna muilta. Itse saanut vihjqilujen kautta tiedot. En ole siinä asemassa,että kovin isoja salaisuuksia varsinaisesti kertottaisiin. Nytkin on paljon ehkä jopa lukemassa ätö jotkaxluulee että tietää mistä puhun. Eivöt tiedä. Tietävät muista salaisuuksista liittyen juttuun. Tätä ette tiedä!
Ymmärsin kyllä kohun laajuuden pikkuhiljaa mutta selkeytyi tuo viimeisin salaisuus mikä varmasti ei kovinkaan monen tiedossa tässä maassa, vasta ehkä vuosi sitten.
-Sä vaan luulet..Sulle on uskoteltu..Ei kyllä mä tiedän mistä kyse" enkä tässä selitä miten ja miksi. Ei ole uskottelyjen varassa. Ei tämä nainen perusta mitään varmaa pelkkään uskotteluun.
Todennäköisesti sinä sielläkään et tiedä ja pyörit homppäteorioissa. Mieti mieti ja ei ole sitten pelkkää seksijuttuq, vaikka nekin asiat tähän sotkettu. Jaahas ja joillekin ne selittää kaiken..huoh...Totta kai kun ei tiedetä niistä muista!
Terve kiinalaiset. Ei rivikansalaiset tiedä mitään, mutta viittaisi, että siellä suunnalla ainakin jotkut tietää. On tietenkin muitakin kansalaisuuksia. Muutamasta maasta muutama tietää the jutun. Hotkut tietää ne semisalaisuudet ja jotkut vaqn hömmppää.
Ai mistä tiedän että tiedän. No, on mulle annettu todisteita joistain hehheh...Totta vain mulle...
Joopa joo. Kehitysvammainen AMK:ssa.
T. ei-kehitysvammainen joka ei ole päässyt AMK:iin :D
Kehitysvammainen ei opiskele korkeakoulussa. Joko trollaat tai väärä diagnoosi.
En trollaa. Hakekaa pienemmille paikkakunnille opiskelemaan te jotka ette ole päässeet, ihan varmasti pääsette jos haette muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle. Jos minä olen onnistunut niin aivan varmasti tekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tyypillinen autisti.
Tämä.
EI OLE!
Ei kirjoitustaito tai kömpelyys kotitaloudessa tee kenestäkään autistia! Ottakaa nyt selvää mitä autismi tarkoittaa! Autismi ei sovi ap:hen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin ap vaikuttaa ihan kirjoituksen perusteella autistilta. Jankuttava ja huoliteltu tyyli kyllä paljastaa burgerin.
Minusta se paljastaa keskiluokan.
Sekö täällä tuntuu niin vieraalta.
Ei minustakaan ap vaikuta ollenkaan autistilta. Uskoisin että kyseessä on jotkin oppimisvaikeudet, kehitysvammaankaan en oikein suostu uskomaan. Miten muuten ap pärjäisi töissä kehitysvammaisten kanssa? Tuskin olisi uskottava auktoriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap valehtelet? Ja muistelen, ettei tämä ole edes ensimmäinen kerta.
Mitä oikein saat näistä valehteluista?
Kehitysvammainen ei kirjoita täydellistä suomen kieltä. Ei takuulla.
Kyĺlä luevästi kv puhuu ja kirjoittaa ihan kuten kuka tahansa.
Minäkin veikkaan että ap kärsii kyllä ihan vain jostain matemaattisesta oppimisvaikeudesta ja ehkä jostain keskittymishäiriöstä. Autisti tuskin pärjäisi sosiaalialalla. En myöskään usko että ap voisi tehdä töitä kehitysvammaisten kanssa jos hän itse olisi kehitysvammainen.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Kehitysvammainen AMK:ssa.
T. ei-kehitysvammainen joka ei ole päässyt AMK:iin :D
Kannattaa varmaan hakeutua tutkimuksiin ;)
Jos kehitysvammaisuus määritellään sen mukaan, että ei kirjoita oikeakielistä suomea, niin silloin palstalaisista 99,6% on kehitysvammaisia.
Mulla samaa kuin ap:lla vietiin jopa tutkimuksiin kun olin 6 mutta ikinä ei oikeasti diagnosoitu mitään, mutta selittää kyl monta asiaa lapsuudessa ja nyt aikuisena. Olen aina mennyt rimaa hipoen jopa ns alitse...töissä olen mutta huomaan että on sosiaalisia vaikeuksia ja mua pidetään varmana tyhmänä ja yksinkertaisena. En osaa ilmaista itseäni enkä puhua mitä tarkoitan oikeasti...
Kyllä, kehitysvammoja on monenlaisia ja monen tasoista. Yksikään kehitysvammainen ei silti realistisesti kykene kirjoittamaan niin hyvin kuin ap pystyy. Teksti on jäsenneltyä ja analyyttista, ei yhdyssanavirheitä tai muitakaan silmiinpistäviä virheitä.
Katsokaapa vaikka tätä Verneristä lainattua tekstiä, näin suunnilleen osaa kirjoittaa oikeasti lievän kehitysvammadiagnoosin omaava henkilö:
Hei!
Kysyisin miten voin aikuisena päästä johonkin tutkimuksiin kehitysvamma tai laaja-alaiset oppimishäiriöt liittyen?
Minulla todettiin add. Lisäksi on kuulovamma, joka on keskivaikea. Mutta minulla on aina ollut tunne, että on muutakin.
Olen saanut vaan yhden ammattitutkinnon opiskeltua Luovilla. Nyt olen 35-vuotias ja yrittänyt tähän ikään mennessä opiskella vaikka mitä, mutta se ei ole onnistunut.
Ajokortti on, mutta sen saaminen oli tosi vaikeaa. Uusin kokeita paljon. Pystyn autoilemaan vaan satunnaisesti hyvin tuttuja reittejä.
Töissä olen ollut, mutta tosi isojen haasteiden kanssa, kun aina teen paljon väärin asioita. Työsuhteet on usein esim. henkilöstövuokrausfirman kautta, keittiöapulaisen tai siivoojan töitä (vaikka koulutus ei ole tähän) ja sekin on ollut tosi vaikeaa. Tämä töissä saatu negatiivinen palaute nuoresta iästä lähtien on vaikuttanut todella negatiivisesti itsetuntoon.
Raha-asioiden hoitaminen on aina ollut vaikeaa. Kuitenkin olen sinnitellyt, kerran asiat meni ihan ulosottoon asti, mutta sain jotenkin maksettua.
Lapsia minulla on kolme, olen eronnut. Lasten huoltajuus on pitänyt jakaa, ainoastaan yhden lapsista osoite on luonani. Lasten hoitoon liittyen on liittynyt myös ongelmia, muuten menee tosi hyvin mutta siivous ja vaatehuolto oli todella vaikea hahmottaa lasten kanssa. Kuitenkin nyt, kun olen suurimmaksi osaksi etä-äiti, menee hyvin. Tarkkaavuushäiriön myötä sain myös lukujärjestyksen kuinka siivota yms.
Olen tosi kirjallisesti lahjakas, enkä tule sen takia monesti vakavasti otetuksi kun kerron hahmotus- sekä muista vaikeuksista. Usein kuulen myös, että ei sulla voi olla kehitysvamma, näytät normaalilta.
Minua pelottaa kirjoittaa tätä, haluaisin oikeasti ymmärtää itseäni ja elämääni. Miksi raha-asioissa, ihmissuhteissa, arjen hallinnassa, töissä ja muussa on ollut paljon ongelmaa. Tuntuu, että kun teen jotain väärin, minut tulkitaan jotenkin pahantahtoiseksi tai laiskaksi.
Haluaisin sen diagnoosin, jos se on hyväksi minulle. Mutta pelkään, voiko se vaikuttaa negatiivisesti. En haluaisi esimerkiksi edunvalvojaa, mutta haluaisin ehkä muita tukitoimia arkeen. Entä voiko se vaikuttaa niin, että jos minut todetaan kehitysvammaiseksi että en vaikka saisi pitää tuon yhden lapsen osoitetta luonani? Haluaisin että se on luonani, toki tapaamisia voidaan muuttaa.
Mihin kannattaisi ottaa yhteyttä? Voinko soittaa vielä neuropsykiatrille jonka luona sain ADD-diagnoosin
Tämä on kopioutu Verneristä. Tekstistä näkee heti että kirjoittaminen on paljon lapsenomaisempaa ja huonommin jäsenneltyä kuin aplla.
Ap onkin näköjään sekoomuksen trolli, laitetaan vaan vammaisetkin korkeakouluihin opiskelemaan. Kaikilla meillä on hei rajoitteita!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kehitysvammoja on monenlaisia ja monen tasoista. Yksikään kehitysvammainen ei silti realistisesti kykene kirjoittamaan niin hyvin kuin ap pystyy. Teksti on jäsenneltyä ja analyyttista, ei yhdyssanavirheitä tai muitakaan silmiinpistäviä virheitä.
Katsokaapa vaikka tätä Verneristä lainattua tekstiä, näin suunnilleen osaa kirjoittaa oikeasti lievän kehitysvammadiagnoosin omaava henkilö:
Hei!
Kysyisin miten voin aikuisena päästä johonkin tutkimuksiin kehitysvamma tai laaja-alaiset oppimishäiriöt liittyen?
Minulla todettiin add. Lisäksi on kuulovamma, joka on keskivaikea. Mutta minulla on aina ollut tunne, että on muutakin.
Olen saanut vaan yhden ammattitutkinnon opiskeltua Luovilla. Nyt olen 35-vuotias ja yrittänyt tähän ikään mennessä opiskella vaikka mitä, mutta se ei ole onnistunut.
Ajokortti on, mu
Miksi postailet tänne mahdollisesti tunnistettavien henkilöiden terveys- ja muita tietoja, todennäköisesti lupaa kysymättä? Täysin moraalitonta, myös laitonta.
Älkää hyvät ihmiset menkö näihin provoihin. Ammattikorkeakouluun voi kyllä päästä jos on oppimisvaikeuksia mutta ei sinne oikeasti kehitysvammainen voi päästä ja oppimisvaikeuksien tai ADHDn kanssa pärjääminen voi olla todella vaikeaa ja usein se sitä myös on. Älkää myöskään lannistuko te ketjun hakijat joille täällä on v!ttuiltue. Ei se oikeasti ole mikään itsestäänselvyys päästä edes pienellä paikkakunnalla opiskelemaan ja hakijoita on paljon.
Minulla on lukihäiriö ja adhd. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja minulle on tehty paljon tukitoimia. Minulla on äänikirjat, pidempi vastausaika tenteissä ja lisäajat palautuksiin sekä eriliset soveltavat menetelmät joita on tehty tarpeen mukaan esim esseen sijaan olen voinut tehdä videoesitelmänä jonkin tehtävän opettajalle. Käytännön työ sujuu ja olen käsistäni kätevä. Lukeminen ei oikein onnistu ja isojen kokonaisuuksien hahmottaminen on vaikeaa lukemalla. Minulla on kuitenkin aina sama tulos netin älykkyystesteissä ja aina saan 114 pistettä.
Jos AP olisi kehitysvammainen niin ei hän voisi opiskella oikeasti juuri mitään. Tavallinen amiskin olisi jo vaikea ainakin käytännön osalta.
Te jotka täällä kirjoittelette noita provoja että on muka tuttuja joilla on kyseinen diagnoosi, joko olette ilkeitä tai sitten trolleja. Ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista mitä täällä kirjoitatte. Tämä tuntuu juuri kokoomuksen tai persujen provolta, että kaikki vaan töihin ja opiskelemaan vaikka pää kainalossa.
Jokin paha mielenterveysongelma täytyy olla että tuollaisia keksii päästään. Tämähän alkaa olla ihan kestosuosikki provoilun aihe täällä.
N22
Väärin. Eksäni PN kehitysvammainen ja autisti, vaikka ei sitä tiedä itse. On toki hyvässä ammatissa, mutta on laittanut tekoälyn tekemään duunissa koska ei pärjää muuten. Esimiestensä ja työkavereidensa ei tule toimeen (ymmärrän miksi). Raivostuttava ja valehteleva ihminen, joka ei itse huomaa erheitään ja tunnevammaisuuttaan. Vaikka häntä haukkuisi päin naamaa ja sanoisi kuinka vammainen hön on, vastauksena olisi vain hölmistynyt katse ja tokaisu että sataakohan siellä ulkona. Isänsä oli lwhitysvammainen ja autisti ja olen varma että on poikansa myös. Vaikka ei testeissä olekaan käynyt. Mutta pakonomaista käyttäytymismalleja ja siivoton asunto jne. jne. Ei tajua edes tekemiään virheitä/valehteluja/laittomuuksia vaan kirkkain silmin ihmettelee että mitä muka tein? Verotuksessa valehteluissaan jopa nauttii tuloksistaan (veropetoksista) kun ei jää kiinni. Kuitenkin yksinkertaisemmat asiat mahdoton ymmärtää kuten kokkailut/siivoukset tms. Hidas on kyllä kuin aasi joka lauta- tai korttipelissäkin, mitä ollaan pelailtu. Raivostuttava ihminen, joka ei edes ymmärrä olevansa vammainen tai autisti, vaikka olen siitä kasvotusten sanonut. Joskus olen kyllä miettinyt mutta enhän mä nyt oli sentään vastaus.